Sivut

Kommentit (247)

Simplex
Seuraa 
Viestejä3053
Shriek

Minulle ei ole vieläkään ratkennut tuo äänipäiden arvoitus. Miksi tietokoneiden(esim. c-64) kasettidekissä ylipäänsä oli äänipäidensäätömahdollisuus? Jos se oli sitä varten, että dataa pystyi levittämään musiikinkuuntelua varten olevalla tupladekillä, niin miksi taas noiden musiikinkuuntelulaitteiden äänipäät eivät noudattaneet mitään vakioasetusta?

http://www.digiwiki.fi/fi/index.php?tit ... C3%A4minen
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kasettiasema

Äänipään azimuth-kulmaa säätämällä voitiin etsiä paras mahdollinen äänipään ja nauhan välinen asento, jolloin korkeiden taajuuksien toisto oli parhaimmillaan. Jos äänipään azimuth-kulma oli säädetty pieleen, ohjelmien latautuminen kasetilta ei onnistunut syntyneiden bittivirheiden takia.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Jäi elinikäinen trauma Windows 95-2000 käyttiksistä, Philipsien laadusta ja Sonyn tyylistä tehdä bisnestä.

Kaikkiaan, kun muistelen 1972 viikkolehtien suuria lööppejä tulevaisuuden paperittomista toimistoista ja byrokratian häviämisestä, minua puistattaa.
Joka n. 10. vuosi on pitänyt paperikoria työhuoneessa suurentaa. Nyt on 180L ulkoroskis toimiston pöydän päässä ja isompaa ei enää mahdu. Pitää kai hankkia takka.

--------------

Tai tehköön poika. Kerran jo saappaanikin lainasi ja niihin astui. Toki kaksilla villasukilla 45 mil-Kontio oli vasta passeli.

- Ubi bene, ibi patria -

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minulla on vielä tallessa ensimmäinen ostamani sisäinen CD-asema. Nopeus oli huimaava 1X.
Se maksoi muistaakseni noin 4000mk joskus 80-90 lukujen vaihteessa.

Asemasta ei ollut kauan iloa, koska käyttöön yleistyi 2X asema, ja 1X asema ei osannut lukea uusia 2X levyjä.

Varaktori
Seuraa 
Viestejä777
Pacanus Rusticanus
Jäi elinikäinen trauma Windows 95-2000 käyttiksistä, Philipsien laadusta ja Sonyn tyylistä tehdä bisnestä.

Hassua kun minulla ei ole oikein mitään pahaa sanottavaa NT 3.5, NT 4 tai Windows 2000 käyttöjärjestelmistä.

Kulmikkat silmälasinlinssit. Ymmärtäisin, jos lastensadun kuutiopäinen robotti haluaisi sellaiset, mutta ihmiselle ne eivät sovi.
http://www.youtube.com/watch?v=PLNR4xfh1Qc

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Simplex

Äänipään azimuth-kulmaa säätämällä voitiin etsiä paras mahdollinen äänipään ja nauhan välinen asento, jolloin korkeiden taajuuksien toisto oli parhaimmillaan. Jos äänipään azimuth-kulma oli säädetty pieleen, ohjelmien latautuminen kasetilta ei onnistunut syntyneiden bittivirheiden takia.

Muistan, että hifistit säätelivät audiodeckiensä atzimuth-kulmia jo paljon ennen kasetti-asemia.

Volitans
Muistan, että hifistit säätelivät audiodeckiensä atzimuth-kulmia jo paljon ennen kasetti-asemia.

C-kaseteilla 'hifistely' meinaa vähän naurattaa.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Shriek
Volitans

C-kaseteilla 'hifistely' meinaa vähän naurattaa.

C-kasetteja käyttivät vain "amatöörit ja sivistymättömät" jotka ei tajunneet lerppujen käytön helppoutta, tai ne joilla ei ollut varaa hankkia lerppuasemaa koneeseensa. Hankin Apple II tietsikkaan sisäisen kovalevyn, jumalauta, tuli suoraan amerikoista ja sinne mahtui muistaakseni 1Mb tietoa... Pääsipähän eroon lerpuista ja oli muutenkin kehityksen tasalla. Valmistaja oli muistaakseni Mountain Hardware -niminen yhtiö.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Astronomy
Hankin Apple II tietsikkaan sisäisen kovalevyn, jumalauta, tuli suoraan amerikoista ja sinne mahtui muistaakseni 1Mb tietoa... Pääsipähän eroon lerpuista ja oli muutenkin kehityksen tasalla. Valmistaja oli muistaakseni Mountain Hardware -niminen yhtiö.

Megabittiin mahtuu käyttöjärjestelmän ja varusohjelmien lisäksi... ei oikeastaan mitään. Tuolloin pyyhekumi, korjauslakka, paperi ja kynä olivat vielä varteenotettavia vaihtoehtoja.

Varaktori
Seuraa 
Viestejä777
sorsa0477
Muistan kun sain ostettua käytetyn Spectravideo svi-328:n , MSX:n edeltäjän, pelien latautumisessa kesti ikuisuus, ja sitten eivät toimineetkaan. Kasetit kopioitu tupladekillä, noh lukupäätä rukarilla toiseen asentoon ja uusi yritys. Suurta hupia lisäksi että toosan kun pisti käyntiin niin äidiltä hävisi Radio Suomi, kuului vaan triip skkrrtrr pyortrr krtkrt jne...

Herrat vei jo tuolloin leivän metsurin suusta ja samat kapitalistikoijarit yrittivät estää c-kasetille tallennettujen pelien kopioimisen tallentamalla ne mahdollimman alhaisella tasolla jo siihen alkuperäiseen. No siinähän kärsivät sitten hekin jotka eivät niitä kopioineet sillä aina ei toiminut edes se kaupasta ostettu.

Tosimies ei tosin tupladekkiä käyttänyt, vaan mursi kopiosuojaukset, laittoi pelin alkuun oman krakkeriryhmänsä intron ja laittoi pelin levitykseen lerpulle tallennettuna. Niitä sitten kopioitiin ja läheteltiin ympäri maailmaa. Postimerkit kun olivat kalliita, niin niiden päälle laitettiin kontaktimuovia jotta postin leima ei pilannut hyvien merkkien uusiokäyttöä. Demoja tietysti väännettiin ja viinaa juotiin. Tuo siis Commodore 64:n aikakaudella. Oi niitä aikoja.

Huom! Minä en tehnyt koskaan mitään pahaa, vaan ne isot pojat.

Kulmikkat silmälasinlinssit. Ymmärtäisin, jos lastensadun kuutiopäinen robotti haluaisi sellaiset, mutta ihmiselle ne eivät sovi.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463

Spectrumilla käytettiin ihan tavallista kasettisoitinta, jossa oli kaiutin. Äänipään kulmaa optimoitiin ihan vaan kuuntelemalla, milloin sirinä kuulosti kireimmältä. Aikamoista arpapeliä se oli.

Meillä oli iso kelanauhuri, ja velimies visioi sen käyttämistä kasettisoittimen sijaan. Jostain syystä jäi toteuttamatta. Ajatus kuulosti pikkupojan korviin mullistavalta, olisihan kaikki pelit mahtuneet helposti yhdelle kelalle!

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1575

Piti ryhtyä itsekin muistelemaan, kun aloitteli tietojenkäsittelyä Elliott 803B -tietokoneella. Käytössä oli Algol-kääntäjä, joten assemblerin kanssa ei tarvinnut silloinkaan värkkäillä. Ohjelmat tehtiin Siemens-teleprintterillä viisikanavaiselle reikänauhalle ja myös tulos tuli reikänauhana.

Virhe oli helppo korjata, jos sen huomasi välittömästi: palautusnäppäimellä vain nauhaa tietty merkkimäärä takaisin ja Del-merkkejä tilalle, sitten oikeat merkit paikoilleen. Myöhempi korjaus vaati reikänauhan kopiointia virheen kohdalle, sitten virheen korjauksen sekä lopuksi lopuosan kopioinnin. Joka tapauksessa hommassa oppi äkkiä huolelliseksi.

Vanha jäärä

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3942
Shriek
Reifengas
Osaisin vieläkin lukea ihan vain katsomalla reikänauhasta tiedoston lopetusmerkit.

Höyrypunkkari!

Eipäs, vaan 82 TKK

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Varaktori
Pacanus Rusticanus

Hassua kun minulla ei ole oikein mitään pahaa sanottavaa NT 3.5, NT 4 tai Windows 2000 käyttöjärjestelmistä.

Kas kummaa, kovasti kokemukset vaihtelevat.

Minä en koskaan suostunut edes pitkällä tikulla koskemaan mihinkään Win 9x ja ME sarjan tuotteisiin.

NT3.51 oli minun monivuotinen suosikkini,

NT4 parilliset Service Packit olivat täyttä roskaa, XP ihan siedettävä, sitä uudemmat todella karmeita.

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Pacanus Rusticanus

Kaikkiaan, kun muistelen 1972 viikkolehtien suuria lööppejä tulevaisuuden paperittomista toimistoista ja byrokratian häviämisestä, minua puistattaa.
Joka n. 10. vuosi on pitänyt paperikoria työhuoneessa suurentaa. Nyt on 180L ulkoroskis toimiston pöydän päässä ja isompaa ei enää mahdu. Pitää kai hankkia takka.

Minulla on kyllä paperin kulutus vähentynyt radikaalisti. Tulostan nykyisin lähinnä laskut, kirjanpidon ja verottajan vaatimat dokumentit paperille, siinä toivossa, että ne säilyvät lain vaatiman säilytysajan, johon käyttöön mitkään lämpöpaperitulosteet eivät toimineet kunnolla.

Varaktori
Seuraa 
Viestejä777
pmk
Varaktori
Pacanus Rusticanus

Kas kummaa, kovasti kokemukset vaihtelevat.

Minä en koskaan suostunut edes pitkällä tikulla koskemaan mihinkään Win 9x ja ME sarjan tuotteisiin.

NT3.51 oli minun monivuotinen suosikkini,

NT4 parilliset Service Packit olivat täyttä roskaa, XP ihan siedettävä, sitä uudemmat todella karmeita.

Joo NT 3.51stä muistan ainakin sen, että näytönohjaimen ajuri toimi prosessorin kolmos kehällä ja ainakin kerran tuli vastaan kone jossa näytönohjaimen ajuri oli seonnut, mutta kone muuten toimi ihan hienosti. Näyttö oli ihan täynnä moskaa.

Minunkin muistini mukaan joissain NT 4:n Service Packeissa oli murheita enemmän kuin laki olisi sallinut. Olisiko sitten ollut juuri parillisissa. Tuohon aikaan tein enemmän töitä Novell NetWaren kanssa. Siitäkin voisi kertoa miten sen eDirectoryn FLAIM tietokanta on lähtöisin mormonien sukututkimuksen tarpeista.

Jaa meinaat ettei XP:n jälkeen ole tullut mitään hyvää? Kyllä minä tykkään Windows 2008 R2:sta ja 2012 jää nähtäväksi kun ei vielä ole oikein kokemuksia. Windows 8 on kyllä ihan susi. Se lähti työläppäristäni ja seiska tuli takaisin.

Varaktori
sorsa0477
Muistan kun sain ostettua käytetyn Spectravideo svi-328:n , MSX:n edeltäjän, pelien latautumisessa kesti ikuisuus, ja sitten eivät toimineetkaan. Kasetit kopioitu tupladekillä, noh lukupäätä rukarilla toiseen asentoon ja uusi yritys. Suurta hupia lisäksi että toosan kun pisti käyntiin niin äidiltä hävisi Radio Suomi, kuului vaan triip skkrrtrr pyortrr krtkrt jne...

Herrat vei jo tuolloin leivän metsurin suusta ja samat kapitalistikoijarit yrittivät estää c-kasetille tallennettujen pelien kopioimisen tallentamalla ne mahdollimman alhaisella tasolla jo siihen alkuperäiseen. No siinähän kärsivät sitten hekin jotka eivät niitä kopioineet sillä aina ei toiminut edes se kaupasta ostettu.

Tosimies ei tosin tupladekkiä käyttänyt, vaan mursi kopiosuojaukset, laittoi pelin alkuun oman krakkeriryhmänsä intron ja laittoi pelin levitykseen lerpulle tallennettuna. Niitä sitten kopioitiin ja läheteltiin ympäri maailmaa. Postimerkit kun olivat kalliita, niin niiden päälle laitettiin kontaktimuovia jotta postin leima ei pilannut hyvien merkkien uusiokäyttöä. Demoja tietysti väännettiin ja viinaa juotiin. Tuo siis Commodore 64:n aikakaudella. Oi niitä aikoja.

Niin warmasti. Ei ollut yh lapsena varaa kuusnepaan joutui basicia vääntämään vanhalla rojulla.
Mutta minullapa onkin iskemättömiä Sonyn c kasetteja (90min) kääreineen, hähää!
ps.sanoin cd kauden tullessa että elekee hävittäkö, nyt hyvä vinyyli kokoelma toimii hyvin vieläkin .
Mitenkäs teiän vanhan cd:t?

Varaktori
Seuraa 
Viestejä777
sorsa0477
Varaktori
sorsa0477

Niin warmasti. Ei ollut yh lapsena varaa kuusnepaan joutui basicia vääntämään vanhalla rojulla.
Mutta minullapa onkin iskemättömiä Sonyn c kasetteja (90min) kääreineen, hähää!
ps.sanoin cd kauden tullessa että elekee hävittäkö, nyt hyvä vinyyli kokoelma toimii hyvin vieläkin .
Mitenkäs teiän vanhan cd:t?

No siis musiikin kuuntelussa CD-levyt on syvältä mörön ahterista. Eihän niihin aneemisiin läpysköihin saa mahtumaan edes kunnollista levynkansitaidetta. Kyllä se pitää olla vinyylilevy ja putkivahvistin. En hyväksy pelletransistoreja edes RIAA korjaimeen ja ne saaketin monijalkaiset mustat satiaiset eivät sovellu musiikin toistamiseen sitäkään vähää. Kyllä näin on näreet nääs.

Tietotekniikka on sitten oma lukunsa. Ei taitaisi Doom pyörähtää putkivehkeellä. Niin ja vaikka nyt sattuisikin pyörähtämään, niin kellä olisi varaa maksaa sähkölasku?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat