Seuraa 
Viestejä45973

Näin tylsyydessäni tulin miettineeksi josko olisi mahdollista valmistaa polkuvoimalla liikkuvia junan vetureita? Ekologista sekä työllistävää, jos mahdollista? Kaksikymmentä työläistä polkee vauhtipyörään vauhtia ja vahtipyörästä tarpeeksi monivaiheisella automaattivaihteistolla siirretää voimaa pyöriin. Mahdollista? Hyödyt? Haitat? Ongelmat? Mahdollisuudet? Keskustelua aiheesta, kiitos!

Sivut

Kommentit (43)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665

20 hyväkuntoista työläistä polkee kukin noin 150W teholla. Saamme siis 3 kW veturin.
Tarvitsemme siis 10000-20000 työläistä polkemaan. Mikäs siinä, Suomessa on 200000 työtöntä, eli saisimme kymmenen veturia ja ihmiset saisivat töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
syytinki
Seuraa 
Viestejä9469

Ajatus ei oikeastaan ole uusi - paitsi junaan sovellettuna.

Jossain köyhdytetyssä tiktatuurivaltiossa Tintti nousi paikallisbussiin ja joku mummeli heti moitti, että miksei nuori mies halua hänen paikkaansa.

Tintti istui ja huomasi, että joka matkustajan kohdalla oli polkimet ja sitten mentiin. Ajatus olisi edelleen kannatettava. Bussin ehkä saisi helpommin liikkeellä - ainakin alamäessä.

Hybrididitakseihinkin voisi ajatella noita sähkön polkimiksi. Mitä enemmän känninen kuskattava onnistuisi polkemaan sähköä, sitä parempi alennus taksassa.

Goswell
Seuraa 
Viestejä12937

Laajempaa katsantaa kehiin. Ihmiset maksaa itsensä kipeäksi kaikenlaisiin kuntosaleihin.
Pannaan polkimet jokaiseen vaunuun, henkilöjunat kulkee viereällä kaurapuurolla, jokainen antaa osansa matkan etenemiseen, ei tarvita kuntosaleja, kuntoilu hoituu matkoilla, ihmiset pysyy terveempinä ja luontokin kiittää, mikä säästö monessa asiassa..

P.s
Kato syytinki kerkesi.

Minun mielestä noin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31338

Teknisesti ei ole mitään estettä tehdä poljettavaa veturia, mutta käytännössä se on täysin kelvootn idea. Taloudellisessa mielessä ihminen on huono voimakone. Pienitehoinen. huonohyötysuhteinen ja valtavasti huoltoa vaativa. On paljon kannattavampaa tuottaa se sähkö voimalalla. Vaikka niille työttömille maksetaan makaamisesta ja kattoon syljeskelystä, yhteiskunnan omistajille jää silti enemmän jaettavaa tuotosta. Jos ette usko, miettikää miksi pitkälle teollistuneet länsimaat, jossa laiskat makaavat kotona, ekohipit vastustavat kaikkea, muuten vaan epämääräiset vätykset hilluvat konttorihommissa ja kunnon ruumiillista työtä tekevä työmies harvinaisuus, ovat tuotannossa ihmistä kohti murskaavan ylivoimaisia neuvostoliittoihin ja pohjois-vinkuintioihin verrattuna, joissa miljoonapäiset orjalaumat tekevät muksematta niin kuin käsketään.

Veturissa ongelmaksi tulee myös tehopainosuhde. Tyypillisen nykyaikaisen linjasähköveturin teho on 6 MW ja massa noin 82 t, eli tehoa pitäisi irrota 73 W/kg. Vanhan dieselin päihittämiseenkin pitäisi tuottaa 15 W/kg ja höyryveturikin pystyy 10 W/kg:tasolle (karkeita arvoja, parhaat veturit ovat kaikissa ryhmissä parempia). Ihmisen 100 W / 80 kg on vain 1.25 W/kg, vaikka konesto olisi painoton.

Noin vertailun vuoksi: veturin paineilmakompressorin moottori on yleenä noin 20 kW:n kokoluokkaa. Sen tehon tuottamiseen vaadittasiin jo 200 ihmistä, jotka pitäisi vaihtaa monta kertaa päivässä. Mainitsemasi 20 ihmisen teho ei riittäisi lähellekään edes junan paineilmajarrujen vapauttamiseen.

syytinki
Seuraa 
Viestejä9469
Goswell
Laajempaa katsantaa kehiin. Ihmiset maksaa itsensä kipeäksi kaikenlaisiin kuntosaleihin.
Pannaan polkimet jokaiseen vaunuun, henkilöjunat kulkee viereällä kaurapuurolla, jokainen antaa osansa matkan etenemiseen, ei tarvita kuntosaleja, kuntoilu hoituu matkoilla, ihmiset pysyy terveempinä ja luontokin kiittää, mikä säästö monessa asiassa..

P.s
Kato syytinki kerkesi.


No jaa. kerkesi ja kerkesi. Se oli kyllä Herge, joka aloitti.

Ei silti, hienoja ajatuksia meikältäkin löytyy, jos paikallinen nomenklatuura suostuisi ne toteuttamaan, eläisimme Eedenin yrttitarhassa.

Tuo polkimet joka vaunussa on hyvä ajatus. Konnarille vain sähköpiiska - ja kas - ei hyydy Pendolinokaan joka toiselle asemalle.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat