Seuraa 
Viestejä45973

Itse olen aina ollut vahvasti sitä mieltä että koiran ja (pienen)lapsen kasvatus on täysin sama asia.

Jos jokin asia tuntuu kohtuuttomalta toista kohtaan on kasvatus pielessä. Esim. Palkitaan oikeasta käyttäytymisestä, molemmille toimii. Rangaistaan väärästä käyttäytymisestä. ja kumpikaan ei ymmärrä miksi.

Säännönmukaisuutta, kuria ja ennen kaikkea rakkautta, sekä aktiviteetteja.

Huutaminen on suurin asia mitä en oo koskaan ymmärtänyt. Pieni lapsi tai koira ei ole kuuro, miksi siis huutaa omaa turhautumistaan. Pitää vain saada johdatettua oikeaan suuntaan, eli parempaan käytökseen. Niin monia koiranomistajia näkee huutavan koiralleen turhaan, niin monia näkee korottavan ääntään lapsille täysin turhaan.

Tietysti tietyssä iässä lapsi oppii rangaistuksen merkityksen. Esim. ei piirrettyjä tänään. Koira ei tätä taasen opi, mikäli rangaistus seuraa hetkeäkään pahan teon jälkeen.

Mitä itse olet mieltä?

Kommentit (10)

Tuohan nyt ei varsinaisesti liittynyt mitenkään tähän mitä hain takaa. Tiedän kyllä että huutaminen on tapa ilmaista tunteita niin eläimillä kuin ihmisilläkin, mutta se on turhaa (ihmisillä).

Ja huutamisella ei ole juurikaan tekemistä selviytymisen kanssa, paitsi että kova ääni saattaa pelottaa pois saalistajan. Harva saalistaja tosin pelästyy varsinaisesti ääntä. Ulkomuoto on se joka ne suurimmaksiosaksi ajaa pois. Sen takia evoluutio on aiheuttanut sen että karvat nousevat pystyyn.

Mutta takaisn asiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Huutamalla varmasti huomion saa, sekä lapselta että koiralta. Ainoa vaan, että huudon viesti ei välttis mene perille. Mutta äänen korottaminen ylipäätään on viesti.

Itse olen sitä mieltä, että lapsi on ihminen ja koira on eläin. Joka vetää yhtäläisyysmerkkejä noiden välille ei ole ollut tekemisissä joko lasten tai koirien kanssa. Todennäkösesti ei kumpienkaan, muuta ku siskon tai naapurin. Jos koulutat lasta niinku koiraa niin saat sarjamurhaajan ja jos koulutat koiraa niinku lasta niin saat Fifin joka puree sua käteen "vaikka oikeesti se on ihan kiltti eikä tarkota."

Se vielä, että vituttaa suuresti kahtoo hauskoissa kotivideoissa niitä pieniä lamppuharjoja, jotka niin söpösti ja herttasesti murisee ja näyttää hampaita. Niitten vammaset omistajat ei tajua, että myös leivänpaahtimen kokonen koira on todellakin koira ja koira perkele ei saa näyttää hampaita, murista tai purra ketään. Muuta ku käskystä. Pureva rottweileri päätyy Alibin kanteen ja pureva chihuahua Hauskoihin kotivideoihin. Jee jee.

Hämmentää.

Toden totta Vatkain... Ja väärinhän se on että rottikset ja dopperit rinnastetaan tappajiks, vaikka useimmin niiden omistajat on tietoisia siitä mitä koiran kanssa tehdään.
Pienten koirien omistajat useimmiten ajattelevat koiran olevan koriste, joka on vain kiva juttu.

Sinultakin vain taisi kadota se pointti jota hain takaa.

Tarkoitukseni oli sanoa ettei pieni lapsi tai koira ymmärrä tekemäänsä pahaa. Siksi olisi syytä käyttää palkitsevaa menetelmää. Eli siis johdattaa oikeaoppiseen käyttäytymiseen.

Eläin on tietysti eläin ja lapsi on lapsi, mutta eivät ne sitä ymmärrä.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Mambotus

Ero on siinä että koiran tulee oppia olemaan laumansa alin jäsen ja lapsen sen tasavertainen osa. Molemmat tarvitsevat palkitsemista, mutta pelkällä palkkiolla ei pitkälle pötkitä. Sekä koira että lapsi oppivat nopeasti syyn ja seurauksen kun niissä on johdonmukainen. Kuriakin tarvitaan.

Hämmentää.

Vatkain
Mambotus

Ero on siinä että koiran tulee oppia olemaan laumansa alin jäsen ja lapsen sen tasavertainen osa. Molemmat tarvitsevat palkitsemista, mutta pelkällä palkkiolla ei pitkälle pötkitä. Sekä koira että lapsi oppivat nopeasti syyn ja seurauksen kun niissä on johdonmukainen. Kuriakin tarvitaan.

En kyllä itse lapsena tuntenut itseäni laumani tasavertaiseksi osaksi. Eipä minulla juuri muuta päätäntävaltaa ollut, kun että minkä paidan laitan päälleni. Kunhan vaan ei ollut likainen tai muuten törkeä. Muuten sitten vanhemmat kertoi mitä teen, ja kun niillä ei ollut aikaa, niin opettajat ja muut auktoriteetit hoiti käskytyksen.

Olen samaa mieltä siitä, ettei pienen koiran murina tai hampaiden näyttäminen ole yleensä toivottavaa käytöstä, mutta mikäs sinä siitä olet sanomaan, jos ei se koiran omistajia häiritse? Voihan joku pitää sitä hassuna. Ymmärrän kyllä miksi.

Tuleeko koiran olla kokoajan vaan "calm submissive" ©Cesar Millan?

Vierailija
Mambotus
Rangaistaan väärästä käyttäytymisestä. ja kumpikaan ei ymmärrä miksi.

Koira ei tätä taasen opi, mikäli rangaistus seuraa hetkeäkään pahan teon jälkeen.

Mitä itse olet mieltä?

Ei pidä paikkaansa.
Mielestäni koiran ja lapsen älykkyyden aliarvioimista.
Koira tietää tehneensä usein pahaa. Repineensä sohvatyynyt tai muuta. Kun tulee kotiin niin se tietää että tuota ei olis saannu tehdä. Näyttää sille niitä jämiä ja antaa selkään niin kylä koira muistaa ja tajuaa mistä sai selkään. Samoin muistaa ja ymmärtää lapsi.

Sopiva ruumiillinen rangaistus toimii hyvin kummassakin tapauksessa.
Pieksemistä en hyväksy.

MooM
Seuraa 
Viestejä7995

Olen pääasiassa Vatkaimen kanssa samaa mieltä, mutta kyllä pienen (siis sanotaan 6-18 kk ikäisen) lapsen kanssa toimimisessa on paljon samaa kuin koiran tapakasvatuksessa. Tuon ikäiselle lapselle ei vielä voi selittää järjellä miksi jotain saa tehdä ja jotain ei. on vain oltava erittäin systemaattinen kielloissaan ja toiminnassaan muutenkin. Ja paras tapa suhtautua ei-toivottuun toimintaan on huomion puute (jos ei ole pakko estää toimintaa).

Toisaalta sekä lapsi että koira oppii aika pienenä tiettyjä juttuja. Meillä esimerkiksi kuuman esineen merkitys on todistettu konkreettisesti viemällä sen lähelle pyrkivän vauvan käsi lähelle uunia ja sanomalla varo, kuuma. Ei tietysti mitään palovammoja, mutta sen verran, että naamasta näki, että lämpö satutti vähän. Sen jälkeen riitti muistuttaa, että varo, uuni on kuuma, ilman tarvetta kieltää sen lähelle menemistä.

Lapsen kasvaessa hänelle voi sitten selittää asioita seurausten kautta ja pikkuhiljaa myös olla vähemmän ehdoton ja ottaa lapsen haluja ja ehdotuksia enemmän huomioon. Koira taas pysyy (toivottavasti) alisteisena laumansa ihmisjäsenille aina.

Penasan
Olen samaa mieltä siitä, ettei pienen koiran murina tai hampaiden näyttäminen ole yleensä toivottavaa käytöstä, mutta mikäs sinä siitä olet sanomaan, jos ei se koiran omistajia häiritse? Voihan joku pitää sitä hassuna. Ymmärrän kyllä miksi.

Tuleeko koiran olla kokoajan vaan "calm submissive" ©Cesar Millan?

Minusta koira saa käyttäytyä kuin koira tilanteissa, joissa sillä ei ole muita vaihtoehtoja. On ihan ok, että koira murahtaa ja väityy, jos lapsi puree sitä korvasta, mutta aggressiivisuus lauman jäseniä kohtaan taas ei ole ok. Eikä muitakaan, jos omistaja on paikalla eikä tee aloitetta. Ja minusta omistajan pitää pystyä esim. ottamaan ruokakuppi pois kesken syönnin ilman suurta vastustusta. Muiden taas ei pitäisi mennä häiritsemään koiran ruokailua.

Tuo pikkukoirien kouluttamattomuus ja niiden aggression pitäminen hauskana ja söpönä ärhentelynä on kipeää.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976

Päteeköhän tuo otsikon yhtälö myös tilanteisiin, missä muuttujan "Koira" tilalla on joku muu muuttuja, kuten esimerkiksi "Hevonen", "Rotta", "Papukaija" tai "Delfiini"?

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

MooM
Seuraa 
Viestejä7995
Astronomy
Päteeköhän tuo otsikon yhtälö myös tilanteisiin, missä muuttujan "Koira" tilalla on joku muu muuttuja, kuten esimerkiksi "Hevonen", "Rotta", "Papukaija" tai "Delfiini"?

Varmaan pätee mihin tahansa laumaelukkaan, joka on jalostettu/kehittynyt elämään ihmisen kanssa, mutta tietysti näiden kognitiivinen kapasiteetti ja miellyttämisen tarve vaihtelee lajista toiseen. Yhteiselo esim. suden kanssa on taatusti haastavampaa kuin jonkun seurakoiraksi jalostetun luffen kanssa, rotta taas on hyvinkin fiksu ja sosiaalinen kaveri. Samoin hevonen, joka tosin ei ole mikään järjen jättiläinen noin yleisesti... Käyttäytymisessä tuon laumasielun lisäksi iso merkitys on sillä, onko eläin peto vai saalis.

Koira on eläinystävä, josta useimmilla on kokemusta, siksi se on hyvä esimerkki tähän. Esim. kissa on erityyppinen lemmikki (miellyttämisen halu ja auktoriteetin kaipuu hipoo pakkasrajaa) ja delfiinien tai papukaijojen kouluttaminen taas on eksoottisempaa.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat