Seuraa 
Viestejä1887

Itse aloitan omallani, ford 2.5 st200. 205hv.
Max teho tulee muist 6200rpm.
Noista on otettu 280hv vapaastihönkivänä.
Sanokaas muita hyviä koneita.
Tuo on made by porsche ja kannet suunnitteri cosworth.

Jos tekis putkiauton tämmöisestä jostain...

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Sivut

Kommentit (27)

Oranki
Seuraa 
Viestejä1309

NISMO Type 380RS japanin laillinen katuversio:
Nissanin VQ35HR V6 kone 3.8 litraisena versiona.
350hp@7200rpm
397Nm@4800rpm

Sama auto kisaversiona
NISMO Type 380RS-Competition
400hp@7500rpm
421Nm@5200rpm

Ko. koneet kasataan Nissanin Iwaki tehtaalla Fukushiman prefektuurissa. Maanjäristys tuhosi tehtaan ja 50km päässä sijaitseva Fukushima Daichi ydinvoimalaitos asetti lisähaasteita, mutta tehdas käynnistettiin uudestaan jo 2011 ja ko. vuoden tuotanto oli 300 000 moottoria.

Hulluja nuo japanilaiset

Älä anna auringon pilata sadettasi. Nouse ylös ja valita!

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Järjetön konstruktio v6 lohko, mutta mitäpä ei desingin vuoksi tehtäisi.

Veneilijät kiittävät noista, sillä moottorien pituus tuottaa yleisesti ongelmaa. Siksipä etenkin vanha korkeakierroksinen v6-diesel maksaa purkaamossa monin verroin suoran kutvosen hinnan. Huolimatta siitä, että rivikuutosmoottori on teknisesti ylivoimainen. Bensapuolella ei ihan yhtä särmä ero ole hinnoissa, mutta on kuitenkin. Kasi ei mahdu pituudestaan ja nelonen on mopo, niin mitäs teet. V6 jää jäljelle.

Söisin mieluummin paskaa kuin valitsisin v6-moottorin autooni. Noin hieman karrikoidusti ilmaistuna. Yhtä kammottva freak kuin 3 sylinterinen 4-tahtinen rivimoottori. Joka toki on aivan ilmiömäinen laite 2-tahtisena.

- Ubi bene, ibi patria -

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
tsbmw
Seuraa 
Viestejä277

Pitkään himoinnut kevyt, herkkä ja ääni kuin ompelukoneessa:
Maserati Biturbo S 1983-85 V6 ohc 1995 cc 205 hp carburetor, turbo
Tuossa korikin on vielä ilmavastustajien pilaamaton kulmikas ja bonuksena punainen nahkasisustus ehkä kaunein ever ja ilmastointi ym...

Niin että onko huono idea harrasteautoksi - siis jos se 1984 loppuvuoden turbojen erillisellä öljykierrolla oleva kone onkin "pommi"? Venttiileja ym. liikkuvia osia ainakin on koneessa enemmän kuin pienessä kirkonkylässä katuvaloja!

...taasko noita uusia ajatuksia...

Oranki
Seuraa 
Viestejä1309
Pacanus Rusticanus
Järjetön konstruktio v6 lohko, mutta mitäpä ei desingin vuoksi tehtäisi.

Ei siinä mitään järjetöntä ole. Kaikki (poltto)moottoriratkaisut ovat kompromisseja asian jos toisenkin suhteen, ja V6 on oikein hyvä ratkaisu jos V8 ei mahdu, mutta rivi4 ei riitä.

(Jos V8 ei mahdu ei mahdu myöskään R6)

Voimantuotto on V6:ssa tasaisempaa kuin R4:ssa, ja minusta voitaisiin aivan vastaavasti sanoa että tehokas R4 on järjetön konstruktio koska jokainen sylinteri vastaa siinä yksinään työtahdista. (Neljä tahtia ja neljä sylinteriä tarkoittaa että voimantuottoa tasoittavia päällekkäisyyksiä ei ole..)

Sen sijaan R5:n suosion hiipumista en sulata, sillä se on erittäin hyvä kompromissi R4:n ja R6:n väliltä. Onneksi Audi pitää R5:sta hengissä kun näyttää että Volvo aikoo luopua omastaan. B5244S on eräs kaikkien aikojen pitkäikäisimmistä ja luotettavimmista bensakoneista.

Veneilijät kiittävät noista, sillä moottorien pituus tuottaa yleisesti ongelmaa.

Veneilijöiden perua on tuo omankin kuljettimen V8 (yamaha) moottorin 60 asteen kulma. Törmäysvyöhykkeille jää niiden tarvitsema tila ja leveyssuunnassa mahtuu konehuoneeseen poikittain. Siitä taas seuraa monia etuja:

http://aurorah.proboards.com/index.cgi?board=Gen&action=display&thread=577

Ei noita poikittain asennettuja V8 koneita kovin montaa ole joten mukava on sellaisella 'harvinaisuudella' ajella.

Söisin mieluummin paskaa kuin valitsisin v6-moottorin autooni. Noin hieman karrikoidusti ilmaistuna.

Nojaa... minulle kyllä kelpaisi Fordin V6 ecoboost versio selvästi paskaa mielummin, mutta makunsa kullakin. Noin hieman karrikoidusti ilmaistuna.

Älä anna auringon pilata sadettasi. Nouse ylös ja valita!

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887

Entäs v-moottorin kulma?
Kumpi parempi 90 vai 60 astetta.
Omasta mielestäni 60, saadaan tilavammaksi ja tod hyvät imukanavat.
Toisaalta pakopuolen kanavat täytyy tehdä käytännön syistä jyrkemmiksi.
^^Tuota mahtuu yleensä hieman kompensoimaan pakopuolen muotoilulla, juuri sen takia, että kone on kapeampi. Näin saadaan paljon paremmat imut ja suurinpirtein yhtä huonot pakokanavat.

Asia korostuu koneissa, joissa on kannessa venttilit rivissä ja 2v/cyl.
neliventtiilikansissa pakopuoli ei ole yhtä kiusallinen, varsinkaan kun pakosia on kallistettu.
Toisaalta moottorissa, jossa on venat rivissä on aika sama lohkon kulmalle.

Tuon huomaa vaikkapa chevyn pikkulohkossa, jotka tarvii hillittömän pakoventtiilin koon.

Noin niin kuin suhteessa uusiin neliventtiilikansiin.

Kyllä mulla ainakin v6 käy niin tasaisesti, että kolikko pysyy imusarjan päällä pystyssä!

Lisää infoa kaivataan. Osaako kukaan mennä niin monimutkaisiin, että tietäisi miten imusarjojen plenumien koot vaikuttaa koneen toimintaan. Ts. onko koko suht. tarkka, ilmeisesti on.

Mutta kaikissa v6-koneissa mitä oon nähny on plenumit samankokoisia sekä kauempana, että lähempänä kaasuläppää. Kun taas monissa nelipyttyisissä plenumi kapenee 4 pyttyä kohti mentäessä.

Sinällään v6 on kyllä hyvä kompromissi, saadaan sylinterien kokoa pienemmäksi, jos vertaa vaikka neloskoneeseen. Samalla saadaan kanavat pienemmiksi, virtausnopeudet suuremmiksi, vääntö paremmaksi ja hyvä ajettavuus koko kierrosalalla.

En tiedä sitten mitä sekasikiötä on v6-konstruktiossa.?
Ennemmin vaikka dohc v6 3.5litraisena, mitä tönärikone v8 viislitrasena.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31323
Oranki
Ei noita poikittain asennettuja V8 koneita kovin montaa ole joten mukava on sellaisella 'harvinaisuudella' ajella.



MIkä järki tuossakin nyt sitten on? Yritetään väkisin saada leikkiauton ominaisuuksia käyttöautoon, mutta joudutaan tinkinmään rajusti kummastakin ja lopulta käsissä on rakkine, jolla on leikkiauton tilat ja kustannukset ja käyttöauton leikkiominaisuudet.

Eikö olisi parempi hommata perus rivinelonen käyttöautoksi (jossa ei ole kerrassaan minkäänlaista tarvetta hienommille moottoreille) ja erillinen harrasteauto, jossa on V8 niin päin kun sen kuuluu ollakin maailmassa, jossa kartiohammaspyörä on keksitty, ja muutenkin ajo-ominaisuudet tehty leikkimistä silmälläpitäen käyttöominaisuuksista tinkien. Mutta toki nämä ovat mielipideasioita. Joillekin kompromissit tökkivät ja joku taas haluaa leikkiä käyttöautollakin.

Pacanus Rusticanus
Järjetön konstruktio v6 lohko, mutta mitäpä ei desingin vuoksi tehtäisi.

Veneilijät kiittävät noista, sillä moottorien pituus tuottaa yleisesti ongelmaa. Siksipä etenkin vanha korkeakierroksinen v6-diesel maksaa purkaamossa monin verroin suoran kutvosen hinnan. Huolimatta siitä, että rivikuutosmoottori on teknisesti ylivoimainen. Bensapuolella ei ihan yhtä särmä ero ole hinnoissa, mutta on kuitenkin. Kasi ei mahdu pituudestaan ja nelonen on mopo, niin mitäs teet. V6 jää jäljelle.

Söisin mieluummin paskaa kuin valitsisin v6-moottorin autooni. Noin hieman karrikoidusti ilmaistuna. Yhtä kammottva freak kuin 3 sylinterinen 4-tahtinen rivimoottori. Joka toki on aivan ilmiömäinen laite 2-tahtisena.




Mitä erikoisen huonoa V6 moottorissa on?

Tulee mieleen ainakin, että kaksi kantta tarvitaan useimmiten mutta mitä muuta?

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Nythänmävastahokasin Neutronin kirjoituksesta, että jotkut kuulemma on ruveneet nykyään ajelemaan etuvetoautoilla.

Ei tosissaan osannut piintynyt kardaanikuski edes ajatella, että motti voisi olla poikkipäin autossa jne. Höh. Ei ole koskaan ollut itsellä "etuvetoautoa". (Eikä tule.)

No tuon valossa sen v6 purkkavirityksen pystyy ymmärtämään.

- Ubi bene, ibi patria -

Oranki
Seuraa 
Viestejä1309
Neutroni
MIkä järki tuossakin nyt sitten on? Yritetään väkisin saada leikkiauton ominaisuuksia käyttöautoon, mutta joudutaan tinkinmään rajusti kummastakin ja lopulta käsissä on rakkine, jolla on leikkiauton tilat ja kustannukset ja käyttöauton leikkiominaisuudet.

Kaikki autot ovat kompromisseja, jos et ole sitä vielä hoksannut

Vaikka autoasioita on turha järjellä perustellakaan, niin tässä tapauksessa on valmistajan taholta kyse ihan loogisesta ratkaisusta edellisen vuosikymmenen alun jenkkimarkkinoiden ongelmaan: Jenkit halusivat ison koneen.

60 asteinen V8 jossa tärkeimpinä suunnittelukriteereinä oli keveys, pieni koko ja hyvät käyttöominaisuudet. IMO 190 kiloa 4,4 litraisessa koneessa on vähän, joten keveydessä onnistuttiin. Esim. PSA:n 2.7 litrainen V6 diesel painaa 202 kiloa.

Pieni (sivuttais) koko taas oli looginen seuraus siitä että turvallisuudesta ei haluttu tinkiä.

Käyttöominaisuuksista taas sanottakoon että 'ajamisen suunnaton vaivattomuus' - varsinkin talvella.


Eikö olisi parempi hommata perus rivinelonen käyttöautoksi (jossa ei ole kerrassaan minkäänlaista tarvetta hienommille moottoreille) ja erillinen harrasteauto, jossa on V8 niin päin kun sen kuuluu ollakin maailmassa, jossa kartiohammaspyörä on keksitty, ja muutenkin ajo-ominaisuudet tehty leikkimistä silmälläpitäen käyttöominaisuuksista tinkien. Mutta toki nämä ovat mielipideasioita. Joillekin kompromissit tökkivät ja joku taas haluaa leikkiä käyttöautollakin.

Elämä on täynnä valintoja ja aika aikansa kutakin. Kasin hörpötykseen ei kyllästy, ja aamut ovat selvästi hauskempia kuin edellisen kuljettimen kanssa. Kait se on sitä idiotismia/lapsellisuutta sitten.

Älä anna auringon pilata sadettasi. Nouse ylös ja valita!

Oranki
Seuraa 
Viestejä1309
Pacanus Rusticanus
Ei tosissaan osannut piintynyt kardaanikuski edes ajatella, että motti voisi olla poikkipäin autossa jne. Höh. Ei ole koskaan ollut itsellä "etuvetoautoa". (Eikä tule.)

Tuskin tulee tännekään enää vajaavetoista. Eivät ole talvet niinkuin ennen

Älä anna auringon pilata sadettasi. Nouse ylös ja valita!

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

On tekninen pyhäinhäväistys tehdä kuutosesta v-moottori. V-12 on Täydellinen v-lohko jos v-moottori kerran pitää olla. Suora kutonen on Täydellinen rivilohkona. Kannattaa selvittää itsekunkin miksi näin on. Mielestäni se kuuluu yleissivistykseen. Jutun juuri on pelkkää matematiikkaa.

Se on hiukan sama juttu kuin se, että musiikki kelpaa joillekin vain putkivahvareilla, jne.

Kasin hörskötys on komeaa, mutta se johtuu siitä, että kasi käy päin persettiä ja hörsköttää siksi. Puhumattakaan big twinistä. Argh!

Jos lyödään överiksi niin sitten kunnolla. Minullakin on cruiser-pyörässä 1-sylinterinen tähtimoottori Big single.

- Ubi bene, ibi patria -

hamppi
Seuraa 
Viestejä148
Pacanus Rusticanus
On tekninen pyhäinhäväistys tehdä kuutosesta v-moottori. V-12 on Täydellinen v-lohko jos v-moottori kerran pitää olla. Suora kutonen on Täydellinen rivilohkona. Kannattaa selvittää itsekunkin miksi näin on. Mielestäni se kuuluu yleissivistykseen. Jutun juuri on pelkkää matematiikkaa.

Se on hiukan sama juttu kuin se, että musiikki kelpaa joillekin vain putkivahvareilla, jne.

Kasin hörskötys on komeaa, mutta se johtuu siitä, että kasi käy päin persettiä ja hörsköttää siksi. Puhumattakaan big twinistä. Argh!

Jos lyödään överiksi niin sitten kunnolla. Minullakin on cruiser-pyörässä 1-sylinterinen tähtimoottori Big single.




Juurikin näin.
Tähän vois viä lisätä Harlikan, se käy viä enemmän "päin persettiä"

Mitä tulee tohon V6. Sen pakoäänetkin on ihan hirveet.
Etuna on pakko tunnustaa sen pieni ulkomuoto. Sopii hyvin, etenkin etuvetosiin autoihin.
Tosin en ymmärrä kuka niillä haluu ajaa.

Oranki
Seuraa 
Viestejä1309

V6 vihaajille muutama ärsyttävä auto:

Acura (Honda) NSX 1991. VTEC V6. 3 litraa, 270 heppaa ja kiertää 8000rpm asti. Upea äänimaailma melkein kuin formuloista. Järkyttävän hyvä kone aikaisekseen. Tehty arkikäyttöön eikä vaatinut samaa jatkuvaa huoltoa kuin monet muut aikansa superkoneet.

Edittiä. Vaihdetaanpas onneton linkki kunnolliseen Fifth Gearin tribuuttiin:
http://www.youtube.com/watch?v=R6f-rEJwAWU
Kuunnelkaa erityisesti mielipiteet moottorista ja sen äänimaailmasta.

Mielenkiintoista että noinkin paskasta lähtökohdasta (V6 kone ) luodaan aikansa kovimpiin kuuluva superauto, joka päinvastoin kuin muut superautot, sijoittuu vuoden 1996 luotettavuusvertailussa kärkeen yhdessä silloisen Lexuksen kanssa. Suoritus johon ei ole yksikään muu superauto kyennyt ja tuskin tulee kykenemäänkään.

1972 Lancia Stratos. 2.4 litrainen V6, 192 heppaa. Aikansa kovin ralliohjus. Ajettavuus on makoisa yhä edelleen.

2009 Nissan GT-R. 3.8 litrainen ahdettu V6, 530 hevosta ja ylivoimaisesti nopein (radalla) tuotantoauto jolla mummosikin voi käydä ostoksilla.

Autot ovat parhaimmillaan silloin kun unohdetaan järki, ja mennään tunteella.

Älä anna auringon pilata sadettasi. Nouse ylös ja valita!

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat