Seuraa 
Viestejä45973

Yritys Oy valmistaa Y-tuotetta.Myynti oli joulukuussa 2000kpl eli 54.000€,muuttuvat kustannukset 32.500e ja kiinteät kustannukset 13.100e.
a)Laadi katetuottolaskelma
b)Laske katetuottoprosentti
c)Laske kriittisen muunnin määrä euroina
d)Laske varmuusmarginaali euroina

Osaako joku??

Kommentit (15)

Reiska
Seuraa 
Viestejä5433
lillahki
:shock: Yritys Oy valmistaa Y-tuotetta.Myynti oli joulukuussa 2000kpl eli 54.000€,muuttuvat kustannukset 32.500e ja kiinteät kustannukset 13.100e.

Osaako joku??

En enää kaikkia.

Per se

Yritys valmistaa ja myy tavaroita.Tavaroiden valmistamisesta aiheutuu palkkakustannuksia 20€/kpl.yrityksen omistajan palkkakustannukset ovat 4000€(sis.henkilösivukulut)kuukaudessa.Yritys toimii vuokratiloissa ja on hankkinut tuotantokoneet 30000€.Tuotantokoneiden taloudellinen käyttöikä on 10 vuotta.
Tavaroita voidaan valmistaa maksimissaan 200 kpl/kk.
HUOM!Arvonlisäveroa ei tässä huomioida.
Muita kustannuksia aiheutuu seuraavasti
-raaka-ainekustannukset 4€/kpl
-pakkaus ym.materiaalit 1€/kpl
-toimitilavuokra 2000€/kk
sähkö ja vesi 150€/kk
markkinointi 200€/kk
lainan korot 100€/kk
muut kulut 300€/kk

a)laadi yrityksen kannattavuuslaskelma kuukaudelta jaoteltuna kustannukset muuttuviin ja kiinteisiin kustannuksiin,kun yritys valmistaa ja myy 160 kappaletta valmistamiaan tuotteita hintaan 75€/kpl.
b)laske kannattaisiko yrityksen laskea myyntihintaa 70€.Tällöin myyntimäärä nousisi 200 kappaleeseen kuukaudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Reiska
Seuraa 
Viestejä5433
lillahki
Eli vastauksia toivoisin saavani,koska itse näitä en osaa 100 % varmuudella ja kiinnostaisi tietää meneekö ihan puihin..

Että oppisit, olis parempi jutella muutenkin kuin vain pelkkien vastausten kanssa. Kerro mitä ja miten lakit, mihin päädyit?

Per se

Reiska
Seuraa 
Viestejä5433

Elikkä ensin lajitellaan kulut muuttuviin ja kiinteisiin.

Vähennetään siitä tuotteen myyntihinnasta muuttuvat kulut ja jaetaan tällä katteella kiinteät kulut. Saadaan vastaukseksi nolatulokseen tarvittava tuotantomäärä. Mitä saat?

Per se

Yritys valmistaa ja myy tavaroita.Tavaroiden valmistamisesta aiheutuu palkkakustannuksia 20€/kpl.yrityksen omistajan palkkakustannukset ovat 4000€(sis.henkilösivukulut)kuukaudessa.Yritys toimii vuokratiloissa ja on hankkinut tuotantokoneet 30000€.Tuotantokoneiden taloudellinen käyttöikä on 10 vuotta.
sähkö ja vesi 150€/kk
markkinointi 200€/kk
lainan korot 100€/kk
muut kulut 300€/kk

a)laadi yrityksen kannattavuuslaskelma kuukaudelta jaoteltuna kustannukset muuttuviin ja kiinteisiin kustannuksiin,kun yritys valmistaa ja myy 160 kappaletta valmistamiaan tuotteita hintaan 75€/kpl.
b)laske kannattaisiko yrityksen laskea myyntihintaa 70€.Tällöin myyntimäärä nousisi 200 kappaleeseen kuukaudessa.

Onko täällä jotain ihanaa ihmistä,joka tämän minulle ratkaisi?

lillahki
Onko täällä jotain ihanaa ihmistä,joka tämän minulle ratkaisi?

On täällä. Se kirjoittaa nimimerkillä lillahki, ja ratkaisee koulutehtävänsä heti itse, kun on opiskellut riittävästi.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
lillahki
:shock: Yritys Oy valmistaa Y-tuotetta.Myynti oli joulukuussa 2000kpl eli 54.000€,muuttuvat kustannukset 32.500e ja kiinteät kustannukset 13.100e.

Osaako joku??

En tiennytkään että tää on joku foorumi missä kakarat saa teetettyä läksynsä? Oletko edes yrittänyt? Ilmeisesti et.
Edit: Phony täällä taas ekana... kiitos.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

JuhnuZ
Seuraa 
Viestejä47
lillahki
:roll: Yritys valmistaa ja myy tavaroita.Tavaroiden valmistamisesta aiheutuu palkkakustannuksia 20€/kpl.yrityksen omistajan palkkakustannukset ovat 4000€(sis.henkilösivukulut)kuukaudessa.Yritys toimii vuokratiloissa ja on hankkinut tuotantokoneet 30000€.Tuotantokoneiden taloudellinen käyttöikä on 10 vuotta.
sähkö ja vesi 150€/kk
markkinointi 200€/kk
lainan korot 100€/kk
muut kulut 300€/kk

Tee noista luvuista EXCEL-kaavio. Eiköhän siinä pyörittelemällä aukene. Tai opeofficen taulukkolaskentaan.

a tehtävään vähän apua, että pääset ainakin alkuun
Muuttuvia kustannuksia on kaikki ne mihin ei tuotantomäärän muuttuminen vaikuta,eli

Muuttuvat kustannukset:

Yritys valmistaa 160 tuotetta:
palkkakustannukset 160 * 20 € = 3200 €
Raaka-aine- ja pakkauskustannukset: (4 €+ 1 €) * 160 = 800 €

Kaikki muut kustannukset ovat kiinteitä kustannuksia. Muista laskea mukaan poistot kiinteisiin kustannuksiin! Oletan että hankittujen koneiden poistot on laskettava mukaan sen käyttöiän mukaan tasapoistoina. Sen voi laskea myös menojäännöspoistona, mikä lasketaan hieman eri tavoin.

Mutta tasapoistot investoinneista 10 vuoden ajalle:
30 000€ / 10 v = 3000 € vuodessa
Muita investointejahan ei ilmeisesti ollut. Vuokraa ja muuttuvia kustannuksia ja raaka-aineita ei voi laskea mukaan poistoihin. Muista, että poistot eivät ole oikeita kustannuksia, vaan tarkoittavat siä, että olettamalla, että koneet vanhenee 10 vuodessa on hankittava uudet koneet. Siten niiden hankintaan on varauduttava ja se varautumissumma voidaan vähentää sellaisenaan liikevoitosta, jolloin maksettava vero voitosta pienenee.

Edit: Pomon palkka on kiinteä kustannus.

Reiska
Seuraa 
Viestejä5433

Nyt olen kyl vähän eri mieltä, poistojen ei pitäisi vaikuttaa kustannuslaskelmiin. Niinkuin sanoit, ne eivät ole kustannuksia.

PS. verottaja ei hyväksy tasapoistoa, ainoastaan menojäännöspoiston, joten ihmettelen että miksi moista vielä opetetaan.

Per se

JuhnuZ
Seuraa 
Viestejä47
Reiska
Nyt olen kyl vähän eri mieltä, poistojen ei pitäisi vaikuttaa kustannuslaskelmiin. Niinkuin sanoit, ne eivät ole kustannuksia.

PS. verottaja ei hyväksy tasapoistoa, ainoastaan menojäännöspoiston, joten ihmettelen että miksi moista vielä opetetaan.

Mainio huomautus. Ajattelin vain, että kun kyseessä on ilmeisesti koulutehtävä ja tekijän matematiikan taidot ei taida olla parhaita mahdollisia, niin hän saa jotain tulosta edes tällä tavalla.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Reiska

Tasapoistolla voijaan kikkailla kirjanpidon tuloslaskelmaa ja taseenkin investointeja. Kosmetiikaa nääs.

Hämmentää.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
lillahki

Osaako joku??

Osaa. Minä osaan. Mutta minä olenkin korkeasti koulutettu. Jota sinusta ei koskaan tule.

Hämmentää.

Step 1. google.fi
Step 2. hakusanaksi "katetuotto"

Sepä olikin siinä. Ei varmasti auta paljoakaan oppimaan kun ei tarvitse itse pähkäillä mutta selviätpähän omista kotitehtävistäsi.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat