Seuraa 
Viestejä9265

Mitä tapahtuu juuresten ja muiden vihannesten ym raaka-aineiden sisältämille ravinteille kun niitä keitetään? Tapahtuuko mittään? Vaikuttaako keittoaika mittään? Liukeneeko ne ravinteet vaan muuttumattomina siihen nesteeseen? Jos näin niin silloin keitto luulisi olevan tosi terveellistä ruokaa, ainakin sellainen itse tehty missä ei ole mitään liemikuutioita sun muuta ylimääräistä muuta kuin suolaa. Keitossa ei pitäisi olla myöskään paistamisen tuottamia karsinogeenejä koska mikään ei käristy. Ja 100 astetta on maksimilämpötila mitä ainekset joutuu kestämään.

くそっ!

Kommentit (6)

BCK
Seuraa 
Viestejä6960

Jotkut vitamiinit kuten C-vitamiini ja foolihappo kai tuhoutuvat sitä enemmän, mitä kauemmin ruokaa keitetään ja pidetään lämpimänä? Suurkeittiöiden keitetyt perunat, joita pidetään esimerkisi tunti lämpimänä, menettävät muistaakseni suurimman osan C-vitamiinistaan (saa korjata, jos joku muistaa tarkemmin tämän asian).

Jotkut ravintoaineet taas saa helpommin imeytyvään muotoon juuri kuumentamalla, esimerkiksi tomaattien lykopeeni. (Tästä syystä on hyvä syödä sekä raakakasviksia että keitettyjä kasviksia päivittäin.)

Kasvisten ja juuresten hiilihydraait muuttavat lämmityksen takia muotoaan jollain lailla (en muista, miksi sitä kutsuttiin "kemiaksi"), sitä enemmän mitä kauemmin keitetään, olettaisin. Näin joskus tv-dokumentin, missä väitettiin, että keitetyt juurekset lihottavat paljon enemmän kuin raa'at. Niiden sisältämä energia on sellaisessa muodossa, minkä ihmisen ruoansulatuselimistö kykenee helposti ottamaan talteen (ja varastoimaan, jos energiaa on liiaksi).

Siinä olet oikeassa, että keittäminen on terveellisempi ruoanvalmistustapa kuin vaikkapa paistaminen ja grillaus.

Myös siinä on perää, että ravinteita liukenee keitinveteen. Ne tosin saattavat muuntua sellaiseen muotoon, ettei niistä ole enää paljon hyötyä.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976

Parhaita kommentteja teorioineen olen lukenut Tiedelehdestä, missä muistaakseni henkilö nimeltä Anu Hopia perusteli minkäkin ruoan tekoon vaikuttavat tekijät, samoin käytti paljon palstatilaa erilaisten kemiallisten reaktioisen syntymiseen ja niiden vaikutukseen esimerkiksi sokerin karamellimoitumisessa. Suosittelen hakemaan hänen tarinoita lehden arkistosta.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Astronomy
Parhaita kommentteja teorioineen olen lukenut Tiedelehdestä, missä muistaakseni henkilö nimeltä Anu Hopia perusteli minkäkin ruoan tekoon vaikuttavat tekijät, samoin käytti paljon palstatilaa erilaisten kemiallisten reaktioisen syntymiseen ja niiden vaikutukseen esimerkiksi sokerin karamellimoitumisessa. Suosittelen hakemaan hänen tarinoita lehden arkistosta.

Muistankin nyt tuon jutun, siitä on vuosia, tosi monia vuosia. Lehti on olemassa jossain minulla. Pitäisi olla.

くそっ!

tootired
Seuraa 
Viestejä805

Joo keitot on hyviä ja helposti sulavia kun vielä vähän rasvaa lorauttaa sekaan

Olen ymmärtänyt että kasviksia/juureksia keittäessä ei saisi keitinlientä heittää hukkaan kun entsyymit ovat liuonneet siihen eli mielluummin niin päin että esim paistetun jauhelihan kaataa keitoon kuin että keitetyt kasvikset/juurekset paistinpannuun ilman keitinvettä?

Siis kasvis/juureskeitoissa vitamiinejä kivennäisiä jne sekä entsyymejä?

Don't give up!

Muistan katsoneeni dokumentin, jonka mukaan keitot on paras tapa syödä ravinto. Näin saa kylläisen olon pysymään vatsassa pitkään. Sellainen pieni muhju jota suoli/vatsa ei osaa erotella.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat