Seuraa 
Viestejä29006

Hei.

Olen ensimmäisen vuoden amk-opiskelija. Matematiikanopettajamme antoi kotiläksyksi tehtävän, jota en jaksa itse ratkaista. Tehtävään liittyy kuvassa oleva matriisi, jonka käänteismatriisi pitäisi saada selville. Voisitteko ystävällisesti ratkoa sen minun puolestani? Myös kaikki välivaiheet tulee olla mukana. Kiitos jo etukäteen.

Sivut

Kommentit (50)

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1572

Miksi meidän pitäisi jaksaa ja viitsiä ratkaista tehtävä puolestasi?

Veisimme sinulta oppimisen ja oivaltamisen ilon. Lisäksi on kyse sen verran perustehtävästä, ettei sen osaamisella voi päteäkään.

Vanha jäärä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Vanha jäärä
Miksi meidän pitäisi jaksaa ja viitsiä ratkaista tehtävä puolestasi?

Siksi koska minä en jaksa enkä viitsi.

Vanha jäärä
Veisimme sinulta oppimisen ja oivaltamisen ilon. Lisäksi on kyse sen verran perustehtävästä, ettei sen osaamisella voi päteäkään.

Ette veisi. Kyllä minä osaan ja taidan, mutta on niin aikaavievä.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1572
CE-hyväksytty
Vanha jäärä

Olet jo käyttänyt tähän keskusteluun moninkertaisesti tehtävän ratkaisemiseen tarvittavan ajan. Jos epäilet, ettei kohdallasi näin ole, et sittenkään osaa ja taida asiaa riittävän hyvin, vaan tarvitset lisäharjoitusta.

Vanha jäärä

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Vanha jäärä
CE-hyväksytty
Vanha jäärä

Olet jo käyttänyt tähän keskusteluun moninkertaisesti tehtävän ratkaisemiseen tarvittavan ajan.

Ei pidä paikkaansa.

Vanha jäärä
Jos epäilet, ettei kohdallasi näin ole, et sittenkään osaa ja taida asiaa riittävän hyvin, vaan tarvitset lisäharjoitusta.

Ei pidä paikkaansa. Taitaa olla niin ettet itse osaa.

Miksi ihmeessä tämmöisiä laskuja pitäisi edes tehdä jos koneet tekevät ne puolestamme, keskitytään me älykkäät mielummin jonkin uuden asian kehittämiseen.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1572
ambulo
Miksi ihmeessä tämmöisiä laskuja pitäisi edes tehdä jos koneet tekevät ne puolestamme, keskitytään me älykkäät mielummin jonkin uuden asian kehittämiseen.

On hyvä tietää, miten koneet tekevät asiat puolestamme. Voihan olla, että joskus joutuu opastamaan koneita asioissa. Vai luuletko, että koneet jo itsestään asioita miettivät?

Siitä kylläkin olen kanssasi samaa mieltä, ettei mekaanisella laskutaidolla ole enää aiempaa merkitystä. Tuo 5x5-matriisin kääntäminen käsin alkaa olla jo siellä rajoilla, että se tulisi valtaosasta kertoja ensi kerralla oikein edes asiaa harrastaneilla. Ainakin tuon matriisin käsin kääntäminen saa arvostamaan nykyisiä matemaattisia työkaluja.

Vanha jäärä

Vanha jäärä
ambulo

On hyvä tietää, miten koneet tekevät asiat puolestamme. Voihan olla, että joskus joutuu opastamaan koneita asioissa. Vai luuletko, että koneet jo itsestään asioita miettivät?

Siitä kylläkin olen kanssasi samaa mieltä, ettei mekaanisella laskutaidolla ole enää aiempaa merkitystä. Tuo 5x5-matriisin kääntäminen käsin alkaa olla jo siellä rajoilla, että se tulisi valtaosasta kertoja ensi kerralla oikein edes asiaa harrastaneilla. Ainakin tuon matriisin käsin kääntäminen saa arvostamaan nykyisiä matemaattisia työkaluja.

Tietenkin on hyvä tietää miten ne tietokoneet toimivat ja tekevät laskut, mutta kyllä ne ajan myötä oppii, ihan turha hikihatussa niitä on opiskella, kun on varmasti vielä olemassa ihmisiä jotka tietävät miten homma toimii.

Mielestäni olisi kiva kehitellä uusia asioita ja sitten tietenkin siinä samalla pyrkiä nykytekniikan tasolle.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1572
ambulo

Tietenkin on hyvä tietää miten ne tietokoneet toimivat ja tekevät laskut, mutta kyllä ne ajan myötä oppii, ihan turha hikihatussa niitä on opiskella, kun on varmasti vielä olemassa ihmisiä jotka tietävät miten homma toimii.

Mielestäni olisi kiva kehitellä uusia asioita ja sitten tietenkin siinä samalla pyrkiä nykytekniikan tasolle.

Minulle kokemus on monesti osoittanut, ettei pidä luottaa siihen, että on olemassa "joku muu", joka osaa asiat. Hyvin usein huomaa olevansa juuri itse se "joku muu", jonka pitää osata asiat pohjia myöten.

Tosin olen itsekin käyttänyt jo pitkään – parikymmentä vuotta – symbolimatematiikkaohjelmistoja töissäni. Nykyisin käytän paljon ohjelmistoissa olevaa koodingenerointiominaisuutta mm. erilaisten algoritmien tekemisessä. Tällaisella lähestymisellä toiminnan tuottavuus on manuaalimenettelyyn verrattuna useinkin monikymmenkertainen.

Vanha jäärä

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Einheri

Ei saa välivaiheita. Mutta eihän tää mun ongelma ollutkaan.

Joo nimenomaan välivaiheet pitäisi olla näkyvissä että voin todistaa opettajalle, että olen itse tehnyt enkä käyttänyt tietokonetta apuna.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat