Seuraa 
Viestejä45973

Onko kunnilla oikeus ilmoittaa seulonnan olevan maksullinen, vaikka valtioneuvoton asetuksessa sanotaan, että kuntien täytyy järjestää maksuton seulonta kahden vuoden välein 50-69 vuotiaille naisille?

"Vuoden 2007 alussa astui voimaan uusi Valtioneuvoston asetus seulonnoista (1339/2006), jolla laajennettiin maksuton rintasyöpäseulonta ikäluokkiin 50–69 vuotta."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Mammografia

Sivut

Kommentit (17)

MooM
Seuraa 
Viestejä7979
pinklin
Onko kunnilla oikeus ilmoittaa seulonnan olevan maksullinen, vaikka valtioneuvoton asetuksessa sanotaan, että kuntien täytyy järjestää maksuton seulonta kahden vuoden välein 50-69 vuotiaille naisille?

"Vuoden 2007 alussa astui voimaan uusi Valtioneuvoston asetus seulonnoista (1339/2006), jolla laajennettiin maksuton rintasyöpäseulonta ikäluokkiin 50–69 vuotta."

Mitä maksuja tarkoitat? Poliklinikkamaksu tai terveyskeskusken maksu kai voidaan ottaa aina. Markkinahintaista maksua ei.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

MooM
pinklin

Mitä maksuja tarkoitat? Poliklinikkamaksu tai terveyskeskusken maksu kai voidaan ottaa aina. Markkinahintaista maksua ei.

Ihan on ilmoitettu, että vuonna 2010 ja 2012 on mammografia itse maksaville. Tarkastuksen hinta on jotain vähän päälle 70 euroa.

Gynekologi sanoi siitä asiasta samoin kuin tuossa edellä Wikipediasta lainaamassani sanotaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Oletkohan ymmärtänyt asian ihan oikein?

Jos olet viisikymppinen tai vanhempi, kunta lähettää sinulle kahden vuoden välein kutsun mammografiaseulontaan. Jos et a.o. vuonna noudata kutsua, seuraava kutsu lähetetään vasta kahden vuoden kuluttua ensimmäisestä kutsusta. Jos haluat tässä välissä mammografiaan (siis ilman että sinulla on rintasyöpään viittaavia oireita kuten kyhmyä rinnassa), on sinun hakeuduttava yksityiselle.

Selvenikö?

Sophia
Oletkohan ymmärtänyt asian ihan oikein?

Jos olet viisikymppinen tai vanhempi, kunta lähettää sinulle kahden vuoden välein kutsun mammografiaseulontaan. Jos et a.o. vuonna noudata kutsua, seuraava kutsu lähetetään vasta kahden vuoden kuluttua ensimmäisestä kutsusta. Jos haluat tässä välissä mammografiaan (siis ilman että sinulla on rintasyöpään viittaavia oireita kuten kyhmyä rinnassa), on sinun hakeuduttava yksityiselle.

Selvenikö?

Eikö se, että osaan kirjoittamalla kertoa asian, kerro siitä, että olen ymmärtänyt ainakin kirjoittamani?

Minulle selitettiin (terveyskeskusavustaja), että 2010 ja 2012 ovat olleet itsemaksaville, kuten jo kirjoitin. Maksuttomiin seulontoihin kutsutaan parin vuoden välein siten, että kaikilla yhtäaikaa kutsutuilla (esim. viime keväänä kutsutut) on sama syntymävuosi.

Olen aina mennyt kaikkiin maksuttomiin seulontoihin, jos olen saanut kutsun. Väliaikoina en ole käynyt, koska mitään vaivaa ei ole ollut, eikä ole nytkään.

En siis ole mitenkään hätääntynyt, paitsi siitä, että mielivallankäyttö korvaa lakeja monilla elämänalueilla.

No, kirjoitat niin sekavasti, että epäilin sinun ymmärtäneen jotain väärin. Vastauksesi varmisti epäilyni.

Ja tuo "..mielivallankäyttö korvaa lakeja monilla elämänalueilla."
Oletko puhunut sala liitto epäilyistäsi lääkärillesi? Nykyään on jo hyviä lääkkeitä..

Mammografia tai papa, niihin pääsee ilmaiseksi kun täyttää tietyn iän (ja muut kriteerit?).
Olen itse silti ilmeisesti jonkun omituisen, tavallisen, mutta ei tappavan sairauden (tai vian) takia joutunut käymään mammossa useammin kuin tarvitsisi, mutta kuitenkin aina tarvittaessa. Neulahoito riittää siitä taas viideksi vuodeksi eteenpäin, jos se on tarpeen (joku kystinen ongelma).

EDIT: pääsen siis kunnalliseen tarvittaessa!

Samoin papa. En useinkaan odota ilmaista vuotta vaan menen tk:n kyselemään aikaa testeihin vuoden välein tietyillä kriteereillä, johtuen sukusyöpäsairauksista yms. Aina on otettu vastaan "avunpyyntöni" eikä ole maksanut maltaita. Tulokset ovat olleet nykyisin puhtaita, joten kiitos tutkijoille!

Pinklin, jos siltä tuntuu, niin ei se paljon nipistä jos käy ylimääräisessä tarkastuksessa. Jos et pääse kunnalliseen, ota aika yksityiselle. Onneksi enää ei eletä ajassa jossa kaikki jäi tutkimatta ja ihmisiä kuoli kuin kärpäsiä syksyn tullen.

Toisten oireet pahenevat silmissä, toiset kituuttavat vuosia tutkimatta ennenkuin henki lähtee.

eukko
Seuraa 
Viestejä102

THL:n sivuilta
"Suomessa vuonna 2007 voimaan astuneen seulonta-asetuksen mukaan kunnan täytyy järjestää rintasyöpäseulonta kahden vuoden välein 50–69-vuotiaille, vuonna 1947 tai sen jälkeen syntyneille naisille. Aiemmin seulontaan on kutsuttu 50–59-vuotiaat naiset.

Rintasyövän seulontaan kutsuttavien syntymävuodet voivat vaihdella kunnittain, sillä nyt on meneillään siirtymäaika, jonka aikana kunta päättää millä aikataululla se laajentaa seulontaa uuteen ikäluokkaan. Osa kunnista ovat järjestänyt rintasyöpäseulontaa 60–69-vuotiaille jo ennen asetuksen voimaan tuloa, osa on toteuttanut tämän ikäluokan seulonnan maksuttomana ja osa on tarjonnut heille mahdollisuutta osallistua seulontaan, jos he itse maksavat kulut."
Aiheesta lisää:
http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/aiheet/t ... n_seulonta

Eli on menossa siirtymäaika, jolloin seulontaa ei ole pakko järjestää ennen vuotta -47 syntyneille.

Tuosta linkistä voi katsoa, mitkä kunnat tänä vuonna järjestävät maksuttomat seulonnat kaikille:
http://www.cancer.fi/@Bin/81354244/Valm ... _suomi.pdf

Sophia
No, kirjoitat niin sekavasti, että epäilin sinun ymmärtäneen jotain väärin. Vastauksesi varmisti epäilyni.

Oletko puhunut sala liitto epäilyistäsi lääkärillesi? Nykyään on jo hyviä lääkkeitä..

Tuo vuodatuksesi kertoo sinusta, tarkemmin narsismistasi, joka oirehtii kuin olisi saanut kolhun jostain.

Röyh!
Pinklin, jos siltä tuntuu, niin ei se paljon nipistä jos käy ylimääräisessä tarkastuksessa. Jos et pääse kunnalliseen, ota aika yksityiselle. Onneksi enää ei eletä ajassa jossa kaikki jäi tutkimatta ja ihmisiä kuoli kuin kärpäsiä syksyn tullen.

Toisten oireet pahenevat silmissä, toiset kituuttavat vuosia tutkimatta ennenkuin henki lähtee.

Kiitos ohjeista!

pinklin
Röyh!

Kiitos ohjeista!

Ole hyvä.

Esimerkiksi äitini lähti täältä minun arvioinnillani kolmisen kymmentä vuotta liian aikaisin elämäntyyliinsä verraten (sukurasitukset ovat sitten eri juttu..).
Hän oli liian arka vaatimaan mitään mihin olisi ollut oikeus, ja jätti minulle sanoman kuolemansa jälkeen: jos ikinä tulee puheeksi kenenkään naisen kanssa että papakoe oli mahdoton tehdä, pitää potilaan ensimmäisenä ja heti vaatia toista lääkäriä tutkimaan ja ottamaan näyte.

Muulloin solumuutokset ovat jo niin pahalla tolalla että syöpälääkityskään ei asiaa enää muuta kuin pahenna asiaa.

(tuli kuitenkin jo vastaan tapaus mutta kun minua ei kuunneltu: no potilas on onneksi vielä elossa..)

En halua ikinä itse joutua samaan kuin mitä näin äitini kokevan enkä halua siihen edes pahinta enkä sitä pahempaakaan vihamiestäni.

Sama rintasyövässä ja sen tutkimuksissa: kyhmy kuin kyhmy, jos edellytykset täyttyvät edes osittain, on oltava mahdollisuus kunnalliseen terveydenhuoltoon ja vaikkapa vaatimukseen toisesta lausunnosta.

Jokainen tuntee oman kroppansa paremmin kuin lakipykälät. Jos jotain omituista löytyy sinulla pitää olla oikeus vaatia joku tutkimaan se.

pinklin
Sophia

Tuo vuodatuksesi kertoo sinusta, tarkemmin narsismistasi, joka oirehtii kuin olisi saanut kolhun jostain.

Mihin sinä mammografiaa tarvitset, kun muutamasta kirjoittamastani rivistä diagnosoit kolhiutuneen narsismin? Ai juu, sinähän tiedät muutenkin kaikki sala liitot

Mun narsismini on kuule niin vankka, että sun mammografiamielivaltaharhat ei sitä hetkauttele. Mutta jatka vaan keskenäs.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
pinklin
Sophia

Mutta mitä se kertoo sinusta, että minä olen laskenut vähintään 5 eri nimimerkkiä, jotka eivät ole ymmärtäneet kirjoittamaasi? Nämä siis niistä ketjuista, jotka olen sattumalta huomannut. Tiedä sitten moniko muu ihmettelee että mitä mahdat höperehtiä, enkä nyt puhu sisällöstä vaan ihan rakenteesta.

Hämmentää.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat