Seuraa 
Viestejä16844

Esiintyykö eläimillä vastaavanlaisia synnynnäisiä vammoja kuin ihmisellä? Kehistyvammaisuutta, Downin syndrooman kaltaista vammaisuutta ja ylipäätään ns. jälkeenjääneisyyttä?

En nyt siis tarkoita sitä että syntyy esim. kolmijalkaisena tai kaksipäisenä, sitä tiedän tapahtuvan, vaan noita enempi noita korvien väliin vaikuttavia juttuja. (Vaikka voihan tässä tietysti kaikista vammoista puhua, jos kiinnostaa.)

Sivut

Kommentit (26)

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976

Eikös ainakin koiria jalostettaessa ja sisäsiitettäessä esiinny luonnehäiriöitä, verrattuna sellaseen lajiin ja sukuun, missä perimässä on tarpeeksi vaihtelua? Ennenvanhaan varsinkin Lassiet eli Colliet olivat useimmiten ihan idiootteja. Muuten, missä tämä Collie-rotu nykyään on kun ei ole näkynyt talutusremmeissä kymmeniin vuosiin...

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Rousseau
Esiintyykö eläimillä vastaavanlaisia synnynnäisiä vammoja kuin ihmisellä? Kehistyvammaisuutta, Downin syndrooman kaltaista vammaisuutta ja ylipäätään ns. jälkeenjääneisyyttä?

En nyt siis tarkoita sitä että syntyy esim. kolmijalkaisena tai kaksipäisenä, sitä tiedän tapahtuvan, vaan noita enempi noita korvien väliin vaikuttavia juttuja. (Vaikka voihan tässä tietysti kaikista vammoista puhua, jos kiinnostaa.)

Mielenkiintoinen kysymys. Mua häiritsee kuitenkin, että mitenkä ihmeessä noita korvien väliin vaikuttavia juttuja voi luotettavasti tutkia ja testata eläimiltä, kun ei se edes ihmisten kanssa oikein vielä onnistu, vaan mennään aika pitkälti muutaman alan asiantuntijan vetämien johtopäästösten mukaan (ellei sitten päätä ole esimerkiksi magneettikuvattu tms. vastaavaa). Poislukien tietysti tuollaiset ilmentymät, kuten Downin syndrooma, joka tietääkseni näkyy lähes poikkeuksetta aina myös fyysisesti.

turru
Seuraa 
Viestejä188
Rousseau

Kyllä esiintyy. Luonnon eläinten ja kotieläinten joukossa. Luultavasti jopa enemmän kuin meillä ihmisillä.

Astronomy
Eikös ainakin koiria jalostettaessa ja sisäsiitettäessä esiinny luonnehäiriöitä, verrattuna sellaseen lajiin ja sukuun, missä perimässä on tarpeeksi vaihtelua?...

Sisäsiitos ei lisää (eikä vähennä) perinnöllisiä sairauksia. Esimerkiksi kaikki Suomen valkohäntäpeurat polveutuvat meille tuotuihin kolmeen urokseen ja viiteen naaraaseen. Hyvin elinvoimainen porukka.

PSYbuse
Seuraa 
Viestejä1365
turru

Sisäsiitos ei lisää (eikä vähennä) perinnöllisiä sairauksia. Esimerkiksi kaikki Suomen valkohäntäpeurat polveutuvat meille tuotuihin kolmeen urokseen ja viiteen naaraaseen. Hyvin elinvoimainen porukka.

Ai jaa, tämä olikin uutta informaatiota. Lähdettä lienee esittää koskien väitettä, ettei sisäsiittoisuus lisää perinnöllisiä sairauksia.

Mielipiteeni voi muuttua, muttei se tosiasia, että olen oikeassa.
http://www.youtube.com/watch?v=1orMXD_Ijbs

turru
Seuraa 
Viestejä188
PSYbuse
Ai jaa, tämä olikin uutta informaatiota. Lähdettä lienee esittää koskien väitettä, ettei sisäsiittoisuus lisää perinnöllisiä sairauksia.

No kas, mites tämä nyt on uutta informaatiota? Et tainnut nyt lukea tuota viestiä, siinä mainittiin valkohäntäpeurat. Näytä yksi lähde, joka osoittaa sisäsiittoisuuden lisäävän sairauksia?

- kaikki maailman kesyhamsterit, eri variaatiot yms polveutuvat yhdestä kultahamsteripariskunnasta
- Suomen valkohäntäpeurat, kaikki kourallisen tuontivalkohäntäpeuran perillisiä. Edelleen.
- sinulla ja banaanilla on about 76 % sisäsiitosaste, sinulla ja ihmisapinalla on jo yli 99 % samaa perimää. Ei taida olla kovin suurta haittaa? Paljonko luulet, että sisäsiitosaste on sinun ja naapurin Reijon kanssa? Olisiko teidän perilliset vammaisia sisäsiitosasteen takia? Ehei, syy on jokin muu.

Sisäsiitos on paha juttu kulttuurisyistä. Luonnossa tämä on de facto. Sisäsiitos on hyvin yleisessä käytössä miltei kaikilla tuotantoeläimillä, saadaan hyvällä tavalla tasalaatuisia jälkeläisiä...

Älä nyt stressaannu liikaa tästä. Uskonnonopetus on juttu erikseen.

Bojoing
Seuraa 
Viestejä210

Sisäsiittoisuudella tarkoitetaan perinnöllisyystieteessä lisääntymistä, jossa pariutuvat yksilöt ovat enemmän sukua keskenään kuin populaatiosta sattumanvaraisesti valitut yksilöt keskimäärin. Toisin sanoen lisääntyvät yksilöt ovat (läheistä) sukua toisilleen.

Wikipedia

Meniköhän turrulla nyt panaanit ja apinat sekasin...

edit.. valkohännistä ja sisäsiittoisuudesta

Valkohäntä saa kiittää pärjäämisestään mm. pitkää ikää ja varhaista sukukypsyyttään. Valkohäntäkauris alkaa lisääntyä 1-vuotiaana ja se voi elää ja lisääntyä parikymmentä vuotta, jos ei törmää autoon tms. Siispä yksilöillä on runsaasti mahdollisuuksia levittää kaikkia geenimuotojaan pitkin kyliä, mikä lisää geneettistä monimuotoisuutta. Pitkän eliniän ansiosta useat eri sukupolvet voivat pariutua keskenään, mikä vähentää sisäsiitoksen riskiä.

http://ohjelmaopas.yle.fi/artikkelit/tiede/tiedeuutiset/valkohantapeuran...

Haloo?

Kyllä sisäsiittoisuus lisää kehitysvammaisuutta huomattavasti. Resessiivisten perinnöllisten tautien riski nousee huomattavasti sukulaisten kanssa lisääntyessä. Siksi rotukoirilla onkin niin paljon erilaisia vaivoja.

turru
Seuraa 
Viestejä188
kabus
...Siksi rotukoirilla onkin niin paljon erilaisia vaivoja.

Onko niinkuin tupla-virhe yhtä kuin vähemmän virhe?
1) Eihän "rotukoirat" ole linjajalostettuja. Päinvastoin, eikö näyttelyporukka nimenomaan pyri risteytysjalostukseen?
2) Ei rotukoirilla ole sen enempää tai vähempää vaivoja kuin muillakaan koirilla. Vielä vähemmän perinnöllisyydestä johtuvia.

Jos eläimessä on resessiivisiä ongelmia, jotka ovat tiedossa, niin eikös ne kannattaisi jalostaa pois? Ainoa tapahan on silloin linjajalostus (l. sisäsiitos). Jos tämä toimii kaikilla muilla niin kai se nyt toimii sinun "rotukoirillakin"?

Jos katsoo ihania luontodokumentteja vaikka safarilta niin eikö se nyt ole aika selviö, että leijonalaumassa on yksi aikuinen uros, joka on kaikkien lauman jälkeläisten isä. Myös kaikki naaraat ovat käytännössä tämän jälkeläisiä. Kun urospennut kasvavat niin ne ajetaan pois sitä mukaa kun iskä-uros siihen pystyy. Kun tämä alfa-uros aikanaan joutuu väistymään niin kukas se astuukaan tilalle - iskän oma poika.
Tämä asetelma ei ehkä ihan sovi kristinuskossa kasvaneelle mutta ei se luonnonvalintaan vaikuta. Luonto-ohjelmaan kylläkin, siinä juontaja saattaa selittää vaikka mitä mussutusta.

Sama sisäsiitos-linjajalostus toimii hyvin muillakin eläimillä. Kanoilla, villisioilla (Amerikan villisiat polveutuvat kaikki siirtolaisten kesysian ja Venäjältä tuodun villisian risteytyksen jälkeläisiin - ja ovat nyt valloittaneet koko eteläosan USA:sta...) jne jne.

Sisäsiittoisuus ei lisää kehitysvammaisuutta. Ei teoriassa eikä käytännössä.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
turru

Minulle kerrottiin lapsena, että serkun kanssa ei saa mennä naimisiin koska voi tulla idiootteja lapsia. Minua kusetettiin?

Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

turru
Seuraa 
Viestejä188
Astronomy
Minulle kerrottiin lapsena, että serkun kanssa ei saa mennä naimisiin koska voi tulla idiootteja lapsia. Minua kusetettiin?

Ei kusetettu. Ihminen on eri juttu kuin eläimet. Meillä on lakeja, asetuksia, moraalisia velvotteita, uskontoja ym.

Itse asiassa, sinä saat mennä serkun kanssa naimisiin. Se ei ole kiellettyä. Se saattaa herättää pahennusta.
9 § (16.4.1987/411)
Avioliittoon eivät saa mennä keskenään ne, joista toinen on toisen veljen tai sisaren jälkeläinen, ellei oikeusministeriö erityisistä syistä anna siihen lupaa.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
turru
Astronomy

Ei kusetettu. Ihminen on eri juttu kuin eläimet. Meillä on lakeja, asetuksia, moraalisia velvotteita, uskontoja ym.

Itse asiassa, sinä saat mennä serkun kanssa naimisiin. Se ei ole kiellettyä. Se saattaa herättää pahennusta.
9 § (16.4.1987/411)
Avioliittoon eivät saa mennä keskenään ne, joista toinen on toisen veljen tai sisaren jälkeläinen, ellei oikeusministeriö erityisistä syistä anna siihen lupaa.

Luulin että ihminen on nisäkäs, eli biologisesti siis eläin? Ei valailla ole lakeja eikä asetuksia, eikä uskontoja. Ne ei tiedä mitään sukurutsasta koska lisääntyvät kuten tyhmille nisäkkäille kuuluukin eli lisääntymällä...l

Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Astronomy

Luulin että ihminen on nisäkäs, eli biologisesti siis eläin? Ei valailla ole lakeja eikä asetuksia, eikä uskontoja. Ne ei tiedä mitään sukurutsasta koska lisääntyvät kuten tyhmille nisäkkäille kuuluukin eli lisääntymällä...l

Niin ja siitä huolimatta eläimet ei tahdo paritella lähisukulaistensa kanssa. Mikä niitä oikein vaivaa?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat