Unirytmistä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olette tekin varmaan kuulleet, esim oliko se nyt davincin, nukkuneen vain 2h yössä ja silti pystyneen luomaan ihmiskunnan suurimpia saavutuksia. Avain tälläisen unirytmin luomiseen olisi kuulemma nukkua muutaman viikon ajan neljäntunnin välein 20 minuuttia, jolloin REM uni alkaisi nopeammin nukahtamisen jälkeen.

Onko tästä tehty tieteellistä tutkimusta ja millaisiin tuloksiin on päästy? Tekstini on kauheaa sekasotkua. En viitsi mennä nukkumaan. Mielummin valvon kunnes oluen vaikutus lakkaa.

Kommentit (7)

Vierailija

Muistaakseni jotain tällaista keskustelua oli aiemmin kun joku yritti moista ja kirjoitteli siitä täällä palstalla. Muistaakseni homma tuomittiin hulluksi. ja siltä se kyllä kuulostaa edelleen.

Vierailija

Toisinaan saatan nukkua 16 tuntia putkeen, toisinaan taas selviän hyvin neljän tunnin yöunilla. Tämä vaihtelu riippuu mielentilastani. Alakuloisena nukuttaa, innostuneena ei sitten ollenkaan. Lievää maanisdepressiivisuutta?

Ihmisen uneen vaikuttaa mm. aivojen suprakiasmaattinen tumake ja oreksiini (aivojen hypotalamuksessa kehittyvä aine, joka säätelee valveilla oloa, sekä nälän tunnetta.)

Nythän on jo olemassa lääke, joka lyhentää yöunen tarpeen neljään tuntiin.
Myös tuon kahden tunnin yöunen voi pian saavuttaa pillerillä.

http://www.newscientist.com/channel/lif ... 4.900.html
http://www.kensavage.com/index.php/arch ... modafinil/

Tosin ei kuulosta kovin terveelliseltä. Miten mahdutetaan kahteen tuntiin tarpeeksi syvää unta ja rem-unta? Vaikka ihminen heräisikin pirteänä, oppisiko hän enää mitään, uni kun on siinä prosessissa tärkeä.

Minä ainakin palaisin loppuun...

Vierailija
Jonip
Olette tekin varmaan kuulleet, esim oliko se nyt davincin, REM uni alkaisi nopeammin nukahtamisen jälkeen.

Määritelkää toki REM-uni.

Olen miettinyt, paljonko tulisi nukkua, jotta muisti ja puzzle-ratkontataidot olisivat huipussa. Tiedän tiedän, että kymmenen tuntia, mutta mitä jos ei aina ehdi. Tarkoitan, jos ei saa unta heti; makoilee sängyllä h/½h verran melkein joka ilta, kun on esim. mennyt nukkumaan klo. 22... Pitäisikö meditoida/joogata tai juoda kaakaota ennen nukkumaanmenoa? Neuvokaa minua (saa olla omia kokemuskertomuksia )

Vierailija
Jonip
Avain tälläisen unirytmin luomiseen olisi kuulemma nukkua muutaman viikon ajan neljäntunnin välein 20 minuuttia, jolloin REM uni alkaisi nopeammin nukahtamisen jälkeen.

Eihän tuossa ajassa edes nukahda.

Uusimmat

Suosituimmat