Seuraa 
Viestejä62

Heräsin kolme yötä sitten, tai itseasiassa en saanut nukuttua koko yönä, koska tuntui rinnassa tykyttelyä, tunsin siis jokaisen sydämenlyöntini. Luulin, että lähtö tuli. Kävin yöllä kävelemässä ja lopulta neljän-viiden aikoihin nukahdin pariksi tunniksi.

Siitä eteenpäin jännä tunne ollut rinnassa, ei kipua, vaan sellaista vähän kutinaa yms. Myös palan tunne kurkussa ja välillä yskäisyjä. Rintaan ei siis koske.

Verenpaine on jännä, välillä 119-126 / 68-77 välillä on menty. Tämä on jännä siksi, koska mielestäni sen pitäisi olal enemmän, sillä olen ylipainoinen. Ja viimeksi mitattuna se oli jotain 130-135 luokkaa. Liikun kyllä päivittäin paljon, n. 6-10 kilmoteriä joka päivä kävelyä.

Olen syönyt viime aikoina TODELLA paljon karkkia. Voisiko tästä johtua. Pelasin myös nettiräiskintää sinä iltana. Voisiko se laittaa kropan jotenkin kierroksille?

Pulssi on myös vähä koholla. YLeensä ollut 50-60, nyt ollaan 61-74. Mutta verenpaine tosiaan alempi, se tässä on jännä. Tämä on ihan uutta minulle. Katson tämän viikkoa, ensi viikolla lääkäriin. Juoksinkin pikkaisen, eikä rasituksella tullut mitään kipuja yms. Tuntuu vähän myös, että vasempaan lapaan tai yläselkään myös olisi jotain kipuja ja ehkä vähän ylävasempaan kylkeen. Myös jalkoja heiluttelen hirveästi esim. istuessa täsäs koneella. Hirmu levottomat ovat nuo jalat.

Olisko mitään ehdotuksia antaa? Todella mystinen juttu. Pelottaa aina nuo sydänvaivat, mutta ikää on 27, joten en haluaisi vielä niihin uskoa. Sen verran järkytyin, että hirmu kuntokuurille ja ruokavaliomuutos tuli tehtyä 3 pv sitten. Nyt on pari kiloa jo lähtenyt, varmaan nestietä. En halua enää koskaan olla lihava!

Sivut

Kommentit (47)

hamppi
Seuraa 
Viestejä148
viltsu
Olisko mitään ehdotuksia antaa? Todella mystinen juttu. Pelottaa aina nuo sydänvaivat, mutta ikää on 27, joten en haluaisi vielä niihin uskoa. Sen verran järkytyin, että hirmu kuntokuurille ja ruokavaliomuutos tuli tehtyä 3 pv sitten. Nyt on pari kiloa jo lähtenyt, varmaan nestietä. En halua enää koskaan olla lihava!

Mää olen aivan väärä mies vastaileen tähän...mut sanon silti.
Koita päästä vaan lääkäriin.
Miksi vasta ensviikolla?

Äläkä nyt vaan vallan lakkaa syömästä, tosin mainitset tossa " ruokavaliomuutos.)
Se kuulostaa hyvältä.

viltsu

Pelasin myös nettiräiskintää sinä iltana.

Onko stressiä? koita olla sterssaamatta. (töypaineita, vaimo, rahahuolet, ym)
Toi pelaaminen voi ehkä aiheuttaa eräänlaista stressiä/jännitystä?
Jätä se nyt ainakin pois , siihen lääkärikäyntiin asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

Ruoansulatushäiriö voi hyvin helposti aiheuttaa pumpun nakutusta. Karkit varsinkaan eivät kaikille ole sieltä sulavimmasta päästä.

Toisaalta rytmihäiriökin voi olla - ei se välttämättä ole vaarallinen, mutta helvetin kiusallinenhan se on. Jos nukkuu huonosti, voi vielä aamullakin sydän pomppia miten sattuu.

Ylipaino varmaankin hyvin helposti viedä edesauttaa em. vaivoja.

viltsu
Heräsin kolme yötä sitten, tai itseasiassa en saanut nukuttua koko yönä, koska tuntui rinnassa tykyttelyä, tunsin siis jokaisen sydämenlyöntini. Luulin, että lähtö tuli. Kävin yöllä kävelemässä ja lopulta neljän-viiden aikoihin nukahdin pariksi tunniksi.

Siitä eteenpäin jännä tunne ollut rinnassa, ei kipua, vaan sellaista vähän kutinaa yms. Myös palan tunne kurkussa ja välillä yskäisyjä. Rintaan ei siis koske.

Verenpaine on jännä, välillä 119-126 / 68-77 välillä on menty. Tämä on jännä siksi, koska mielestäni sen pitäisi olal enemmän, sillä olen ylipainoinen. Ja viimeksi mitattuna se oli jotain 130-135 luokkaa. Liikun kyllä päivittäin paljon, n. 6-10 kilmoteriä joka päivä kävelyä.

Olen syönyt viime aikoina TODELLA paljon karkkia. Voisiko tästä johtua. Pelasin myös nettiräiskintää sinä iltana. Voisiko se laittaa kropan jotenkin kierroksille?

Pulssi on myös vähä koholla. YLeensä ollut 50-60, nyt ollaan 61-74. Mutta verenpaine tosiaan alempi, se tässä on jännä. Tämä on ihan uutta minulle. Katson tämän viikkoa, ensi viikolla lääkäriin. Juoksinkin pikkaisen, eikä rasituksella tullut mitään kipuja yms. Tuntuu vähän myös, että vasempaan lapaan tai yläselkään myös olisi jotain kipuja ja ehkä vähän ylävasempaan kylkeen. Myös jalkoja heiluttelen hirveästi esim. istuessa täsäs koneella. Hirmu levottomat ovat nuo jalat.

Tuossa ei sinänsä mitään erityisen huolestuttavaa oiretta tai löydöstä tule esille, todennäköisimmin hyvänlaatuinen ja ei-sydänperäinen vaiva kyseessä mutta mene ihmeessä vastaanotolle jos tilanne huolettaa

viltsu
Seuraa 
Viestejä62

Jees, pitää lähtä lääkärille tänään tai ainakin hakea aika. Tänään syke jo 62, eli rauhoittumaan päin. Eilen illalla ison ruoan jälkeen yli 70. Alan veikkaaman refluksitautia, koska oireita ollut aiemmin. Ja nuo paskaruoat ei varmasti auta asiaa. Ja mitä olen lukenut, niin siinä monenmoisia oireita, esim. juuri tykytystä ja ylavatsan turpeutta, mitä on todellakin ollut!

Mutta tuota verenpainehommaa en ymmärrä. Ehkä liikunta koiran kanssa (6-10 km) päivässä todella on laskennut sen hyvälle tasolle. Tietenkin lisäravinteet voi myös auttaa (syön omega-3, d-vit, monivita). Mut piru se eka yö, kyl se säikäytti.

viltsu
Seuraa 
Viestejä62

Omahoitaja ei antanut aikaa. Kuulostellaan. Enempi stressipohjaista ja olen tosiaan syönyt helvetin huonosti syksyn. En jaksa keksiä selityksiä, laiskuutta. Itse veikkaan refluksia, kun pala kurkussa tuntuu tälläkin hetkellä lievästi.

Harvinaista nuorella olla sydänvikaa sanoi ja voi olla jotain paniikin omaistakin ehkä takana. Nyt aamulla syke 61, alin sitten mittausten. Tykytysten jälkeisenä aamuna oli 77-74. Eli reilusti koholla.

Mikä paniikin voisi laukaista? En muista koskaan, että itselläni olisi ollut. Tai no kerran vähän samantapainen.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665

Jaa monesti on minulla noin tehnyt. Kävin aikoinaan arvauskeskuksesta sen tiimoilta; siellä odotetusti kuuntelivat stetoskoopilla ja sanoivat, ettei mitään kuulu.
Jonkinlainen yhteys tuolla on ollut yleiseen stressitasoon.

Daneelione
Seuraa 
Viestejä1313

Minulle kävi vastaavalla tavalla n. 15 v sitten ja olin siihen aikaan suunnilleen saman ikäinen kuin sinä ja paino oli normaali eli ei ollut ylipainoa. Oltiin kavereiden kanssa viettämässä iltaa kalastuspäivän päätteeksi ja siinä nuotion äärellä syötiin ja juotiin todella hyvin. Poikkeuksellista noissa antimissa oli lihan runsas määrä; sitä nimittäin seuraavana päivänä laskien meni noin 1 Kg/naama Kuten arvata saattaa, juuri muuta ruokaa ei tullut syötyä. Alkoholiakaan oluen muodossa ei hirveästi jaksanut sitten juoda.

Seuraavana yönä heräsin siihen kun sydän takoi aikamoisen painavia lyöntejä ja aika tiheään. Verenpainetta en tietenkään tiedä mitä oli, mutta arvaisin aika korkealla olleen. Tilanne tietysti säikäytti aika lailla ja luulin jo että noutaja tulee. Seuraavana päivänä olo oli kumminkin aika lailla normaali väsymystä lukuun ottamatta. Jälkeenpäin olen arvellut noiden yöllisten oireiden johtuneen yksinkertaisesti tuosta aikamoisesta lihamäärästä joka sitten rasitti ruuansulatuselimistöä. Tämä nyt vain esimerkkinä yhdestä vastaavalta tuntuvasta tapahtumasta.

Nutria:“Nyt puhutaan luonnontieteistä. Ei tarvi tuota popperisekoilua nyt tuoda tähän. Sillä ei ole mitään tekemistä lipidihypoteesin kanssa.”

viltsu
Seuraa 
Viestejä62
jussipussi
Mikä on omahoitaja? En tiennyt että tällaisiakin on..

Hoitaja, keneltä varataan lääkäriaika. Eli ensiki soittoa sinne, sitten vastsa lääkäriin.

Mutta asiaan:

Oireet lievittyneet. Viime yö täysin 21-07 unet. Vieläkin vähän palan tunnetta kurkussa ja vähän ylävatsaturvotusta. Eli aiemmin lievästi vaivannut refluksi tuli takaisin sinä yönä 90 % varmuudella n. 1 kg karkkia viikossa syyskuu-joulukaa-aikana, eikä elimistö enää kestänyt sitä. Söin mielialaani. Tuo avasi silmät kyllä ja ei ole makeiset käyneet edes mielessä tuon jälkeen. Joka päivä olen kävellyt 8-10 kilometriä ja söynyt terveellisesti, ei viljoja, ei sokeria. Tuntuu että rauhoittunut. Se vaan piru tuo sydämentykytys sai kaikki ajatuksetn valloilleen. Mitäs jos lähtö tulikin sinä yönä, yms...

No, nyt näyttää paremmalta.

Itselläni oli aikoinaan oudohkoja sydämen tykytyksiä jota varten ambulanssikin tuli kerran soitettua. Varsinkin yölliset tykytykset tuntuivat inhottavilta kun nukkumaan käydessä ne huomioi aikalailla selvemmin väkisinkin. Pumpussa kun on tällaisia tuntemuksia niin välitön kuolemanpelko astuu helposti kuvioon, joka ei tilannetta ainakaan helpota. Kävin lääkärissä useaankin otteeseen, mutta eivät löytäneet ikinä mitään vikaa pumpusta. Ainoa asia jonka tein oli elämäntapa remppa, eli lopetin röökaamisen ja alotin liikkumaan enemmän, erityisesti lisäsin aerobista liikuntaa ja aloin syömään kasviksia ja hedelmiä runsaasti. Nyt oireet ovat hävinneet lähes täysin.

Olin muuten tuolloin ikäisesi enkä mitenkään erityisen lihava vaikka muutama ylimääräinen kilo löytyikin.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238

Sydäntään kun tuolla tavalla alkaa tarkkailla, niin varmaan saa oireita. Pitää vaan muistaa, että se on ihmisruumiin vahvin lihas ja luottaa siihen.

Kuvailemasi oire tuossa alussa on tod. näk. rytmihäiriö, joita on kaikilla ihmisillä. Yleensä täysin vaaraton. Vaarallinen voi olla lähinnä krapulassa tai muun voimakkaan fyysisen rasituksen aikana.

Kiusallinen, mutta harmiton vaiva.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228

Rtymihäiriöitä on monenlaisia eivätkä kaikki ole vaarattomia. ilman aiempaa kokemusta on mahdoton arvioida itse häiriön laatua, eikä sitä välttämättä osaa mitenkään yleispätevästi kuvaillakaan, eri ihmiset kokevat oireita eri tavoin. Häiriö on saatava kiinni EKG:ssä ja/tai kardiologin on tutkittava sydän fyysisten vaurioiden varalta.

Itse olen kokenut kuvailemasikaltaisia epämärääisiä rytmihäiriöitä satunnaisesti ja lyhyinä kohtauksina jo vuosia, hyvin harvakseltaan yleensä. Joskus tuntui juoksu rankalta ja sykemittari näytti poikkeuksellisen korkeita numeroita, toisinaan esim. krapulassa tuntui pamppailua jne muun heikotuksen ohessa. Pidin näitä ihan nromaaleina väysymys- ja stressioireina joihin tilanteisiin ne yleensä liittyivät. Viime vuoden kesällä ne kuitenkin alkoivat käydä yhä säännöllisemmäksi ja toistuvammiksi. En siltikään osannut pitää niitä mitenkään vakavana, semminkin kun mm. tälläkin palstalla asiantuntijoina esiintyneet nimimerkit vähättelivät mm. nuoren ikäni perusteella vaivoja. Lopulta viime keväänä rytmihäiriö jäi pysyvästi päälle ja viikon kärvistelyn jälkeen raahauduin sitten lääkärille. Diagnoosi oli eteisvärinä. Sydämestä ei kaikuluotauksessa löydetty mitään varsinaista vikaa, ainoastaan vasemman eteisen totesi hän olevan suurikokoinen ja kammionkin isohko. Nyt minulla on pysyvä lääkitys joka pitää häiriöt pääosin kurissa, mutta kyllä ne helpolla ilmaantuvat edelleenkin, varsinkin kun uni häiriintyy. Yksi tai kaksi liian vähille unille jäänyttä yötä ja iltapäivän/illan flimmeri on jokseenkin varma seuraus. Stressi varmaankin herkistää myös kohtauksille. Samoin runsas kahvin juonti on jokseenkin varma laukaisija. Sinänsä ikävää että elämäntilanteen vuoksi stressiä ja unen puutetta ei voi välttää, ja kun työtkin on tehtävä niin on pakko välillä piristää kofeiinilla jne itseään.

Eteisvärinä itsessään ei ole sydämen toiminnalle sinänsä haitallinen ja oirevaikutuksiltaankin lähinnä kiusallinen ja suorituskykyä jonkun verran heikentävä mutta sihen liittyy veritulppien vaara, eli kun pumppaus on tehotonta niin eteiseen voi alkaa hyytyä klimppejä jotka voivat irrota ja päätyä verenkierron mukana tukkimaan jonkun suonen jossain päin elimistöä. Ikävintä on, jos tukkeuma eli infarkti ilmenee aivoissa tai sydämen verisuonissa. Tämän vuoksi eteisvärinä on kyllä ehdottomasti suljettava pois tai hankittava lääkitys joko itse rytmihäiriöön tai veritulppariskiin tai yritettävä muuten korjata rytmihäiriön syyt ja saada se siten pois päiväjärjestyksestä. Eli lääkäriin mars mars, siis.

Oireesi voisivat sinänsä olla kai muitakin rytmihöiriöitä, joista osa on hengenvaarallisia ja osa hyvinkin harmittomia, esim lisälyöntejä, jollaisia tosiaan melkein jokaisella on silloin tällöin. Mutta ne sopivat myös esim. flimmeriin. Sykkeen nousu ja verenpaineen lasku kertovat pumppaustehon heikentymisestä jostakin syystä.

Sydämen poikkeava muljahtelu tuntuu kyllä sen seinänaapurissa ruokatorvessa joten sikäli näitä vatsa- ja sydänoireita voi olla joskus hankala erottaa. Oikein pahalla päällä ollessaan minulla muljahtelu ja pamppailu on tuntunut ihan kurkussa asti joskus yöllä kun muita ärsykkeitä ei ole paitsi sekoileva pumppu.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Kosh
Rtymihäiriöitä on monenlaisia eivätkä kaikki ole vaarattomia. ilman aiempaa kokemusta on mahdoton arvioida itse häiriön laatua, eikä sitä välttämättä osaa mitenkään yleispätevästi kuvaillakaan, eri ihmiset kokevat oireita eri tavoin. Häiriö on saatava kiinni EKG:ssä ja/tai kardiologin on tutkittava sydän fyysisten vaurioiden varalta.

Jo vain olisi kardiologille jonoa, jos maailman kaikki ihmiset lojuisivat siellä odottamassa, että rytmihäiriö saadaan tallennettua. Kaikilla ihmisillä on rytmihäiriöitä, ja ylivoimaisesti suurin osa niistä ei ole millään tavalla vaarallisia.

Itse olen kokenut kuvailemasikaltaisia epämärääisiä rytmihäiriöitä satunnaisesti ja lyhyinä kohtauksina jo vuosia, hyvin harvakseltaan yleensä. Joskus tuntui juoksu rankalta ja sykemittari näytti poikkeuksellisen korkeita numeroita, toisinaan esim. krapulassa tuntui pamppailua jne muun heikotuksen ohessa. Pidin näitä ihan nromaaleina väysymys- ja stressioireina joihin tilanteisiin ne yleensä liittyivät. Viime vuoden kesällä ne kuitenkin alkoivat käydä yhä säännöllisemmäksi ja toistuvammiksi. En siltikään osannut pitää niitä mitenkään vakavana, semminkin kun mm. tälläkin palstalla asiantuntijoina esiintyneet nimimerkit vähättelivät mm. nuoren ikäni perusteella vaivoja. Lopulta viime keväänä rytmihäiriö jäi pysyvästi päälle ja viikon kärvistelyn jälkeen raahauduin sitten lääkärille. Diagnoosi oli eteisvärinä.

Luultavasti nuo aiemmat oireet eivät olleetkaan mitään erityistä. Olet hyvin todennäköisesti ollut koko elämäsi ajan altis sydänhäiriöille, ja sitten olet vain rasittanut itseäsi liikaa, saanut jonkin sydäntulehduksen yms., joka on aiheuttanut nykyiset sydänvaivasi. Eli niiden aiempien rytmihäiriöittesi kanssa olisit varmaankin mennyt lääkärille ihan turhaan. Sinun vaivaasi ei olisi huomioitu, ja jos olisi huomioitu, sitä ei oltaisi pystytte koordinoimaan, ja jos se olisi sattumankaupalla saatu filmille, se tuskin olisi johtanut muuhun kuin olankohautukseen. Tämä on siis pelkästään (valistunut) arvaus.

Ja olen minäkin rytmihäiriöiden vuoksi juossut nuorempana lääkärillä ja lojunut joskus syyttä suotta sydänfilmissäkin.

Oireesi voisivat sinänsä olla kai muitakin rytmihöiriöitä, joista osa on hengenvaarallisia ja osa hyvinkin harmittomia, esim lisälyöntejä, jollaisia tosiaan melkein jokaisella on silloin tällöin. Mutta ne sopivat myös esim. flimmeriin. Sykkeen nousu ja verenpaineen lasku kertovat pumppaustehon heikentymisestä jostakin syystä.

Ehkä. Mutta eipä sitä flimmeriä tai alttiutta sellaiselle taida voida todentaa ennen kuin se jää päälle. Vai?

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat