Seuraa 
Viestejä3331

Tähän keskusteluun kerätään molemmat keskustelut, kritiikki sekä Janssonin tuotannosta, että tieteen näkökulma.

Möröistä ilman Tiede-kytkentää voi keskustella vapaasti ja uusia aiheita asiasta voi luonnollisesti perustaa.

Pitääkö minun aloittaa?

No. Alan olla väsynyt siihen, ettei aiheesta voi keskustella hetkeäkään ilman että se kääpiöpösilö kääntää keskustelun kirjoittajan ulkonäköön ja lahjojen puutteeseen.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Sivut

Kommentit (47)

Vaari
Seuraa 
Viestejä3331

Ymmärrän, että tässä on monta syytä Lennonisteillä vaieta tämä keskustelu heti lähtökohtiinsa, mutta koska tämä on Tiede-keskustelu niin tässä on myös mahdollisuus lopettaa viimein tosiasioiden vääristely ja palstalaisten suoranainen harhaanjohtaminen.

Lennonistileiri vertaa mielellään Muumilaakson Mörön Totuusarvoa (MMT) John Lennonin Totuusarvoon (JLT), vaikka kumpikin on tasan yhtä vähän olemassa. Jostain kumman syystä John Lennonin Todellinen Olemassaolo vain sijoittuu ajallisesti eri kohtaan, ja että tarkkailemalla jotain toista, enemmän tai vähemmän mielivaltaisesti valittua ajankohtaa, John Lennon osoittautuu tietyllä ajanjaksolla todellisemmaksi kuin Mörkö.

Tämä on tyypillistä Lennonistien pyörittelyä. Tove Janssonin mukaan Mörkö on ekplisiittisesti aivan yhtä todellinen. Siinä ei tapahdu edes minkäänlaista ajallista vaihtelua. Pelkästään se osoittaa, että John Lennon on se, joka ei perustu kriittiseen ajatteluun. Eikä tämä ole ainoa kohta, jossa NATO on vahvoilla jos käydään keskustelemaan asioista niiden omilla lyhenteillä. Olet tervetullut tutustumaan Narratiivisen Ajattelun Todellisuuden Objektiivisuus -sivustolle. Tällä hetkellä se tosin on vähän aloittamatta, mutta sinne on tulossa valtava määrä Janssonin Todellisuutta (JT) tukevaa materiaalia.

Voin linkata myös sivuja esimerkiksi Kuinkas Sitten Kävikään -teoksesta (KSK), mutta olisi tietenkin melko kohtuullista, jos lukisit ihan itse jotain lähteitä ennen kuin käyt nukkumaan.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vaari
Seuraa 
Viestejä3331

Myönnettävä on, että Janssonilla on kiusaus ummistaa hahmojaan niiden sisäisiltä prosesseilta. Käänteistä Freudia en tunne niin hyvin. Mutta ei mörölläkään ole persettä, vaikka sen ahteriin olisi mahtunut isokin siivilä.

Biff Fib
Seuraa 
Viestejä138

Toisin kuin luojansa Muumit nähdään yleensä heteronormatiivisina olentoina, mutta jos mukaan otetaan myös Lars Jansson, joka tosiasiassa teki suurimman osan Muumi -tarinoista, ja oli tiettävästi hetero, niin silloin tuo näkökulma muuttuu, sillä jos Tove työsti lesbonäkökulmasta heteromateriaalia, niin oliko Larsin hetskunäkökulma muuttamassa Muumeja homoiksi ja entäpä sitten ne tarinat joissa Muumisisarukset (Juhani Tolvasen toim. termi) tekivät yhteistyötä, olivatko ne androgyynejä vaiko peräti jotain sen vastakohtaisia tarinoita, mitä ne sitten liekään.

Poliittista näkökulmaa keskusteluun saa vaikka siitä, että valtakunnan-führer Pekka Siitoin oli kuulemma hirttänyt Muumit Naantalin talonsa pihapuuhun, seikka mikä aiheutti ohi kulkeville minikansalaisille huomattavia stressireaktioita, mutta mitä ei kuitenkaan välttämättä tavitse tulkita niin että kaikki Muumivihamieliset tahot (esim. Jari Tervo) olisivat jotain Halla-aholaisia, raamattuja paiskovia tai muuten vaan mukavia ahdasmielisiä ihmisiä, vaan totuus saattaa piillä tyystin toisaalla, vaikkapa biomaanviljelyssä.

Pals use Jesus' lap!?

Vaari
Voin linkata myös sivuja esimerkiksi Kuinkas Sitten Kävikään -teoksesta (KSK), mutta olisi tietenkin melko kohtuullista, jos lukisit ihan itse jotain lähteitä ennen kuin käyt nukkumaan.

KSK:n sivuilta löytyy se kuuluisa aukkojen jumala. Aukot sijaitsevat aivan ilmiselvästi jokaisella sivulla ja takakannen aukon pienuus - avaimenreikäkoko - ei pelasta teosta. Teokseen täytyykin siksi tutustua kirjamuodossa. Sähköinen linkki ei paljasta koko totuutta teoksesta.

KSK:

Me jäätiin kirjaan, virkkoi Myy. Niin käy, kun liiaks' kehittyy."

Tämä kirjan viimeinen lause asettaa sisällön totuudellisuuden vain kirjan kontekstiin ja selväsanaisesti vetää rajan sen ja meidän todellisuutemme välille. Mutta vihjaakose mahdollisuuteen, että aiemmin kirjan hahmot olisivat olleet myös kirjan ulkopuolisen todellisuuden entiteettejä? Ennen kehittymistään?

Vaari
Seuraa 
Viestejä3331

Myy on kyllä rappeutumisen arkkityyppi. Siihen perustuvat kaikki vittumaisten ämmien myöhempien aikojen apparaatiot. Jos epäilet niidenkin olemassaoloa, kehoitan tutustumaan MMT:n laskennalliseen vysiikkaan. Kovaa kamaa.

Muuten on kohtuutonta ettei kukaan ole eriä mieltä vielä mistään, Vatkainta lukuunottamatta. Sen vuoksi saat sinä, emp, lopettaa tuon jatkuvan eri henkilöihin menemisen. Et taida kyetä asialliseen keskusteluun. Minulla alkaa jo kärsivällisyys loppua. Sanoivat samaa TVO:n YT -neuvotteluissa, että miten minä viitsin olla edelleen täällä nettikiusattavana.

Vaari
Et taida kyetä asialliseen keskusteluun. Minulla alkaa jo kärsivällisyys loppua. Sanoivat samaa TVO:n YT -neuvotteluissa, että miten minä viitsin olla edelleen täällä nettikiusattavana.

Onko maitosi muuttunut kannussa piimäksi vai mistä moinen happamuus, Vaari? Ottaako pannuun, ettei Muumipappa esiinny KSK:ssa, mutta Mamma rulettaa? Juo mehua, hyvä mies, tästedes! Niinhän ne tekee KSK:ssakin.

Vaari
Seuraa 
Viestejä3331

Tyypillistä Lennonistien heiluttelua. Et ole vieläkään vastannut, emp, sinulle lähettämääni linkkiin maailmankirjallisuuteen. Odottelen edelleen ymmärrettävää referaattiasi siitä?

Vaari
Tyypillistä Lennonistien heiluttelua. Et ole vieläkään vastannut, emp, sinulle lähettämääni linkkiin maailmankirjallisuuteen. Odottelen edelleen ymmärrettävää referaattiasi siitä?

Älä sä ala mulle! Mä oon muumini lukenu kyllä. KSK:takin siteeraan sujuvasti ulkomuistista. Itse et taida oikein lähteitäsi tuntea, kun et tunnista niiden lauseita ja ymmärrä sitä, mitä ne tarkoittavat. KSK:n mukaan Myy ja Muuumipeikko kumppaneineen todellakin jäivät kirjaan. He eivät voi sieltä poistua, koska takakannen avaimenreikä on heille liian pieni. Tämä on oman lähteesi suoraa tekstiä. Etkö ole lukenut oikeaa KSK:ta, vaan olet pelkkien asenteellisten nettilinkkien varassa?

Vapaa radikaali
Seuraa 
Viestejä1832

Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun kukaan ei ole puuttunut siihen, että Möröstä levitetään vakavaa harhaoppia. Väitetään, että Mörkö olisi nainen, koska alkukielisissä teksteissä mörköön muka viitataan feminiinisellä pronominilla "hon".
Me naismörköyden vastustajat tiedämme, että kyse on väärästä Janssoninkäännöksestä. Tove Janssonin sana on erehtymätöntä. Hän ole mitenkään voinut oikeasti tarkoittaa, että Mörkö olisi naispuolinen. Meillä onkin käytössä oma Janssonin Todistajien käännös, jossa Möröstä puhutaan sillä pronomilla, jota Möröstä tulee käyttää.
Eksytys lisääntyy maailmassa, kunnes Mörkö tulee. Tietäkää se ja katukaa!

Gentlemen, start polishing your tin foil hats!

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Mitenkä se Nuuskamuikkusen homoseksuaalisuus näyttäytyy reiän läpi? Ja mikä asema noilla rei'illä (pers- ja avaimen-) on feministisessä lesbolaiseetoksessa? Entä tämä reikä-reiättömyys vastapooli lennonilaisessa pasifismissa verrattuna radikaalifeminismiin? Oman tulkintani mukaan reikä-metonymiat kohtaavat queer-feministisessä diskurssissa, johon myös Nuuskamuikkunen sopii. Myönnän että tulkintaani voi reikien osalta tulkita hyvin formalistiseksi, mutta sehän sopii tähän kontekstiin erinomaisesti.

Hämmentää.

Vaari
Seuraa 
Viestejä3331
emp
KSK:takin siteeraan sujuvasti ulkomuistista. Itse et taida oikein

Okei. Otit sitten sen boldauksen käyttöön. Tämä siirtyy seuraavalle tasolle. Mitä hiton painosta luet KSK:sta! Ne reijät. Kuinka monta kertaa pitää sanoa, että niitä puuttuu muutenkin. Puuttuu muutenkin! Katsoitko niiskuneidin perään?

Tämä on aivan turhaa. KSK ei ole ainoa lähde. Ymmärrän ettet sano mitään Jantterin Paradigmasta. Liian kovaa kamaa Lennonisteille. Ihan kuin emme keskustelisi samasta aiheesta. Sinänsä törkeää muka ohittaa PD kokonaan.

Vatkain
Mitenkä se Nuuskamuikkusen homoseksuaalisuus näyttäytyy reiän läpi? Ja mikä asema noilla rei'illä (pers- ja avaimen-) on feministisessä lesbolaiseetoksessa?

Itse asiassa erilaisia reikiä on koko teos täynnä. Ne siis eivät missään tapauksessa rajoitu pers- ja avaimenreikiin. Mistä esim. mahtaa vertauskuvallisesti kertoa pölynimurin suulakkeen reikä?

Myönnän että tulkintaani voi reikien osalta tulkita hyvin formalistiseksi, mutta sehän sopii tähän kontekstiin erinomaisesti.

Reiät on formuloitu varsin monipuolisesti teoksessa, eikä niiden muoto rajoitu pyöreisiin aukkomuotoihin. Mutta kiintoisaa on pohtia, miten pitäisi tulkita reikien tarinan etenemisen myötä tapahtuva pienentyminen - ahtautuminen suorastaan? Ummetuksenomainen ahdistuneisuus. Vai kuvaako aukkojen pieneneminen kotia kohti saavuttaessa sulkeutumista "pahalta maailmalta" muumimammamaiseen syliin mehua juoden käpertyen. Paluu kohtuun? vaikka Myy julistaakin tämän vauvaksi taantumisen olevan kehittymistä? Mutta toisaalta kehittymistä liiaksi? Heureka - rappeutumista siis!!!

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907

Altistuin Muumeille lähimenneisyydessä. Aika paljon kaksinaismielistä juttua sieltä löytää. Tietysti sehän on mukautettu lastensarja, eikä varsinaista Janssonia (toisaalta myydäänhän avoimesti pervoa Nikke Knattertoniakin sellaisena). Joskus selailin Muumisarjista ja meininki oli aika poikkeava tuosta pehmeän söpöstä telkun Muumilaaksosta.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat