Seuraa 
Viestejä2645

Kuinka moni teistä näkee visioita, joko kuvina, ajatuksina, ääninä jne. ??
Olen huomannut että dopamiinin salpaajat vähentää tai poistaa ne visiot kokonaan.
Kummiskin läpi historian ihmiset ovat nähneet visioita keksintöjen tai taiteellisten näkemyksien suhteen. Ehkäpä suurimmat ajattelijat ja tiedemiehet sekä visionäärit ovatkin vähän "luovia hulluja". Yhteys dopamiinin ja kemiallisten välittäjäaineiden välillä on mielestäni suuri.

Olet ehkä nähnyt John Nashin elokuvan. Hänkin oli lopettanut lääkkeiden syönnin koska ne tyhjensi hänen päänsä ajatuksista. Myöhemmin hän aloitti lääkkeiden syönnin uudelleen ja meni vaikeimman kautta ratkomaan matemaattisia ongelmia. Ja se kannatti koska hänet palkittiin uurastuksen jälkeen Nobelilla.

Vaikka skitsofreniasta vielä tänä päivänäkin tiedetään hyvin vähän, koska pään sisälle ei pääse heitä tutkimaan, on heidän joukossa isoja neroja. Jos ihminen joka saa tietää että jollain on ääniä päässä, sitä pidetään sairautena eli neron visioita pidetään aistiharhoina. Mutta ovatko neron visiot aistiharhoja vai heidän mielen tuottamia isoja ajatuksia?

Jos ajatellaan että skitson mielestä hänen päähän ollan yhteydessä, tämä väite ei saa suurta kannatusta.

Jos mietitään että voiko tiede soveltaa skitson skenaariota äänistä hänen päänsä sisällä toteen. Se suuri kysymys, että onko mahdollista että kommunikaatio "pää to pää" tai "pää to computer" ois nykyisin mahdollista. Mahdollistaisiko nykytiede sen olevan mahdollista?

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Sivut

Kommentit (48)

xork
Seuraa 
Viestejä384

Me järjestelmällisesti pidämme sairaina/vammaisina heitä, joiden aivot toimivat eri lailla. Me järjestelmällisesti teemme paljon työtä, jotta monet heistä olisivat mahdollisimman paljon samankaltaisia kuin me.

Olemme hirvittäviä tällä ja niin lukuisilla muilla tavoilla.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

Kiinnostavaa olisi tietää että onko ihmiselle "harhoista" haittaa mikäli hän itse ajattelee tai alkaa ajattelemaan niin että ne ovat hänen omasta mielestään lähtöisin, eivätkä suinkaan ulkopuolisen tahon yhteydenottoja. Vaikuttaisi äkkiseltään siltä että keskimääräistä älykkäämmät ihmiset osaavat analysoida lähes minkä tahansa merkillisen aineiston omien aivojensa ja/tai mielensä (ovatko aivot ja mieli sama asia?) tuotteeksi, kun taas vähän "yksinkertaisemmat" ihmiset helposti alkavat uskomaan että jumalat juttelevat heille, taikka pahat henget, tai jos näkyy joku visio niin se on tottakai absoluuttinen totuus ja jumalainen ilmoitus.

Koska vaikuttaa tältä, pidämme helposti uskontojenkin alkuunpanijoita hourailevina idiootteina jotka ovat saaneet muut henkisesti lapsen tasolla olevat ihmiset mukaan riekkumisiinsa ja villityksiinsä.

Mutta toisaalta on hyvinkin älykkäiltä vaikuttavia ihmisiä jotka silti kehtaavat väittää olevansa yhteydessä enkeleihin tai humanoideihin. Mistä se oikein tulee se vakuuttuneisuus että saatu materiaali on jostain ulkopuolelta lähtöisin, eikä omasta tietoisuudesta (olkoon sitten ali- tai ylitajunta tai mikä hyvänsä kyseessä, mutta kuitenkin ihmiseen itseensä kuuluva alue)?

On minulla itselläni ollut kaikenlaisia näkyjä, nuorena aikuisena varsinkin. Eipä ole kummoisesti enää. Mutta en koe tulleeni terveemmäksi, normaalimmaksi, saati älykkäämmäksi. Koen tulleeni masentuneemmaksi ja tylsemmäksi kuin mitä olin joskus. Ehkäpä se vuosia lillunut tuleva ja menevä masenus rukkasi aivojen kemian vituralleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
idiotus
Seuraa 
Viestejä1907

Eikö sktsofrenikon visiot voi kuitata sillä, että jos tarpeeksi heidän visioitaan, niin ne menevät paikoitellen pahasti ristiin (luulisin). Kokonaiskuva olisi hyvin "kaoottinen" vaikka se yhden päässä olisi "selkeä".

Minulla ei ole pääsyä toisten mieleen, joten en tiedä "visioinko" enemmän tai vähemmän. Ajatukseni lähtevät helposti ajelehtimaan ympäriinsä. Hmmh...

On kai hieman eri asia olla vähän "luova hullu" kuin paljon. Missä menee raja? Jotkut käyvät molemmilla puolilla.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2645

Ne äänet pään sisällä usein kuulostaa vieraan ihmisen puheelta, niissä erottuu puheääni joka ei ole sama kuin skitson itsensä. Lisäksi se mitä he puhuu ei vaikuta omalta puheelta vaan sisällöllisesti kuultu puhe vaikuttaa styleltä kans vieraalta. Asia menee vielä pidemmälle kun skitson päässä äänet kertoo omat nimensä, tai sanoo englanniksi sanan jota et ole koskaan ennen kuullutkaan.

Jos ihmisen aivoissa viesti voi kulkea A --> B - niin voiko sama tapahtua ilman kautta ihmiseltä A pisteeseen B?

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
deep'n'dark
Ne äänet pään sisällä usein kuulostaa vieraan ihmisen puheelta, niissä erottuu puheääni joka ei ole sama kuin skitson itsensä. Lisäksi se mitä he puhuu ei vaikuta omalta puheelta vaan sisällöllisesti kuultu puhe vaikuttaa styleltä kans vieraalta. Asia menee vielä pidemmälle kun skitson päässä äänet kertoo omat nimensä, tai sanoo englanniksi sanan jota et ole koskaan ennen kuullutkaan.

Jos ihmisen aivoissa viesti voi kulkea A --> B - niin voiko sama tapahtua ilman kautta ihmiseltä A pisteeseen B?

Voi. Ääniaaltoina ainakin.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2645
CE-hyväksytty
deep'n'dark

Selvä. Enivei - yleensä foliohattu teoreetikot puhuu mikro- ja radio-aalloista. Tarviiko sitten ihminen myös implantin, paikantamista varten kuten GPS laitteissa?

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
deep'n'dark
CE-hyväksytty
deep'n'dark

Selvä. Enivei - yleensä foliohattu teoreetikot puhuu mikro- ja radio-aalloista. Tarviiko sitten ihminen myös implantin, paikantamista varten kuten GPS laitteissa?

Pieniä ja halpoja radiolähettimiä ja -vastaanottimia on kyllä saatavana. Ihon alle mahtuva vaatii vähän sofistikoituneempaa tekniikkaa ni on kalliimpi.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2645
CE-hyväksytty

Pieniä ja halpoja radiolähettimiä ja -vastaanottimia on kyllä saatavana. Ihon alle mahtuva vaatii vähän sofistikoituneempaa tekniikkaa ni on kalliimpi.

Mielenkiintoista. Jos tsiteeraan ääniä joita olen kuullut niin ne sanoi moneen otteeseen että he saa rahaa kun kommunikoi mun kanssa. Sanoin ettei se mitään työtä ole kun häirintä ei ole mikään ammatti. Siitä päästäänkin siihen että miten he voi myös lukea ajatuksia?? On nimittäin oltava kaksisuuntainen teknologia.

"Puheen" kuuleminen pään sisällä on "suht" normaali ilmiö jota esiintyy noin 1/25 ihmisellä. Käytännössä ne ovat samaa pään sisäistä "ääntä" kuin musiikki, eli siis biisin soiminen ja hyräily, mutta vain toisten puhetta musiikin sijasta.
Skitsofreniassa nuo äänet yleistyvät ja käyvät usein hyvinkin ahdistaviksi, uhkaaviksi ja oudoiksi kuten muutkin ajatukset ajatushäiriöistä, harhaluuloista ja paranoidisesta ajattelusta johtuen. Todellisuuden tajun pettäessä ei skitso usein itse tajua mistä on kysymys, ja näin ollen keksii vaikka mitä selityksiä. Se että "kuulee" muiden ajatuksia johtaa myös usein siihen että skitsofreenikko alkaa pelkämään että hänenkin ajatukset kaikuvat muiden korviin, ja näin ollen ajattelu muiden läsnäollessa käy tukalaksi.

"Vakavissa sairauden muodoissa tai vaiheissa skitsofreniaa sairastava voi kokea että häneltä on riistetty oma tahto, hänen päähänsä laitetaan ajatuksia, hän on ulkopuolisen voiman kontrolloima,"

Yllämainitun kaltaiset ajatushäiriöt taas ovat luultavasti seurausta siitä että skitso ei pysy kärryillä hänen omissa ajatuksissaan eikä tekemisissään. Jokainen ajatus tulee täytenä "yllätyksenä" ja näin ollen ei tunnu enään omalta.
Jokaisella pettää todellisuuden taju joskus pienten harhaluulojen johdosta, skitsoidisessa persoonallisuudessa se rupeaa lähtemään käsistä ja skitsofreniassa se lähtee käsistä.
psykoosissa sitä ei enää pahemmin ole.

Skitsoakin on lievästä vakavaan ja oireettomasta paljon oireilevaan. Joten ei siis voi yleistää että Skitsofrenia tarkoittaa automaattisesti sekopäätä, mutta todellisuuden tajun pettämisessä siinä on silti pohjimmillaan kysymys.

Ja "Pää to Pää" telepatiasta ei ole vielä ensimmäistäkään tieteellistä todistetta, joten tuskin se sitä ainakaan on.
"Pää to Computer" kyllä onnistuu. Ajatuksia pystytään lukemaan aivokuvausten avulla.
http://www.newscientist.com/article/dn2 ... waves.html

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/5346930.stm
http://www.mentalhealth.org.uk/help-inf ... ng-voices/
http://www.localhealth.com/article/hearing-voices
http://www.schizophrenia.com/family/delusions.html

kurremus
Seuraa 
Viestejä383

Minä Tiedän että kaikki pääni sisällä ei ole lähtöisin omasta mielestäni. Sillä ei ole mitään väliä mitä muut uskovat, eikä asialla ole minullekään mitään merkitystä sinänsä. Tietysti minua kiinnostaa tämä ilmiö, ja olen iloinen siitä että Tiedän.

Koska en varmuudelleni mitään voi, kysyn kysymyksen että millä tasolla maailma viestii mielien kanssa? Onko kyseessä mitattava fysikaalinen energia mikä kulkee silmille näkymättömänä mielestä mieleen? Vai onko kyseessä paljon perustavanlaatuisempi asia? Mitä jos koko maailma oikeasti pohjautuu sielun/mielen/tietoisuuden ykseydelle? Kun niin ajattelee, voi kuvitella maailman uneksivaksi olennoksi jossa me esitämme osaamme...

kurremus
Mitä jos koko maailma oikeasti pohjautuu sielun/mielen/tietoisuuden ykseydelle? Kun niin ajattelee, voi kuvitella maailman uneksivaksi olennoksi jossa me esitämme osaamme...

Oma käsitys todellisuudesta on käytännössä tämä. Olen vain yksi ikkuna josta todellisuus näkee itsensä. Todellisuus aistii itsensä meidän kautta, me aistimme itsemme solujen kautta jne. Olen myös sinä, sekä jokainen maailman ihminen, koska olen itse todellisuus.
Itse en ainakaan keksi mitään muuta loogista ratkaisua tietoisuudelle, kun se että se pohjautuu loppujenlopuksi itse todellisuuteen. Todellisuus on liikettä, ja se mikä liikkuu on todellisuutta.
Vähän niinku että mitä löytyy kvarkin sisältä ja sen sisältä jne, niin tuskin ikinä tulee kiinteää jakamatonta pientä "palloa" vastaan. Fotoni kun kulkee samalla nopeudella vieressä ja samaan suuntaan niin se ei ole enää fotoni, vaan kenties elektroni. Kun elektroni kulkee valonnoudella meistä ohi se on vuorostaan fotoni.

Solut kehossani ovat superorganismi ja maapallon eliöt ovat superorganismi. Universumi sekä koko kaikkeus on "hyperorganismi".

Vierailija
deep'n'dark
CE-hyväksytty

Mielenkiintoista. Jos tsiteeraan ääniä joita olen kuullut niin ne sanoi moneen otteeseen että he saa rahaa kun kommunikoi mun kanssa. Sanoin ettei se mitään työtä ole kun häirintä ei ole mikään ammatti. Siitä päästäänkin siihen että miten he voi myös lukea ajatuksia?? On nimittäin oltava kaksisuuntainen teknologia.

Mulla oli joskus psykoosi. Arvaa miten pääsin sen yli? En käyttänyt yhtään enempää aikaa niihin ääniin, kuin niiden kuulemiseen.

Vierailija
fraci
Todellisuus on liikettä, ja se mikä liikkuu on todellisuutta.

Itse asiassa todellisuus on kaikkea muuta paitsi liikettä.

Fotoni kun kulkee samalla nopeudella vieressä ja samaan suuntaan niin se ei ole enää fotoni, vaan kenties elektroni. Kun elektroni kulkee valonnoudella meistä ohi se on vuorostaan fotoni.

Bosoneilla ja fermioneilla on vissi ero, mutta se siitä.

jees

Itse asiassa todellisuus on kaikkea muuta paitsi liikettä.

Jostain syystä naurahdin.

Bosoneilla ja fermioneilla on vissi ero, mutta se siitä.

Et tainnut ymmärtää pointtiani.

Jos kivi tulee valonnopeudella vastaan, se on meille vain säteilyä. Tämän vuoksi emme voi kiihdyttää kiveä valonnopeuteen ilman että se muuttuu massasta energiaksi. Mitä yhteistä on massalla ja energialla? Havannoin tätä näinkin pienellä ja yksinkertaisella kuvalla:

Näin ollen energia eli pelkkä valonnopeudella kulkeva liike muuttuu massaksi kun se kiertää kehää. Aivan kuten kiinteät kappaleet universumissamme tekee joita havaitsemme massana.

(Hiukkasilla on Spin, elektronit kiertävät ydintä, maapallo pyörii itsensä ympäri ja auringon ympäri, aurinko kiertää galaksia... Huhuu, ymmärrätkö?)

Tähän kun lisätään vielä ihmisen sekä eliöiden/solujen/DNA toiminta joka toistaa itseään, lisääntyminen, pakko-oireet, addiktiot, tavat ja kaikki, ja sitten saadaan vielä sopivat muunnokset ja yhtälöt niin tadaa. Kaiken teoria mihin se vapaa tahto ei sisälly. (Kiertää kehää = Toistaa itseään)

Tip Vortex
Seuraa 
Viestejä679

deep´n´darkin mainitsemat ajattelijat, tiedemiehet ja visionäärit erottuvat muista sekoilijoista motivaation tasossa. Ne jotka saavat aikaan, tekevät todella lujasti töitä oli se sitten taidetta tai tiedettä. Monet mainitsevat haaveilemisen metodina. Haetaan yhteys siihen hetkeen jossa asiat tulevat mahdollisiksi, ja käytetään tilaisuus hyödyksi. Kuvaan tulee myös kyky kestää epävarmuutta ja onnistumisten vastapuolena syntyviä kivuliaita stigmoja.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat