Seuraa 
Viestejä45973

Moi, tietääköhän täällä joku että miten menee tekijänoikeus-hommat kun olen ottanut kuvia eräästä tapahtumasta (bändin keikka) ja haluaisin niitä nyt teettää julisteiksi, ja myydä, kun kysyntää näyttäisi olevan. Onko minulla oltava lupa bändiltä tai tapahtuman järjestäjältä? Vai onko kaikki oikeudet minulla koska olen kuvat ottanut? Keikka oli maksullinen, eli ei ihan julkinen siis, vaikuttaako tämä asiaan? En halua suututtaa ketään tai myöskään joutua korvaamaan jos käykin ilmi että olen toiminut väärin. Kysin painolta kanssa (print24) mutta sanoivat että minun kannattaa varmistaa asia ennen kuin lähetän heille, koska he eivät voi olla vastuussa. Ihan kohtuullista mutta en vain tiedä mistä löytäisin vastauksen.

Eli onko asiasta tietäviä paikalla?

Kommentit (4)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ehkä kuitenkaan ihan keikkalipun hinnalla ei voi ajatella lunastaa oikeutta vapaaseen valokuvaamiseen myyntikäyttöön? Taitaa tässä joku lakipykälä hieman rajoittaa valokuvaajan oikeuksia ihmisten naamavärkkeihin, vaikka itse kuvan tekijänoikeudet kuvan ottajalla olisivatkin. Kaipa sen kuvaajan vastaavasti täytyy saada kuvattavaltakin suostumus.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31330

Tekinänoikeus on kuvaajalla aina, ellei erityisesti jotain muuta sovita, mutta julkaisuokeus on eri asia ja se mikä tässä ratkaisee. Käsittääkseni säännöt ovat suunnilleen sellaiset, että ei-kaupallisesti (esim. uutiskuvana) voi julkaista kuvan, jos se ei esitä kohdettaan loukkaavasti, mutta kaupalliseen tarkoitukseen (esim. mainos tai mainitsemasi julistemyynti) vaaditaan erillinen suostumus kuvassa tunnistettavissa olevilta. Eli käytännössä tarvitset luvan kuvassa näkyviltä bändin jäseniltä ja mahdollisilta muilta ihmisiltä (esim. tunnistettavilta eturivin yleisöläisiltä tai bändin tai esiintymispaikan henkilökunnalta).

Järjestäjältä ei tarvita lupia. Julkisen tilaisuuden järjestäjällä on oikeus kieltää oleskelemasta kameran kanssa alueella (ei kuvaamasta, jos juridisesti saivarrellaan, mutta kameran kanssa hillujan saa heittää ulos tai käännyttää portilla, mikä ajaa käytännössä saman asian), mutta ei mitään sanottavaa otettujen kuvien käyttöön.

Jos tosiaan teet bisnestä, älä usko minua vaan varmista pykälät jostain, mutta jos et usko saavasi lupia, niin unohda koko homma.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat