Seuraa 
Viestejä6665

Yleisessä tiedossa on, että Magnus-efektiin perustuva Rotor Ship toimii siten, että pystyssä olevaa putkea pyöritetään moottorilla, jolloin laiva liikkuu.

Sivuilla mainitaan myös, että In 2009 the Finland-based maritime engineering company Wärtsilä unveiled a concept for a cruiseferry that would utilise flettner rotors as means of reducing fuel consumption. This concept has been linked with the Finnish ferry operator Viking Line,[4] who have stated they will make a decision on whether or not they'll order new ships during 2010.[5][dated info]

Hieman vastaavalla periaatteella lennätetään myös niitä pyöriviä leijoja http://www.ict.griffith.edu.au/anthony/kites/rotor/

Suoran putken pitäsi siis pyöriä tuulessa ja siitä pitäisi saada sähköä generaattoriin. Näin ei kuitenkaan tapahdu. Mikä mättää?

Kommentit (5)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Denzil Dexter
Suoran putken pitäsi siis pyöriä tuulessa ja siitä pitäisi saada sähköä generaattoriin. Näin ei kuitenkaan tapahdu. Mikä mättää?

Ei nyt kyllä oikein auennut miksi olettaisit suoran putken rupeavan itsestään pyörivän tuulessa ?
Tai sitten ymmärrämme sanan putki merkityksen kovin eri tavalla.
Tokihan sellaisia roottoreita voidaan tehdä, jotka toimivat ja joiden poikkileikkaus on joka kohdassa akselia vasten kohtisuorassa ihan sama.

Denzil Dexter
Eli nuo laivat starttaavat jollain apumoottorilla

Ehkäpä, mutta kyllä flettner roottorilaivan saa liikkeelle paikaltaankin roottoria voimakoneella pyörittämällä, kunhan tuulee edes suunnilleen sivusta. Tyynessä ei tietystikään tapahdu yhtään mitään propulsioon liittyvää, mutta ehkäpä laivan saa hitaasti kääntymään paikallaan.

ja tuubat tulevat mukaan vasta kun alkaa olla nopeutta?

Mitä ne tuubat tässä tarkoittavat ?
Kyllä sitä voimakonetta tarvitaan koko ajan, jos flettner roottorin haluaa pyörivän, ja propulsiota muodostuvan. Kyse ei ole passiivisesta purjeesta tai siivestä.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat