Seuraa 
Viestejä2144

Uuden tutkimuksen mukaan plasebosta hyötyvät eniten tietynlaisia luonteenpiirteitä omaavat henkilöt. Nämä luonteenpiirteet ovat sellaisia, joita kaikissa henkisissä perinteissä on pidetty tavoittelemisen arvoisina, kuten paineensietokyky, altruismi ja vilpittömyys. Näillä luonteenpiirteillä on havaittu yhteys plasebon ottamisen yhteydessä tapahtuvaan aivojen omien kivunlievitysaineiden tuottamiseen.

Sen sijaan henkilöt, jotka ovat mieluummin vihamielisiä, etsivät palkintoja ja ovat impulsiivisia, eivät ehkä juurikaan hyödy plasebosta.

http://www.medicalnewstoday.com/articles/252874.php

Kommentit (7)

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

Kuuluvatkohan pessimistit ja elämässä nurjamielisen kielteiseksi kääntyneet tuohon vihamielisten ryhmään... Kielteinenhän ei välttämättä ole siis jatkuvasti vihaamassa kaikkia muita, mutta jutut menevät aina sellaiseksi että huomaa ettei ihminen ole järin toiveikas missään asiassa. Jos se on semmoista "lievempää kielteisyyttä", siis.

Olen itse saanut aika huonosti lääkkeistä apua monenlaisissa vaivoissa, ja aikoinaan eräs ihminen väitti että kun joku lääke ei minuun tehonnut jotta se johtuu siitä kun en itse "usko lääkkeeseen". En ollut päässäni päättänyt etukäteen että "tämä lääke ei tule tehoamaan", mutta pelkästään se että se ei tehonnut oli toisen mielestä minun omaa syytäni.

Toisaalta taas erään sairauden suhteen olin kuukauden ilman pahoja oireita otettuani muuatta lääkettä josta oli väitetty että se saattaa auttaa, mutta kun vaivat taas palasivat ja menin hakemaan uutta reseptiä ko. lääkkeelle lääkäri alkoi väittämään ettei lääke ole mitenkään voinut auttaa koska labroissa ei ole sitä ja tätä, vaan kyseessä on plasebo-efekti. Kuitenkin olin lukenut että sen sairauden suhteen vaikka labrat näyttäisivät negatiivista voi kyseisestä lääkityksestä olla hyötyä.

Olinko siis takertunut tuohon väitteeseen, vai toimiko lääke aivan kuten sen oli havaittu joskus toimivan, vai mitä oikein tapahtui? En tiedä, mutta itkemälläkään en sitä lääkettä enää saanut.

Tulipahan vain sellainen tunne että en enää kuunaan halua uskoa ketään lääkäriä missään asiassa kun niin on ristiriitaista se touhu. Luet lääkäreiden näkemyksiä heidän omiin havaintoihinsa perustuen, ja sitten kun tapaat lääkärin on näiden kaikkien tahojen väitteet niin toisistaan eriävät että ota siitä sitten tolkku mikä on mitäkin.

Sittemmin olen kumminkin uskonut lääkäreitä silloin kun he ovat vaikuttaneet siltä että näihin voi uskoa. Mutta nyt voisikin kysyä että onko lääkäriin luottaminenkin joskus eräänlaista plaseboa...?

Kirjekuori
Seuraa 
Viestejä2144
Rousseau
Toisaalta taas erään sairauden suhteen olin kuukauden ilman pahoja oireita otettuani muuatta lääkettä josta oli väitetty että se saattaa auttaa, mutta kun vaivat taas palasivat ja menin hakemaan uutta reseptiä ko. lääkkeelle lääkäri alkoi väittämään ettei lääke ole mitenkään voinut auttaa koska labroissa ei ole sitä ja tätä, vaan kyseessä on plasebo-efekti. ... itkemälläkään en sitä lääkettä enää saanut.

Joo, eikös olekin kummallista. Lääkärin tehtävä on auttaa potilasta, ei poistaa tältä toimivaa hoitoa. Tässä on kyse skepsismin aikaansaamasta lieveilmiöstä lääkinnässä: jos tulipaloa ei sammuteta "oikein", sitä ei saa sammuttaa ollenkaan.

Ittellä oli joskus tosi paha hammaskipu, johon söin sitten buranaa ennen kuin pääsin hammaslääkäriin. Hammaslääkärissä tohtori kysyi kivusta, johon sanoin että nyt ei koske, kun olen syönyt buranaa. Lekuri sanoi että burana ei auta hammaskipuun, johon vastasin että minulle se auttoi. Lekurilla oli naama vähän vinona tämän jälkeen.

Tuossa artikkelissa sanottiin, että löydöksestä saattaa olla hyötyä lääkkeiden testauksessa. Koska plasebo on ongelma lääketestien kanssa, voitaisiin persoonallisuusanalyysillä skriinata hyvikset pois lääketesteistä ja testata nitä vain pahiksilla, jolloin koehenkilön vaivat eivät tule testitilanteessa sammutetuksi "väärin" tai "sisäsyntyisesti".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

Tuli yksi toinenkin lääke mieleen mistä terveyskeskuslääkäri äityi väittämään että se ei auta vaivoihini, kun sitä olin itse omatoimisesti käsikauppalääkkeenä vaivaan käyttänyt. Kyllä muuten auttoi ja kaikenkukkuraksi kyseisen lääkkeen vaikuttavaa ainetta oli aiemmin käytetty vaivani varsinaisissa reseptilääkkeissä, mutta jostain syystä sitten tällaiset valmisteet oli lopetettu. Liekö se ollut syynä että saadaan uudempia ja täten kalliimpia lääkkeitä markkinoitua asiakkaille vaikka väkisin...

Onneksi on käsikauppalääke niin ei pääse lääkäri sen käyttöä minulta epäämään. Eihän se kauhean hyvä hommeli kyllä ole että potilaan oma kokemus ja lääkärin oma näkemys asettuvat ristiriitaan. Mutta kuten olen joskus jossakin sanonut, tarpeeksi rassaavaan vaivaan juo vaikka kissankusta (jos se vaan omalla kohdalla toimii).

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081

Voisiko spekuloida että uskovaiset kokevat harhansa niin voimakkaina, että tämä selittäisi "ihmeparantumiset"?

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

jees
Aika naiivi tulos.

Naiventa on uskoa omaa intuitiotaan ennemmin kuin kovia lukuja. Tästä oli jopa artikkeli, miten ihminen pöhöttyneessä egossaa yrittää järkeillä todennäköisyyssarjoja ja arvata alle todennäköisyyksien mieluummin kuin että veikkaisi joka kerta todennäköisempää vaihtoehtoa. Tästä väistämätön seuraus pitkällä juoksulla on tappiollisempi peli kuin veikkaamalla armottomasti todennäköisempää vaihtoehtoa joka kerta huolimatta aikaisemmista tuloksista.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
vihertaapero
Voisiko spekuloida että uskovaiset kokevat harhansa niin voimakkaina, että tämä selittäisi "ihmeparantumiset"?

Olisikohan ollut joku Hymy tai Nykyposti missä ammoisina aikoina väitettiin jonkin ihmeparantajan parantaneen kakaran paskat hampaat, oli oikein ilmestynyt paikatkin hampaisiin ja niistä oli lehdessä kuva.

Ihmeellistä on että sen koommin ei tuosta ihmeestä sitten olekaan puhuttu halaistua sanaa...

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat