Seuraa 
Viestejä136

Mitähän uudistuksia tapahtuu vaikka seuraavien 50 vuoden aikana? Nykyautot ovat olleet ainakin samassa tylsässä tuulitunnelimuotissa valettuja jo parinkymmenen vuoden ajan, joten toivottavasti markkinoille tulisi jotain uutta.

Tässä yksi konsepti, Toyota Fun-Vii.

Sivut

Kommentit (61)

Ensimmäisien autojen malli oli täysin tekijänsä päätettävissä. Sitä mukaa kun niiden määrä on kasvanut on muut päättäneet päälinjat niissä. Valmistustekniikat automatisoituvat ja materiaalien käyttö tarkentuu. Mallit tehdään yleensä niin että niiden tuorestus sujuu minimaalisin muutoksin hyväksi havaitulla tekniikalla niin että ostajakunta on tyytyväinen. Samaan merkkiin tyytyvä on voitto. Normistot säätää millaista saa tehdä. Konseptiautoissa koetellaan yleisön sietokynnystä ja ihastumisherkkyyttä ja saadaan halpaa mainosta, ilman normien riesaa.

Maininnat että uuden mallin suunnittelu vei seitsämän vuotta tarkoittaa että on kytätty niin kauan saada jotain uutta tekniikkaa tai ilmettä muiden testattua se ensin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337

Parhaimman näköiset jännäautot ei juuri koskaan tule tuotantoon. Saadaan ajella hengettömillä pisaranmallisilla tylsimyksillä maailman tappiin. Meillähän olisi hienoja tulevaisuusautoja ollut jo vuosikymmenet, jos niitä vain tehtäisiin, mutta ei voi mitään.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Auton hieno ulkonäkö on plussaa, mutta minulle on tärkeämpää että auto toimii ja on hyvä ja tehokas. En viitsisi ajella millään himmelillä joka ei lähde aina käyntiinkään ja jos lähtee niin osia tippuu matkan varrelle, eikä missään tietenkään varaosia, ja maksaa ihan julmetusti, kulkeekin jollain siirapilla.

Eikö tällainen ole ihan hyvä kulkupeli?
Kuva1
Kuva2

Ai näyttää vanhalta? No entäs tämä?
Kuva3
Kuva4

ekvivalentti
Seuraa 
Viestejä465

Seuraavan vuosikymmenen suurin muutos autoissa tulee olemaan automaattiohjaus eli kuljettajastakin tulee matkustaja. Ensimmäisenä tällaista tekniikkaa aletaan käyttää moottoriteillä. Muut tiet tulevat paljon myöhemmin, koska niillä liikkuu muitakin kuin ajoneuvoja. Tämä estää riittävän turvallisuustason saavuttamista, vaikka autossa olisi tutkia ja kameroita GPS:n lisäksi. Moottoriteillä automaattiohjauksesta voi tulla pakollinenkin, jolloin ylinopeuksista päästään. Autoilu moottoritiellä tulee muistuttamaan junamatkailua. Moottoriteiden maisemat ovat nykyään niin tylsiä, että taitaa siellä sitten myös kämmentietokoneet menestyä.

Sähköautot lisääntyvät, mutta jäävät vielä vuosiksi kaupunkiautoiksi.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6995
ekvivalentti
Seuraavan vuosikymmenen suurin muutos autoissa tulee olemaan automaattiohjaus eli kuljettajastakin tulee matkustaja...

Oletetaan, että ostan auton netin kautta. Voiko myyjä lähettää auton minulle ilman ainuttakaan matkustajaa? Auto tulee siis kotiovelleni ihan omin päin?

Minä kyllä jättäisin nuo pyörät pois ja ostaisin lentävän auton. Silloinhan moottoriteitäkään ei enää tarvita, vaan autot leijuvat kattojen yllä. Pysäköintiongelmatkin helpottuvat, kun jokainen parkkeeraa autonsa omalle parvekkeelleen.

Oranki
Seuraa 
Viestejä1309
ekvivalentti
...Tämä estää riittävän turvallisuustason saavuttamista, vaikka autossa olisi tutkia ja kameroita GPS:n lisäksi.

Volvolla on asetettu tavoitteeksi ettei kukaan kuole heidän autoissaan (kolarin seurauksena) vuoden 2020 jälkeen.

Esim. hirvi, kauris, yms kolarit estävä järjestelmä tulee myyntiin joko 2013 tai 2014. Ehkä vuosi sen jälkeen tulee risteyskolarit (risteävät kolarit) estävä järjestelmä joka estää sekä suoraan muiden eteen ajamisen (esim. sivutieltä päätielle liittyminen) että myös kohtaavan ajoneuvon eteen kääntymisen (käännyt päätieltä sivutielle vasemman kaistan yli).

Kuljettajan huomiokykyä tarkkaileva järjestelmä (joka auttaa erityisesti iäkkäämpiä, mutta myös väsyneenä ajavia) on niinikään nurkan takana.

Myös passiivinen turvallisuus kehittyy koko ajan, mm. materiaalitekniikan kehittymisen myötä.

Maantiejunatkin ehtivät valmiiksi jo ennen 2020 vuotta, mutta ko. asia riippuu paljon myös muiden valmistajien suhtautumisesta asiaan ja valmiudesta ottaa järjestelmä käyttöön.

Älä anna auringon pilata sadettasi. Nouse ylös ja valita!

Oranki
Seuraa 
Viestejä1309
Dredex
En viitsisi ajella millään himmelillä joka ei lähde aina käyntiinkään ja jos lähtee niin osia tippuu matkan varrelle, eikä missään tietenkään varaosia, ja maksaa ihan julmetusti, kulkeekin jollain siirapilla.

Ok. Semmoinen mutta, että kuvaamasi autot (vaikkakin ovat mitä mainioimpia harrastepelejä) eivät todellakaan ole kuuluisia luotettavuudestaan ja siten vaativat harrastuneisuutta jos niitä sovittaa arkikäyttöön.

Toki tuollaiset vanhemmat ovat usein ainakin osittain itse rakenneltuja ja silloinhan se korjausmies asuu todella lähellä ja tuntipalkka ei ole korkea...

Älä anna auringon pilata sadettasi. Nouse ylös ja valita!

ekvivalentti
Seuraa 
Viestejä465
Ertsu
ekvivalentti
Seuraavan vuosikymmenen suurin muutos autoissa tulee olemaan automaattiohjaus eli kuljettajastakin tulee matkustaja...

Oletetaan, että ostan auton netin kautta. Voiko myyjä lähettää auton minulle ilman ainuttakaan matkustajaa? Auto tulee siis kotiovelleni ihan omin päin?

Minä kyllä jättäisin nuo pyörät pois ja ostaisin lentävän auton. Silloinhan moottoriteitäkään ei enää tarvita, vaan autot leijuvat kattojen yllä. Pysäköintiongelmatkin helpottuvat, kun jokainen parkkeeraa autonsa omalle parvekkeelleen.




Kyllä se autokin voisi todella tulla kaupasta yksin kotiin, mahdollisesti käydäkin kaupassa yksin ostamassa päivän ruuat.

Lentävä auto on ollut unelma jo pitkään. Tekniikka on olemassa, mutta toteutumisessa on muuta ongelma. Nykyisen energian säästön aikana lentävä auto lisäisi kulutusta. Lisäksi suurta määrä lentäviä koneita ei voi yhtäaikaa samalla alueelle lennossa, ellei koneet olisi täysin tietokoneohjattuja. Kolari ilmassa aiheuttaa suurempia ongelmia kuin kolari maassa.

Kit
Seuraa 
Viestejä136
ekvivalentti
Seuraavan vuosikymmenen suurin muutos autoissa tulee olemaan automaattiohjaus eli kuljettajastakin tulee matkustaja.



Tuo on varmastikin totta. Miten käynee perinteiselle ajokortille ja kalliille autokoulukursseille? Luulisi, että pikkulapsikin voisi teoriassa navigoida itsenäisesti tuollaisella laitteella, joten autoiluun vaadittavia ikärajoja laskettaneen ainakin jonkin verran.

tsbmw
Seuraa 
Viestejä277

Toimeentulorajalla eläviä "kehitysmaiden keskiluokkaisia" autonomistajia tulee olemaan enemmistö.
Auton tehtävä on viedä em. ihmiset suuriin työyksiköihin nykyisen hajaiutetun kehittymättömän tuotannon sijaan, auto on liisattu tuotantoväline ja siksi halvin mahdollinen.
Elektroniikka on halpaa, rauta maksaa eli turvallisuus hoidetaan datatekniikalla.
Energia tuotetaan pienimmällä logistiikkakustannuksella siis sähköverkolla.
Autoja tulee hurjasti lisää kehitysmaiden taajamiin, joten niiden tulee olla pieniä ja teiden kaistojen kapeita.
Ilmastointi maksaa ja vie enrrgiaa eli ilma-aukkoja vain.
Nopeus 50km/t riittää 99% kaupunkivyöhykkeellä.
Kallein osa tekniikasta kytketään teihin, kaistaleveys 1/3 ja autojunat ym.

=> Mopoauto, 4 henk, sähkö, n. 200kg, osittain avoin, tunnistimet, automohjaus, älykkäät tiet.
Tulevaisuus on siis vielä mälsempi kuin "Nykyaika", tuleva auto ei ole nautintoväline!

...taasko noita uusia ajatuksia...

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Kun elintasonpohjan laajenemisen myötä resurssit supistuvat, se tuonee uudelleen menneen ajan tarkoituksenmukaisuuden kärkikriteeriksi. Kulutushysterian huippu saavutetaan jossain vaiheessa sillä se ei voi olla tasolla ääretön.

Tämä lyö leimansa kulutustuotteisiin. Uskaltaisin jopa väittää, että yksityisautoilu suvereenina oikeutena lakkaa olemasta jossain aikavälissä. Se on metropolialueilla joissa asuu jo yli 1/2-osaa väestöstä, hyvinkin epätaloudellista toimintaa kun koko siihen liittyvä infra huomioidaan.

- Ubi bene, ibi patria -

ekvivalentti
Seuraa 
Viestejä465
tsbmw
Toimeentulorajalla eläviä "kehitysmaiden keskiluokkaisia" autonomistajia tulee olemaan enemmistö.
Auton tehtävä on viedä em. ihmiset suuriin työyksiköihin nykyisen hajaiutetun kehittymättömän tuotannon sijaan, auto on liisattu tuotantoväline ja siksi halvin mahdollinen.
Elektroniikka on halpaa, rauta maksaa eli turvallisuus hoidetaan datatekniikalla.
Energia tuotetaan pienimmällä logistiikkakustannuksella siis sähköverkolla.
Autoja tulee hurjasti lisää kehitysmaiden taajamiin, joten niiden tulee olla pieniä ja teiden kaistojen kapeita.
Ilmastointi maksaa ja vie enrrgiaa eli ilma-aukkoja vain.
Nopeus 50km/t riittää 99% kaupunkivyöhykkeellä.
Kallein osa tekniikasta kytketään teihin, kaistaleveys 1/3 ja autojunat ym.

=> Mopoauto, 4 henk, sähkö, n. 200kg, osittain avoin, tunnistimet, automohjaus, älykkäät tiet.
Tulevaisuus on siis vielä mälsempi kuin "Nykyaika", tuleva auto ei ole nautintoväline!




Näin toivoisi käyvän, mutta enteet ovat toisenlaiset. Mopoautoissa ei ole autoveroa, mutta hinta on sama kuin halvimpien autojen. Tämä johtuu tuotantomääristä. Sodan jälkeen Euroopassa ja Japanissakin mopoautoiksi katsottavien kevyiden pikkuautojen markkinat olivat olemassa. Tällä hetkellä autoteollisuuden tuotantokapasiteetti on niin murskaava, että kehitysmaissa saa käytettyjä normaaleja autoja, joita tuodaan teollisuusmaista, edullisemmin kuin mopoautoja. Intiassakaan ei se Tatan maailman halvin auto ole menestynyt. Voisin kuvitella, että jollakin protektionistisellä politiikalla jokin Afrikan maa voisi pitää yllä omaa mopoautotuotantoa.

Oranki
Seuraa 
Viestejä1309
ekvivalentti
tsbmw

Tulevaisuus on siis vielä mälsempi kuin "Nykyaika", tuleva auto ei ole nautintoväline!



Näin toivoisi käyvän,

Hassua, allekirjoittanut toivoo ihan päinvastaista.

Länsimaisissa demokratioissa väkiluku olisi jo kääntynyt laskuun ilman jatkuvaa elintasopakolaisten tuontia. Laskevalla väkiluvulla meillä ei olisi mitään ongelmia suoda mukava toimeentulo ja nautintovälinevalikoima vaikka jokaiselle.

Tämä ei kuitenkaan käy koska vihreän politiikan ytimessä on jatkuvaan väestönkasvuun tähtäävä kurjistumisen politiikka. Meille nautintovälineistä humaltuville on vihreässä dystopiassa tarjolla lähinnä maksajan rooli.

Älä anna auringon pilata sadettasi. Nouse ylös ja valita!

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6995
Oranki
ekvivalentti
tsbmw

Tulevaisuus on siis vielä mälsempi kuin "Nykyaika", tuleva auto ei ole nautintoväline!



Näin toivoisi käyvän,

Hassua, allekirjoittanut toivoo ihan päinvastaista.

Länsimaisissa demokratioissa väkiluku olisi jo kääntynyt laskuun ilman jatkuvaa elintasopakolaisten tuontia. Laskevalla väkiluvulla meillä ei olisi mitään ongelmia suoda mukava toimeentulo ja nautintovälinevalikoima vaikka jokaiselle.

Tämä ei kuitenkaan käy koska vihreän politiikan ytimessä on jatkuvaan väestönkasvuun tähtäävä kurjistumisen politiikka. Meille nautintovälineistä humaltuville on vihreässä dystopiassa tarjolla lähinnä maksajan rooli.


Voisitko selittää ton saman suomeksi? Autoa tarvitaan vain liikkumiseen ja vain autot tarvitsevat moottoriteitä. Siis kumipyöräautot., Sitten, kun autot lentävät, ei mitään kumipyöriä enää tarvita. Eikä moottoriteitä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat