Seuraa 
Viestejä13878

Nykyäänhän autot suunitellaan hajoomaan.
Eli kymmenen tuhannen kilometrin tarkkuudella tiedetään mikä osa milloinkin hajoaa. Sen verta vituttaa että joku vois duunata lain jolla velvoitetaan autovalmistajia kertomaan tuo "hajoamissuunitelma" ja arvioidut kustannukset vuositasolla. Jos arvio kovasti heittää niin valmistaja olisi velvollinen maksaman hyvitystä kuluttajalle.

Autoa ostaessa kun olis oikeudenmukaista saada näkyville myös todelliset käyttökustannukset per vuosi.

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Tää ei tunnu herättävän keskustelua. Itellä on täällä hiukka "paremman luokan" Toyota. Se on tosin 7 vuotta vanha katumaasturi, mut 150 tuhannen ja 180 tuhannen välillä se on jättäny jo kolme kertaa tielle. Joka kerta syynä polkimien palautus. Kytkin on krakannu 2 kertaa ja jarru kerran. Kytkimestä palauttaja ja sitte joku loota konehuoneesta. Nesteet tuli molemmisssa tapauksissa ulos. Niinhin osin on tehty reijät ja siihen laitettu joku tiiviste joka hajoo tietyn ajan kuluessa. Se voitais rakentaa hajoomattomaksi. Vituttaa...

Vaihtaisvat sitte huollossa hyvissä ajoin ettei noitten osien tartte hajota liikenteessä ja aiheuttaa vaaratilanteita.

Mun mielestä tämmösellä tarkotuksellisella osien heinkentämisellä pitäis olla näkyvyyttä.
Sais autovalmistajat enempi satsaamaan laatuun.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081

Jos haluat kestävän auton, unohda nämä nykyajan hömpötykset. Vajaa puolivuosisataa sitten tehtiin autoja joille itsekin pystyy osat vaihtamaan ja joiden tekniikka oli kyllin yksinkertaista suomen olosuhteisiin. Pääasia ettei sorru ranskalaisiin, minkään ikäisiin.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081

Mutta, lisättäköön. Ketjun aloittaja on täysin oikeassa osien hajoamisesta. Sama juttu kuin tulostimissa, myydään kuoret melko edullisesti (paitsi suomessa ei myydä) ja mustepatruunoilla tehdään tili, autojen tapauksessa varaosilla ja huolloilla. Japanilaisilla taitaa olla omassa maassaan kolmen vuoden käyttöaika autoille joten osat suunnitellaan tuon mukaisesti. Tietty monet kestävät pidempäänkin, mutta lähtökohta on tuo kolme vuotta.

Suunta suomessa on kuitenkin korjauskustannusten ja polttoaineen ja verotuksen nousu joten eipä köyhien paljoa enää autolla kannata ajella. Tuntuu käsittämättömältä asentaa autoon polttimet jotka kestävät muutaman vuoden jonka jälkeen tuikkujen vaihto vaatii huoltoliikkeessä puoli päivää. Öljynvaihto tais olla samaan 607 pösöön "vain" kaksi tuntia. Eihän tuommoisessa ole mitään järkeä kun puoli vuosisataa on normiautoihin kyetty tekemään samat huoltotoimenpiteet vaikka parkkipaikalla samalla kun emäntä shoppailee luottokorttia tyhjemmäksi.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija

Tulis joku intialainen ja tekis perusauton uudestaan. Auton jonka voi jokainen huoltaa ja korjata ite. Luulen että olis markkinarakoo.

Mutta, mutta...
Lainsäädännöllähän tähän pystytään vaikuttamaan.
Eli auton ostohinta ja sen päälle myyjän on esitettävä huoltosuunitelma ja osat jotka rikkoutuu todennäköisesti milläkin aikavälillä ja hinta-arvio. Tuo pitisi ulottaa kahdenkymmenen vuoden taakse. Autoista pitäisi suunitella modulisia. Eli jos haluut fiitsereitä niin se on vaan mokkulan vaihto ja tökkäys paikalleen. Sillä voi sitte tehdä sitä tiliä.

Goswell
Seuraa 
Viestejä12927

Älkääs nyt, markkinatalous toimii, ikuinen kasvu ja niinpäin pois.
Kohta autot kestää vuoden, sitten kuukauden, lopulta juuri ja juuri ajaa likkeestä ulos, kuitenkin niin kauas että tarvii hinausauton päästäkseen korjaamolle.

Tähän kaikkeen tarvitaan insinöörejä, jokainen osaa rakentaa kestävän auton, insinöörit osaa raketaa juuri niin paskan kulkineen kuin markkinatalous kulloiniin tarvii, siis täysin kestävän kehityksen mallin mukaisesti.

Minun mielestä noin.

Tutun tuttu insinööri suunnitteli viimeiset 20 vuotta eräälle puljulle liimaa, joka pettäisi mahdollisimman tarkkaan 10 vuoden kuluttua liimaamisesta. Tervettä

SamikoKu
Tulis joku intialainen ja tekis perusauton uudestaan. Auton jonka voi jokainen huoltaa ja korjata ite. Luulen että olis markkinarakoo.

Ei taitaisi mennä kaupaksi, kun autoja markkinoidaan nykyään suunnilleen ainoastaan jollain naurettavilla CO2-päästöjen vähyydellä tms.
Lisäksi, kun autosta poistetaan kaikki tietotekniikka ja toteutetaan pelkästään mekaanisesti, niin se ei taida enää olla nykyisten määräysten mukaan enää edes laillinen (päästöt, turvallisuus).

Vierailija
lammpa
SamikoKu
Tulis joku intialainen ja tekis perusauton uudestaan. Auton jonka voi jokainen huoltaa ja korjata ite. Luulen että olis markkinarakoo.

Ei taitaisi mennä kaupaksi, kun autoja markkinoidaan nykyään suunnilleen ainoastaan jollain naurettavilla CO2-päästöjen vähyydellä tms.
Lisäksi, kun autosta poistetaan kaikki tietotekniikka ja toteutetaan pelkästään mekaanisesti, niin se ei taida enää olla nykyisten määräysten mukaan enää edes laillinen (päästöt, turvallisuus).



Kun siitä poistetaan turha niin se kevenee. Turvallisuutta voip arantaa korilla ja istuimella. En siis tarkota sitä että siitä täytyy tehä väljä sohlo vaan yksinkertaista tekniikkaa ja osia parantelemalla tehdä siitä huoltoystävällinen, taloudellinen, yksinkertainen himmeli.
Ei ABS järjestelmä ole pakollinen, ei ohjaustehostin jne.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3265
lammpa
Tutun tuttu insinööri suunnitteli viimeiset 20 vuotta eräälle puljulle liimaa, joka pettäisi mahdollisimman tarkkaan 10 vuoden kuluttua liimaamisesta. Tervettä

Mille (tai minkä alan) puljulle ja mihin tarkoitukseen?

Vierailija
Sepi
lammpa
Tutun tuttu insinööri suunnitteli viimeiset 20 vuotta eräälle puljulle liimaa, joka pettäisi mahdollisimman tarkkaan 10 vuoden kuluttua liimaamisesta. Tervettä

Mille (tai minkä alan) puljulle ja mihin tarkoitukseen?



Toivottavasti ei ainakaan liimahirsien tekoon

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265

Niinhän se oli että eräs teknisesti suuntautunut purki jonkun tutun elektroniikkavempaimen osiin ja määritti jokaikisen komponentin ja osasen funktion laitteen toiminnan kannalta. Jäi yksi komponentti jolle ei löytynyt tarkoitusta. Taisi olla se itsetuho-palikka, "aikapommi". En yhtään ihmettelisi jos kaikkiin laitteisiin oikeasti asennettaisiin tehtaalla jonkinlaisia ajastimia jotka rikkoo sen takuun rauettua. Vieläpä niin että rikkoutuminen tapahtuu takuun päättymisen jälkeen mutta satunnaiseen ajankohtaan, jotta ei olisi liian epäilyttävää. Tavallaan takuun päättymisen hetkellä alkaa kello tikittää ja tarkoituksella aiheutettu rikkoutuminen tapahtuu satunnaiseen aikaan parin vuoden takarajalla. Jotta asiakkaan on pakko ostaa uusi laite. Jokatapauksessa selväähän on se että laitteista voitaisiin tehdä pitkäikäisempiä, vaikka kuinka pitkäikäisiä, mutta ei haluta. Siinä ei olisi rahallisesti mieltä valmistajien kannalta.

くそっ!

Goswell
Seuraa 
Viestejä12927

Kaipa nuo autot seuraa tuota tulostin esimerkkiä, auto itsessään myydään "halvalla", huollot ja korjaus sitten se varsininen rahasampo. Autot on täynnä elektronikkaa, noita itsetuhopalikoita sopivasti ajastamalla saadaan korjaamoille sopiva työmäärä tasaisesti ympäri vuoden.
Piuhat kiinni korjaamolla ja komponentin nollaus, 500 euroa kiitos.

Minun mielestä noin.

Bojoing
Seuraa 
Viestejä210

Joo kyllä noi uudet autot hajoilee ties mistä. Ja jotta auton jälleenmyyntiarvo tippuisi romisten edes hieman vähemmän, olisi kaikki huollot ja korjaukset tehtävä valtuutetuissa huoltoliikkeissä. Uudempiinkin autoihin voi kuitenkin vaihtaa suodattimet, öljyt ja sen sellaiset itsekkin (jos on hajua mitä tekee), mutta siitä ei saa leimaa huoltokirjaan ja saattaapa siinä takuunkin kanssa tulla ongelmia jos sellaista on vielä jäljellä.

Kaksi tuntia öljynvaihtoon voi kuulostaa paljolta, mutta ottakaa huomioon, että siihen kuuluu kaikki auton vastaanottamisesta, itse huoltoon, osien keräilyyn (en meinaa lattialta) ja luovutukseen. Ihan eri asia kuin että itse siellä parkkiksella availee proput, valuttaa ja täyttää uudestaan.

Huoltoon viemisessä on se hyvä puoli, että auton käy läpi ammattilainen, joka yleensä osaa sanoa jos jokin osa on juuri menossa rikki ja joko suosittelee vaihtamaan heti tai seuraavan huollon yhteydessä tjtn. Aika harva osa pamahtaa ihan varoittamatta rikki kuitenkaan. Kannattaa oppia tuntemaan auton tuntumat ja äänet, niistä voi usein päätellä että jos kaikki ei ole kunnossa ennen sitä massiivista kolaria tms. Eli silloin tällöin radiot kiinni ja testataan auton ääriasennot jne.

Tuli tässä mieleen että oli tuossa sellainen auto korjauksessa, johon isännän tuttu oli vaihtanut syylärin ja lisännyt pelkkää vettä vaihdon jälkeen. Siitä sitten lopulta seurasi moottorin hajoaminen ja nyt yrittävät korjaamon/takuun piikkiin laittaa koneen uusimista. Ei tule onnistumaan. 10 kertaa halvemmalla olisi päästy viemällä vaan korjaamolle.

Mut joo, kaikkihan nykyään tehdään jälkimyyntiä varten, kodinkoneet, autot, elektroniikka (niihin ei saa ees osia vaan pitää ostaa uus) jne jne. Itellä on wanha toyota ja esim koiranluut siinä kestää seuraavaan alkuräjähdykseen asti, kun uusissa autoissa niitä vaihdellaan ihan harva se vuosi.

Haloo?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat