Seuraa 
Viestejä9177

Joopa joo , se venhenteko meni Ranskhan.
Vakavanha Väinöki pyörähti hauvashans, ympäri ja kiros.

Kaipa son euroopan valtio suunnitheilla, ja sen takija se pittää vielä "itsenäisten omillans toimhentulevien " valtioitten määrää vähentää.
Elikkä Suomiki siihen kunthon , että Euroopan yhdysvallat alkaa tuntumhan parhalta vaihtoeholta.

Kiitos kuuluu " käteiselle", ja kumppaneille.
Son Amen , mejän taloudelliselle itsenäisyyvelle nyt.

Sivut

Kommentit (145)

mluluke
Seuraa 
Viestejä2880

Telakkateollisuus on sairas ja pyörii Suomessa ja Euroopassa valtavilla subventioilla ja veronmaksajien riskinotolla. Ainoa järkevä ratkaisu on lopettaa tämä pelleily ja alkaa valmistaa laivoja markkinahinnoilla.

"Käteinen", Vapaavuori ja muut hallituksen päättäjät ovat toimineet aivan oikein ja vastuullisesti kun eivät taipuneet STX:n (jonka suurin omistaja taitaa tulla Etelä-Koreasta) valtavan painostuksen ja lobbauksen edessä.

Muisti pettää
Seuraa 
Viestejä89

Taas Suomi yrittää piiloutua lakiteknisten seikkojen taakse, aivan kuten euroopan pankkikriisissä, AWG-pelleilyssä tai maahanmuuttokysymyksessä. Ei ikinä katsota mikä on lopputulos. Ei ole helppoa olla rehellisenä (ja hyväuskoisena hölmönä), kun muut kusettaa ympärillä taukoamatta.

Muutamalla tuhannella eurolla per miestyövuosi, oltaisiin tehty satoja miljoonia kotimaiselle kansantaloudelle. Nyt tehdään turskaa saman veraan työttömyyskorvauksilla ja lomautuksilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
mluluke
Seuraa 
Viestejä2880

Yksinkertaisemmankin pitäisi ymmärtää mistä tässä on kysymys. STX Europe sai tilauksen joka tapauksessa. Kysymys oli vain siitä saako urakan yrityksen Suomen vai Ranskan tytäryhtiö.

Niinpä STX päätti "kilpailuttaa" Suomen ja Ranskan valtiot nähdäkseen kumpi valtioista on valmis kippaamaan enemmän rahaa STX:n liiketoiminnan tukemiseksi.

Jos joku on sitä mieltä, että moinen on järkevää nyt ja jatkossa niin ei hyvää päivää......

z
Seuraa 
Viestejä2918
Muisti pettää
Muutamalla tuhannella eurolla per miestyövuosi, oltaisiin tehty satoja miljoonia kotimaiselle kansantaloudelle. Nyt tehdään turskaa saman veraan työttömyyskorvauksilla ja lomautuksilla.



Luova tuho vaatii aina väliaikaisia uhrauksia. Ruotsalaiset totesivat jo vuosikymmeniä sitten, etteivät he lähde telakkatukipelleilyyn ja laittoivat telakkansa pölkylle. Itku ja kitinä kesti jonkin aikaa, mutta eipä taida tänään yksikään ruotsalainen haikailla laivanrakennuksen perään - varsinkin kun pääomat ja muut resurssit ovat vapautuneet parempaan käyttöön.

zz

mluluke
Yksinkertaisemmankin pitäisi ymmärtää mistä tässä on kysymys. STX Europe sai tilauksen joka tapauksessa. Kysymys oli vain siitä saako urakan yrityksen Suomen vai Ranskan tytäryhtiö.

Niinpä STX päätti "kilpailuttaa" Suomen ja Ranskan valtiot nähdäkseen kumpi valtioista on valmis kippaamaan enemmän rahaa STX:n liiketoiminnan tukemiseksi.

Jos joku on sitä mieltä, että moinen on järkevää nyt ja jatkossa niin ei hyvää päivää......




Juuri näin. Mikä erottaa tämän lahjuksen pyytämisestä. Jos suomalaiset olisivat vastaavalla tavalla pyytäneet Pasi-kauppoihin tukea, täällä Suomessa olisi ensiksi aloitettu esitutkinta asiasta.

Tietyisti tämän olisi voinut katsoa läpi sormien, mutta kun ei katsottu, niin asia pitää maksimaalisesti hyödyntää. Ranskan valtion toimet syyniin ja sen jalkeen Suomen pitää vaatia kaikilta euromailta samaa selkärankaa ihan kaikessa.

Tässä mielestäni hankittiin munaa kaikkiin tuleviin vääntöihin, mutta täysin hyödytömästi,ellei sitä käytetä hyväksi.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177

Niin mitähän tuo päätös maksoi työpaikkoina ?

Ja mikähän on tuon "käteisen &kumpp." päätöksen hinta työttömyytenä, ja muina
taloudellisina seurauksina ?
No pikkusen ranskalaiset on kyselhet suomalaisia yhteistyöhön, mutta eiköhän hallituksemme kykene estämään kaikenlaisen yhteistyön , ja näinollen uusien työpaikkojen syntymisen.

Mikäli vanhat merkit pittää paikkansa, niin kokoomus ja demarit tulevat tekemhän kaikkensa, jotta
met emmä saa edes aliurakoita tuosta jättimäisestä urakasta.
No pikkusen se vanahaa ihmetyttää, Kreikhan oli varraa syytää rahaa , eikä takaisinmaksusta ole minkäänlaista tietoa. Nyt ei ollut kyse avustuksesta ,, vaan lainasta ,, ja määrältään pienemmästä kuin kreikkatuet. Että pikkusen häätyy ihmetellä herrain metkuja.
Mutta jos jossaki onki sitte se joka sannoo suomen hallituksellekki, mitä sen pittää tehdä , niin
siinämielessä on hallituksen ja valtionvarain ministeriön toimet ymmärrettävissä.
Mutta silloinhan emme ole itsenäisiä tekemään omia päätöksuiä maamme hyväksi !

Ja jos näin on närhet , niin se selittää sen paskanmaun joka ainaki minun suuhun tuli nyt, ja jo itsenäisyyspäivien "herrakarnevaaleissa" !

mluluke
Seuraa 
Viestejä2880
Aslak
Niin mitähän tuo päätös maksoi työpaikkoina ?



Kohta se kuullaan. Ainakaan vielä STX-Finland ei ole ilmoittanut irtisanovansa ketään. Siellä on hitsareilla kädet täynnä töitä kun sisällä on pari suurta tilausta Saksasta. Itseasiassa osaavasta työvoimasta on tällä hetkellä pulaa....

NieVei3a
- - Itku ja kitinä kesti jonkin aikaa, mutta eipä taida tänään yksikään ruotsalainen haikailla laivanrakennuksen perään - varsinkin kun pääomat ja muut resurssit ovat vapautuneet parempaan käyttöön.



Kuten mihin?

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819

Asia on kiinnostava, ja näillä tiedoilla huomattavan hankala laskea olisiko ollut kannattava Suomelle, olipa miten oli näytti huomattavan sekavalta kun konkurssikypsä firma kyseessä. Tukipuljaus kyllä erittäin laajasti kummeksuttaa, haisee vahva korruptio. Totaalisen naurettava detalji tuo että firma pyysi 50milj lainaa ja valtio tarjosi jotain 44milj ilmaista tukea, antanee kunnon kuvan missä mennään

z
Seuraa 
Viestejä2918
Dredex
NieVei3a
- - Itku ja kitinä kesti jonkin aikaa, mutta eipä taida tänään yksikään ruotsalainen haikailla laivanrakennuksen perään - varsinkin kun pääomat ja muut resurssit ovat vapautuneet parempaan käyttöön.



Kuten mihin?



Mistäs minä tiedän. Henkka&Maukkaan? Ikeaan? Joka tapauksessa Ruotsin kansantaloudella menee ihan kohtalaisen vahvasti - toisin kuin Pohjanlahden tällä puolen - vaikka svedut eivät kynsinhampain koitakaan pitää kiinni jokaisesta taantuvasta alasta. Esim. Saab sai juuri mennä kaikessa rauhassa ja Volvon henkilöautot ovat kohta menossa perässä ilman, että kellään on haluja syytää miljardeja kuolemankourissa olevien yritysten tekohengitykseen.

Suomessa sensijaan tavataan rahat laittaa aina kiinni viimeistä eurosenttiä myöden taantuville alueille ja aloille. Näinkin pääomaköyhässä maassa olisi järkevä laittaa kaikki paukut kasvaville ja kv-kilpailukykyisille aloille - kuitenkin tuet valuvat jonnekin kainuuseen kaikenmaailman liimapalkkitehdassekoiluihin. Onneksi telakoiden suhteen sentään laitettiin nyt valtion piikkiin sentäs joku limitti vaikka piikki ei varmaankaan sulkeutunut.

zz

Lahtarille vaan. Laivanrakennus ei ole innovatiivinen ala. Valtavan teräsmassan kokoilua vain johon pystyy kolmen kuukauden levyseppähitsauskurssin käynyt maatalon julli (somistajia tietenkin tarvitaan). Nämä valuu pakostakin halpatyömaihin joissa palkkataso on murusia meidän tasosta, eikä raskasta teollisuutta häädetä pois niin kuin täältä. Sorry hitsarit, ei voi mitään.

Ei ongelma ole 50 miljoonan lainassa, vaan teollisuuden ja suomen kilpailukyvyssä. Ihan oikein että tilaus menetettiin. Ehkäpä se laittaa jonkun tekemään jotain päätksiäkin.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat