Seuraa 
Viestejä3164

Mietin hetken, mihin tiede.fi -ketjuun kirjoitan tämän tositarinaisen. Se perustuu lukuvirheeseen mutta ei väärin luettuun otsikkoon. Se perustuu toivoon mutta ehkä hieman toisin kuin toivoa käsittelevän ketjun kirjoitteet. Mutta mukana on varmasti aisti, aivot ja psykologiaa.
Pyysin erästä minulle vierasta ihmistä osallistumaan tiettyyn tapahtumaan kanssani. ( Hänen osallistumisensa olisi ollut tärkeä - mutta ei toki välttämätön.) Olin kirjoittannut kyseiselle henkilölle ja koettanut tavoittaa häntä mutta tavannut vain hänen sukulaisensa. Tuo perheenjäsen kertoi, että pyytämäni henkilö olisi halukas osallistumaan ja lupasi välittää hänelle yhteydenottopyynnön. Sähköpostista sovittiin. Nopeasti sainkin häneltä lyhyen meilin, josta luin ..."haluan olla mukana...". Innostuneena vastasin tuohon viestiin ja annoin lisäohjeet. Seuraavana päivänä tutkin taas postilaatikkoni: tämä ihminen ei ollut vastannut mitään. Luin uudelleen hänen alkuperäisviestinsä, jossa aivan selvästi sanottiin: ..."en halua olla mukana".
Minua nolotti ja toisaalta ihmetytti - toisaalta ei. Ainahan minulla on ollut taipumus lukea tai kuulla viesti toiveitteni - joskus toki pelkojenikin - mukaiseksi! Onneksi minun ei tarvitse tavata ainakaan lähiaikoina näitä ihmisiä, joiden kanssa viestin niin hölmösti...
Havainto herätti kysymyksen, pari:
- miten paljon voimme luottaa havaintoihimme ja ennen kaikkea siihen, miten ne tallentuvat muistiimme?
- kuinka usein sattuu tragedioita sen takia, että viestit luetaan väärin?

Kommentit (3)

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521

Hyvä tarina. Tyypillinen tapahtuma.

Miten suunnittelee tai olettaa asioiden menevän, se reitti painottuu mielessä. Mitä enemmän on reitin takana, sen valoisammin sen näkee ja sulkee silmänsä muulta toisarvoisemmaksi käyvältä.

Mielestäni on niin, että ihmisen tietoisuus on aineistoriippuvainen. Mikä aineisto syttyy eloon, niin sen näköinen ja tuntuinen on mielentila. Joskus esim unissa voi ajatella aktivoituvan tietyt lamput ja lopputulema eli tietoisuuden valokeila paljastaa jonkin erikoisen ja vahvan oivalluksen. Riippuu täysin perustasta, että miten "yleisaivollinen" se neronleimaus on. Joskus harvemmin jotain erityisen hyödyllistä. Hassua sitäkin useammin.

Ihminen, joka osaa sulkea pois muita asioita, on keskittymiskykyinen. Toisaalta vaihtoehtona on se, että menee liian paljon tuubissa silmälaput sivuilla. Voi olla, että keskittynyt ja virkku ihminen ei ole kovin todellisuustajuton, vaan enemmän valpas huomiomaan erilaisia detaljejakin.

Psykoosi on ehkä tila, jossa ihminen on jonkin erityisen perustan vanki sillä tavoin, että käsitys on liian sidottu siinä mielessä, että voisi huomioida riittävästi ulkomaailman tapahtumia. Psykoosi tässä yhteydessä on tietysti äärimmäinen ilmiö. Silti ihmisyyteen kuuluva ominaisuus mielestäni.

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Voi tosiaan olla kyse niin vahvasta oletuksesta, että toive virittää näkemään sitä mitä haluaa. Mutta voihan ilmiö johtua siitäkin, että ihmisaivot eivät kunnolla ymmärrä tai miellä sanaa "ei" kovin herkästi.

Eli vaikka et osaisikaan odottaa tiettyä ajatussisältöä, se tupsahtaa mieleen kiellosta riippumatta kuten sanottassa: älä vaan sitten ajattele vaaleanpunaista elefanttia. Niin sitähän tulee väistämättä ajalelleeksi vaaleanpunaista elefanttia. Tai kun nuorelle jauhetaan, että ethän sinä vaan juo sitä viinaan, niin kyllähän se viina sillä keinoin mielessä pysyy.

Ja kun puhutaan ei-haluamisesta, niin silloinhan se haluaminen on ajattelun keskiössä. Haluamiselle on vaikea nimetä vastakohtaa. Haluaminen on siitä hankala määritettävä, että se on eri asia kuin se oikea tekeminen. Toinen voisi osaa ottavasti sanoa, että haluaisin olla mukana, mutta kun olen silloin Timbutkussa. Mutta on tosi vaikeaa ilmaista ei sanaa käyttämättä, ettei halua. Paitsi ehkä kertomalla, mitä muuta haluaa tehdä vielä enemmmän.

Jos lähdettäsiin siitä, että haluamisella olisi vastakohta (vaikkapa kammoaminen), niin silloin toinen voisi vastata positiivisesti määritellen, että kammoan ottaa osaa projektiisi. Sellainen viesti voisi olla helppo bongata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Taitaa kuulua samaan kategoriaan se, että etsiessäni kiihkeästi jotain tärkeätä vaikka jostain käyttöohjeesta, hyppään alitajuisesti juuri sen etsityn asian yli.

Nyt olen jo oppinut sen hyppäämisvaiheen ja skarppaan. Ihminenhän näkee ja kenties tajuaakin ennen näkemistä ja tajuamista tekstissä olevaa.

Mikä sitten on taustana tuossa? On sokea sille mitä etsii. Olenhan joskus etsinyt kadonnutta esinettäkin vaikka se on ollut siinä käsillä. Onko tuo vastakkainen ilmiö sille, että varsinkin metsästyksessä on tapahtunut totaalivirheitä. Eli on ammuttu ihmistä hirvenä tai saparopäätä teerenä. Ihminen näkee hallusinaation rajoilla ilmeisesti jossain tilanteessa.

Eräs piti hallinto-oikeudesta tullutta paperiakin voittonaan pitkään vaikka oli hävinnyt jutun. Ehti hehkuttaa siitä sosiaalisessa mediassa. Myöhemmin selitteli että olihan se äänestyspäätös kumminkin.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat