Seuraa 
Viestejä45973

Miten saisin laskettua tuulettimen tehontarpeen ?

Eli minulla on tuulettimen siipipyörä(propellimallinen) ja haluaisin pyörittää sitä nopeudella 400 rpm.

Tietoja siipipyörästä :
- Massa 12 kg
- Halkaisija 1200 mm
- Lapojen lukumäärä 12 kpl
- Paksuus 230 mm
- Lapakulma n. 25 astetta

Paljonka käyttömoottorilta vaaditaan tehoa (tai pikemminkin vääntömomenttia) ?

Kommentit (9)

Siipipyörä tullaan sijoittamaan suoraan käyttömoottorin akselille joten laakerointi häviöitä ei kait tarvitse huomioida. Käyttömoottorin tulen valitsemaan sellaiseksi, että akselin laakerointi kykenee kantamaan myös siipipyörästä aiheutuvat aksiaalikuormat.

Mitä tulee ilman tiheyteen ja kosteuteen niin niiden vaihteluiden aiheuttama muutos tehon tarpeeseen tavanomaisessa ulkokäytössä voidaan uskoakseni jättää huomioimatta, koska se lienee 1-5 % luokkaa ja moottori on muutenkin tarkoituksena ylimitoittaa n. 50 % jotta sen ei tarvitse käydä maksimi teholla vaan mahdollisimman lähellä parhaan hyötysuhteen aluetta.

Mitä tietoja siipiprofiilin tarkasteluun tulee olla ? vai tarvitaanko sitä tietoa edes suurpiirteisen arvioinnin tekoon ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
pmk
Seuraa 
Viestejä1855
AkiZZa
Miten saisin laskettua tuulettimen tehontarpeen ?

Eli minulla on tuulettimen siipipyörä(propellimallinen) ja haluaisin pyörittää sitä nopeudella 400 rpm.

Tietoja siipipyörästä :
- Massa 12 kg
- Halkaisija 1200 mm
- Lapojen lukumäärä 12 kpl
- Paksuus 230 mm
- Lapakulma n. 25 astetta

Paljonka käyttömoottorilta vaaditaan tehoa (tai pikemminkin vääntömomenttia) ?


Tuulettimen tehontarve tai tuulivoimalan tehontuottohan menevät samalla kaavalla, hyötysuhteet pitää vain huomioida eri tavalla.

Teho riippuu suoraan pinta-alasta, ilman tiheydestä ja virtauksen nopeuden kolmannesta potenssista.

En noista parametreista osannut suoraan hahmottaa, minkä suuruinen virtausnopeus tuosta siipipyörästä lähtee 400 rpm kierrosnopeudella, mutta jos sen saa laskettua, niin tehotarvehan saadaan siitä laskettua.

Kun lapoja on tusinan verran, hyötysuhde ei ole kovin kummoinen ainakaan tuuliturbiinien puolella (vrt. muinoisen amerkkalaisen maatilan monilapainen turbiini).

Jos ongelmaa lähestyi laskemalla/arvioimalla siipipyörän kierrostilavuutta (tilavuusvirta/kierros) ?
Jos suorittaisi karkean arvioinnin kierrostilavuudesta laskemalla erotuksen 230 mm paksun ja 1200 mm halkaisijaisen kiekon ja siipipyörän tilavuudesta ja kertoisi tämän vaikka 0,7 ?

Ilmeisesti kuitenkin siipipyörän hyötysuhde paranee pyörimisnopeuden kasvaessa tiettyyn rajaan asti.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Moottori jos lämpiää niin ettei kättä siedä kesälämpimillä ollekaan pitää, niin isompi. Liian isosta ei ole kuin hyötyä. Kestää pitempään, käy viileämpää, käynnistyy kepeämmin. Hätähinen veikkaus notta 7kW moottori voisi olla lähellä. Jos ei jaksa, eli kuumenee, kuristetaan ilmansaaantia siivikon imupuolelta kunnes pelaa. Semmoinen pistoolimallin IR-mittari on kätevä kun seuraa koneiden toimintaa. Ei tarvii joka raossa ryömiä kun koneet käy. Keila saisi olla aika kapea ja laaserilla tähtäys.

11kW moottori on 25A sulakkeilla semmoinen, että kun kuormaa tulee, proput sanoo poks. 35A kestää. 25 propuillakin pärjää kun ei kuormita liikaa.

Empiiristä tiedettä sano.

- Ubi bene, ibi patria -

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Tuolta saattaa löytyä jotain vihjettä puhaltimen moottorin mitoitukseen:
http://www.ebmpapst.com/media/content/i ... ade_EN.pdf

Kaikki julkaisun ominaiskäyrät perustuvat mittauksiin. Vaikeata olisi tuulettimen ominaisuuksiin laskennallisesti ottaa kantaa; on noita muuttujia aika monta.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat