Seuraa 
Viestejä27432

Nyt se alkaa. Koillisväylän kaupallinen hyödyntäminen. Elämme jännittäviä aikoja! Pelottaa vaan ne tulevat ympäristövaikutukset. Herkkä Arktinen meri kärsii jo ilmastonmuutoksesta, liikenteen lisääntyessä myös onnettomuusriski ja ympäristökatastrofin
riski kasvavat. Toisaalta, koillisväylä säästää 3 viikkoa matka-ajasta! Laivojen polttoainetta kuluu vähemmän puhumattakaan taloudellisesta hyödystä.

Ensimmäinen kaasutankkeri selvitti Koillisväylän

Hämmentää.

Kommentit (7)

mluluke
Seuraa 
Viestejä2880
Vatkain
Pelottaa vaan ne tulevat ympäristövaikutukset.



Huoli pois. Erilaiset laivat ovat seilanneet ympäri maailman meriä jo satoja vuosia. Ei tässä mitään hätää ole.

Ei vesi häiriinny siitä, että laiva kelluu siinä ja sen potkurit piiskaavat vettä. Jos laivasta taas päästetään veteen öljyä tai jotain muuta niin ei se ole ongelma jonka joku Siperian pohjoispuolinen koillisväylä voisi erityisesti omia itselleen.

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819
mluluke
Vatkain
Pelottaa vaan ne tulevat ympäristövaikutukset.



Huoli pois. Erilaiset laivat ovat seilanneet ympäri maailman meriä jo satoja vuosia. Ei tässä mitään hätää ole.

Ei vesi häiriinny siitä, että laiva kelluu siinä ja sen potkurit piiskaavat vettä. Jos laivasta taas päästetään veteen öljyä tai jotain muuta niin ei se ole ongelma jonka joku Siperian pohjoispuolinen koillisväylä voisi erityisesti omia itselleen.




Jeps, enpä minäkään pahemmin stressailisi, porukka on painanut samaa reittiä huomattavasti alkeellisimmilla paateilla joten mitään ei edes pahemmin muutukaan, pirunmoinen harmi on kyllä tuon Petsamon menetys

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
mluluke
Jos laivasta taas päästetään veteen öljyä tai jotain muuta niin ei se ole ongelma jonka joku Siperian pohjoispuolinen koillisväylä voisi erityisesti omia itselleen.

Ai jaa. No sittenhän se on ihan ok jos kerran muutkinmeret ovat saastuneet. Eihän se sitte tosiaan mitään haittaa.

Alkaakohan koillisväylän kautta matkustajaliikennettä... Ostaisin kyllä risteilyn sinne.

Hämmentää.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
bergepanther
mluluke
Vatkain
Pelottaa vaan ne tulevat ympäristövaikutukset.



Huoli pois. Erilaiset laivat ovat seilanneet ympäri maailman meriä jo satoja vuosia. Ei tässä mitään hätää ole.

Ei vesi häiriinny siitä, että laiva kelluu siinä ja sen potkurit piiskaavat vettä. Jos laivasta taas päästetään veteen öljyä tai jotain muuta niin ei se ole ongelma jonka joku Siperian pohjoispuolinen koillisväylä voisi erityisesti omia itselleen.




Jeps, enpä minäkään pahemmin stressailisi, porukka on painanut samaa reittiä huomattavasti alkeellisimmilla paateilla joten mitään ei edes pahemmin muutukaan, pirunmoinen harmi on kyllä tuon Petsamon menetys

Nii. Varsinkin ruosteisilla öljytankkereilla jo viikingit pujottelivat jäälauttoja.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Eurooppa sai ensi kertaa rahtia Koillisväylää pitkin

Kiinalaisaluksen eteläinen reitti Eurooppaan Suezin kanavan kautta olisi vienyt kaksi viikkoa kauemmin.

Kiinalaisalus Yong Sheng, on ensimmäinen rahtilaiva, joka on matkannut koillisväylää pitkin Kiinasta Eurooppaan. Konttialus saapui tänään Euroopan suurimpaan satamaan, Rotterdamiin.

Yong Shengin matkaa on seurattu kiinnostuksella. Reittiä on kuljettu aiemminkin suurilla laivoilla, mutta Yong Shengin matka on ensimmäinen kerta, kun maailman suurimmasta vientimaasta, Kiinasta, ajetaan rahti koillisväylää Eurooppaan, maan suurimmalle vientialueelle.

Arktinen meritie säästää laivaliikenteeltä huomattavasti aikaa. Yong Shengin tapauksessa eteläinen reitti Eurooppaan Suezin kanavan kautta olisi vienyt kaksi viikkoa kauemmin. Laiva lähti matkaan 8. elokuuta Kiinan koillisrannikolta Dalianin satamamakaupungista.

Koillisväylän läpi purjehti ensimmäisenä Adolf Nordenskiöld vuonna 1878. Hänen laivansa jumitui jäihin matkan lopussa hieman ennen Beringinsalmea. Myöhemmin lukuisat purjehtijat ovat jääneet Jäämeren rajujen olosuhteiden uhriksi.

Nykyisin ilmaston lämpeneminen on kuitenkin pienentänyt alueen jääpeitettä ja avannut uusia mahdollsiuuksia kaupalliselle meriliikenteelle.

Lähteet:
NOS, Yle Uutiset

http://yle.fi/uutiset/eurooppa_sai_ensi ... in/6826367 (<- video tuolla. Videossa jääkarhu katselee menoa.)

Hämmentää.

ing geolog
Seuraa 
Viestejä7123
mluluke
Vatkain
Pelottaa vaan ne tulevat ympäristövaikutukset.



Huoli pois. Erilaiset laivat ovat seilanneet ympäri maailman meriä jo satoja vuosia. Ei tässä mitään hätää ole.

Ei vesi häiriinny siitä, että laiva kelluu siinä ja sen potkurit piiskaavat vettä. Jos laivasta taas päästetään veteen öljyä tai jotain muuta niin ei se ole ongelma jonka joku Siperian pohjoispuolinen koillisväylä voisi erityisesti omia itselleen.




Kenelle ne lähettää sen ongelman?

Eihän se tietysti ,jo saastuneeseen, Itämereen vaikuta.

Mutta minäkin voin tehdä virheitä, kerran nuorena sytytin, Haaparannan kaupunginhotellissa, tupakin väärästä päästä.

Toope
Seuraa 
Viestejä25565

Harmi, kun Suomi menetti Petsamon. Meilläkin olisi ollut tie pohjoiseen... Nyt pitää toimia Murmanskin tai norskien kautta.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat