Seuraa 
Viestejä3864

Miksi astian- ja pyykinpesukoneissa veden poistoletku voidaan vaihtaa ainoastaan puoli konetta purkamalla, mutta syöttöletku irtoaa käsin ruuvaamalla?

Vastikään muuton yhteydessä huomasin astianpesukoneen poistoletkun pään vioittuneen, eikä viemäriliitosta saanut enää tiiviiksi. Tästä syystä tilasin asennuksen kodinkoneliikkeestä. Ja kuulemma kotivakuutuksessakin edellytetään, että asennus on ammattilaisen tekemä.

Kuvittelin ensin, että asentaja vaihtaa koko poistoletkun uuteen, mutta se ei kuulemma käynyt päinsä, koska a) hän on asentaja, ei korjaaja ja b) takuu raukeaa, jos koneen avaa joku muu kuin valtuutettu korjaaja.

Nyt kone on paikallaan (tein asennuksen lopulta kuitenkin itse) ja poistoletku on korjattu viritelmällä, joka saattaa hajota koska tahansa aiheuttaen vesivuodon. Voisin kyllä vaihtaa koko letkun itse, mutta silti tuo takuuasia harmittaa

Sivut

Kommentit (35)

ID10T
Miksi astian- ja pyykinpesukoneissa veden poistoletku voidaan vaihtaa ainoastaan puoli konetta purkamalla, mutta syöttöletku irtoaa käsin ruuvaamalla?

Vastikään muuton yhteydessä huomasin astianpesukoneen poistoletkun pään vioittuneen, eikä viemäriliitosta saanut enää tiiviiksi. Tästä syystä tilasin asennuksen kodinkoneliikkeestä. Ja kuulemma kotivakuutuksessakin edellytetään, että asennus on ammattilaisen tekemä.

Kuvittelin ensin, että asentaja vaihtaa koko poistoletkun uuteen, mutta se ei kuulemma käynyt päinsä, koska a) hän on asentaja, ei korjaaja ja b) takuu raukeaa, jos koneen avaa joku muu kuin valtuutettu korjaaja.

Nyt kone on paikallaan (tein asennuksen lopulta kuitenkin itse) ja poistoletku on korjattu viritelmällä, joka saattaa hajota koska tahansa aiheuttaen vesivuodon. Voisin kyllä vaihtaa koko letkun itse, mutta silti tuo takuuasia harmittaa

Törmäsin samaan kun piti vaihtaa pidempi postoletku tiskikoneeseen, kun en olisi halunnut kaappien alle näkymättömiin jättää jatkosta. Tosin eipä olisi tuohon meitin tiskikoneeseen onnistunu tuloletkunkaan vaihto tuosta vain, letkun alkupäässä olevan sähköisen vikaventtiilin(oli sillä joku hienompikin nimi) johdosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Pitää ostaa kone jossa asia on huomioitu. Ei kai siinä muuta voi.

Itse kuskaisin masiinan valtuutetulle jos ei itse osaa, mulla kun on tuo paku. Ne takuut on vähän hilivalivoo minusta, ettei niiden takia kannata paljoa stressata. Tule paljoa takuulappuja säilöttyä.

- Ubi bene, ibi patria -

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1572
Pacanus Rusticanus
Ne takuut on vähän hilivalivoo minusta, ettei niiden takia kannata paljoa stressata. Tule paljoa takuulappuja säilöttyä.

Minuun tonnin tai ainakin useampien satasien heittäminen hukkaan käy sen verran kipeään, että tarkkaan talletan kaikki takuu- ja vakuutuslaput. Rikkoontumisesta on aivan riittävästi vaivaa, vaikka sen kustannukset menisivätkin jonkun muun piikkiin.

Toisaalta olen isosti ihmetellyt tätä nykymenoa: koskaan ei ole kestävästä kehityksestä puhuttu nykyistä enempää, mutta koskaan ei ole tuotettu yhtä lyhytikäistä tavaraa niin paljon kuin nykyään. Kaipa minä sitten olen fossiili, joka ihmettelee olematonta ristiriitaa puheiden ja tekojen välillä.

Vanha jäärä

EV+
Seuraa 
Viestejä770
Vanha jäärä

Toisaalta olen isosti ihmetellyt tätä nykymenoa: koskaan ei ole kestävästä kehityksestä puhuttu nykyistä enempää, mutta koskaan ei ole tuotettu yhtä lyhytikäistä tavaraa niin paljon kuin nykyään. Kaipa minä sitten olen fossiili, joka ihmettelee olematonta ristiriitaa puheiden ja tekojen välillä.

Aina kun aletaan isommassa porukassa puhumaan tästä nykykodinkoneiden lyhyestä kestävyydestä joku aina mainitsee pyykinpesukoneen 70-luvulta joka kestää edelleen. Kai se on tosiasia että ei kannata tehdä 40 vuotta kestäviä koneita vaan juuri niin kestävää kamaa että porukka ostaa sitä uudelleen. TV-alalla tuntuu olevan noin 6 vuotta tuo aika ja pesukoneissa 8 vuotta. Kun nykyavioliitto kestää sen 7 vuotta keskimäärin tässä saadaan maksimihyöyty: Vanha kone kierrätykseen ja uudet kaksi konetta sinkkutalouksiin.

Kestäviäkin astian- ja pyykinpesukoneita tehdään mutta maksavat maltaita ja suunnattu laitoskäyttöön esim. Miele on tällainen merkki.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
ID10T

Ei se takuu mihinkään raukea, jos muutos ei ole vaikuttanut vioittumiseen.

EV+
Kestäviäkin astian- ja pyykinpesukoneita tehdään mutta maksavat maltaita ja suunnattu laitoskäyttöön esim. Miele on tällainen merkki.

Mielekään mitään kestä. Rikki meni muutamassa vuodessa. Candyllä pestiin pidempään.

ID10T
Seuraa 
Viestejä3864
Denzil Dexter
ID10T

Näin se asentaja minulle väitti ja siitä syystä letku jäi vaihtamatta.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
ID10T
Denzil Dexter
ID10T

Näin se asentaja minulle väitti ja siitä syystä letku jäi vaihtamatta.

Niinhän ne väittävät, ettei businekset kärsi. Takuun oikeasta voimassaolosta saa tietoa vaikkapa kuluttajavirastosta. Esimerkiksi auton penkin leikkaaminen palasiksi ei aiheuta sitä, ettei moottorissa olisi takuuta. Ja toisaalta edes jäteöljyn kaataminen moottoriin ei aiheuta sitä, ettei penkillä olisi takuuta.
Jos tuote hajoaa eikä takuu sitä halua korvata on takuun antajan velvollisuus osoittaa, että vika oikeasti johtuu jostain, mitä sinä olet ohjeiden vastaisesti tehnyt.

Vierailija

Minulla on pesukoneita pilvin pimein. Kuus taitaa nytteki olla.

Yleensä hajoo linko ensimäisenä. Se rupee jyskyttää aivan sikana. Lopulta siihen kyllästyy ja hommaa uuden. Pitäis joskus avata ja kattoo jos sieltä hajonnen osan vois vaikka korvata jäykemmällä vieterillä. Muuten toimii.

hamppi
Seuraa 
Viestejä148
SamikoKu

Yleensä hajoo linko ensimäisenä. Se rupee jyskyttää aivan sikana. Lopulta siihen kyllästyy ja hommaa uuden. Pitäis joskus avata ja kattoo jos sieltä hajonnen osan vois vaikka korvata jäykemmällä vieterillä. Muuten toimii.

Epäilen laakerivikaa.
Olen yhteen koneeseen vaihtanut laakerin. Tosin liian kauan tuli kuunneltua sitä kolinaa. Jouduin käyttään rummun sorvarilla.
Se sorvas sen hiukan pienemmälle laakerin silmälle sopivaks.

Tämmönen korjaus ei vaan kuulu nykypäivään, uutta vaan kehiin ja maaailma pelastuu.

Alla oleva teksti ei sisällä tuotesijoittelua eikä uusavuttomuuden kritiikkiä.
Joten

AEG Novamat 64 SL, jonka ostin vuonna 1978, on päivittäisessä käytössä edelleen. Kone on siirtynyt jo kolmannelle sukupolvelle, jonka koneellistettuna tehtävänä on mm. pestä a)omia b)lasten ja c)isovanhempien vaippoja.

Linkoaakin vielä. Yhden kerran on kansikytkin vaihdettu, saamieni tietojen mukaan. Sekin vuonna 1992.

Piti tarkistaa, nopea soitto. Jep, toimii edelleen, mitä nyt lingotessa (lainatakseni nykyistä koneen käyttäjää) on sekä tarpeellista että mukavaa istua päällä.

Sellaista se oli hänen äiteensäkin aikana.

Nykyinen oma pesukoneeni on Indesit WG jotain, kulunut kyltistä lopputeksti pois. Painaa puolet siitä mitä eukko ja minä yhteensä, ikää voi vain arvioida. 20 v. tai jotain.

Letkujen vaihtamiseen (oli pakko kun pikaliitin tuli muotiin) tai kiristämiseen on tähän mennessä tarvittu:
- ristipääruuvimeisseli
- otsalamppu
- valmiiksi puhdas omatunto

49

P.S. kun vielä oppisi olemaan sotkematta vaatteita, selviäisi vähemmillä pesemisillä. Isoäiti teki saunapadassa muuten ihan selvää tulosta...

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
hamppi
SamikoKu

Epäilen laakerivikaa.

Ainakin wanhemmissa pesukoneissa - varmaan uudemmissakin - on monasti betoninen paino vaimentamassa tärinöitä, nekin saattaa vissiin särkyä - ainakin muistan, kun isä-pappa valoi joskus johonkin pesukoneeseen uuden. En tosin muista, onnistuiko.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat