Seuraa 
Viestejä45973

Yritän tässä valaista yhtä ongelmaa, joka tulee minulla opinnoissani jatkuvasti vastaan. Käytän tähän seuraavaa esimerkkiä:

Naispuolinen ystäväsi kysyy sinulta saunaillan päätteeksi: Mies vihaa eskimoita, onko hän rasisti?

Osaatko antaa oikean vastauksen? Jos minulle tapahtuisi kuten esimerkissä, en luultavasti osaisi vastata kysymykseen oikein. Olen alkanut miettiä, että puuttuuko minulta älyä vai onko kyse spesifimmistä kognitiivisista kyvyistä. Vai onko jopa niin, että kyse on opitusta sisälukutaidosta ja kriittisestä ajattelusta, jota voi harjoitella. Kuitenkin em. kaltaiset tilanteet ovat vieneet minulta aikaa ja väärät vastaukset ovat heikentäneet opintomenestystäni. Kysymys, jonka esitin on itse keksitty, eikä siis välttämättä ole paras esimerkki asiasta, joka on minulle heikkous. Toivottavasti joku silti ymmärsi mitä tarkoitin. Tarkoitin kykyä vastustaa hämäystä, vastata oikein kun vaihtoehtoja on useita, jollain lailla nähdä merkitysten ohi ja lukea rivien välistä. Monet muut asiat sujuvat minulta hyvin. Pärjään esim. muistia ja 3D hahmottamista vaativissa tehtävissä eikä keskittymisen kanssa ole mitään ongelmia. Siksi mieleeni tuli kysyä jos joku sattuisi tietämään niistä kognitiivisista kyvyistä, jotka ovat edellytys em. kaltaisista tilanteista selviämisessä.

Kommentit (6)

Ongelma jonka olet esittänyt, koskien opiskeluasi vaivaa varmasti monen päätä. Vastaus löytyy, kunhan katsoo.

"Oikea" vastaus on sinun vastauksesi, muutamalla ehdolla.
Luota itseesi, älä pelkää häpeää. Silloin sinulla ei ole hävittävää.

Jos uskot omaan logiikkaasi ja perustelusi tuntuvat korvaan hyviltä, mitä ne nyt mielen sisältä nopeasti ehtii kuulemaan, silloin ne varmasti ovat ihan hyvät. Olettaen sinun olevan yleissivistynyt, edes jonkin verran.

Totuus on suhteellista, aivan kuten tietokin.

Luota itseesi.

Buddha
Ongelma jonka olet esittänyt, koskien opiskeluasi vaivaa varmasti monen päätä. Vastaus löytyy, kunhan katsoo.

"Oikea" vastaus on sinun vastauksesi, muutamalla ehdolla.
Luota itseesi, älä pelkää häpeää. Silloin sinulla ei ole hävittävää.

Jos uskot omaan logiikkaasi ja perustelusi tuntuvat korvaan hyviltä, mitä ne nyt mielen sisältä nopeasti ehtii kuulemaan, silloin ne varmasti ovat ihan hyvät. Olettaen sinun olevan yleissivistynyt, edes jonkin verran.

Totuus on suhteellista, aivan kuten tietokin.

Luota itseesi.

Kiitos rohkaisevasta vastauksestasi! Ongelma on kuitenkin myös muualla kuin totuuden suhteellisuudessa. Esimerkkini oli ehkä huono, koska molemmat vastaukset voi käsittää oikeiksi, vaikka hainkin takaa sanojen merkityksiä. On kuitenkin tilanteita, joissa oikea vastaus on asiayhteydestä ilmeinen kun vastauksen viimein saa tietoonsa. Yritän kovasti luottaa itseeni, mutta myönnän että se on vaikeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ihan oikea vastaus.

Oikea vastaus moraaliseen ongelmaan on moraalinen pohdiskelu. Eri näkökulmien huomioiminen ilman että jokin yksittäinen seikka nousee ydinteesiksi. Kyse on divergentistä päättelystä. Sen tarkoitus onkin heikentää omaa kyvykkyyttään egoistiseen lähestymiseen, luoden älyllisen pohjan empatialle. Se on etiikan pointti ylipäätään.

Empatia ei ole tunne. Se on älykkyyttä jota pitää harjoittaa kuin se olisi tunne. Kutsuisin sitä jopa antitunteeksi koska se stabiloi ihmissuhteita.

"Education is what remains after one has forgotten what one has learned in school."

kurremus
Seuraa 
Viestejä383

Eikö tollasessa tilanteessa asia selviä parhaiten keskustelulla?

On vaikea töksäyttää totuutta suoraan, mutta kun asiaa pyörittelee sanojen kanssa hetken niin se alkaa selvitä.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Tuollaiseen kysymykseen voi myös kysyjälle sanoa että "jos odotat kyllä/ei -vastausta niin muotoile uudestaan, kysymys ei sisällä tarpeeksi tietoa päätelmän tekemiseen."

Hämmentää.

Vierailija

Älä kuuntele näitä. Henkinen kasvu on henkisesti yhtä kivuliasta kuin fyysinen fyysisesti. Jos ei satu, ei tapahdu edistystä.

Onneksi olkoon. Sinussa on potentiaalia. Enkä sano tätä turhan usein. Voit vaikka katsoa viestihistoriaani. Itse asiassa kysymyksesi piristi iltaani ja kasvatti uskoa ihmiskuntaan.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat