Seuraa 
Viestejä5002

Huonosti nukutun yön aiheuttama ajatuspieru:

Herra Alamäensyrjä asuu korkean mäen juurella ja hänen pitää käydäkseen mäen toisella puolella kauppa-asioilla kulkea jokien, järvien ja muiden esteiden takia 5km kiertotietä.

Hänen mieleensä pälkähti rakentaa jalankulkutunneli mäen läpi. Ongelmia aiheuttaa maanomistus, hän ei omista mäkeä, mutta kylläkin palan sen molemmilla puolilla, joten kulkuaukot eivät ole ongelma.

Tarvitseeko hän rakennusluvan, entä luvan mäen omistajalta?

Saako jossain syvyydessä mennä naapurin puolelle, jos saa niin missä?

Kenen omaisuutta on naapurin tontin alta kaivettu kalliolouhe?

Selvyyden vuoksi sanotaan paikan sijaitsevan kaava-alueen ulkopuolella, ei-natura-alueella.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Sivut

Kommentit (52)

Samanlaisiin määrittelyongelmiin törmättiin silloin, kun lentokoneet keksittiin. Saako toisen tontin yli lentää ilmain halki? Jossain varhaisessa määritelmässä tontti oli kuvattu siten, että kaikki tontin yläpuolella kuuluu maanomistajalle aina maailmankaikkeuden ääreen saakka. Se tarkoittaisi kai käytännössä sitä, että myös jokainen taivaankappale on maanomistajan omaisuutta, kunnes kiertää eteenpäin radallaan ja joutuu viereisen tontin ilma-alaan. Vastaavasti kaikki tontin alapuolella olisi maanomistajan hallussa maan keskipisteeseen saakka. Näitä määritelmiä on jouduttu tosiaan hieman säätämään mm. lentokoneiden käyttöönoton myötä, mutta en osaa sanoa tarkemmin noista maanalaisista asioista.

Kyröskoskelle rakennettiin 90-luvun lopussa tunnelivoimalaitos (vesi), ja tunneli kaivettiin yksityisten omistamien tonttien alle. Maanomistajilta ei tarvittu lupaa, eikä heille maksettu korvauksia, koska tunneli meni riittävän syvällä. Muistaakseni silloin puhuttiin, että raja on 10 metriä, eli tontin omistusoikeus ulottui ko. Syvyyteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Ei maata omista vaan hallintaoikeuden siihen. Tästä esimerkkinä kaivostoiminta. Jos joku tekee valtauksen, on siitä valtauksesta löytyvä arvometalli valtaajan eikä maan"omistajan".

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Yhtä hyvin se töppyrä on muidenkin tiellä joten tuskin vänkäävät vastaan ilmaista reittiä, kun se ei vielä näy juuri mitenkään. Aina on jossain höttöä mihin louhe on tarpeen.

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819

Muistin mukaan tuo 10m maan alla taitaa olla tosiaan käytössä. Ilmeisesti näitä sitten voisi rakennella toistensa alle tällä periaatteella, joten useampi omistaja olisi sitten ns päällekkäin
Asiaa sivuten, yksi kaveri oli rakentamassa Vuosaaren rautatietunnelia (Suomen pisin, 13.5km http://fi.wikipedia.org/wiki/Vuosaaren_satamarata) Käytiin kattomassa rakennusvaiheessa ja oli kyllä melkoisen vaikuttava juttu, harmi ettei näistä ole mediassa isommin ollut juttua, oisivat voineet tehdä jonkunnäköisen dokkarin kuten jenkeissä ja muuallakin tavataan tehdä

Jägermeister
Seuraa 
Viestejä1013
tietää
Yhtä hyvin se töppyrä on muidenkin tiellä joten tuskin vänkäävät vastaan ilmaista reittiä, kun se ei vielä näy juuri mitenkään. Aina on jossain höttöä mihin louhe on tarpeen.

Herra Alamäensyrjä haluaisi ehkä saada tunnelin rakentamisesta koituneita kulujaan takaisin tunnelimaksulla, esim. Norjan malliin.
Olisiko oikeus periä korvausta tunnelin käytöstä?

---

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819
ing.geolog
Ruotsista Tukholmasta, dokumenttihttp://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Stockholm/Citybanan/Nyhetsarki...
Herra Alamäensyrjällä täytyy olla aika paljon rahaa jos meinaa tunnelin tehdä



Mainio pätkä mistä saa hyvän kuvan mitä tunneliprojekteihin kuuluu-muutakin kuin louhintaa-, tämmöisiä voisi olla täältäkin päin. Tuli mieleen tekuajat reilut 20v sitten, mentiin luokkaretkellä Tukholmaan ja tutustuttiin kuninkaallisen tielaitoksen projekteihin, jotenkin tuli eksyttyä ja löydettyä itsensä suuresta tyhjästä ravintolasta, kuinka ollakkaan pari kaveria valui perässä, kysyttäessä tuotiin yksittäinen tupakka tarjottimella pöytään. Luksusmuistoja vaan olisi varmaan voinut jättää höpisemättä

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5002
naturesson
Samanlaisiin määrittelyongelmiin törmättiin silloin, kun lentokoneet keksittiin. Saako toisen tontin yli lentää ilmain halki? Jossain varhaisessa määritelmässä tontti oli kuvattu siten, että kaikki tontin yläpuolella kuuluu maanomistajalle aina maailmankaikkeuden ääreen saakka. Se tarkoittaisi kai käytännössä sitä, että myös jokainen taivaankappale on maanomistajan omaisuutta, kunnes kiertää eteenpäin radallaan ja joutuu viereisen tontin ilma-alaan. Vastaavasti kaikki tontin alapuolella olisi maanomistajan hallussa maan keskipisteeseen saakka. Näitä määritelmiä on jouduttu tosiaan hieman säätämään mm. lentokoneiden käyttöönoton myötä, mutta en osaa sanoa tarkemmin noista maanalaisista asioista.



Juurikin, kumma kyllä nämä maan yläpuoliset ja maan alaiset rajat ovat kaikilta yleensä hakusessa. Niin minultakin.

Kuinka syvällä pitää operoida jottei loukkaa tontinomistajan oikeuksia?

Yleinen mielipide on aina väärässä.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5002
Joutopäivät
Kyröskoskelle rakennettiin 90-luvun lopussa tunnelivoimalaitos (vesi), ja tunneli kaivettiin yksityisten omistamien tonttien alle. Maanomistajilta ei tarvittu lupaa, eikä heille maksettu korvauksia, koska tunneli meni riittävän syvällä. Muistaakseni silloin puhuttiin, että raja on 10 metriä, eli tontin omistusoikeus ulottui ko. Syvyyteen.



Onkohan tuo vielä voimassa? Kovin tuntuu matalalta rajalta.

Riippuneekohan siitä, onko tunnelinkaivaja yksityinen vai julkinen taho?

Yleinen mielipide on aina väärässä.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5002
Paul M
Ei maata omista vaan hallintaoikeuden siihen. Tästä esimerkkinä kaivostoiminta. Jos joku tekee valtauksen, on siitä valtauksesta löytyvä arvometalli valtaajan eikä maan"omistajan".



Voiko valtauksen saada naapurin tontille vaikka lähes varmasti tiedetään ettei siellä mitään ole?

Valtausoikeudet tuntuvat hieman ylimitoitetuilta verrattuna omistusoikeuteen, noin ainakin minun mielestäni.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5002
tietää
Yhtä hyvin se töppyrä on muidenkin tiellä joten tuskin vänkäävät vastaan ilmaista reittiä, kun se ei vielä näy juuri mitenkään. Aina on jossain höttöä mihin louhe on tarpeen.



Oikeastaan Hra Alamäensyrjä tekee jalankulkutunnelin itselleen, ei muiden käyttöön.

Louheelle löytynee käyttöä, mutta kuka oikeastaan omistaa sen?

Voiko naapurin tontin alustan kaivaa ontoksi?

Yleinen mielipide on aina väärässä.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5002
bergepanther
Muistin mukaan tuo 10m maan alla taitaa olla tosiaan käytössä. Ilmeisesti näitä sitten voisi rakennella toistensa alle tällä periaatteella, joten useampi omistaja olisi sitten ns päällekkäin
Asiaa sivuten, yksi kaveri oli rakentamassa Vuosaaren rautatietunnelia (Suomen pisin, 13.5km http://fi.wikipedia.org/wiki/Vuosaaren_satamarata) Käytiin kattomassa rakennusvaiheessa ja oli kyllä melkoisen vaikuttava juttu, harmi ettei näistä ole mediassa isommin ollut juttua, oisivat voineet tehdä jonkunnäköisen dokkarin kuten jenkeissä ja muuallakin tavataan tehdä



Mielenkiintoinen ajatus - päällekkäiset tunnelit. Teoriassa voisi maan alla risteillä tunneleiden verkosto joka kuuluisi siis kaikille muille paitsi maan(pinnan)omistajalle.

Kuinka lähekkäin nämä saisivat olla toisiaan, sama 10 metriäkö?

Yleinen mielipide on aina väärässä.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5002
Jägermeister
tietää
Yhtä hyvin se töppyrä on muidenkin tiellä joten tuskin vänkäävät vastaan ilmaista reittiä, kun se ei vielä näy juuri mitenkään. Aina on jossain höttöä mihin louhe on tarpeen.

Herra Alamäensyrjä haluaisi ehkä saada tunnelin rakentamisesta koituneita kulujaan takaisin tunnelimaksulla, esim. Norjan malliin.
Olisiko oikeus periä korvausta tunnelin käytöstä?



Hyvin mielenkiintoinen kysymys. Saako toisen tontin alle rakennetusta tunnelista periä käyttömaksuja? Onko maanpinnan omistajalla erioikeuksia?

Yleinen mielipide on aina väärässä.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5002
ing.geolog
Ruotsista Tukholmasta, dokumenttihttp://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Stockholm/Citybanan/Nyhetsarki...
Herra Alamäensyrjällä täytyy olla aika paljon rahaa jos meinaa tunnelin tehdä



Hra Alamäensyrjällä on serkkupoika joka toimii maanrakennusalalla. Hän on lupautunut lainaamaan poran ja kompressorin sekä käydä kaksi kertaa viikossa lataamassa Alamäensyrjän poraamat reiät ja pamauttamassa latingit. Oikeastaan kulut ovat vain räjähteet ja paineilman tuotto sekä pikkukuormaajan käyttökustannukset. Palkkoja ei lasketa, sillä kyseessä on myös harrastus.

Jalankulkutunnelista on tarkoitus tehdä 1m leveä ja 2m korkea. Silloin Alamäensyrjän pienkuormaaja mahtuu tunneliin ja hän saa sillä ajettua louheen pois.

Kuinka tiheään muuten pitää reikää painaa normigraniittiin jotta 1m syvät porareiät puhkuvat kaiken kiven irti?

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat