Sivut

Kommentit (247)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Paul M
086 (vai mikä?) ja 286 vaati CAD-työskentelyyn matematiikkaprosessorin. Ei ihan halpa ostos tuokaan..

Sama oli jo Intel 8086 aikaan (8087). Erään kerran löytyi sitten kääntäjästä bugi ja Microsoftilta neuvoivat vaan opastamaan asiakkaitaan poistamaan matikkaprossun! Onneksi sitten keksittiin kiertotie tuohon bugiin. Laskenta-ajassa tuo tarkoitti 1 h vs. 8 h. Harvalla insinööritoimistolla olisi ollut kanttia laskuttaa asiakkaaltaan 8x hintoja.

ykskivi
Seuraa 
Viestejä1950
Paul M
Olen omistanut 8 tuuman lerpun. Myin sen seuraavan ikäluokan opiskelijalle.

Minulla taitaa olla vieläkin autotallissa pari 8 tuuman lerppuasemaa ja laatikollinen lerppuja. En ole kyllä itse käyttänyt, sain muistaakseni jostain huutokaupasta.

Taidan olla täällä musta lammas, ensimmäinen koneeni oli Spectravideon SV-sarjan pyyhekumiteline kasettiasemalla.

To refuse a hearing to an opinion, because one is sure that it is false, is to assume that one's own certainty is the same thing as absolute certainty. All silencing of discussion is an assumption of infallibility. - John Stuart Mill -

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Jäärä
Seuraa 
Viestejä3626
Paul M
086 (vai mikä?) ja 286 vaati CAD-työskentelyyn matematiikkaprosessorin. Ei ihan halpa ostos tuokaan.

Vähän heräsi jo 486 aikoina kysymys että miksi edes SX -prossua tehtiin rinnan DX prossun kanssa. Ei kai se kustannuskysymys voinut olla? 486 koneissa ei tainnut omaa kantaa enää matikkaprossulle edes olla.

Paul M
Onnistuin saamaan pari lisäkampaa 1M kumpikin. Eivät ihan halpoja nuokaan. Mutta taas syntyi dokumenttia.

Taisi olla 30 pinnisiä(?) ja niitähän oli vielä pitkälti 386 aikoihinkin.

Varaktori

Se on muuten 6803 sellanen prosessori jolla on ollu vaikutusta myös metsähommiin ja vieläpä ihan kotimaisten sällien toimesta.

Taispa olla joo paperikoneiden kompuutterit motorolalta joten viittaatko siihen?

Mikäs tuolla on tarkempi tarina?

Olin 95 työharjottelussa ko. paikassa niin tietojärjestelmävastaavan tyypin naama venähti pitkäksi kun sanoin että "Amigaan saa samaa prossua erillisellä kortilla. On aika hyvä. Tosin 68060:aa saa kans ja se on paaaaljon tehokkaampi."

Jurpula
Seuraa 
Viestejä723

Mun ensimmäinen oma kone oli Atari 800XL, muutama pelikasetti siihen oli ja hirvee nivaska ohjelmointiohjeita, illat sillä sit värkättiin tyyliin

10 IF POKE PEEK 10 GOTO 20 ja silleen, hyviä aikoja

You just made the list, buddy.

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Varaktori

Se on muuten 6803 sellanen prosessori jolla on ollu vaikutusta myös metsähommiin ja vieläpä ihan kotimaisten sällien toimesta.

Varkaudessa tehtiin sellu- ja paperikoneautomaatiota 1970/80 luvun vaihteessa 8 bittisellä 8085 prosessorilla.

1980 luvulla oli melkein sääntö kuin poikkeus, että jokaisella itseään kunnioittvalla suomalaisfirmalla oli oma käyttöjärjestelmänsä (realiakakerneli), jolla siis pysty ajamaan moniajoa.

Sitten markkinoille tuli joku alkeellinen PC-DOS/MS-DOS joka ei hallinnut edes moniajoa .

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Jäärä
Paul M
086 (vai mikä?) ja 286 vaati CAD-työskentelyyn matematiikkaprosessorin. Ei ihan halpa ostos tuokaan.

Vähän heräsi jo 486 aikoina kysymys että miksi edes SX -prossua tehtiin rinnan DX prossun kanssa. Ei kai se kustannuskysymys voinut olla? 486 koneissa ei tainnut omaa kantaa enää matikkaprossulle edes olla.

Olihan se sikäli kustannskysymys, kun valmistuksen saanto oli varsin heikkoa. Kaikki prosessorit tehtiin DX version maskilla, mutta jos liukulukuprosssorissa oli jotain vikoja, koko liukulukuprosessori disabloitiin ja piiri myytiin halvemmalla SX versiona (sen sijaan että koko osittain viallinen piiri olisi heitetty romukoppaan.

Jos asiakas halusi SX koneeseen liukulukuprosessorin, tilalle myytiin täysverinen DX versio ja emolevylle mahdollisesti jäänyt SX disablotiin ja kaikki ohjelmat pyörivät uudessa DX piirissä.

Vähän aikaisemmin Intel myi pikkuviallisia 16 kilobitin DRAM piirejä 8 kilobittisinä, joko niin, että osoitealueen ala- tai yläosa oli viallinen, joten kun muistikortille laitettiin sekä ala- että yläosaltaan viallisia DRAMeja, kortti näytti ulkoapäin siltä, kun siinä olisi ollut ehjiä 16 kilobitin piirejä. Ilmeisesti nämä menivät enimmäkseen Intelin omien muistiboksien rakentamiseen.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Paul M
Avataan nyt sitten tämmöinenkin. Aloitetaanpa nyt vaikka niillä vanhimmilla muisteloilla. Muistan reikäkortin. En ole käyttänyt. Muistan reikänauhan. Olen käyttänyt. Olen pitänyt kuplamuistia kädessä. Olen omistanut 8 tuuman lerpun. Myin sen seuraavan ikäluokan opiskelijalle.

Ensimmäisessä käyttämässäni varsinaisessa tietsikassa ei ollut näyttöä. Vain meluava pallokirjoitin ja näppis.

saako ikää kysyä? itse olen kuullut lerpusta, mahdollisesti sellaisen jossain nähnytkin..

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Jäärä
Niin ja joka koneen etupaneelissa (386 ja 486) törröttävä Turbo -nappi. Joka oli kyllä hölmö nimitys koska turbon ollessa päällä kone tikitti sillä kellotaajuudella mitä prossussa luki.

Minun tietääkseni noilla painikkeilla pystyi ihan oikeasti säätämään kellotaajuutta reaaliajassa. Tosin yleisempää oli se, että toimintoa ei ollut kytketty päälle. Ainakin 286:ssa olen nähnyt sellaisen toiminnassa.

Simplex
Seuraa 
Viestejä3053

Ensimmäinen tietokoneeni oli suomalainen Telmac 1800, mikä toimitettiin rakennussarjana. Joulun pyhinä sain juotettua osat kiinni ja r-kioskilta hakemaan 4,5 voltin paristoa, jonka voimin sain naputeltua ensimmäisen muutaman tavun konekielisen ohjelman sisään. Ohjelma vilkutteli iloisesti prosessorin Q-lähtöön kytkettyä punaista lediä. Ohjelmat talletettiin luonnollisesti c-kasetille, ja äänipään säätökulma oli tarkkaa puuhaa. Koodia tehtiin ruutupaperille suoraan hex-lukuina ja koodi naputeltiin hexana myös kompuutterin muistiin. Ai niin, muistiahan oli 4 kilotavua, ja monitorina toimi vanha mustavalkoinen matka-tv. Rakennussarjan hinta taisi olla noin 900 mummonmarkkaa. Parin vuoden kuluttua olinkin sitten ensimmäisessä työpaikassani kasaamassa, testaamassa ja huoltamassa Telmac TMC-600 ja Telmac 2000 tietokoneita. Ja ne hyppyvektorit - aivan loistava tapa jäsentää koodia ja helpottaa koodin debuggausta ja ylläpitoa.

PSYbuse
Seuraa 
Viestejä1365
taucalm
Paul M
Avataan nyt sitten tämmöinenkin. Aloitetaanpa nyt vaikka niillä vanhimmilla muisteloilla. Muistan reikäkortin. En ole käyttänyt. Muistan reikänauhan. Olen käyttänyt. Olen pitänyt kuplamuistia kädessä. Olen omistanut 8 tuuman lerpun. Myin sen seuraavan ikäluokan opiskelijalle.

Ensimmäisessä käyttämässäni varsinaisessa tietsikassa ei ollut näyttöä. Vain meluava pallokirjoitin ja näppis.

saako ikää kysyä? itse olen kuullut lerpusta, mahdollisesti sellaisen jossain nähnytkin..

Itellekin on toi 5 1/4 tuuman lerppu tuttu ja sitä käyttänytkin. Mutta että kasituumainen??? Siis aivan hillittömän kokoinen lettu ollut

Mielipiteeni voi muuttua, muttei se tosiasia, että olen oikeassa.
http://www.youtube.com/watch?v=1orMXD_Ijbs

Oranki
Seuraa 
Viestejä1309

Sinclari ZX Spectrum 48k. Vuosi taisi olla 1983.

Basic listauksia tuli jonkun verran näpyteltyä, mutta kiinnostus suuntautui kuitenkin sinne pelipuolelle.

Elite oli vektorigrafiikan huipentuma ja Lords of Midnight strategiapelien parhaimmistoa

Älä anna auringon pilata sadettasi. Nouse ylös ja valita!

Varaktori
Seuraa 
Viestejä777
konna
Varaktori

Taispa olla joo paperikoneiden kompuutterit motorolalta joten viittaatko siihen?

Mikäs tuolla on tarkempi tarina?

Olin 95 työharjottelussa ko. paikassa niin tietojärjestelmävastaavan tyypin naama venähti pitkäksi kun sanoin että "Amigaan saa samaa prossua erillisellä kortilla. On aika hyvä. Tosin 68060:aa saa kans ja se on paaaaljon tehokkaampi."

Harvesteriin laittoivat mokoman prosessorin. Nykyään niissä istutaan ilmastoiduissa ohjaamoissa nappasnahkakengät jalassa ja viedään leipä metsuriparan suusta. Toista se oli ennen kun piti sahassakin laippa kääntää. Se oli ennen kun keksivät kalvokaasuttimen. Ei ole metsätyökään niin kuin ennen.

Metson damatic järjestelmässä taisi olla 6800 sarjan prosessoreja jossain käytössä jos en ihan väärin muista. Niitä löyty sieltä paperitehtaasta.

Amigassa oli 68000 sarjan prosessoreja. Kyllä niitäkin saattaa paperitehtaista löytyä, mutta se on uudempaa sarjaa kuin tuon 6800.

Kulmikkat silmälasinlinssit. Ymmärtäisin, jos lastensadun kuutiopäinen robotti haluaisi sellaiset, mutta ihmiselle ne eivät sovi.
http://www.youtube.com/watch?v=PLNR4xfh1Qc

MaKo71
Seuraa 
Viestejä1479
Shriek
Jäärä
Niin ja joka koneen etupaneelissa (386 ja 486) törröttävä Turbo -nappi. Joka oli kyllä hölmö nimitys koska turbon ollessa päällä kone tikitti sillä kellotaajuudella mitä prossussa luki.

Minun tietääkseni noilla painikkeilla pystyi ihan oikeasti säätämään kellotaajuutta reaaliajassa.

Jos muistan oikein, niin turbo-napilla pystyi pudottamaan kellotaajuudeen PC-koneiden alkuperäiseen 4.77 MHz:iin, ja syyn muistelen olleen siinä, että joissain ohjelmissa oli hard-koodatut odotusloopit, jotka näin sai toimimaan. En muista kovin montaa PC-konetta omistaneeni, jossa tuo turbo-nappi oikeasti toimi

PSYbuse
Seuraa 
Viestejä1365
MaKo71
Shriek
Jäärä

Minun tietääkseni noilla painikkeilla pystyi ihan oikeasti säätämään kellotaajuutta reaaliajassa.

Jos muistan oikein, niin turbo-napilla pystyi pudottamaan kellotaajuudeen PC-koneiden alkuperäiseen 4.77 MHz:iin, ja syyn muistelen olleen siinä, että joissain ohjelmissa oli hard-koodatut odotusloopit, jotka näin sai toimimaan. En muista kovin montaa PC-konetta omistaneeni, jossa tuo turbo-nappi oikeasti toimi

Mun nykyisessä koneessa on turbonappi, jolla pystyy säätämään ytimien kellotaajuutta yli 'normaalin' 2,93GHz.

Mielipiteeni voi muuttua, muttei se tosiasia, että olen oikeassa.
http://www.youtube.com/watch?v=1orMXD_Ijbs

MaKo71
Shriek
Jäärä

Muistan yhden ohjelman joka ilmoitti aikavirheestä kun yritin tehokkaammalla koneella käyttää.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
PSYbuse
...
Itellekin on toi 5 1/4 tuuman lerppu tuttu ja sitä käyttänytkin. Mutta että kasituumainen??? Siis aivan hillittömän kokoinen lettu ollut

Kasituumaseen mahtui dataa muistaakseni 256 / 512 kB eli "ihan tajuton määrä"... R/W-piirinä tietysti Western Digitalin valmistama kilpukka!

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Piha6
Seuraa 
Viestejä925

Täällä on nyt niin kivat muistelot että täytyy vähä itekki tähän.

Ensimmäinen tietokone jonka livenä näin, oli eräässä yrityksessä semmonen
vaatekomeron kokoinen. Lasiovien takana pyörähteli sinne tänne nykien
useampikin nauha-asema. Rivikirjoitin suolti tekstiä jatkolomakkeelle vauhdilla ja äänekkäästi. Sitä kaikkea katsellessa varmasti olin silmät pyöreänä, mutta saattoi siinä vähän suukin repsottaa hämmästelystä auki.

Opiskeluaikoina räplättiin TAM-opetustietokoneilla. Ne oli yhdellä piirilevyllä, koteloimattomia, hexa näppis, ja näyttönä seven segmentit.
Oli kaksi eri versiota. Toisessa prosessorina intellin 8085, ja toisessa
Motorolan 6802. Taisi olla jossain myös 6809.

Sitten tuli kuviin Telmac 1800, prosessorina RCA CDP 1802 (Cosmac)
Siinä olikin vähän "toisenlainen" prosessoriarkkitehtuuri.
Nimimerkki Simplex tämän näköjään hyvin tunteekin.

Konekielellä niitä silloin ohjelmoitiin. Aika paksu nivaska ruutupaperiakin
siinä kertyi hexakoodia täynnään.
Eniten RCA:lle ja motorolalle, vähiten intellille, kun en tykännyt yhtään sen
multipleksatusta data/osoite-väylästä.

Oman koneen ostoa suorastaan välttelin, mutta annoin sitten periksi kun
"puoli-ilmaiseksi" sai. Tosin se "puoli-ilmaisuus" hupeni melkoisesti matkakuluihin.

Omat koneet järjestyksessä:

Panasonic JR-200U (MN 1800A 6802 compatible)
Triumph Alphatronic (Z80)
Schneider Euro PC (8088 - DOS 3.3)
Acer (286 - DOS/WINDOWS 3.1)
MikroMikko Indiana (Celeron 333 - WIN98)
HP Pavilion (Sempron 3400+ WIN XP - päivitetty mm. Althon 64 3800+)
Myös pari läppäriä, Compaq Presario 2500.

Commodore buumin ohitin jokseenkin kokonaan, vaikka pari 16:sta tuolla lojuu,
"odotellen ties mitä".

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat