Seuraa 
Viestejä8643

Miten tuo E85 mahtaisi käyttäytyä dieselin seassa? Siis moottorin palotapahtumassa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (23)

ovolo
Seuraa 
Viestejä7983

Muistanko minä väärin, että Helsingin busseissa olis joskus kokeiltu etanolia?

Ongelma ainakin olis syöttöpumpun voitelusssa. Miten ne nykyiset common rail-korkeapainepumput on rakennettu, olisko sama voiteluongelma.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä33261
Paul M
Miten tuo E85 mahtaisi käyttäytyä dieselin seassa? Siis moottorin palotapahtumassa.



Huonosti. Se rikkoo ruiskutuspumpun voitelun puutteeseen. Sen energiatiheys on väärä, joten sitä menee sylinteterihin liian vähän. Sen viskositeetti on väärä, joten se ei hajoa kunnolla sumuksi suuttimissa. Sen kemialliset ominaisuudet ovat väärät, joten se rikkoo kaiken mihin koskee. Kyllä se valmistaja olisi varmasti laittanut käyttöohjeeseen maininnan E85:n soveltuvuudesta, jos se sitä olisi, koska se olisi myyntivaltti.

Mikä ihmeen pakkomielle ihmisillä on tunkea polttomoottoreihinsä kaikkia ihmeellisiä aineita, vaikka tietävät hyvin millä ne on tehty toimimaan. Kannattaako ottaa riskejä muutaman tonnin remontista, että voisi säästää 0,1 senttiä per kilometri?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Paul M
Seuraa 
Viestejä8643
ovolo
Tuolla sivulla on asiaa dieselautoon kehitetystä etanolipolttoaineesta:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/etan ... i-dieselia



Kiitos!

Artikkelissa mainittiin myös erittäin iso puristuskestävyys. Eli E85 voitaneen suihkuttaa aerosolina imukanavaan ja sytytys tapahtuu suutinsytytyksenä dieselillä.

Eli aloitetaanpa sitten 1 dl/100 km ja katsotaan mitä tapahtuu. Hajoaako kone? Jos ei niin millä sumutuksella hajoaa? 2 dl/100 km? 0,5l/100 km? 1l/100km? Moneenko pisaraan tuo litra hajotetaan 100 km matkalla? Ihan vain suuruusluokkaihmettelyä varten kysäisen. ... Laskin ja sain tulokseksi 240.000 pisaraa, jos kierrokset ovat 2000 1/min, 100 km/h. Eli aika pieni pisara palotapahtumaa kohti.

Suuttimeksi sopinee mustesuihkutulostimen kirjoituspää. Nyt pitääkin sitten miettiä mitä tuli kirjoitetuksi. Ehkäpä kirjoituspää kykenee sumuttamaan omalla kirjoituspään tekniikallakin tuota ainesta. Annostelusta tulisi mielenkiintoista.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Mitä käyttää dragsterit, jos nitrometaania ei lasketa?
Metanolia, jonka puristus kestävyys on jotain ihan muuta
kuin alle 90 oktaani bensan. Jos tykkää testailla minkäkin tehtaan
toleranssit kannen, tiivisteen, kiinnityspulttien, männän jopa
lohkon suhteen pittee paikkansa, niin siitä vaan tankkailemaan viruvalgeaa.

Diam
Seuraa 
Viestejä3026

Dieselin tankkin olen laittanut alkoholia kerran hätätapauksessa, mutta vaihdoin filtsan tämän jälkeen välittömästi. Halpaa 2T öljyä kesäisin Majoriin (sitäkään ei suositella). Vesi ja epäpuhtaudet ovat dieselissä ainainen ongelma polttoainejärjestelmässä.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643
Paul M

Suuttimeksi sopinee mustesuihkutulostimen kirjoituspää. Nyt pitääkin sitten miettiä mitä tuli kirjoitetuksi. Ehkäpä kirjoituspää kykenee sumuttamaan omalla kirjoituspään tekniikallakin tuota ainesta. Annostelusta tulisi mielenkiintoista.




Niin. Tietääkö joku millainen sähköpulssi noissa musteruiskuissa on? Voisihan sen tietenkin mitata oskilloskoopilla ja sarjavastuksella, mutta jospa...

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

ovolo
Seuraa 
Viestejä7983
Paul M
Paul M

Suuttimeksi sopinee mustesuihkutulostimen kirjoituspää. Nyt pitääkin sitten miettiä mitä tuli kirjoitetuksi. Ehkäpä kirjoituspää kykenee sumuttamaan omalla kirjoituspään tekniikallakin tuota ainesta. Annostelusta tulisi mielenkiintoista.




Niin. Tietääkö joku millainen sähköpulssi noissa musteruiskuissa on? Voisihan sen tietenkin mitata oskilloskoopilla ja sarjavastuksella, mutta jospa...



Niissä on kahdenlaista toimintaperiaatetta:
author="<a href="http://www.kookas.fi/articles/read/1846">Selostus toiminnasta</a>" kirjoitti:
Tekniikka
Mustesuihkutulostimen toiminta perustuu paperille suihkutettaviin todella pieniin mustepisteisiin. Yleisimmät mustepistetekniikat ovat kuplatekniikka ja pietsotekniikka.

Kuplatekniikkatulostimissa mustepisara kuumennetaan erittäin nopeasti, jolloin syntyvä ilmakupla työntää mustepisaran paperille. Musteen jäähtyminen aiheuttaa suuttimeen alipaineen, jolloin loppuosa musteesta menee takaisin putkeen.

Pietsotekniikassa toimivassa tulostimessa musteen kuumennuksen asemesta musteen paperille siirtää värähtelyn aiheuttama paine. Pietsoelementti työntää todella lyhyen ajan ns. värähtelylevyä, joka aiheuttaa musteen siirtymisen. Värinän lakattua syntynyt alipaine vetää loppuosan musteesta takaisin.




Lisää Epsonin tulostinpään toiminnasta tässä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Ktos!

Piezolle riittää varmaankin matalajännitteinen pulssi. Tuollaisen tuottaminen ei ole rakettitiedettä.

Toisaalta on niin, että alkoholin annostuksen voi varmaankin tehdä vaikka wanhalla Tunturin kaasuttimella imuilmaan. Jos sen tekee ilmanputsarin jälkeen ennen turboa, sotkee turbo isotkin pisarat pieneksi sumuksi. Turbossa kuumentunut ilma muuttaa aerosolin varmaankin kaasuksi. Turbopaine laskee hieman lämpötilan laskiessa haihdutuksessa. Ehkä tuo lisää myös ilmaa sitten.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Lurulude
Seuraa 
Viestejä248

Tai jos vaan hommaisi normaalin ruiskusuuttimen ja sen ohjausjärjestelmän, laittaisi sen ahtimen jälkeen ennen välijäähyä niin saisi konseptin, joka ei hajoa käytössä ja riko ahdinta.....

Neutroni
Seuraa 
Viestejä33261
Paul M
Niin. Tietääkö joku millainen sähköpulssi noissa musteruiskuissa on? Voisihan sen tietenkin mitata oskilloskoopilla ja sarjavastuksella, mutta jospa...



Noissa busseissa ym. vaihtoehtopolttoainedieseleissä tehdään käsittääkseni juuri niin, että syötetään puristuksenkestävää polttoainetta (esim. maakakaasua) imuilman mukana ja ruiskutetaan normaalisti tyhjäkäyntiä vastaava määrä dieselpolttoainetta, joka sitten sytyttää seoksen.

En tiedä mustesuihkutulostimien sähköisiä ominaisuuksia, mutta sen tiedän, että se ruiskutusmäärä on kertaluokkakaupalla liian pieni polttomoottoriin. Joku öljypolttimen suutin voisi toimia paremmin, joskin sekin on mitoitettu vain noin 10 kW:n tehoa vastaavalle ruiskutukselle, jos käytät omakotitalon poltinta. Mutta voisi sillä ainakin kokeilla lisätä vähän omaa polttoainetta dieselin sekaan. Moottorin oman ruiskutuksen säätö pienemmäksi onkin sitten konstikkaampi juttu.

Neutroni

En tiedä mustesuihkutulostimien sähköisiä ominaisuuksia, mutta sen tiedän, että se ruiskutusmäärä on kertaluokkakaupalla liian pieni polttomoottoriin.




Näin. Se mustesuihkun säiliö on noin 1dl ja sen verran pitäisi pruutata noin minuutissa jos halutaan päästä 7l/h virtaukseen. Mustesuihkun ruisku on kyllä melkoinen ihme joka tekee järjettömän pieniä pisaroita. Sillä voisi kyllä ruiskuttaa tarkan määrän jotain lisäainetta

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643
Neutroni
Paul M
Niin. Tietääkö joku millainen sähköpulssi noissa musteruiskuissa on? Voisihan sen tietenkin mitata oskilloskoopilla ja sarjavastuksella, mutta jospa...



Noissa busseissa ym. vaihtoehtopolttoainedieseleissä tehdään käsittääkseni juuri niin, että syötetään puristuksenkestävää polttoainetta (esim. maakakaasua) imuilman mukana ja ruiskutetaan normaalisti tyhjäkäyntiä vastaava määrä dieselpolttoainetta, joka sitten sytyttää seoksen.

En tiedä mustesuihkutulostimien sähköisiä ominaisuuksia, mutta sen tiedän, että se ruiskutusmäärä on kertaluokkakaupalla liian pieni polttomoottoriin. Joku öljypolttimen suutin voisi toimia paremmin, joskin sekin on mitoitettu vain noin 10 kW:n tehoa vastaavalle ruiskutukselle, jos käytät omakotitalon poltinta. Mutta voisi sillä ainakin kokeilla lisätä vähän omaa polttoainetta dieselin sekaan. Moottorin oman ruiskutuksen säätö pienemmäksi onkin sitten konstikkaampi juttu.




Maakaasubusseissa on tulppasytytys. Tämä suutinsytytys on käytössä harrastajien häkäpönttöhommissa. Maakaasubusseissa on dieselmoottori runkona vain siitä yksinkertaisesta syystä, että bensakoneita ei ole tuossa teholuokassa. Tai ehkä jotain venäläisiä voisi olla, mutta näin asia on hoidettu.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643
Lyde
Neutroni

En tiedä mustesuihkutulostimien sähköisiä ominaisuuksia, mutta sen tiedän, että se ruiskutusmäärä on kertaluokkakaupalla liian pieni polttomoottoriin.




Näin. Se mustesuihkun säiliö on noin 1dl ja sen verran pitäisi pruutata noin minuutissa jos halutaan päästä 7l/h virtaukseen. Mustesuihkun ruisku on kyllä melkoinen ihme joka tekee järjettömän pieniä pisaroita. Sillä voisi kyllä ruiskuttaa tarkan määrän jotain lisäainetta



Oli kyse ensin 1 dl/100 km.

Paljonko umpimustana tulostettu paperi kuluttaa väriä? Riittääkö 42 ml säiliö mustaamaan paperia tunnin ajan umpimustaksi? Jotenkin on sen tyyppinen kutina, että ei riitä kuin viideksi minuutiksi.

Pappatunturin kaasutin on siis se hätävara. Jos ei piezo pelitä, otetaan vanha reki käyttöön. Kaasari sen takia, että sinne voi pienellä paineella syöttää ainetta eikä tulvi yli. On kaikki tarpeellinen siinä ajalta jolloin ei ollut tietoakaan musteruiskuista.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Korvikepolttoaineista

Pyörää ei kannata keksiä uudelleen. Polttomoottorien saralla käytännössä kaikki tekniikkaan liittyvä on patentoitu vuoteen 1920 mennessä. Tähän törmää kun yrittää innovoida jotain uutta ja hienoa.

.........................

Minkä ihmeen vuoksi dieseliin pitäsi annostella muuta kuin dieselpolttoainetta? 1900-luvun alkupuoliskolla oli tuotannossa monipolttoainemoottoreita joissa dieselin ruiskutus, kaasuläppä ja oton sytytys. Voisin vintiltä hakea asiaa sivuavan oppikirjan, jos viitsisin, ja pitää lyhyen luennon. En viitsi. Hakekaa omanne. Tai pyytäkää oikein kauniisti.

.................................

Korvikepolttoainekäytössä kriisiikoina on huoltovarmuussuunnitelmissa huomioitu dieselien korvikepolttoaineiden käyttömahdollisuus. Esim. palavan kaasun käytössä nyrkkisääntö ruiskutettavalle dieselpolttoaineelle on 10% siitä mitä vastavassa kuormituksessa olisi kokonaiskulutus.

Dieselin ruiskutuksen määrän laskiessa liikaa, paloprosessin käytös muuttuu liikaa ja se lyhentää moottori käyttöikää huomattavasti ja lisää välittömän rikkoutumisen riskiä kertaluokkia. Sytytys olisi hoidettava sytytystulpilla, mutta muutostyö tulisi liian kalliiksi jotta se olisi järkevää. Koko kansi pitäisi suunnitella uudelleen.

Pulmaksi korvikepolttoaineiden käytölle on tullut hitec. Uusissa moottoreissa ei voida siksi käyttää kuin juuri sille räätälöityjä polttoaineita. Raskaan kaluston dieselit eivät siksi tule missään oloissa enää toimimaan korvikepolttoaineilla kuten palavilla kaasuilla. Sama juttu hitec-ottojen kanssa. Kuplalla pystyi ajamaan vaikka tärpätillä tai mökäöljyllä, mutta se aika on mennyt. Harrastajien wanha kalusto olisi ainoa liikennekelpoinen kalusto jos kaupallisen polttoaineen jakelu jostain syystä lakkaisi. Raskaan kaluston puolelta sitä ei juuri enää löydy, ne kuskattiin entisiin Neuvosto-valtioihin Neukkulan konkattua ja kevytkin kalusto on kokonaan häviämässä sulattoihin kiinassa ja liikenteeseen Afrikassa.

- Ubi bene, ibi patria -

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643
Pacanus Rusticanus
K
Minkä ihmeen vuoksi dieseliin pitäsi annostella muuta kuin dieselpolttoainetta? 1900-luvun alkupuoliskolla oli tuotannossa monipolttoainemoottoreita joissa dieselin ruiskutus, kaasuläppä ja oton sytytys. Voisin vintiltä hakea asiaa sivuavan oppikirjan, jos viitsisin, ja pitää lyhyen luennon. En viitsi. Hakekaa omanne. Tai pyytäkää oikein kauniisti.




Imperiumin vastaiskun takia.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Ei dieselmoottori ole kovin kranttu imuilman mukana tulevalle tavaralle. Esimerkiksi jäteöljyä palaa koko ajan joka jampan dieselissä. Siis koneen käydessä. Vettä kulkee (100 km) 250.000 työtahdin aikana läpi ties paljonko ilman mukana. Mittarista otetun dieselin seassa on kaikenlaista merkillistä jaetta ja kaikki menee kaupaksi kuin väärä raha.

Pitäisi kokeilla hiilipölyn vaikutusta. Tai jonkun siitepölyn. Olisi ainakin hienojakeista. Muistaakseni dieselkoneita on käytettykin hiilipölyllä. Hiilipölyautomaatti syntyy kun imuilma vatkaa hiilitankin läpi kulkiessaan hiiliä toisiaan vasten. Jossain hienousasteessa pöly lähtee ilman mukaan.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Kuka Impperiumi?

Kommenttini ei ollut puolesta eikä vastaan, vaan nimenomaan päinvastaan.
Koitin pikaisesti superytimekkäästi kerrata perusjuttuja joita kertasin viimeksi 2005 kun pusasin huomattavan laajan koosteen häkämoottoreista.

Keräsin tekijänoikeuksia halveksien eräälle kerhosivulle kaiken minkä sain koottua. Sääli kyllä se sivusto on romps. Varmuuskopiot saattaisivat löytyä operattorin servereiltä yhä.

Oli satoja kuvia, piirustuksia, tekniikkaa, kokemuksia. Voivoi senttäs.

- Ubi bene, ibi patria -

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat