Virheet sarjana eli moka mokan jälkeen...

Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

Kuluneen vajaan vuorokauden aikana olen möhlinyt ainakin kolmesti: Ensiksi huomasin tehneeni kardinaalimokan työtehtävässäni - saa nähdä, mitä siitä seuraa! Sitten kiikutin roskia taloyhtiömme jäteasemalle, jonka äärellä miehet juuri askartelivat pönttöjä tyhjentäen. Keskittymiseni tätä suunnattoman vaikeaa jätepussinheittotehtävää suorittaessani herpaantui siinä määrin, että heitin sekajätepussin paperinkeräysastiaan! (Onneksi huoltoihmiset eivät kai huomanneet, muutoin he olisivat ehkä komentaneet minua kalastamaan väärään astiaan viskaamani pussin pois jätepaperin joukosta.) Koska minulla oli kiire, en jäänyt pohtimaan virheitäni sen enempää, vaan suunnistin kohti postia ja kirjastoa. Lähetykseni sain perinteisesti postitetuksi hankaluuksitta, ja hyppäsin bussiin. Kulkuvälineessä erehdyin seuraavan kerran: painoin pysäytysnappia pysäkkiä liian aikaisin. Yleensä näin hairahduttuani jään kiltisti pois ja talsin pysäkinvälin mutta nyt minulla oli kiire, joten jäin bussiin. Yksi ihminen tuli lisäksi kyytiin, joten ei kuljettaja suotta pysäyttänyt. Silti hän moitti minua. (Olen lukenut tiedotusvälineistä, että kuljettajat ovat häätäneet etenkin lapsimatkustajia bussista, jos nämä ovat soittaneet pysäytyskelloa väärässä paikassa. Oletan kuitenkin, ettei aikuista voida tällaisin perustein ulos komentaakaan...)
Toivottavasti virhesarjani nyt PÄÄTTYY!
Jäin kuitenkin pohtimaan syytä moiseen: miksi usein erehdymme monta kertaa peräkkäin? Suistaako ensimmäisen mokan aiheuttama mielipaha ja häpeä ja ehkä rangaistuksen pelkokin meitä henkisesti sen verran raiteilta, että riski seuraaviin erehdyksiin kasvaa? Onko tutkittu sitä, millaisia seurannaisvaikutuksia tämäntyyppisillä tapahtumasarjoilla on yhteiskuntaan? (En tarkoita tässä nyt tilannetta, jossa virheet väistämättä seuraavat toisiaan tai yksi virhe johtaa virheelliseen lopputulokseen, vaan näennäisesti täysin toisistaan riippumattomia erheitä.)

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

KYSYMYKSESSÄ ON NK. MURPHYN LAKI JA SEN KOROLLAARIT.

SILLE EI VOI MITÄÄN, ON VAIN ODOTETTAVA PÄIVÄÄ

PAREMPAA

Vierailija
Piru Naiseksi
Suistaako ensimmäisen mokan aiheuttama mielipaha ja häpeä ja ehkä rangaistuksen pelkokin meitä henkisesti sen verran raiteilta, että riski seuraaviin erehdyksiin kasvaa? Onko tutkittu sitä, millaisia seurannaisvaikutuksia tämäntyyppisillä tapahtumasarjoilla on yhteiskuntaan? (En tarkoita tässä nyt tilannetta, jossa virheet väistämättä seuraavat toisiaan tai yksi virhe johtaa virheelliseen lopputulokseen, vaan näennäisesti täysin toisistaan riippumattomia erheitä.)

Mielenkiintoisen aiheen otit esiin.

Minusta syy moniin erheisiin on kiire. Kiire ei vain tapahdu meille vaan mehän luomme sen itse. Emme pysähdy miettimään, että jotakin täytyy nyt jättää tekemättä, koska ei ehdi.

Sitten on olemassa niitä ihmisiä, jotka kärpäspaperin tavoin "vetävät" puoleensa esim. tapaturmia.. heillä on kai niin, että he tekevät ensin ja ajattelevat vasta sen jälkeen.. ja tuota ilmiötä on varmaankin tutkittu.

Olen myös huomannut, että kroonisilla kiirehtijöillä eli sovituista tapaamisista myöhästyjillä ei ole kiinnostusta mennä sinne minne menevät, he vain eivät itse sitä tiedosta.. eli he erehtyvät edes tajuamatta erehtyvänsä.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Kyllä virheet johtavat toisiin virheisiin.

Jos olet esim. nukkunut huonosti, et jaksa keskittyä ja teet koko ajan pieniä virheitä päivän mittaan. Et ehkä aina yhdistä virheitä oikeaan syyhyn.

Jos teet pahan virheen, se jää harmittamaan ja olet vähän hermona tai ylivarovainen koko loppupäivän ja teet siksi lisää virheitä.

Pokerissa tunnetaan "on tilt" -ilmiö. Jos menetät varman voiton huonolla tuurilla, menet tilttiin eli menetät arvostelukykysi ja pelaat seuraavan käden aivan väärin.

Vierailija

Mielenkiintoista.. Onkohan kukaan pohtinut muiden tekemien virheiden jatkumoa, vaikuttaako säät, loman aluset, murphy vai mikä. Tuli vaan mieleen kun omalta kohdaltani tämä päivä on mennyt aivan seinään: duunissa powerpoint-pohjat ei skulaa kun it-osasto taas kämmännyt jotain, verkkolevyille ei pääsyä kun tunnuksetkin hukkuneet jonnekin, tyyppi ajoi perään 1.5 kk sitten ja tänään soitin korjaamolle missähän autoni mahdollisesti viipyy kun piti korjauksen kestää 3 pv ja nyt on mennyt jo neljättä viikkoa!? Tuosta pienestä mällistä on tulossa vielä minimissään 500 euron kustannukset, vaikka itse olen siihen täysin SYYTÖN.

prkl.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Ding Ding

Pokerissa tunnetaan "on tilt" -ilmiö. Jos menetät varman voiton huonolla tuurilla, menet tilttiin eli menetät arvostelukykysi ja pelaat seuraavan käden aivan väärin.

Tuo voi johtua siitä, että alkaa pelata jo kuvitelmissaan saamiaan rahoja takaisin, vaikkeivat ne "taskussa" vielä olleetkaan. Joskus asia toimii toisinkin päin, kun saa voittoputken pelaa kyllä tosi hyvin, eikä lähde mahdottomilla korteilla ollenkaan mukaan. Hyvällä kädellä sitten usein saa nyljettyä jotakin pelikummppania.

Lierikki Riikonen

Vierailija

Aihe on mielenkiintoinen ja olen törmännyt siihen omassa elämässäni monet monituiset kerrat. Yksi selitys voi olla tapahtumapäivän/ajan mielentila. Joskus vain kiinnittää jostain syystä enemmän huomiota virheisiin tai epäonneen; "vahvana" päivänä moni asia voi mennä poskelleen ja silti asiat tuntuvat lutviutuvan suotuisasti; "heikkona" päivänä naapurin kissakin sviduddaa vaikka normaalisti sitä ei edes tule huomioiduksi.

Vierailija
Tarkkailija
"heikkona" päivänä naapurin kissakin sviduddaa vaikka normaalisti sitä ei edes tule huomioiduksi.

Naapurin koira kyllä sviduddi eilen, kun se ulisi isäntänsä lähdettyä jonnekin, aikaisemmin en ole edes huomannut... Mielenkiintoista.

Vierailija

ILMIÖ TOKI ON OLLUT TIEDOSSA IÄT AJAT, JO VANHA KANSA
LAUSUILI "EI KAKSI KOLMANNETTA" JNE.

TUO SIKAJÄTTEEN HEITTO PAPERINKERÄYSLAATIKKOON OLI KYLLÄ
PAHA JUTTU, KÄY SE SIELTÄ ÄKKIÄ POIS ! SELLAINEN VOI PILATA
TONNIKAUPALLA PAPERIA, JOS SIELLÄ ON VAIKKA MUOVIPUSSI.

JOS SEN SIJAAN HEITÄT BIOJÄTTEEN TAVALLISIIN ROSKIIN,
TEET VAIN JÄRKEVÄN TEON. VIHERIÄITTEN HÖLMÖILYJÄ KOKO
BIOHOMMA JA AIHEUTTAA PALJON YMPÄRISTÖHAITTAA.
SEKAJÄTTEEN POLTTO ON AINOA JÄRKEVÄ RATKAISU, UNOH-
TAKAA KOMPOSTOINTIHÖPERÖINTI.

JOS ET USKO, NIIN AJAPA ESPOON ÄMMÄSSUON KAATOPAIKAN
OHI TURUNTIELLÄ, SIELLÄ SULOTUOKSUU VIHREITTEN VUOSI-
SADAN SUURSAAVUTUS...UUHHH !!

APROPOO.... VÄHÄN SAMANTAPAISESTA IHMEESTÄ; MIKSI KAIKKI
MENEE ITSESTÄÄN SEKAISIN, MUTTEI KOSKAAN JÄRJESTYKSEEN ?
VIRITÄ JOUKKO JOHTOJA TV:N TAI PC:N TAKANA JA KATSO PÄI-
VÄN PÄÄSTÄ. NE OVAT KIEMURTANEET MILJOONAAN SOLMUUN
AIVAN ITSESTÄÄN. ENTROPIAKO TÄMÄN AIHEUTTAA ?

Vierailija

Itselle kävi yhtenä kevätpäivänä noin 15 vuotta sitten huonosti nukutun yön jälkeen kelvottomasti: Unohdin tärkeän kokouksen, joka mitätöi kuukauden työni; alustin vahingossa tietokoneen korpun, joka tuhosi tärkeät aineistot ja toisen kuukauden työni. Illalla päätin mennä kapakkaan, josta silloinen vaimo pahana, otin tuhdin humalan ja horjahdin yökerhosta poistuessani auton eteen, jonka yli lentäessäni turmelin sen katon, jonka jouduin maksamaan. Samalla silmälasini särkyivät. Jalkanikin olivat reisistä alaspäin pahuksen kipeät ja syvästi mustelmilla. Kotiin palattuani jouduin kaiken kukkuraksi nukkumaan sohvalla.

Ja kaikki vain sen vuoksi, että nukuin edellisenä yönä kaksi tuntia.

Vierailija
Hurskapöllö
Itselle kävi yhtenä kevätpäivänä noin 15 vuotta sitten huonosti nukutun yön jälkeen kelvottomasti: Unohdin tärkeän kokouksen, joka mitätöi kuukauden työni; alustin vahingossa tietokoneen korpun, joka tuhosi tärkeät aineistot ja toisen kuukauden työni. Illalla päätin mennä kapakkaan, josta silloinen vaimo pahana, otin tuhdin humalan ja horjahdin yökerhosta poistuessani auton eteen, jonka yli lentäessäni turmelin sen katon, jonka jouduin maksamaan. Samalla silmälasini särkyivät. Jalkanikin olivat reisistä alaspäin pahuksen kipeät ja syvästi mustelmilla. Kotiin palattuani jouduin kaiken kukkuraksi nukkumaan sohvalla.

Ja kaikki vain sen vuoksi, että nukuin edellisenä yönä kaksi tuntia.

Ihmiset järkiperäistää asioita, mutta hyppäävät syy-seurausuhteiden ylitse suoraan johtopäätöksiin. Monet ihmiset ovat nukkuneet vain kaksi tuntia, mutta eivät kuitenkaan seuraavana päivänä ota känniä ja jää auton alle. Kahden tunnin yöuni ei ole syynä onnettomuuksiisi vaan känni.

Vierailija

Minulle sattui, että ensin onnistuin rikkomaan näytteen, jota olin työstänyt monta tuntia. Pihdit lipesivät ja happoinen koeputki räsähti lattialle... No, kirosin tuuriani, ja siivouksen ja pienen epätoivonhetken jälkeen päätin sisukkaasti aloittaa koko työn alusta. Menin alkuperäisen näytteen luo, ja sen sijaan, että olisin ottanut sitä pipetillä koeputkeen, kaadoin näytteen pitkin pöytää. Putken pohjalle jäi vain pieni sakka, jota sitten yritin analysoida...

Ainakin opettajan ilme oli näkemisen arvoinen, kun selitin mitä oli tapahtunut. Hän myös tiedusteli, onko minulla jotenkin huono olo, jos vaikka olisin hengitellyt jotain myrkyllistä, ja passitti minut laboratoriosta raittiiseen ilmaan. En ole pitkään aikaan hävennyt näin paljon.

Vierailija
Hurskapöllö
alustin vahingossa tietokoneen korpun, joka tuhosi tärkeät aineistot ja toisen kuukauden työni.

Virhe ei ollut todellakaan se että tuhosit työsi. Virhe oli se, että sinulla ei ollut varmuuskopiota tärkeästä aineistosta. Korput varsinkin rikkoutuvat helposti, joten ainoan kappaleen säilyttäminen korpulla on todella typerää.

Sanon tämän ihan vain siksi että näen/kuulen usein tapauksista joissa jopa usean vuoden tiedot ovat kadonneet kovalevyn tai vastaavan hajotessa ja varmuuskopioista ei tietoakaan.

Vierailija
Gravity
Hurskapöllö
alustin vahingossa tietokoneen korpun, joka tuhosi tärkeät aineistot ja toisen kuukauden työni.

Virhe ei ollut todellakaan se että tuhosit työsi. Virhe oli se, että sinulla ei ollut varmuuskopiota tärkeästä aineistosta. Korput varsinkin rikkoutuvat helposti, joten ainoan kappaleen säilyttäminen korpulla on todella typerää.

Sanon tämän ihan vain siksi että näen/kuulen usein tapauksista joissa jopa usean vuoden tiedot ovat kadonneet kovalevyn tai vastaavan hajotessa ja varmuuskopioista ei tietoakaan.

Tuo on totta ja opetti; sen jälkeen otin varmuuskopion, parikin kaikesta tärkeästä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat