Seuraa 
Viestejä212

Euroopan päämaat: Iso-Britannia, Ranska, Saksa ja Italia ovat tehneet keksintöjä tasapuolisesti. Tässä omat ehdotukseni. Löytyykö lisää?

Liikennevälineet:
Juna Iso-Britannia
Auto Saksa
Lentokone Ranska
Potkurilaiva Italia

Tietoliikennevälineet:
Televisio Iso-Britannia
Kirjapaino Saksa
Elokuva Ranska
Radio Italia

Kuinka tärkeitä nämä keksinnöt ovat sitten suhteutettuna Intian pyörään tai arabien keksintöihin on kysymys sinänsä?

Sivut

Kommentit (19)

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Reifengas
Missä silmälasit on keksitty?

Linssi taitaa olla roomalaisten/egyptiläisten tai arabialaisten keksimä. Riippuen tietty mitä silmälaseilla tarkoitetaan mutta kaikenlaiset suurennuslasit yms ovat melko vanhoja keksintöjä. Spektakkelit ovat italialaisten tai italialaisten kaupunkivaltioiden keksimiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Reifengas
Seuraa 
Viestejä3774
Barbaari
Reifengas
Missä silmälasit on keksitty?

Linssi taitaa olla roomalaisten/egyptiläisten tai arabialaisten keksimä. Riippuen tietty mitä silmälaseilla tarkoitetaan mutta kaikenlaiset suurennuslasit yms ovat melko vanhoja keksintöjä. Spektakkelit ovat italialaisten tai italialaisten kaupunkivaltioiden keksimiä.



Tarkoitan näitä, jotka ovat tässä haistimen päällä, ja pysyvät paikoillaan korvien avulla.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

Reifengas
Barbaari
Reifengas
Missä silmälasit on keksitty?

Linssi taitaa olla roomalaisten/egyptiläisten tai arabialaisten keksimä. Riippuen tietty mitä silmälaseilla tarkoitetaan mutta kaikenlaiset suurennuslasit yms ovat melko vanhoja keksintöjä. Spektakkelit ovat italialaisten tai italialaisten kaupunkivaltioiden keksimiä.



Tarkoitan näitä, jotka ovat tässä haistimen päällä, ja pysyvät paikoillaan korvien avulla.



http://fi.wikipedia.org/wiki/Silm%C3%A4lasit

Silmälasit keksittiin Pohjois-Italiassa todennäköisesti 1280-luvulla. Alkuperäiseksi keksijäksi on useissa lähteissä väitetty Salvino D'Armatea, mutta tämä tieto on osoitettu vääräksi, ja alkuperäinen keksijä on jäänyt tuntemattomaksi.
Reifengas
Seuraa 
Viestejä3774

Tämän kehittelyn jälkeen sanoisin siis, että tietoliikennevälineiden kohdalla pitää ottaa huomioon Italia, jossa on keksitty silmälasit.

Ilman niitä saisitte olla minultakin rauhassa koko poppoo.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

ing geolog
Seuraa 
Viestejä7119

Potkuri-laiva, Italia?
Mites kun jossakin mainitaan ensimmäiseksi patentoiduksi potkuri-alukseksen kehittelijöiksi engl. Francis Pettit Smith ja ruotsal. John Ericsson 1836
Idea jo yli sata vuotta aiemmin tuli Daniel Bernoulli:lta.
Ei yhtään italialaista mainita tuossa.http://sv.wikipedia.org/wiki/Propeller
Vaikka ovatkin hyvin insinöörikansaa, osaavat vieläkin tehdä esim mainioita moottoripyöriä

Mutta minäkin voin tehdä virheitä, kerran nuorena sytytin, Haaparannan kaupunginhotellissa, tupakin väärästä päästä.

ing.geolog
Potkuri-laiva, Italia?
Mites kun jossakin mainitaan ensimmäiseksi patentoiduksi potkuri-alukseksen kehittelijöiksi engl. Francis Pettit Smith ja ruotsal. John Ericsson 1836
Idea jo yli sata vuotta aiemmin tuli Daniel Bernoulli:lta.
Ei yhtään italialaista mainita tuossa.http://sv.wikipedia.org/wiki/Propeller
Vaikka ovatkin hyvin insinöörikansaa, osaavat vieläkin tehdä esim mainioita moottoripyöriä



"By 1827, Czech-Austrian inventor Josef Ressel had invented a screw propeller which had multiple blades fastened around a conical base. He had tested his propeller in February 1826 on a small ship that was manually driven. He was successful in using his bronze screw propeller on an adapted steamboat (1829). His ship "Civetta" (48 BRT) reached a speed of about six knots (11 km/h). This was the first ship successfully driven by a propeller."

ekvivalentti
Seuraa 
Viestejä460
BrunenG
ing.geolog
Potkuri-laiva, Italia?
Mites kun jossakin mainitaan ensimmäiseksi patentoiduksi potkuri-alukseksen kehittelijöiksi engl. Francis Pettit Smith ja ruotsal. John Ericsson 1836
Idea jo yli sata vuotta aiemmin tuli Daniel Bernoulli:lta.
Ei yhtään italialaista mainita tuossa.http://sv.wikipedia.org/wiki/Propeller
Vaikka ovatkin hyvin insinöörikansaa, osaavat vieläkin tehdä esim mainioita moottoripyöriä



"By 1827, Czech-Austrian inventor Josef Ressel had invented a screw propeller which had multiple blades fastened around a conical base. He had tested his propeller in February 1826 on a small ship that was manually driven. He was successful in using his bronze screw propeller on an adapted steamboat (1829). His ship "Civetta" (48 BRT) reached a speed of about six knots (11 km/h). This was the first ship successfully driven by a propeller."



Itävalta-unkarilainen Ressel teki potkurin ennen Smithiä ja Ericsonia Triesten kaupungissa, joka nykyään kuuluu Italiaan. Smithin ja Eriksonin potkureista varsinainen potkurilaivojen kehitys kuitenkin alkoi. Jenkit tekivät jo taistellessaan Englantia vastaan 1775 sukellusveneen "Turtle", jossa oli käsikäyttöinen potkuri. Itseasiassa potkuri kuuluu niihin keksintöihin, jotka ovat olleet tiedossa antiikista asti, mutta jolle löytyi käyttöä vasta höyrykoneiden keksimisen jälkeen.

ekvivalentti
Seuraa 
Viestejä460
omar
Euroopan päämaat: Iso-Britannia, Ranska, Saksa ja Italia ovat tehneet keksintöjä tasapuolisesti. Tässä omat ehdotukseni. Löytyykö lisää?

Liikennevälineet:
Juna Iso-Britannia
Auto Saksa
Lentokone Ranska
Potkurilaiva Italia

Tietoliikennevälineet:
Televisio Iso-Britannia
Kirjapaino Saksa
Elokuva Ranska
Radio Italia

Kuinka tärkeitä nämä keksinnöt ovat sitten suhteutettuna Intian pyörään tai arabien keksintöihin on kysymys sinänsä?




Tuo lentokone taidetaan useimmiten katsoa jenkkien keksinnöksi.

Eri keksintöjen merkityksen vertailu on vaikeaa, koska itse keksintö voi joissakin tapauksissa johtaa mullistukseen ja toisessa ympäristössä se unohdetaan. Kivikauden jälkeen jokain uusi keksintö on nivoutunut jotenkin olemassa olevaan tekniseen ympäristöön. Hyvä esimerkki on kirjanpainotaito. Kiinalaiset keksivät aikaisemmin irtokirjamiset, mutta eivät pystyneet niitä hyödyntämään tehokkaasti, koska kirjoittivat merkistöllä, jossa on tuhansia merkkejä. Eurooppalaisilla oli taloudellinen noin 30 merkin kirjaimisto, minkä vuoksi kirjanpainotaidosta saatiin valtavasti enemmän hyötyä irti ja se johti tiedonvälityksen huomattavaan nopeutumiseen ja sitä kautta muuhen kehitykseen.

Minusta tiedonsiirtoväliaineen keksiminen on merkittävä saavutus suomalaisilta. Viittaan tällä siihen, kun suomalaiset keksivät ostaa ilmaa Saksan yläpuolelta. Tiedonsiirtoon soveltuva ilmanala on arvokasta tavaraa. Jotakin umts-juttuja ne oli, mutta niistä on vaiettu tehokkaasti, niinkuin keksinnöistä kuuluukin.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3774
kevät
Minusta tiedonsiirtoväliaineen keksiminen on merkittävä saavutus suomalaisilta. Viittaan tällä siihen, kun suomalaiset keksivät ostaa ilmaa Saksan yläpuolelta. Tiedonsiirtoon soveltuva ilmanala on arvokasta tavaraa. Jotakin umts-juttuja ne oli, mutta niistä on vaiettu tehokkaasti, niinkuin keksinnöistä kuuluukin.



Suomalaisten keksinnöt eivät koskaan sovellu muille kuin suomalaisille.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

JPI
Seuraa 
Viestejä27205

Vaikka Italia olikin 1900-luvun puolivälin tienoilla ja ajoittain paljon aikaiseminkin pikkuisen taantunut tekniikassa ja tieteessä, niin siitä huolimatta, jos ei niinkään tekniikassa, vaan tieteessä ja taiteessa se on ollut ehkä kaikkein luovin maa Euroopassa. Leonardo, Galoleo, Fermi...Ja se taide ja musiikki jne. Ranska oli 1700 luvulla kaikista luovin puhtaassa tieteessä, Saksa myös muttei niin paljon. Englanti myöhemmin hallitsi käytännössä tiedemaailmaa. Mutta tosiasia on niinkuin Newton itse todisti sanoessaan että hän on vain seisonut jättiläisten hartioilla (Galileo jne.). Kaikki suuret kansallisvaltiot Euroopassa ovat yhdessä luoneet länsimaisen tieteen ja osaamisen, turha on pisteyttää valtioita tässä!
Mutta jos pitää nimetä yksi maa josta on eniten tiedettä ja inspiraatiota kumunnut historian aikana, niin Kreikka se on ja sen jälkeen Italia!

3³+4³+5³=6³

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
ing.geolog
Potkuri-laiva, Italia?
Mites kun jossakin mainitaan ensimmäiseksi patentoiduksi potkuri-alukseksen kehittelijöiksi engl. Francis Pettit Smith ja ruotsal. John Ericsson 1836
Idea jo yli sata vuotta aiemmin tuli Daniel Bernoulli:lta.
Ei yhtään italialaista mainita tuossa.http://sv.wikipedia.org/wiki/Propeller
Vaikka ovatkin hyvin insinöörikansaa, osaavat vieläkin tehdä esim mainioita moottoripyöriä

Leonardo da Vincillä oli ainakin potkurisovelluksia. Eräs näistä oli ornithopteri elikkä helikopterin prototyyppi jonka roottori oli eräänlainen sovellus poranterästä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat