Seuraa 
Viestejä45973

Mainoksissa nykyään on aina joku tekopirteä henkilö, joka kertoo kuinka tuote on paras ja auttaa ties mihinkin vaivoihin

Nämä mainokset saavat minut enemmänkin ärsyyntymään, kun ostamaan tuotetta.
Olen miettinyt ostavatko ihmiset niitä tuotteita näiden ärsyttävien mainosten takia?

Sivut

Kommentit (29)

ID10T
Seuraa 
Viestejä3888

Mainoksella voisi kuvitella olevan kaksi eri tehtävää: Ensin mainoksen täytyy saada kuluttajat tietoisiksi siitä, että juuri tällainen tuote on ylipäätään olemassa ja toiseksi pitää vielä vakuuttaa kuluttajat siitä, että ko. tuote on parempi kuin kilpailijoiden vastaavat tuotteet.

Tuohon ensimmäiseen hommaan varmaan kelpaa ärsyttävämpikin mainos, jos kuluttaja saa siitä ahaa-elämyksen, että "tuollaista limuvispiläähän * minä olen aina kaivannut".

* kuvitteellinen tuote niille, jotka eivät tarvitse sampanjavispilää, kun ei ole varaa ostaa sampanjaa

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164

Minäkin olen äimistynyt siitä, että niin aineisia kuin aineettomia hilavitkuttimia mainostetaan keinoin, jotka ainoastaan ärrrrsyttävät kuluttajaa.

Mutta mitä todennäköisimmin on monesti tutkittu, että ärsyttäväkin mainos jättää kuluttajan alitajuntaan ostopäätökseen vaikuttavaa tietoa. Tiedostamattaan hän valitsee juuri tuon tuotteen samankaltaisten mutta vaille räväkkää rummutusta jääneiden verrokkien sijaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minulta saa heti kielteisen ostopäätöksen, jos mainos tursuaa kaikenlaista itse tuotteeseen liittymätöntä ryöpytystä. Olkoon se sitten vähäpukeisia naisia/miehiä, nopeita autoja (ellei ole automainos), isoja räjähdyksiä jne jne. Ylipäänsä jos tuotetta näkyy mainoksessa ainoastaan ne pari sekuntia lopussa ja ehkä vilaukselta jossain mainoksen aikana, ei takuulla tule ostettua. Tuotetta minä olen ehkä ostamassa, enkä raflaavaa mainosta.

On se kyllä ihmeellistä miten tuotetta yretään saada kuulostamaan hienolta.

Esimerkiksi shampoo mainokset, jossa sanotaan kuinka tuote sisältää jotain helvetin kofeiinia, tauriinia ja ties mitä muuta. Sitten sanotaan kuinka tuote saa sinut näyttämään virkeämmältä ja nuoremmalta.

Mietin vain, että kuinka moni oikeasti lankeaa tuohon...

Piru Naiseksi
Mutta mitä todennäköisimmin on monesti tutkittu, että ärsyttäväkin mainos jättää kuluttajan alitajuntaan ostopäätökseen vaikuttavaa tietoa.

Jep, eiköhän nää oo tarkkaan tutkittu (montakohan tutkimusta vuosittain??). Tuskin se haittaa että mainos ärsyttää monia, kunhan myynti kasvaa.

Laittakaa se töllö kiinni, wink wink

salai
Seuraa 
Viestejä7777

Minulle jäi aikoinaan "Wash and go" -mainos niin hyvin mieleen, että muistan aina erityisesti olla ostamatta sitä. Oli jopa niinkin tehokas, että esti myös koskaan pysähtymästä "Stop and go" -grillille Lahden ja Heinolan välissä.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Kutunluu
Seuraa 
Viestejä761

Olenpa vaan pannut merkille, kuinka kaupallisilla kanavilla elokuvien välissä olevat mainostauot ovat pidentyneet ja niitä tulee tunnin sisällä n. kolme kertaa; se on yhden viisiminuuttisen verran enemmän sitä pakkotuubaa ku ennen. Kaiketi elokuvien ja sarjojen lähettäminen maksaa nykyään enemmän kuin ennen tai jotain...

Onneksi on olemassa tallentavat digiboksit; harmillisesti nekin on suunniteltu vanhenemaan takuuajan umpeuduttua...

salai
Minulle jäi aikoinaan "Wash and go" -mainos niin hyvin mieleen, että muistan aina erityisesti olla ostamatta sitä. Oli jopa niinkin tehokas, että esti myös koskaan pysähtymästä "Stop and go" -grillille Lahden ja Heinolan välissä.

Minulle taas on rengasmarketin radiomainos niin ärsyttävä, että vaihdan välittömästi kanavaa mainoksen ajaksi. Enkä kusasekkaan ko. liikkeisiin päin. Mutta minulle vastapainoksi löytyy varmaankin puolitusinaa, jotka painelevat slikseillä sinne. Mainonta toimii, ja maksaa.

Guarani River Oil
Seuraa 
Viestejä467
Merikissa
On se kyllä ihmeellistä miten tuotetta yretään saada kuulostamaan hienolta.

Esimerkiksi shampoo mainokset, jossa sanotaan kuinka tuote sisältää jotain helvetin kofeiinia, tauriinia ja ties mitä muuta. Sitten sanotaan kuinka tuote saa sinut näyttämään virkeämmältä ja nuoremmalta.

Mietin vain, että kuinka moni oikeasti lankeaa tuohon...

Olen pannut merkille saman. Se Duracel mainoskin missä väitetään että suurin osa paristoista heitetään pois, koska niissä ei ole sitä virrantarkastus-hommelia. Kai sen nyt herranjestas huomaa kun akku loppuu siitä kamerasta?!

Sitten tämä ''bananas are for monkeys''. Ja jugurttimainokset. Ja kaikki se mielikuvamainonta, missä ihmisille yritetään syöttää tiettyä käyttäytymismallia päähän. Markkinoidaan jotakin maailman turhinta tuotetta, koska kyllähän fiksu ja menestyvä ihminen sellaisen tarvitsee koska muuten olet out.

Pistää minutkin miettimään kuinka pihalla ihmiset oikeasti ovat...

Piru Naiseksi
Nykyään katson usein TV-ohjelmat digiboksilta tallenteina. Niitähän voi kelata mainosten kohdalta eteenpäin ja siten ehkä välttyä ei-toivotulta kaupalliselta informaatiolta.

Tuo on ihan hyväksi havaittu konsti.
Harmi vain, että tällä hetkellä ei ole tallentavaa digiboksia

Tietääkö kukaan paljonko yhden mainoksen näyttäminen oikein maksaa?

salai

Tosin tuota shampoota ei ole Suomessa myyty enää vuosiin.

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907

Katson TV-lähetyksiä nykyisin niin harvoin, että olen tippunut kokonaan kelkasta mainosten suhteen.
Miedosti annosteltuna helpottaa camp-huumorin hampaan kolotukseen.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Mainokset ovat tosiaankin camp-huumoria, vaikka niiden tekijät eivät sitä yleensä tajuakaaan.

Pari keski-ikäistä helsinkiläistä naista keskustelee vatsavaivoistaan, ja toinen intoutuu sanomaan toiselle:" Mä nutraan!" Voi olla tietysti niinkin että tämä nutraus on joku mahtava uusi tieteellinen läpimurto, missä tapauksessa häpeän silmät päästäni että pilkkasin näitä rouvia. Epäilen silti, että tässä on kyseessä klassinen kusetus: keksitään ongelma, johon meillä on ratkaisu.

IFEUN_2.0
Epäilen silti, että tässä on kyseessä klassinen kusetus: keksitään ongelma, johon meillä on ratkaisu.

Eikö ole aika itsestäänselvää, että mainosten tarkoitus on edistää mainostettavien tuotteiden myyntiä? Minusta se tekee sen myös jokseenkin avoimesti, jolloin on vähän hassua puhua kusetuksesta. Kusetusta voi olla kyllä se, jos tuotteesta esitetään jotakin perätöntä. Mutta näihin perättömyyksiinhän usein on jopa mahdollista puuttua ja vetää mainostaja niistä tilille, sillä mainontaa säädellään monin tavoin. Se ei kuitenkaan ole mainoksissa pääsääntöisesti säännösten vastaista, että tuotetta kehutaan tai innostetaan se hankkimaan.

Toki on sitten eri asia, jos pidät mainontaa jo ideana kusetuksena. Itse pidän tällaista "kusettamista" mainonnan kohdalla oletusarvona, en uutisena tai paljastuksena.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat