Kuinka monta Sudoku-aihiota on voidaan tehdä

Seuraa 
Viestejä987
Liittynyt16.3.2005

Sudoku, jos ei siihen kukaan ole vielä missään törmännyt, on 9x9 ruudukko, johon on sijoitettu lukuja 1-9, siten että samalla rivillä ja sarakkeessa esiintyvät vain luvut 1-9, kukin vain kerran. Samoin jokaisessa 3x3 ruudukossa jne. Asiasta lisää tietoa vaikka: http://fi.wikipedia.org/wiki/Sudoku . Ihan kivaa ajanvietettä.

Rupesinpa vaan miettimään sitä, kuinka monella tavalla nuo numerot voidaan järjestää 9x9-ruudukkoon, siten että ne täyttävät sudoku-ruudukon ehdot. Ensimmäinen rivi voidaan järjestää 362880 eri tavalla, seuraava onkin jo vaikeampi, ja sitä seuraava, jne...

Varmaan tuo Googlella löytyisi, mutta ehkä montaa muutakin kiinnostaa asia.

Joten, herra/rouva/neiti Matemaatikko, astu esiin.

Same shit, different day...

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Siinäpä oiva pähkinä sellaisille, joilla on aivan liikaa vapaa-aikaa.

Mutta on noita suodkuja tullut tehtyä täälläkin. Voittajani kohtasin, kun törmäsin 16*16-ruudukkoon. Aikani sitä takkusin (useita päiviä), mutta enää en keksi siihen niin mitään "varmaa".

IsoJussi
Seuraa 
Viestejä987
Liittynyt16.3.2005
Andúril
Siinäpä oiva pähkinä sellaisille, joilla on aivan liikaa vapaa-aikaa.

Mutta on noita suodkuja tullut tehtyä täälläkin. Voittajani kohtasin, kun törmäsin 16*16-ruudukkoon. Aikani sitä takkusin (useita päiviä), mutta enää en keksi siihen niin mitään "varmaa".

Nuo 16x16-ruudukot ovat kivoja, niissä on haastetta

Same shit, different day...

Vierailija

Jos oikein luin, niin kaveri määritteli tuon luvun niin, että yhtään numeroa ei ole "annettu" valmiiksi. Tämä tietenkin pienentää lukua huomattavasti, onhan noissa yleensä toistakymmentä numeroa pohjalla, että pääsee alkuun.

Lukumäärän vaihdellessa, tarkan tuloksen antaminen on toki puolimahdotonta.

Vierailija

Pari viikkoa sitten flunssapäivää viettäessäni tulin sekaantuneeksi elämäni ensimmäiseen sudokuun. (Ei ehkä parasta lääkettä). Heti jäin koukkuun.

Olen ratkonut lähinnä HS:n ruudukoita.

Pari seikkaa ruudukoiden rakenteesta on minulle epäselvinä:

Onko ruudukot tehty aina niin, että ne pystyy loogisella päättelyllä täyttämään (jos äly ja tekniikka riittää)?
Vai onko osa niistä sellaisia, että täytyy arvata useista vaihtoehdoista joku ja kokeilemalla katsoa, että johtaako arvaus ratkaisuun?

Millä periaatteella Sudokujen vaikeusaste määritellään?
Joskus HS:n viiden tähden (vaikein) sudoku menee helposti läpi. Joskus taas helpoin yhden tähden ruudukko päättyy sellaiseen umpikujaan, että suorastaan epäilen vihjenueroiden olleen virheellisä.
Kuinka usein lähdöruudukoissa on havaintojenne mukaan virheitä?

No, virhe-epäilyistäni huolimatta lienee todennäköisempää, että jotkut ruudukkokuviot ovat sellaisia, joiden avaamiseen en ole keksinyt oikeaa logiikkaa - ruma, köyhä ja yksinkertainen kun olen.

Vierailija

Erittäin mielenkiintoinen kysymys...

Sudokut toisaalta ovat älyttömän tylsiä siinä vaiheessa kun pitää alkaa arvaamaan numeroita...toisaalta onko sitten että vaikka on kuinka vaikea tasoinen niin aina olisi loogisesti pääteltävissä kaikki luvut vai joutuuko aina siihen tylsään vaiheeseen jossa edetään arvailemalla ja toivottaan löytävänsä ristiriita edetessäessä. Muuten Sudokut on syvältä.

Vierailija
Viirupöllö
Onko ruudukot tehty aina niin, että ne pystyy loogisella päättelyllä täyttämään (jos äly ja tekniikka riittää)?
Vai onko osa niistä sellaisia, että täytyy arvata useista vaihtoehdoista joku ja kokeilemalla katsoa, että johtaako arvaus ratkaisuun?

Sekä että. Jälkimmäiset ovat niitä pirullisimpia.

Millä periaatteella Sudokujen vaikeusaste määritellään?

Veikkaisin, että aloitusnumeroiden määrän perusteella; mitä vähemmän vihjeitä, sitä hankalampi sudoku periaatteessa on. Tämä tosiaan ei aina kuvaa sitä todellista vaikeusastetta.

P. Salaoja
Miten te etenette sen jälkeen kun varmat numerot on merkitty?

Onko kukaan keksinyt jotain hyvää periaatetta?

Varmojen perusteella löytyy usein lisää varmoja. Toisekseen voi yrittää selvitellä rivi tai sarake kerrallaan, mistä ruudukosta tietty numero on pakko ottaa.

Vierailija

Itse olen ratkonut nämä toistaiseksi vähäiset sudokuni sillä periaatteella, että en lähde arvailemaan ja kokeilemaan. Jos looginen päättely johtaa minulle murtamattomaan umpikujaan niin luovutan suosiolla. En pidä arpomista mitenkän motivoivana tapana ratkoa ruudukoita.

Tai ehkä sellainen arvaus, josta parin seuraavan aselen perusteella voi päätellä, että oliko arvaus oikein, voisi vielä menetellä. Mutta jos väärä valinta paljastuu vasta ruudukon kalkkiviivoilla, niin saa mun puolesta olla.

Avauskysymykseen sellainen kommentti, että toisaalta olisi houkuttelevaa kuulla muiden keksimiä loogisia päätelmäketjuja. Mutta toisaalta se olisi liian helppo tapa, paremmmat kiksit saa kun tässä ajanvietelajissa keksii pyörän omin avuin uudelleen.

Vierailija
Ding Ding
Ratkaisetteko te sudokut päässänne vai käytättekö kynää ja paperia apuna? Minä olen tähän asti ratkaissut niitä ilman kynää ja paperia.

Kun pää nyt on hieman hatara, niin merkkailen usein sudokun reunoille sellaisia numeroita, joita riveiltä tai sarakkeilta vielä puuttuu, ettei niitä joudu joka kerta uudelleen miettimään. Samoin voi joskus merkitä kevyesti, jos samalle numerolle on useita vaihtoehtoja, jolloin oikean ratkaisun löytää nopeammin sen väärän eliminoituessa jossakin vaiheessa pois.

Vierailija

Andúril: "Veikkaisin, että aloitusnumeroiden määrän perusteella; mitä vähemmän vihjeitä, sitä hankalampi sudoku periaatteessa on. Tämä tosiaan ei aina kuvaa sitä todellista vaikeusastetta."

Tämä veikkaus ei päde ainakaan HS:n ruudukoiden osalta. Niissä on useimmiten tällä lyhyellä otantajaksollani ollut 28 alkunumeroa. Silti vaikeusaste on vaihdellut 1 - 5:n välillä. Joku muukin kriteeri vaikeusasteella täytyy olla.

Sellainenkin on käynyt turhautuneessa mielessä, että HS:n sudoku ruudun valitsija täyttää ruudun itse. Hän täyttää ruudukon nopeasti, on vaikeusaste 1, ja jos hänellä menee ratkaisuun koko työpäivä, on vaikeusaste 5.

Vierailija

En ole varma mutta luulisin, että oikeaksi sudokoksi määritellään vain semmoiset, missä on yksi ratkaisu. Vaikeusasteen määrittämiseksi käytetään joskus tietokoneohjelmaa, joka ratkaisee sudokon ihmismäisellä tyylillä. Mitä vaikeampia päättelyketjuja pitää käyttää sitä vaikeampi ristikko.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Niin että halusiko joku ihan oikeasti ratkontaohjeita? Hankala näyttää ilman mallikappaletta. Opetin äitini ratkomaan helpon ristikon yli.

Ja astiasta kukkaruukkuun, sattuuko seurassa olemaan yhtään synesteetikkoa? Hyödynnän itse alkuratkonnassa eräänlaista "synesteettistä kuviota" vaikken itse varsinaisesti näekään numeroita väreinä. Olisi vaan hemmetin kiva tietää, kuinka näppärästi synesteetikko ratkoo sudokuja!

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat