Seuraa 
Viestejä6608

Liikennekuolemissa on menehtynyt vuonna 2012 peräti 288 ihmistä.
http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/au ... an/558612/

Ammuskelut ja tapot on ainakin dekadia pienempiä, mutta ovat näyttävästi uutisotsikoissa. Samalla ollaan muuttamassa aselakia, vaikka todellinen syy useimmiten on aivan muualla. Esim. monessa ammuskelussa jonkinlaista osaa näyttelevät serotoniinin takaisinottajalääkkeet, jotka heikentävät joillakin henkilöillä itsekontrollia.

Mutta kun katselee noita tilastoja, niin ennemmin pitäisi kerätä kansalaisilta autoja sekä ajokortteja!

Jos vertaillaan autojen kuolemankolareja vaikka lentoliikenteeseen, niin joka vuosi Suomen maaperällä saisi tulla vähintään yksi liikennekone tonttiin, jotta päästäisiin samalle tasolle maantiekuolemien kanssa.

Onko joku toinenkin miettinyt tätä epäsuhtaa ja päättäjien reaktioita erilaisten väkivaltaisten kuolemien suhteen. Esim jos jollain alkaa viirata, niin edullisin tappoväline olisi auto. Siitä selviytyy yleensä pelkillä sakoilla!

Kommentit (11)

ovolo
Seuraa 
Viestejä6608
tietää
Laskeppa: 2,2 M * 20 k : 288 = Siinä on ajomäärä jolla pääset kolariisi. Monta muuta syytä on kuolla ennemmin.



Aloitukseni pointti oli vähän muualla. Toisekseen kolariherkkyys vaihtelee eri yksilöiden välillä, eikä sitä voi suoralta kädeltä laskea kaavoista. Paljon on liikenteessä esim. puoleksi dementinoituneita vanhuksia, jotka ei näe eikä kuule mitään, puhumattakaan siitä, että ajotaito on "haalistunut".

Onko tuo luku 288/ vuosi siedettävällä tasolla, vai olisiko syytä huolestua? Varsinkin kun usein kuolee tai loukkaantuu myös syytön osapuoli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minun liikennevälineeni on "vaarallinen". Riskini on suuri verraten muihin mutten pidä sitä suurimpana elämässäni, olen ollut tukehtuakin useammin mitä joutua kolariin.
Sattuma ja taitamattomuus harventaa, kuin metsästäjää joka voi taittaa jalkansa ja jäädä itse saaliiksi.

Metsiensamooja
Seuraa 
Viestejä565

Onnettomuuksia sattuu ja sillehän ei mitään voi, pitääkö tilastot aina saada näyttämään hyvältä? Tilastojen lepertämisellä saadaan aikaan vain byrokratiaa ja tästä on oiva esimerkki ajokortin hinnan nousu tänävuonna. Luuletteko, että tämän jälkeen nuorten hurjastelut loppuu? Nykyinen ajokortin hinta on rosvoamista.

Tapa millä autoilu lyhentää elinikää on sen ylipainoa ja liikkumattomuutta lisäävä vaikutus, joilla on selvä syy-yhteys kansantauteihin. Kolareissa menehtyneiden määrä on mitätön noihin haittoihin ja kuolemiin verraten. Turvallisuusneuvonnan väärä painotus on hirttänyt päälle vuosikymmeniä sitten.

ovolo
Seuraa 
Viestejä6608

On se vain ihmeellistä, että jos tapaturmaiset kuolemantapaukset, esim 288 autoliikenteessä jakaantuu tasaisesti koko vuoden ajalle, se ei hetkauta ketään. Puhumattakaan paljon suuremmasta määrästä loukkaantuneita.

Mutta auta armias, jos kerran vuodessa Finnairin matkustajakone tippuis täydessä lastissa (esim. 288 kuollutta), se olisi kova uutinen. Ja lentoliikenne tyssäisi siihen, kunnes onnettomuusriskit saataisiin pienemmäksi.

Sodassa asemasodan aikana suomalaisia sotilaita tais kuolla vähemmän, kuin tuo 288 henkilöä/ vuosi...

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
ovolo
On se vain ihmeellistä, että jos tapaturmaiset kuolemantapaukset, esim 288 autoliikenteessä jakaantuu tasaisesti koko vuoden ajalle, se ei hetkauta ketään. Puhumattakaan paljon suuremmasta määrästä loukkaantuneita.

Mutta auta armias, jos kerran vuodessa Finnairin matkustajakone tippuis täydessä lastissa (esim. 288 kuollutta), se olisi kova uutinen. Ja lentoliikenne tyssäisi siihen, kunnes onnettomuusriskit saataisiin pienemmäksi.

Sodassa asemasodan aikana suomalaisia sotilaita tais kuolla vähemmän, kuin tuo 288 henkilöä/ vuosi...




Turvallisuutta mitataan tietysti matkustajakilometriä kohden, eikä kulkuvälinekohtaisesti (tosin näinkin mitattuna lentoliikenne on maaliikennettä turvallisempaa).
Jos tapaturmaisia kuolemia haluaisi vähentää, kannattaisi keskittyä jalankulkuun, koska liukastumalla kuolee noin 1000 ihmistä vuosittain ja vielä varsin vaatimattomalla ajosuoritteella. Myös itsemurhat (joita liikenteessäkin tapahtuu), ovat yksi erittäin suuri tapaturmaisten kuolemien osa-alue.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
tietää
Tapa millä autoilu lyhentää elinikää on sen ylipainoa ja liikkumattomuutta lisäävä vaikutus, joilla on selvä syy-yhteys kansantauteihin. Kolareissa menehtyneiden määrä on mitätön noihin haittoihin ja kuolemiin verraten. Turvallisuusneuvonnan väärä painotus on hirttänyt päälle vuosikymmeniä sitten.
liikkumattomuus, tai sen vähentyminen ei tee ylipainoa vaan vääränlainen ruokavalio. siihenhän näillä virallis"terveellisillä" ruokasuosituksilla pyritäänkin, saadaan talouskasvua, kun yhä useampi uppoaa lääketeollisuuden pohjattomaan kitaan tuottamaan osakkeenomistajille entistä suurempia voittoja.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
ovolo
On se vain ihmeellistä, että jos tapaturmaiset kuolemantapaukset, esim 288 autoliikenteessä jakaantuu tasaisesti koko vuoden ajalle, se ei hetkauta ketään. Puhumattakaan paljon suuremmasta määrästä loukkaantuneita.

montako autoa päivittäin liikkuu Suomen teillä? montako kilometriä nämä autot päivän aikana ajavat? kuolonkolareita ei edes satu joka päivä, joten aikamoisia kilometrejä päästellään onnettomuutta kohti.

siinä olen samaa mieltä, että vanhemmille ihmisille pitäisi tehdä näön- ja kuulontarkastuksia muutaman vuoden välein ajokunnon selvittämiseksi ja heidän eläkkeidensä suuruuksia pitäisi katsoa uudelleen, koska maailma on tilassa missä se on. mitään pysyviä etuuksia ei tässä taloustilanteessa voida turvata kenellekkään.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
taucalm

montako autoa päivittäin liikkuu Suomen teillä? montako kilometriä nämä autot päivän aikana ajavat? kuolonkolareita ei edes satu joka päivä, joten aikamoisia kilometrejä päästellään onnettomuutta kohti.



Kuolonkolaritilastoista pitäisi karsia pois sellaiset, jotka ovat selkeästi tahallaan aiheutettuja niin näkisi, minkälainen on riski keskiverto tienkäyttäjällä. Yli puolet onnettomuuksista taitaa olla sellaisia, joihin liittyy runsasta pillereiden tai alkoholin käyttöä, mielenterveysongelmia, järjetöntä kaahausta, sairaus, tai vain yksinkertaisesti kyvyttömyys kuljettaa ajoneuvoa.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat