Home ja flunssa.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen ollut flunsassa kohta 8 viikko, tai ainakin niin luulin. Intistä kun pääsee lomille flunssa oireet helpottaa, mutta kun palaa takaisin yksikköön oireet palaavat. Olen aika varma, että kasarmi on homeessa. Flunsaa on ollut myös monilla muilla ja poskiontelon tulehdukset ovat yksikössäni varsin yleisiä.

Minne asiasta pitäisi ilmoittaa, yksikön henkilökunta varmasti tietää ongelman joten niille itkemisestä ei ole hyötyä.

Mitä oireita homeissa talossa asuminen voi aiheuttaa?

Kommentit (12)

Vierailija

Oletkos rovaniemellä it:ssä tai lennostossa? Mulla oli samoja oireita viime vuonna ko lusin siellä puoli vuotta.

Vierailija

En ole. parhaimmillaan meillä on ollut yli puolet vempassa. Meillä on semoinen outo asenne, jos olet kipeä olet vain move. Suomeksi kaikki sairaat ovat pinareita joita ei kiinnosta osallistuminen...

Vierailija

Samasta vaivasta kärsi koko Kunkun komppania aikanaan.

Saattaa johtua myös siivouksesta.
Vai vieläkö varusmiehet siivoavat kasarminsa itse?

Jos moppaamista ei hallitse pöly vain siirtyy paikasta toiseen ja aiheuttaa nuhaa/tukkoisuutta jne...

Entä vuodevaatteet?
Miten usein ne vaihdetaan?
Sama huopa vuodesta toiseen?

Vierailija

Home voi aiheuttaa pahimmillaan vakaviakin terveyshaittoja.
Tätini muutti tässä kesällä uuteen asuntoon. Muutaman kuukauden siinä asuttuaan alkoi hänellä tulemaan omituisia iho-oireita. Iholle nousi punaisia näppyjä ja iho kutisi.
Tarkemman tutkimuksen tuloksena talosta löytyikin kunnolla hoitamaton vesivahinkopaikka josta oli levinnyt taloon hometta. Tai pahimmaksi osoittautui ns "sädesieni" jota siellä oli paljon ilmassa.
Pian talo-asiaa puidaan oikeudessa asti sillä talon myyjä ei suostu purkamaan kauppaa. Tätini on altistunut tälle sädesienelle pahasti. KAIKKI vaatteet, huonekalut ja esineet jotka ovat olleet tässä saastuneessa talossa on puhdistettava tai tuhottava sillä pelkästään vaatteet aiheuttavat hänellä pahan reaktion välittömästi. Herkistymisen johdosta hän myös havaitsee nykyisin tämän sädesienen välittömästi missä tahansa kulkeekin.

Vierailija

Siivous palvelus toimii joka päivä ja aika huolella me aina siivotaan. kuivilla lastoilla pyyhiyään latialta pölyt ja sitten märillä räteillä pestään lattiat. myös kaapit ja listat pyyhitään päivittäin.

Lakanat olen vaihtanut aina kun pääsee liinavaate varastolla käymään, eli aika usein. Useemin kuin kotona.Joten pölystä se ei pitäisi johtua.

edit: kai se on eksyttävä avolle ja otettava asiasta selvää jos oireet johtuvat jostain homeesta. yli 2 kk flunssa tuskin on treveelistä.

Vierailija

Kuinka märillä 'räteillä' te niitä lattioita pyyhitte? Jos rakennus on vanha ja siellä on vuosikaudet veden kanssa läträtty, niin on hyvin todennäköistä, että sieltä löytyy homettakin.

Vierailija

Rätit on lähinnä kosteita, ei märkiä. Pakien pesualtaiden ohi kun kävelee, niin ei pahemmin kannata hengittää meinaan on semonen käry että.

Vierailija

Siellä pitäisi tutkia sisäilma mittauksin, mutta en tiedä miten tuota asiaa lähtisi intissä viemään eteenpäin. Varusmiestoimikunta?

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Kasarmirakennukset ovat lähes järkiään semmoisessa kunnossa että huh huh. Itse muistan kun armeijaan 2004 heinäkuussa menin, niin Sodankylän Jääkäriprikaatin 2.JK:n rakennus oli kyllä aivan uskomaton kokemus. Flunssamainen olo tuli todellakin. Aamulla sai kakoa pitkiä limasäikeitä kurkusta kun pöly, home ja ties mikä sinne yön aikana kerääntyivät. Päivisinhän oltiin paljon ulkona, ja homma helpotti siltä osin mutta aamulla oli kovin usein nenä tukossa, kurkku kipeä ja yskitti (valitse näistä vähintään kaksi). Tilanne parani hieman kun ilmastointi "uusittiin" (röörit hoonattiin miten kuten ja ilmankierrätyslaitteistoja vissiin uusittin jonkin verran), tosin korjaustöiden aikana oli kovin vilpoista.

RUK:n päärakennuksessa ei ollut home/pölyongelmia, mutta kyseessä onkin suojeltu rakennus josta ehkä pidetään siltä osin vähän parempaa huolta. Ainoa ärsyynnyksen aihe oli ikkunat, jotka niinikään suojeltuina olivat *vanhoja* ja vetivät sen mukaisesti. Siellä kyllä sairasteltiin niinikään... itse asiassa ainoan kerran armeijassa olin todella kipeä juuri Haminassa, ja Haminan aikana tulivat ainoat vapautuksetkin.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija

Vapautuksia on kertynyt muutama kappale. Viikon makasin varuskuntasairaalan osastolla 39 asteen kuumeessa.

Aamulla limaa tulee joka rööristä, ääni on poissa, yskittää ja kurkku on kipeä. Leireillä ja lomilla olo on huomattavasti parempi.

Vierailija

Niinpä. Jos oireet esiintyvät kasarmilla, löytyy oireiden aiheuttajakin sieltä. Siviilipuolella - jos työsuojelu olisi vähänkään hereillä - asiaa ryhdyttäisiin selvittämään välittömästi.

Uusimmat

Suosituimmat