Seuraa 
Viestejä8643

Ihminen tuottaa uskomatonta materiaalia biologisella prosessilla. Nimittäin kiillettä. Siinä siis yksi. Joku kovakuoriainen tuottaa peroksidia ja sillä pieniä pyroteknisiä räjähdyksiä. Seitit ovat uskomattomia. Happojakin tuotetaan.

Mitä muuta lähinnä teknisesti huikeaa biologiset prosessit tuottavat?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (26)

MooM
Seuraa 
Viestejä8029
Paul M
Ihminen tuottaa uskomatonta materiaalia biologisella prosessilla. Nimittäin kiillettä. Siinä siis yksi. Joku kovakuoriainen tuottaa peroksidia ja sillä pieniä pyroteknisiä räjähdyksiä. Seitit ovat uskomattomia. Happojakin tuotetaan.

Mitä muuta lähinnä teknisesti huikeaa biologiset prosessit tuottavat?

Aivot on käsittämättömän monimutkainen ja tarkkaan säädelty laskentasysteemi, joka pelittää suhteellisen pienellä energialla ja tuottaa - no, meidät... Homma perustuu neuroverkon lisäksi erilaisille rytmeille, monimutkaiselle kemialliselle säätelylle, tukitoiminnoille ja on lisäksi melkoisen itsekorjautuva ja adaptoituvakin.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Sähköankeriaan tuotos on merkittässä määrin huippusaavutus.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Pine
Seuraa 
Viestejä251

Mm. kiiltomadot ja monet syvän meren kalat kykenevät tuottamaan valoa.
Mm. Kameleontit ja jotkin merten kalat kykenevät vaihtamaan väriään nopeasti.
Mm. jotkin linnut kykenevät suunnistamaan ilman opittuja maastomerkkejä perille tarkasti.
Jotkin hyönteiset kykenevät haistamaan toisen yksilön kilometrien päästä.

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
MooM
Aivot on käsittämättömän monimutkainen ja tarkkaan säädelty laskentasysteemi, joka pelittää suhteellisen pienellä energialla ja tuottaa - no, meidät... Homma perustuu neuroverkon lisäksi erilaisille rytmeille, monimutkaiselle kemialliselle säätelylle, tukitoiminnoille ja on lisäksi melkoisen itsekorjautuva ja adaptoituvakin.

Mä luulin että se toimii vain vapaalla tahdolla ja tietoisuudella.

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Miten kovia materiaaleja tuottavat puut ja pensaat? Itse puuainesta on aika kovaakin. Miten kovaa ja mikä on kovinta? Siementen suojakuoret ovat ovat jo melko kovaa tavaraa joissakin. Miten kovaa? Mikä on suomalaisista kasvituotteista kovinta?

Tuossa linkissä pitäisi olla pommittajakuoriainen:

http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=b ... RmvU1LB5jQ

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Paul M
Miten kovia materiaaleja tuottavat puut ja pensaat? Itse puuainesta on aika kovaakin. Miten kovaa ja mikä on kovinta? Siementen suojakuoret ovat ovat jo melko kovaa tavaraa joissakin. Miten kovaa? Mikä on suomalaisista kasvituotteista kovinta?

No jos kaupasta pitää ostaa niin ironwood tai azobe nimillä löytyy melko kovia ja vettä tiheämpiä puulajeja. Myös parkettivalikoimien yläpäästä löytyy kovia puulajeja.
Kovuus riippuu suunnasta. Jonkinlainen indikaattori voisi olla vaikka Wood Handbookin "side hardness" (käsikirja on vapaasti netistä ladattavissa)

MooM
Seuraa 
Viestejä8029
jogger
MooM

Mä luulin että se toimii vain vapaalla tahdolla ja tietoisuudella.

Minä en lähde tuohon väittelyyn, koska jo noiden käsitteiden määritelmät ovat niin moninaiset, epämääräiset ja vaikeasti testattavat.

Mutta noin omana näkemyksenäni, noin monimutkainen neuroverkko voi tuottaa tietoisen tai siltä riittävän hyvin vaikuttavan tilan tai tiloja. En näe ristiriitaa siinä, että aivojen toiminnan perusmekanismit ovat selitettävissä ja periaatteessa mitattavissa mutta silti niiden tuloksena syntyy jotain, mitä ei voi kuvata deterministisesti. Nopeasti ajatellen vaikkapa säätila on samantapainen monimutkainen systeemi, jossa voidaan soveltaa laskentaa ja mallinnusta, mutta ei niin, että saadaan tarkkoja ennusteita.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976

Mielestäni hämähäkin kyky kutoa terästä vahvempaa seittiä kuuluu kyllä ykkösryhmään mitä ihmettelen, enkä ymmärrä. Samoin eliöiden kyky selvitä hengissä, jopa lisääntyä eli asua joissain kuumissa lähteissä lähellä maanpintaa tai mustien savuttajien ympäristössä syvällä merenpohjassa. Siihenkään ei ihminen pysty... Pitää vielä lisätä jo edellä ollut kommentti siitä, miten muutama ilmassa leijuva molekyyli saa vaikkapa perhosen suunnistamaan tämän molekyylin lähdettä kohti ja jatkamaan sukuaan. Ja vielä: Kesällä jostain puista tipahtelee ulkona lehteä lukiessani sen päälle aivan saatanallisen pieniä ötököitä jotka liikkuu vikkelästi, niitä ei näe enää ilman silmälklaseja. Onkohan sillä aivot? Kai pitää olla että liikkuu ja hakee suojaa. Mitäköhänn sellasen ötökän aivot painaa, ja mitäköhän se mahtaakaan "miettiä"...

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Denzil Dexter
Paul M

No jos kaupasta pitää ostaa niin ironwood tai azobe nimillä löytyy melko kovia ja vettä tiheämpiä puulajeja. Myös parkettivalikoimien yläpäästä löytyy kovia puulajeja.
Kovuus riippuu suunnasta. Jonkinlainen indikaattori voisi olla vaikka Wood Handbookin "side hardness" (käsikirja on vapaasti netistä ladattavissa)

Itse olen työstänyt ebenholz tai ebenpuu -nimistä tavaraa, on meinaan kovinta puuta mihin olen ikinä törmännyt. Ilmeisesti puun syiden joukkoon jää jotain hiekkapölyä tms. koska sirkkelöitäessä siitä lähtee kipinöitä, ihan kuin jostain metallista?

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat