Seuraa 
Viestejä13878

Poika täytti viimekuussa neljä. Nyt se kinuaa mun läppärille että pitäis pelejä päästä pelaamaan. Anoppilassa on pöytäkone ja siellä se on oppinu pelaamaan isompien kanssa. Omalla koneella ei ole pelejä.

Eli ihan peruskysymyksiä.

Onko tietokonepelit edes suositeltavia lapsille tai nuorille?
Itsellä on hiukka ennakkoluuloja ja pelko siitä että liiaksi pelien maailmaan uppoutuu.

Jos joku kuitenkin on sitä mieltä että pelejä kannattaa olla ja niitä oppia käyttämään niin mitä suosittelisitte ja mistä syystä?
Pelejä myös ikäryhmittäin.

Eli argumentointia tietokonepeleistä ja lapsen kehityksestä puolesta ja vastaan, mieluusti hyvin perusteltina ja vaikka tutkimuksiakin linkeiksi.

Itse olen sitä mieltä että karaoke systeemi saattais olla parempi harrastus.

Sivut

Kommentit (25)

Reiska
Seuraa 
Viestejä5433

Kun siinä pitää jonku aikarajan ettei aina ole pelaamassa, ja pitää huolta et on mahollisuus harrastaa jotai muutaki aktiivista nii ei siinä ihmeempiä.. Tuon ikäset tykkää varmaanki angry birdsistä, jotai simppeliä tasoloikkaaki voi osata..

Ja kannattaa itekki tutustua niihin peleihin, nii ei mene sit kesken jännän paikan nappaamaa pois koneelta, se nimittäin aiheuttaa raivonpuuskia.

Per se

pelaaja
Seuraa 
Viestejä750

Nintendolla on paljon lapsille sopivia pelejä. Mielestäni vanhempien pitäisi aina pelata lastensa kanssa, jotta tietäisivät millainen ko. peli on ja miten lapsi siihen reagoi. Yllättävät asiat pelottavat lapsia (yksilöllisesti). Usein rauhallisetkin pelit ovat liian monimutkaisia alle kouluikäisille. Esim. 2d-Super Marioilla on hyvä aloittaa yhdessä vanhemman kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
eteenpäin
Seuraa 
Viestejä1591

Minecraftista ne kovasti tykkää. Hyvä peli onkin muksuille, kannustaa luovuuteen.
http://www.youtube.com/watch?v=MmB9b5njVbA

SamikoKu
Onko tietokonepelit edes suositeltavia lapsille tai nuorille?
Itsellä on hiukka ennakkoluuloja ja pelko siitä että liiaksi pelien maailmaan uppoutuu.

pelaaja
Mielestäni vanhempien pitäisi aina pelata lastensa kanssa, jotta tietäisivät millainen ko. peli on ja miten lapsi siihen reagoi.
jep.
Jos löytyy kaksi konetta, niin pelaa SamikoKu moninpelinä muksus kanssa. Rakennatte vaikka linnan yhdessä . Tai jos ei minecraftia, niin joka tapauksessa on aina bonusta, jos löydät semmoisen pelin, jota voi pelata yhdessä. Pääset itsekin sisälle, että millaista touhua se pelaaminen on ja ennen kaikkea siitä saa yhteistä tekemistä.

Yks tuttu on pelannut lapsensa kanssa lego-pelejä. Niitä on kaiken maailman Batman-, Indiana Jones- ja Star Wars -teemaisia. Ihan käypiä vissiin, ei liian vaikeita lapsille. Löytyy myös PC:lle Esim: http://fi.wikipedia.org/wiki/Lego_Batma ... Video_Game

Hamppu
Seuraa 
Viestejä1146

Trine on varmaan kans hyvä peli lapsille, mutta ei varmaan ihan noin nuorille. Veikkaisin että 7-8 vuotiaasta ylöspäin. Siinä on tarinankerronta englanniksi, mutta tekstitys suomeksi. Kohtuu kiehtova, ja sisältää sopivan tasoista ongelmanratkontaa.

MooM
Seuraa 
Viestejä7989

Meillä on alakoululainen ja eskarilainen ja tällä hetkellä Minecraft on ehdoton suosikki. Ipadilla pelaavat ninjago-legopelejä ja tietokoneella yleensä jotain miniclipin pelejä, kuten motocrossia tms. BBC:llä on aika paljon online-pelejä, joissa seikkailevat tutut hahmot. PC-pelejä lapsille meillä on vähän, lähinnä jotain need for speedia ovat pelanneet.

Pienempi oli 2 v, kun ostettiin wii ja hänkin pääsi Super Mario-peleihin (se perus tasohyppely, galaxy ja cart, nykyisin myös legon pelejä, varsinkin star wars on pop) nopeasti kiinni. Aluksi enemmän sidekickinä, nykyisin jo hyvin aktiivisena osallistujana. Ehdottomasti suosittelen konsolia ja monipelaajapelejä, jos on useampi ipana. Loppuu se taistelu peliajasta ja vuoroista. Bonuksena noissa uusissa konsoleissa on se, että liikuntaa tulee tosi paljon, lapset kun pelaavat lähinnä pomppimalla tasajalkaa ja steppaamalla edestakaisin

Meillä pelimäärä on ratkaistu niin, että viikolla ei pelata ollenkaan ja viikonloppuna taas on kaksi aamupäivää kokonaan pelaamiseen. Siinä ehtiii tekemään Minecraftissakin jotain järkevää. Sivuvaikutuksena pelistä puhutaan koko viikonloppu, sitä leikitään legoversiona ja viiikon aikana kuume vähän hiipuu, kunnes torstaina aletaan suunnitteleman, mistä lauantaina jatketaan... Ja youtubesta katsotaan videoita siitä, kun muut pelaavat.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156

Itse muistan omista lapsuusajoistani, että tietokoneen käyttäminen oli vaikeaa. Tosin silloin oli C64, niin olisi pitänyt osata kirjoittaa. Pelitkin taisi olla silloin sekavampia käyttöliittymältään.

Voisi kuvitella, että joku mahdollisimman interaktiivinen peli olisi hyvä. Pelissä ei tarvitsisi kovin vahvaa tietoisuutta tai ajatusketjua, vaan kaikista saisi välittömän vasteen. Erilaiset autopelit on varmaan ihan hyviä, jossa peliä voi vain pelata keskeytyksettä. Ehkä FPS-pelitkin menee, jos lapsi ei ole pelokas.

Vähän vanhemmille lapsille suosittelisin vaikka Sim Cityä, siinä saa hyvää kuvaa yhteiskunnallisten asioiden toiminnasta. Varmaan myös Simsi on ihan hyvä.

Jos alkaa lapsien pelaamista rajoittamaan, niin silloin sitten on velvollinen keksimään muuta mielekästä aktiviteettia. Varmaan aika moni on itsekin huomannut, että tietokone aiheuttaa voimakasta psyykkistä riippuvuutta. Usein sitten sitä harmittelee, kun koko loma on kulunut tiede-foorumilla.

MooM
Seuraa 
Viestejä7989
Tuppu L 2.0
Jos alkaa lapsien pelaamista rajoittamaan, niin silloin sitten on velvollinen keksimään muuta mielekästä aktiviteettia. Varmaan aika moni on itsekin huomannut, että tietokone aiheuttaa voimakasta psyykkistä riippuvuutta. Usein sitten sitä harmittelee, kun koko loma on kulunut tiede-foorumilla.

Olen vahvasti eri mieltä. Ei ole vanhempien asia keksiä lapsille tekemistä, ja pelaaminen koko ajan ei ole vaihtoehto ainakaan näin pienillä. Tietysti pitää huolehtia, että on mahdollisuus tehdä mielenkiintoisia juttuja ja tarvittaessa tutustuttaa niihin. Välillä tehdään yhdessä ja välillä aikuiset lukee tai tekee muuta ja lapset saa ihan itse keksiä tekemistä itselleen.

Tylsyys on lapsille hyvin luova tila ja aikansa kiukuteltuaan ne keksii tosi hienoja leikkejä. Peli on liian helppo ratkaisu ja ainakin meillä se on aina se ykkösvaihtoehto, jos lapset saa päättää.

Lisäksi arki-iltana pelaaminen aiheuttaa sellaisia raivareita (pelin loppuessa iltahommien aikaan), että meillä sitä ei harrasteta. Lapset ovat sen verran pieniä vielä, että eivät selvästi jaksa tuota koulu/hoitopäivän päätteeksi ja sietokyky ei riitä loppumisen tuottamaan pettymykseen. Ja nukkumaan on pakko mennä pian 20 jälkeen, muuten seuraava aamu on ihan hirveää kitinää ja voihketta. Natseja ollaan juu.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

^Ihan järkevältä kuulostaa. Mun lapsuudessa mun pelaamista ei rajoitettu ja velipojankin hyvin vähän. Johtui varmaan siitä että oltiin jo koululaisia ja isä tykkäsi kans pelaamisesta. Lisäksi meillä säilyi muutkin leikit. Välillä tosin Tollolle sanottiin että nyt luistimet mailan nokkaan ja kentälle, sisällä on oltu koko viikonloppu!

Hämmentää.

Itse en kyllä suosittelisi 4 vuotiaille pelien ostamista tai pelaamista, kun aivot ja persoonallisuus on vielä ns. kehitysvaiheessa niin ne voi mukautua vähän kieroon jos se liikaa aikaa tulisi koneen ääressä istumaan.

Etelä-Koreassa esim. on joitan pikkulapsia kasvanut koneen ääressä ja heidän aivonsa on hieman mukautuneet vähän väärään suuntaan ,että he ovat sentakia joutuneet hoitoihin missä heidän muita aivolohkoja yritetään aktivoida ym ettei he ihan vieraannu todellisuudesta.

[size=150:y40p7ni6]TIetoKonE peLit ja Lapset[/size:y40p7ni6]

Olipas mahtipontinen avaus. itse olen pitänyt kahta säästöä tuossa peliasiassa, 1. pelaaminen on vähemmän haitallinen kuin televisio 2. pelit joissa 3d grafiikka on pahasta. rasittaa liikaa aivoja joiden on mahdotonta käsittää vallitsevaa tilaa esim pelissä hypättäessä jne jne

kohdat 1 aj 2 maalaisjärjellä: onko teknorock sähellyspiirretty jossa muutaman sekunnin toiminta kohtauksia parempi kuin esim vanha kunnon pacman? tai olipa kerran elämä sarjat verrattuna zombien hakkaamiseen kirveellä?

tätä voi mielestäni ihmetellä 4 vuotiaan kanssa hyvin:
http://www.elastomania.com/elma.exe

ftp://ftp.team17.com/pub/t17/worms2/dem ... 10OctA.zip

ja pelejä kategorioineen:
http://www.jonneweb.net/pelit/category/18/
tietysti pelit kannattaa ensin itse kokeilla, jottei turhautumia.

nettipelit ovat pääsääntöisesti degeneroitumista aiheuttavia sotkuja joissa selviää ilman mitään varsinaista ajattelua, muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Pohjis
pelit joissa 3d grafiikka on pahasta. rasittaa liikaa aivoja joiden on mahdotonta käsittää vallitsevaa tilaa esim pelissä hypättäessä jne jne

Ai meinaatko vähän samaan tyyliin kuin katsominen yleensä? Itellä menee ainakin pää ihan sekasin kun minun koko elämä on 3D. Ainoastaan telkkaria katsellessa saa vähän lepoa. Lapsesta asti ollu tälleen.

Hämmentää.

http://www.secretmaryo.org/ pitäisi pyöriä kevyemmälläkin läppärillä

taso loikat kehittää mm reaktio ja koordinaatio kykyjä

jos et ole telkkarin katsomista kieltänyt, niin turha sitten on
"väkivaltaisempia" pelejäkään kieltää, nyky piirretytkin tuntuisi
olevan järjetöntä mättämistä täynnä, en tosin ole tämänhetken
tarjontaan tutustunut

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat