Seuraa 
Viestejä9265

Mysteeri. Sekä tyttöystävällä että minulla on molemmilla alkanut puutua pikkurillit öisin. Voi puutua molemmista käsistä tai sitten toisesta. Mutta tätä tapahtuu nyt siis joka ikinen yö ihan järjestäen, meillä molemmilla. Sänky on sama kuin ollut jo ainakin 4 vuotta. Itse olen jouluna vaihtanut tyynyn uuteen, mutta hän ei ole muuttanut mitään. Tämä olisi vielä järjellistä jos puutumista tapahtuisi jommalla kummalla meistä, selitys voisi olla ihan mitä vain. Mutta miksi meillä molemmilla yhtäkkiä, ja joka yö? Tätä on jatkunut jo viikkoja.

Voiko mikään tarttuva aiheuttaa pikkurillien puutumista?

くそっ!

Kommentit (15)

jussipussi
Seuraa 
Viestejä53650
Ronron
Mysteeri. Sekä tyttöystävällä että minulla on molemmilla alkanut puutua pikkurillit öisin. Voi puutua molemmista käsistä tai sitten toisesta. Mutta tätä tapahtuu nyt siis joka ikinen yö ihan järjestäen, meillä molemmilla. Sänky on sama kuin ollut jo ainakin 4 vuotta. Itse olen jouluna vaihtanut tyynyn uuteen, mutta hän ei ole muuttanut mitään. Tämä olisi vielä järjellistä jos puutumista tapahtuisi jommalla kummalla meistä, selitys voisi olla ihan mitä vain. Mutta miksi meillä molemmilla yhtäkkiä, ja joka yö? Tätä on jatkunut jo viikkoja.

Voiko mikään tarttuva aiheuttaa pikkurillien puutumista?

Syotko B6 vitamiinia?

Onko Diabetesta?

Painaako nukkuessa kyynärpään luiden väliseen hermoon joku, se voi puuduttaa herkästi juuri kämmenen ulkosyrjää/sormia..tällaisen olen joskus itse havinnut...

Jos nukut käsi siellä tyynyn alla siten että kyynärpää painatuu sopivasti patjaa vasten se voi painaa hermoa myos..

BCK
Seuraa 
Viestejä6960

Oletteko pelanneet paljon tietokonepelejä tai muuten istuneet tietokoneen ääressä paljon? Vaihtoehtoisesti, nukutteko vatsallanne? Silloin voi rintaranka tai niska tai lapaluiden väliset lihakset mennä jumiin, ja se saattaa oireilla noin.

Reipas ja rento liikunta, hieronta, venyttely yms. saattavat auttaa. (Lapaluiden välistä hieromalla voi myös saada selville ovatko lihakset jumissa.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minulla oli aikoinaan tuota pikkusormen ja pikkusormen puoleisen kämmensyrjän puutumista. Huomasin, että silloin on aina myös kyynärpään sivulta menevä hermo tai jänne, tai mikä liekään, niin turvoksissa ja jotenkin kosketukselle arka. Kaveri neuvoi tarkastamaan onko huoneessa vetoa ja nukkumaan kyynärpäät peiton alla lämpimässä. Kaipa jotain magnesiumiakin kannattaa kokeilla, ja b-vitamiineja.

No, se pikkurillien puutuminen sitten loppui omia aikojaan, mutta en tiedä mikä sen paransi. Luulen, että jostain syystä vaan tulehtuu tai ärtyy se kyynärpään ohi menevä hermokimppu ja se aiheuttaa puutumista sormissa asti. Minulla on ollut myös sellaista, että kämmeniä puuduttaa ja ne oli jossain vaiheessa ihan mustan ja sinisen kirjavat, kun veri ei meinannut kiertää. Sekin meni ohi ajan kanssa.

Varsin mielenkiintoista, kommenttini ovat siivottu?!?
Itämainen lääketiedekkö on kiellettyä Tiede foorumissa?
Kellä täällä on oikeus siivota juttuja, Phony?

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670

Katopa ensin, että olet ne oikeasti postannut. Foorumisofta kertoo välillä, että ketjuun on tullut jo viestejä - se jäi ainakin itseltäni alkuun muutamankin kerran huomioimatta.

Kiitos Phony, kun poistit kommenttini! Joten aloitetaampa alusta!

Tuleeko puutuminen vain nukkuessa?
Oletteko havainneet puutumista silloin, kun olette muutoin lähekkäin?
Onko puutumuksen aikana tuntunut muita tuntemuksia, kuten ahdistusta rinnassa, hengenahdistusta tai tuntemusta sydämessä?
Tuleeko puutumista jos ette nuku vierekkäin, jos tulee niin tuleeko molemmille?

Ja laitetaan Phonylle vielä terkut menemään!

Daneelione
Seuraa 
Viestejä1313

Varmaan moderaattori voisi nyt, aktivoiduttuaan poistaa myös ne lukuisat viime kuukausina ilmaantuneet kenkämainokset.

Nutria:“Nyt puhutaan luonnontieteistä. Ei tarvi tuota popperisekoilua nyt tuoda tähän. Sillä ei ole mitään tekemistä lipidihypoteesin kanssa.”

Daneelione
Varmaan moderaattori voisi nyt, aktivoiduttuaan poistaa myös ne lukuisat viime kuukausina ilmaantuneet kenkämainokset.

Mielestäni moderaattori voisi viskata sut pihalle foorumista, koska mitään järkevää et osaa tänne kirjoittaa!

Daneelione
Seuraa 
Viestejä1313
Nino
Daneelione

Mielestäni moderaattori voisi viskata sut pihalle foorumista, koska mitään järkevää et osaa tänne kirjoittaa!

Mistäs moinen angsti? Missä hymiöt?

Nutria:“Nyt puhutaan luonnontieteistä. Ei tarvi tuota popperisekoilua nyt tuoda tähän. Sillä ei ole mitään tekemistä lipidihypoteesin kanssa.”

Tuo puutuminen on minulle hyvin tuttu monen vuoden takaa. Ensin se tuntui oikean käden pikkusormessa, sitten se levisi nimettömään ja kämmensyrjään, ja myöhemmin sama vika ilmestyi myös vasempaan käteen niin voimakkaana, että jouduin lopettamaan kitaran sormisoiton ja siirryin bottleneckiin.

Puutumisen pahenemisen aikana myös kyynärhermo oli niin arka, että en voinut nojata kummallakaan kyynärpäällä mihinkään.

Myös selkärangassa tuntui kipua lapaluiden välissä ja trapetsilihakset olivat jäykät, samoin kuin oikeastaan koko yläselkä.

Sormissa tuntui puutumisen lisäksi pistelyä, joka saattoi olla hyvin voimakasta, sekä kihelmöintiä, joka levisi saman käden muihinkin sormiin.

Sormien puutuminen aiheutuu käsitykseni mukaan siitä, että hermojuuret ovat kiristyneen trapetsilihaksen takia pinteessä. Jos lihaskireys on toispuolista, saattaa selkänikamien asento muuttua, molemminpuolisena se vetää selkärankaa kasaan, eivätkä nikamat naksahtele venytellessä. Minulta lähti sama vaiva 80-luvulla useaksi viikoksi ammattitaitoisen hierojan avulla. Hän tunnusteli ensin selkärankaa lapojen välistä ja totesi yhden nikaman olevan vinossa, painoi sitä peukaloilla kymmenisen sekuntia ja kipu katosi silmänräpäyksessä. Kramppi oli aiheutunut siitä, että tapasin kantaa kameralaukkua aina samalla olalla.

Kyynärhermon oireilu aiheutuu paikallisesta kemiallisesta stressistä.

Oireiden taustalla on yleensä kofeiinin virtsahappojen rikastuminen trapetsilihaksen sidekudokseen selkärangassa, jotka saavat lihaksen kramppaamaan.

Kyynärhermon oireilun aiheuttajana on nivelen läheisyydessä spontaanisti tulehtunut uraattikertymä, josta vuotaa kofeiinin virtsahappoja, aiheuttaen paikallisen myrkytyksen. Tähän oireeseen voi liittyä myös kyynärnivelessä tuntuva voimakas kipu jos niveleen kohdistuu vetoa tai painetta.

Oman hoitoni työhypoteesi on, että näitä oireita aiheuttavat aktiiviset kofeiinin virtsahapot voidaan poistaa ainoastaan neutraloimalla ne emäksillä, ja tämä lähestymistapa on toiminut.

Oireet ovat poistuneet hyvin hitaasti. Joskus ne ovat kokonaan poissa pitkiä aikoja, ja palaavat eri pituisiksi kausiksi, yleensä vasemman käden pikkusormeen ja nimettömään. Kyynärhermon herkistyminen on käynyt harvinaisimmaksi kaikista oireista, jotka liittyvät selvästi puutumiseen.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat