Seuraa 
Viestejä45973

Olen ollut pienenä äärettömän ujo, en uskaltanut puhua oikein kellekkään. Ujouden muoto muuttui kouluun mentäessä, luullakseni sen aiheutti sosiaalisten suhteiden pakko. Eli olen nykyään peruskoulun viimeisellä luokalla ja olen edelleenkin ujo, piilossa. Ulkopuolisten silmin olen itsevarma, en änkytä, punastele sekä suoriudun keskusteluista aivan kuten kuka tahansa muukin. Ongelma on enemmänkin sisäinen. Ainainen epävarmuus seuraavista: ulkonäkö, keskustelun eteneminen, pitääkö keskustelukumppani minusta jne. Olen myös opetustilanteissa ylivilkas, äänekäs, sekä lähes täysin keskittymiskyvytön. Olen käynyt AD/HD testeissä, mutta en ole kuulemma mitään sinne päinkään. Olen ollut masentunut kerran, mutta kaverini eivät ottaneet sitä todesta koska olen yleisesti hyvin iloiselta vaikuttava. Saan usein huomautuksia ylivilkkaudesta, ja se ärsyttää myös joitakin luokkatovereita. Keskittymiskyvyttömyyteni takia keskiarvo koulussa on vain 7.2 (AO 119). Ujous vaikeuttaa myös huomattavasti kontaktien saamiseen vastakkaiseen sukupuoleen. Poikiin sen sijaan kontaktien luominen on helppoa ja kavereita minulla on yli 50.

Sivut

Kommentit (30)

Terve TripleA!

Sanotaan nyt alkuun, että en itse ole mikään sosiaalisen kanssakäymisen ammattilainen, mutta suosittelisin että keskity ja kuluta aikaa siihen, että mietit mitkä asiat sitten häiritsee tuossa vastakkaisessa sukupuolessa, ja miksi olet juurikin ujo heidän seurassaan?
Kannattaisi ehkä kokeilla että kirjoitat vaikka notepadiin/paperille ylös asioita mitkä tavallaan estää sua saamasta kontaktia niihin, ja ei, älä kirjoita että koska olet ujo, koita tajuta että miksi olet ujo. Käsittele asiaa useasta näkökulmasta.
Sitten kun olet saanut kasattua niitä, voitkin alkaa yksitellen miettimään miten voisit päästä mistäkin 'ongelmasta' eroon.

Se voi viedä aikaa, mutta jos se auttaa edes vähän, niin se on varmasti vaivan arvoista.

Itse en ole moista tekniikkaa koettanut oikeastaan missään, mutta olen lukenut siitä olevan hyötyä, että kirjottelee ylös asioita, ja kyllähän ihan logiikkakin sanoo että se toimii.

Mutta ei tosiaan ole mitään outoa olla tuossa iässä 'arka' vastakkaista sukupuolta kohtaan, tietty on hienoa että tahdot päästä siitä eroon! Toivottaisin onnea yritykseen, mutta uskon että se ei yritykseksi jää, vaan onnistut siinä!

Ilmotteles tuloksista sitten joskus, jos kuitenkin tuntuu hankalalta, älä epäröi etsiä lisäneuvoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Oikeestaan syyt ujouteen on: epävarmuus ulkonäöstä (usein pojille on iha sama miltä niitten kaverit näyttää) ja se että pelkään lukkoon menemistä, sekä sitä että sanon jotain tyhmää. Myös se kaverien katsominen aiheuttaa paineita yllättävän paljon. Aikaisemmin oon kussu kaikki naiset juuri sen takia, että kaverit aiheuttavat tietyn tyyppistä painetta, joka johtaa siihen että alan vittuilemaan naisille. Nehän ei siitä tykkää ja ne lähtee pois. Näiden pelko oikeastaan aiheuttaa minulla ujouden.

Niin ujouttahan on monenlaista.

En nyt lähde erikseen käsittelemään aihetta, mutta itsetutkiskelu lienee hyödyllistä jos haluaa löytää omat vahvuudet ja heikkoudet ja hyväksyä oman itsensä.
http://similarminds.com/jung.html Luonnetestin voi esim. tuolla tehdä ja netistä löytää paljon "vertaistukea" siitä esim. miten "samanluonteiset" lähestyy naisia.

Toki luonnetyypillä ja ujoudella ei välttämättä ole paljon tekemistä keskenään, mutta itselleni siitä on ollut jonkin verran "apua" vaikken nyt "ujo" olekaan.

Extroverted (E) 58.62% Introverted (I) 41.38%
Intuitive (N) 61.29% Sensing (S) 38.71%
Feeling (F) 60% Thinking (T) 40%
Perceiving (P) 62.86% Judging (J) 37.14%

Tuollaset tulokset sain, en kyllä ymmärrä mitä apua noista olisi...

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907

ENFP? Tuo pellentaitoja, ideoita pursuava, monesti introvertin oloinen pehmo ekstrovertti.
http://bit.ly/V8bHTA

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2645

Ulkonäkö ja muut asiat jotka nuorena tuntuu olevan tärkeitä yleensä häviää iän myötä.
Itsekin olin nuorena epävarma ja ujostuin tietyissä sosiaalisissa tilanteissa.
Epävarmuus saattaa pyöriä jatkuvasti pään sisällä ja paineet ovat kovia. En osaa sanoa mikä siihen auttaa, mutta uskon että ujoutta ei pidä ottaa elämän ja kuoleman asiana. Mutta jos jotain kummiskin haluaa tehdä jotta ujoudesta pääsisi, on se että panostaa sosiaaliseen verkostoon kavereitten kanssa. Kavereitten kanssa on parasta harjoitella sosiaalisia taitojaan.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1772

Veikkaisin että ujoudessa on kyse siitä että yrittää miellyttää muita ja yrittää olla hyvä ihminen. Tuohan tie vie tuhoon. Voittajaksi ja naistenkaatajaksi ja sosiaaliseksi onnistujaksi sinun tarvitsee vain oppia olemaan välittämättä muista ihmisistä, he ovat vain astinlautoja nousussasi maailman huipulle. Jos erehdyt arvostamaan ihmisiä yksilöinä niin olet kusessa. Tuon kun opit nuorena (mun ikäluokassa toi tarkoitti alle 20, sulla varmaankin alle 15) niin pääset elämässäsi minne haluat. Mitään sun ei tarvitse esmes ammatillisesti osata, tuo riittää siihen että olet miljardööri kolmekymppisenä.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2645
Nobelaner
Veikkaisin että ujoudessa on kyse siitä että yrittää miellyttää muita ja yrittää olla hyvä ihminen. Tuohan tie vie tuhoon. Voittajaksi ja naistenkaatajaksi ja sosiaaliseksi onnistujaksi sinun tarvitsee vain oppia olemaan välittämättä muista ihmisistä, he ovat vain astinlautoja nousussasi maailman huipulle. Jos erehdyt arvostamaan ihmisiä yksilöinä niin olet kusessa. Tuon kun opit nuorena (mun ikäluokassa toi tarkoitti alle 20, sulla varmaankin alle 15) niin pääset elämässäsi minne haluat. Mitään sun ei tarvitse esmes ammatillisesti osata, tuo riittää siihen että olet miljardööri kolmekymppisenä.

On tossa kyllä kieltämättä perää.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2645
Nobelaner
deep'n'dark
On tossa kyllä kieltämättä perää.

Mitä joku mun kanssa samaa mieltä? Nyt olet ottanu liikaa siellä hei. Jouluun on vielä monta päivää.

Oonhan mä vähän punkkuu vetänyt, mut olen silti samaa mieltä tossa asiassa.

Sounds like you are having bit same problem like I used to have in my school days. But you said you are confident then do not get worry about your appearance as it would not mater as you grow up. If you think that you will say some thing annoying then do not worry just think before you speak that's it.

Nobelaner

Sopii tietynlaisille persoonille.
Sosiaalinen normisto ja yhteiskunnan säännöt voivat olla painajainen ihmisille, jotka ovat hyväluonteisia, mutta pääasiassa erimieltä useimmista yleisesti hyväksytyistä normeista. Elämä omana itsenään vaatii paljon rohkeutta. Kompromisseja joutuu tekemään, mutta ei niin paljon, että ei elä omaa elämäänsä vaan muiden asettamaa. Nuorempana nämä asiat tietysti ovat hyvin pinnalla, kun on vasta astumassa pois vanhempien ja koulun ohjauksesta. Ajan kanssa kaikki selviää kun jaksaa kysellä ja kyseenalaistaa itseään ja ympäristöään.

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907

Mikäli on synnynnäisesti uho luonne, niin sitä vastaan ei todellakaan kannata taistella. Elämä menee näyttelyksi ja sitä myöden lopulta roskakoppaan. Kannattaa oppia hyödyntämään sitä herkkyyttään. En tarkoita, että pitäisi ruveta entistä pahemmaksi ovimatoksi. Siinä missä vähemmän ujo täräyttää mielipiteensä suoraan, ujo voi tehdä sen perustellen vetoamalla henk.koht. tasolla ihmiseen.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat