Seuraa 
Viestejä6665

Lueskelin Kanadan valtion energiajulkaisuja ja niissä mainittiin, että pienet kaupalliset mikroturbiinit perustuvat suoraan kuorma-autojen turboihin. Niiden sähköntuoton hyötysuhde on noin 25-30% tasoa, eli ei enää niin kovin kaukana dieselgeneraattorista. Valitettavasti esimerkiksi Capstonen mallisto alkaa 25 kW tehosta, joka on myös raja jonka yli ei saa veroteknisistä syistä mennä.
.
Minulle riittäisi noin 10-15% hyötysuhde, koska tarvitsen aina lämpöä paljon enemmän kuin sähköä. Tehontarve on luokkaa 20 kW lämpöä ja sähköä yhteensä.

Paineellista höyryä osaan itse (laillisesti, virallisesti ja oikeaoppisesti) valmistaa ja sillä pyörittää turboa, mutta miten käytännössä tuo sähkön tuottaminen noin korkeasta ja vaihtelevasta kierrosluvusta onnistuu? Puhutaan jostain tasosta 100000 - 120 000 rpm. Normigenuthan käyvät jollain vakiokierrosluvulla 1500 tai 3000 rpm tuottaakseen 50Hz vaihtovirtaa.

Sivut

Kommentit (16)

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1572
Denzil Dexter
Paineellista höyryä osaan itse (laillisesti, virallisesti ja oikeaoppisesti) valmistaa ja sillä pyörittää turboa, mutta miten käytännössä tuo sähkön tuottaminen noin korkeasta ja vaihtelevasta kierrosluvusta onnistuu? Puhutaan jostain tasosta 100000 - 120 000 rpm. Normigenuthan käyvät jollain vakiokierrosluvulla 1500 tai 3000 rpm tuottaakseen 50Hz vaihtovirtaa.

Itse olen tuollaisia miettiessäni tullut tulokseen, ettei tuollaisessa pienvoimalassa tulisi yrittääkään synkronisen vaihtovirtageneraattorin käyttöä, vaan tyytyä joko tasavirtaan tai vaihtelevantaajuiseen vaihtovirtaan, joka sitten elektroniikalla muunnetaan 50 hertsin taloussähköksi.

Vanha jäärä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Neutroni
Seuraa 
Viestejä31323

Suurnopeusgenerattorit ovat yleensä kestomagnetoituja kolmivaiheisia tahtikoneita. Niiden antojännite riippuu pyörimisnopeudesta. Sähkö tasasuunnataan ja jännite säädetään hakkurilla halutulle tasolle. Jos halutaan syöttää verkkoa, niin reguloitu tasajännite syötetään taajuusmuuttajalla verkkoon.

Itse lähtisin kokeilemaan pientä laitosta RC-laitteen harjattomalla moottorilla. Niiden kierrosluvut ovat 50000:n paremmalla (tai ainakin haastavammalla) puolella ja tehot maksimissaan parin kW:n luokkaa. Jatkuvaan käyttöön noista ei ole, mutta teollisuustason komponenttien hinta on sitä luokkaa, että kaikki säästö- ja kannattavuuslaskelmat voi saman tien käyttää takan sytykkeenä ja myöntää sen olevan kallis tekninen harrastus.

Suurkierrosgenu onnistuu vain oikosulkuperiaatteella, koska roottorin lujuus ei muissa riitä. Voi testata mitä tavis moottori kestää.
Laakereissakin on oltava jäähdytys tai mieluiten ilmalaakeri.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081

Aiheen sivusta, mutta onko olemassa joko valmista tai edes puolivalmista turbiinia jota voisi käyttää lehtipuhaltimena? Talvella toki näppärä olisi tuo myös lumia häätäessä enempi naapureiden kiusaksi. Mitä enempi ääntä, sen parempi ja hyötysuhteellakaan ei ole niin merkitystä.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
vihertaapero
Aiheen sivusta, mutta onko olemassa joko valmista tai edes puolivalmista turbiinia jota voisi käyttää lehtipuhaltimena? Talvella toki näppärä olisi tuo myös lumia häätäessä enempi naapureiden kiusaksi. Mitä enempi ääntä, sen parempi ja hyötysuhteellakaan ei ole niin merkitystä.



Patoputkimoottori vai mkä lie se mölytoosa on. Lähtee ääntä sen verran, että yllättää varmasti lumiauran kuljettajankin.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6986
Denzil Dexter
vihertaapero
Aiheen sivusta, mutta onko olemassa joko valmista tai edes puolivalmista turbiinia jota voisi käyttää lehtipuhaltimena? Talvella toki näppärä olisi tuo myös lumia häätäessä enempi naapureiden kiusaksi. Mitä enempi ääntä, sen parempi ja hyötysuhteellakaan ei ole niin merkitystä.



Patoputkimoottori vai mkä lie se mölytoosa on. Lähtee ääntä sen verran, että yllättää varmasti lumiauran kuljettajankin.

Sysäysputkimoottori

mika 69
Seuraa 
Viestejä136
Denzil Dexter
Tuossa on jotain juttua mikroturbiineista ja niiden vaihteistoista (s 15), mutta ei siitä oikein hullua hurskaammaksi tule jos todetaan, että "electronic gearbox".

http://ftp.rta.nato.int/public//PubFull ... 131-13.pdf




Kaverilla on autossa ahdin, joka on turbon ja remmiahtimen risteytys. Normaali turbon ahtopuoli jota pyöritetään ihan moniura hihnalla.
Välitys sisälsi ainakin hammashihnan, olettaisin myös, että jonkinnäköinen planeettavaihteisto.

40 000Km jälkeen yksi laakeri hajosi, joku 3e kiinanpaska.

Ja kaikki oli kestovoideltuja, joten laadukkailla laakereilla johon lisäisi vielä öljyvoitelun saattaisi huoltoväli kasvaa huomattavasti.

Belt driven turbo haulla varmaan löytyy vastaavia.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1572
Denzil Dexter
Tuossa on jotain juttua mikroturbiineista ja niiden vaihteistoista (s 15), mutta ei siitä oikein hullua hurskaammaksi tule jos todetaan, että "electronic gearbox".

http://ftp.rta.nato.int/public//PubFull ... 131-13.pdf




Tekstin mukaan generaattori tuottaa kilohertsitaajuista vaihtovirtaa, ilmeisesti suoraan turbiinin akselille rakennettuna. Siinä on alla kuva, jossa on juuri tuollainen Neutronin edellä kertoma tasasuuntain-invertterisysteemi. Hauska nimikin vikineelle on keksitty: "electronic gearbox".

Vanha jäärä

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat