KOLESTEROLILÄÄKKEISTÄ JA BEETASALPAAJISTA

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kiinnostaisi kuulla mielipiteitä, mihin perustuu kolesterolilääkkeiden kohdalla väite, että jos lopetat lääkkeen, sydäntapahtuman riski kasvaa. Eli mikä on se mekanismi mitä lopettaessa tapahtuu. Mieheni haluaisi lopettaa lääkkeen koska siitä on sivuvaikutuksia (masennusta, univaikeuksia ja vaikuttaahan se näköjään myös potenssiin). Lisäksi kertokaa, onko liikuntaa harrastavalle vaihtoehtoa beetasalpaajalle, koska jarru on päällä koko ajan. Myös jatkuva jalkojen palelu ja puutuminen jaloissa on tuttua. Ei tätä ennen lääkitystä ollut.
Miehelläni on ollut oireeton infarkti joka tuli aivan rutiinitarkastuksessa esille.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

"Lisäksi kertokaa, onko liikuntaa harrastavalle vaihtoehtoa beetasalpaajalle, koska jarru on päällä koko ajan."

Lääkäriystäväni sanoi vuosia sitten, että yksi kymmenen kilometrin hölkkä vastaa vaikutuksiltaan yhtä beetasalpaajapilleriä. Kokonaan toinen asia on se, onko ko. henkilö sellaisessa fyysisessä kunnossa, että voi harkita tällaista vaihtoehtoa.

Vierailija

Minusta on jollain tavalla huolestuttavaa että tämä lääketiede ja terveys -palsta on joillekin joku terveydenhuollon ammattilaisten korvike. Tänne saa kuitenkin ihan kuka tahansa kirjoitella ihan mitä tahansa, koska moderointia ei ole ja vakuuttavimmalta kuulostava henkilö ei aina ole se kaikkein osaavin.

"Mulla on lääkäriystävä ja se sano" on todella huono peruste antaa ohjeita..

Vierailija

Liikunnallisella tarkoitan että mieheni on juossut kymmeniä maratoneja ja ymmärrettävästi palo liikuntaan on kova edelleenkin.

Vierailija
Rollerball
Minusta on jollain tavalla huolestuttavaa että tämä lääketiede ja terveys -palsta on joillekin joku terveydenhuollon ammattilaisten korvike. Tänne saa kuitenkin ihan kuka tahansa kirjoitella ihan mitä tahansa, koska moderointia ei ole ja vakuuttavimmalta kuulostava henkilö ei aina ole se kaikkein osaavin.

"Mulla on lääkäriystävä ja se sano" on todella huono peruste antaa ohjeita..

Saman huomion olen tehnyt ja ihmettelen suuresti.

Esim. aloittajan kysymystä en ymmärrä lainkaan. Ei tuollaisia pidä kysellä nettipalstalla. Asiat tulee selvittää oman lääkärin kanssa ja vielä henkilökohtaisesti eikä vaimon välityksellä.

Vierailija

Tämähän on keskustelupalsta! Tuskin kukaan on niin taulapää, että olettaa kaikkien kommenttien täällä edustavan absoluuttista tieteellistä faktaa!
Itse olen syönyt beetasalpaajia monta vuotta, samalla olen harrastanut ikäni eri sortin liikuntaa. Jos minulla on lisäksi lääkäriystävä, voin kait kohtuullisen perustellusti pitää itseäni sen tason asiantuntijana, että voin ainakin jonkin mielipiteen heittää; etenkin jos joku kysyy.
Monissa kroonisissa sairauksissa itse potilaista tulee parempia sairautensa asiantuntijoita, kuin heitä hoitavat lääkärit konsanaan ovat, joten nimimerkki MD:kin on vain hyvä ja nielee ammattiylpeytensä (tai ylimielisyytensä, miten vain) jos joku muukin kuin hän ottaa täällä kantaa eräisiin lääketieteen asioihin. Sama toivomus koskee muitakin lääkäreitä tai alan opiskelijoita!

Vierailija

Siinä tapauksessahan esim. oman nivelreuma osioni voisi poistaa kokonaan ei taida olla tarpeeksi tieteellinen....

Vierailija
Tarkkailija
Jos minulla on lisäksi lääkäriystävä, voin kait kohtuullisen perustellusti pitää itseäni sen tason asiantuntijana, että voin ainakin jonkin mielipiteen heittää; etenkin jos joku kysyy.

Kukaan ei voi pitää itseään minkään sortin asiantuntijana lääkäriystävän perusteella, mutta mielipiteitä täällä kai saa heittää kuka vaan.

Se on sitten ihan eri asia, kannattaako niiden perusteella muuttaa lääkitystä.

Vierailija

Minulla on vantaalainen ystävä, mutten silti ihan vain sillä perusteella lähtisi sinne turistioppaaksi. Tuo pitkäaikaissairaus homma on sellainen, että heistä tulee yleensä oman sairautensa asiantuntijoita, mutta sairaus varioi, lääke vaikutukset varioivat ym..

Minusta täällä on nyt joku ihan muu kuin MD käymässä hieman ylimieliseksi.

Vierailija
Tarkkailija
"Lisäksi kertokaa, onko liikuntaa harrastavalle vaihtoehtoa beetasalpaajalle, koska jarru on päällä koko ajan."

Lääkäriystäväni sanoi vuosia sitten, että yksi kymmenen kilometrin hölkkä vastaa vaikutuksiltaan yhtä beetasalpaajapilleriä. Kokonaan toinen asia on se, onko ko. henkilö sellaisessa fyysisessä kunnossa, että voi harkita tällaista vaihtoehtoa.

Älkää lopettako lääkitystä. Lopettakaa yhdynnät ja yhdessä olo. Kyllä se siitä. Muistakaa Dingo: käsi kädessä kuljimme pois beetasalpaajaaa ja se minua niin laihduttaa ja stondiskin on parempaa..

Vierailija

Halle Lujaa kirjoitti m.m.:
"Kukaan ei voi pitää itseään minkään sortin asiantuntijana lääkäriystävän perusteella, mutta mielipiteitä täällä kai saa heittää kuka vaan."

Jos olisit lukenut kommenttini kokonaisena ja halunnut ymmärtää mitä tarkoitin, sinun ei tarvitsisi heitellä tähän keskusteluun joutavia mielipiteitäsi!

Pitää nyt siis vääntää rautalangasta, jotta jokainen mahdollinen palstalainen (tyhminkin) ymmärtäisi:

Jokainen ihminen, joka sairastaa mitä tahansa kroonista sairautta, on vähintään yhtä hyvä oman sairautensa asiantuntija - usein parempi - kuin esimerkiksi oma lääkäri. Tuon sairauden tietämisen "paremmuuden" tuo mukanaan henkilökohtainen oman sairauden kokemus, tuntemus, psyykkiset ja fyysiset olotilat, hoitoon osallistuminen jne. jne.
Kun tähän omaan, henkilökohtaiseen tietopohjaan lisätään kaikki se lääketieteellinen ja (usein) kohtalotovereiden kertomukset ja tieto, muodostuu lopputuloksesta kaikki se paras kokemus ja kokonaisuus, minkä vuoksi erilaisista sairausasioista on hyvä keskustellä esimerkiksi tällaisella palstalla. Vinkkejä kysellään ja niihin pitää voida saada vastata.

En alkuunkaan ymmärrä sitä kyynisyyttä ja pahansuopaisuutta, jonka esimerkiksi oma avauskommenttini herätti tässä keskustelussa, koska tiedän esimerkiksi beetasalpaajista ja niiden vaikutuksista paljon enemmän kuin useimmat tämän palstan nimimerkit.

Vierailija
Tarkkailija
Halle Lujaa kirjoitti m.m.:
"Kukaan ei voi pitää itseään minkään sortin asiantuntijana lääkäriystävän perusteella, mutta mielipiteitä täällä kai saa heittää kuka vaan."

Jos olisit lukenut kommenttini kokonaisena ja halunnut ymmärtää mitä tarkoitin, sinun ei tarvitsisi heitellä tähän keskusteluun joutavia mielipiteitäsi!

Mielipiteeni oli ehkä joutava, mutta lauseesi sisältö oli silti se, että tuttavuutesi lääkärin kanssa lisää asiantuntevuuttasi. Sitä kommentoin, en muuta.

Vierailija

"Mielipiteeni oli ehkä joutava, mutta lauseesi sisältö oli silti se, että tuttavuutesi lääkärin kanssa lisää asiantuntevuuttasi. Sitä kommentoin, en muuta."

Kerro minulle minkä vuoksi tuttavuuteni lääkärikaverini kanssa (olemme urheilukavereita ja tapaamme n. kerran viikossa keskustellen kaikista asioista) ei vuosien saatossa voisi lisätä myös omaa asiantuntemustani erilaisista sairauksista ja lääkityksistä, varsinkin niistä, jotka koskevat omia vaivojani?

Oi kerro, oi kerro minulle, miksi asiantuntemukseni ei voisi sitä kautta lisääntyä? Ja perustele väitteesi!!!

Vierailija

Vielä yksi kommentti (ennen nukkumaan menoa) liittyen tähän aiheeseen:
Eikös tämä nimimerkki MD ole ollut jo pitkään meidän kaikkien palstalaisten "lääkäriystävä" tällä palstalla?!

Millä perusteella MD:n kommentit ovat jollakin tavalla parempia tietyssä sairaudessa kuin minun lääkäriystäväni kommentit? Käsitykseni mukaan nimimerkki MD on kuullut, lukenut tai opiskellut kaikki mielipiteensä ja käsityksensä jostakin lähteestä; ei hän niitä itse ole keksinyt! Kuten en minäkään tai kukaan muu palstalainen!

Sitäpaitsi: MD ei ole kirjoittanut yhtään reseptiä tällä palstalla...

Jos minä siteeraan "asiantuntevuudessani" jotakuta, niin tekevät tällä palstalla kaikki muutkin, olipa sitten kysymyksessä lääketiede, tähtitiede tai ravitsemustiede! Huomatkaa tämä fakta, MD ja kaikki muutkin nimimerkit!

Vierailija

Niin se on tietysti ihmeellistä miten ensikäden tieto on yleensä parempaa kuin toisen käden

Mutta hyvin sä vedät, susta huokuu hirveä asiantuntemus

Vierailija

Nimimerkille Rollerball:
En tiedä "svidduilitko" tuolla viimeisellä kommentillasi, mutta ainakin itse olen saanut tältä palstalta paljon mielenkiintoisia ja tärkeitä vinkkejä ja mielipiteitä useilta elämän osa-alueilta, m.m. lääketieteestä (ja MD:lta).

Jokainen poimikoot omat hedelmänsä täältä ja jättäkööt toisten väheksynnät omaan arvoonsa...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat