Seuraa 
Viestejä2645

On hyvin todennäköistä että universumissa on monia muitakin planeettoja asustettuna. Äsken näkemässäni unessa olin vieraalla planeetalla. Menin sisään yhteen taloon joka oli ulkonäöltään aika omituinen mutta hieno. Minulla oli nälkä joten kähvelsin keittiöstä ruokaa, mutta ulos pyrkiessäni törmäsin ihmisen näköiseen mieheen joka vain hymyili mulle. (Maan päällä olisin saanut nyrkistä naamaan). Sanoin hänelle että olen humanoidi ja olen toiselta planeetalta, sitten tokaisin "Mutta niin olet kyllä sinäkin". Sitten heräsin.

Mutta sitten siihen kysymykseen: Ovatko humanoidit ihmisiä ystävällisempiä? Ovatko he kenties myös viisaampia vai onko se näin että fysiikan lait tekee sen että me ollaan suunnilleen samanlaisia joka puolella universumia?

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Sivut

Kommentit (17)

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621

Kreikan filosofit uskoivat että kaikki pahuus syntyy tietämättömyydestä. Varmaan sieltä löytyy ystävällisempiä sekä vihamielisempiäkin mutta paljon vihamielisempiä ei voi olla tuhoamatta omaa sivilisaatiota. vieraileminen toisella planeetalla ja sivilisaatioilla on maahanmuuttokeskustelua potenssiin sata.

No jos kuvitellaan että vaikka vuonna 2020 joku "uusi Einstein" keksisi miten avaruudessa voi matkustaa vaivatta ja ihmiset lähtisi avaruusmatkoille.

Kävisikö

A. Niinkuin Avatarissa - eli ihmiset teurastaisi puolet elävistä siellä ja varastaisi luonnonvarat
B. Menisimme auttamaan niitä ja tekemään inter-galaktista yhteistyötä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
deep'n'dark
.... Ovatko humanoidit ihmisiä ystävällisempiä? Ovatko he kenties myös viisaampia vai onko se näin että fysiikan lait tekee sen että me ollaan suunnilleen samanlaisia joka puolella universumia?

Miltä tuoksuu vihreä tai punainen, onko tuska väri? Osaavatko humanoidit käyttää logaritmista asteikkoa? Jos fysiikan lakeja rikkoo niin joutuuko siitä edesvastuuseen, oikeuteen vai seuraako siitä vielä jotain pahempaa? Itse pelkään vakuutusmyyjiä kyselytutkimusten tekijöitä, koska en hyväksy henkistä kidutusta.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

deep'n'dark
On hyvin todennäköistä että universumissa on monia muitakin planeettoja asustettuna. Äsken näkemässäni unessa olin vieraalla planeetalla. Menin sisään yhteen taloon joka oli ulkonäöltään aika omituinen mutta hieno. Minulla oli nälkä joten kähvelsin keittiöstä ruokaa, mutta ulos pyrkiessäni törmäsin ihmisen näköiseen mieheen joka vain hymyili mulle. (Maan päällä olisin saanut nyrkistä naamaan). Sanoin hänelle että olen humanoidi ja olen toiselta planeetalta, sitten tokaisin "Mutta niin olet kyllä sinäkin". Sitten heräsin.

Mutta sitten siihen kysymykseen: Ovatko humanoidit ihmisiä ystävällisempiä? Ovatko he kenties myös viisaampia vai onko se näin että fysiikan lait tekee sen että me ollaan suunnilleen samanlaisia joka puolella universumia?

Jos kaikki tarpeet ovat tyydytetyt, kaipa yhteiselokin sujuu.
Tarvitaanko siihen "suurta viisautta"? Mites lehmät ja lampaat laitumilla?

Sit tietysti se ajatusleikki: Jos jokin tieteellistekninen sivilisaatio olisi ottanut valvontaansa Linnunradan Jousimiehen kierteishaaran meidän Aurinkokuntineen, niin mahtaisivatko suvaita kilpailua? Olisivatko kilttejä vai ilkeitä?

Vierailija

Mistäköhän muuten jengi on repinyt sen neljännen asteen yhteyden. Ihan oikeesti.
"But can we fuck them?" Ollu kyllä jo kiskat kiinni siinä vaiheessa iltaa.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2645
jussivee
deep'n'dark

Sit tietysti se ajatusleikki: Jos jokin tieteellistekninen sivilisaatio olisi ottanut valvontaansa Linnunradan Jousimiehen kierteishaaran meidän Aurinkokuntineen, niin mahtaisivatko suvaita kilpailua? Olisivatko kilttejä vai ilkeitä?

Aivan. Viisaudella ajattelin että jos esimerkiksi koko planeetta elää ilman sotia ja kaikki suvaitsee kaikkea. Ehkäpä he kehittää omaa kulttuuria ihan helvetin taidokkaasti.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6864
deep'n'dark

Mitä enemmän tietoa sitä korkeammalla moraalisella asteella on pakko olla, ettei yhteiskunta tuhoudu.

Eli, (syntymäplaneetaltaan poislennelleet) humanoidit olisivat ystävällisempiä ainakin omalle rodulleen.

deep'n'dark
jussivee
deep'n'dark

Aivan. Viisaudella ajattelin että jos esimerkiksi koko planeetta elää ilman sotia ja kaikki suvaitsee kaikkea. Ehkäpä he kehittää omaa kulttuuria ihan helvetin taidokkaasti.

Joo. Mielestäni sodat saattaisivat olla tarpeettomia, jos kaikilla olisi riittävästi "elintilaa" eli ei tarvitsisi ryövätä muilta ruokaa ja raaka-aineita eikä ostaa veronmaksun muodossa turvallisuutta keisarilta, kunkulta, tasavallata, klaanilta jne.
Mielestäni kulttuuri kehittyisi vauhdikkaasti, jos esimerkiksi Maan seitsemän miljardia ihmistä opiskelisivat ja tekisivät tiedettä ja taidetta yliopistoissa. Tietysti kaiken perustuotannon tekisivät koneet, automatisoidut tehtaat tms. Tai kaikki eläisivätkin pienyhteisöissä maata viljellen ja netissä opiskellen? Maassa tämä on utopiaa, liian myöhäistä, liian myöhäistä. Pohjoisnavan jää sulaa jo, vakuutusyhtiöiden ympäristökatastrofikorvaukset kasvavat vuosi vuodelta jne. Mutta jos toisten tähtien joillakin planeetoilla onkin niinsanottu sivilisaatio, tuskinpa niissä kulttuuri on samanlainen kuin meillä. Jos joskus syntyisi kontakti, voi olla ettei kumpikaan osapuoli ymmärtäisi toisitaan yhtään mitään.

Ystävällisiä vai kilttejä? Humanoidien kulttuurin moraalikäsitykset luultavasti eroavaisivat maalaisten moraalista yhtä paljon kuin morsiamen hääpuvun asu eri kansoilla Maan päällä. Mutta voimmehan me toivoa humanoidien olevan ihmisiä ystävällisempiä. Ties vaikka niiden tekniikalla voidaan ampua 250 000 Mt ydintorpeedo maaliinsa 30 000 valovuoden päästä...

HuuHaata
Mitä enemmän tietoa sitä korkeammalla moraalisella asteella on pakko olla, ettei yhteiskunta tuhoudu.

Eli, (syntymäplaneetaltaan poislennelleet) humanoidit olisivat ystävällisempiä ainakin omalle rodulleen.

Ei välttämättä edes meidän mittapuumme mukaamme.
Ihmiskunta on selviytynyt tuhansia vuosia. Tiedon määränkin kasvaessa, viime 300 vuoden aikana ekspotentiaalisesti, me ryöstämme, raiskaamme ja murhaamme omaa lajiamme aivan samoin tavoin, kuin ennenkin.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6864
jussivee
HuuHaata

Ihmiskunta on selviytynyt tuhansia vuosia. Tiedon määränkin kasvaessa, viime 300 vuoden aikana ekspotentiaalisesti, me ryöstämme, raiskaamme ja murhaamme omaa lajiamme aivan samoin tavoin, kuin ennenkin.

Väkivallan määrä on vähentynyt hyvin voimakkaasti elintason nousun mukana viimeisten kolmensadan vuoden aikana, niin yksilö kuin yhteisötasoillakin.

Tiedon määrän kasvaessa, yksilöiden mahdollisuus joukkotuhontaan kasvaa. Nuijalla sai vähemmän tuhoa aikaan, kuin miekalla ja miekalla vähemmän kuin tuliaseella. Tuliaseella taas pystyy saamaan vähemmän tuhoa aikaan, kuin vaikkapa biologisilla aseilla. Eli, jos yhteisö suututtaa oikein kunnolla tiedossa korkealla olevia yksilöitä yhteiskunta väistämättä romahtaa melko nopeasti. Ja tämä tapahtuu vieläkin varmemmin, jos otetaan huomioon myös se terävin miekka, eli kynä.

HuuHaata
jussivee
HuuHaata

Väkivallan määrä on vähentynyt hyvin voimakkaasti elintason nousun mukana viimeisten kolmensadan vuoden aikana, niin yksilö kuin yhteisötasoillakin.

Tiedon määrän kasvaessa, yksilöiden mahdollisuus joukkotuhontaan kasvaa. Nuijalla sai vähemmän tuhoa aikaan, kuin miekalla ja miekalla vähemmän kuin tuliaseella. Tuliaseella taas pystyy saamaan vähemmän tuhoa aikaan, kuin vaikkapa biologisilla aseilla. Eli, jos yhteisö suututtaa oikein kunnolla tiedossa korkealla olevia yksilöitä yhteiskunta väistämättä romahtaa melko nopeasti. Ja tämä tapahtuu vieläkin varmemmin, jos otetaan huomioon myös se terävin miekka, eli kynä.

Toisessa maailmansodassa about 70 vuotta sitten kuoli noin 50 miljoonaa ihmistä, enemmän kuin missään sodassa aiemmin.
Usan ja Brittien suorittamissa Hampurin ja Dresdenin pommituksissa kuoli enemmän ihmisiä, kuin terävämmällä miekalla, atomipommilla Hiroshimassa ja Nagasakissa.

Tuota yhteisöä ja sitä tiedon tasossa ylempänä olevia yksilöitä en oikein ymmärrä. Hmm.. Tsingis Kaan, Hitler, Stalin, Kissinger eikun Pol Pot! Tosi fiksuja jätkiä.
Ehkä parasta, että se Maan tuhoava avaruustorpeedo lähestyy jo kosmologisella nopeudella. Ihminenkin tuhoaa luteet kehdosta.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6864
jussivee
Toisessa maailmansodassa about 70 vuotta sitten kuoli noin 50 miljoonaa ihmistä, enemmän kuin missään sodassa aiemmin. Usan ja Brittien suorittamissa Hampurin ja Dresdenin pommituksissa kuoli enemmän ihmisiä, kuin terävämmällä miekalla, atomipommilla Hiroshimassa ja Nagasakissa.

Eli suhteessa maapallon silloiseen kokonaisväkilukuun aika vähän historiallisesti. Tämän jälkeenkin uhreja on toki ollut, niin sodista kuin murhistakin. Mutta historiallisesti katsoen todella vähän.

jussivee
Tuota yhteisöä ja sitä tiedon tasossa ylempänä olevia yksilöitä en oikein ymmärrä. Hmm.. Tsingis Kaan, Hitler, Stalin, Kissinger eikun Pol Pot! Tosi fiksuja jätkiä.
Ehkä parasta, että se Maan tuhoava avaruustorpeedo lähestyy jo kosmologisella nopeudella. Ihminenkin tuhoaa luteet kehdosta.

Ei tiedossa korkeimmalla olevilla ole kykyä valita (kuin korkeintaan halutessan hyvin rajallisesti) keitä kansa fanittaa. Useimmat parhaimmat osaajat alalla kuin alalla haluavat pysyä anonyymeinä monestakin syystä.

vapaatyyli
A. Niinkuin Avatarissa - eli ihmiset teurastaisi puolet elävistä siellä ja varastaisi luonnonvarat
B. Menisimme auttamaan niitä ja tekemään inter-galaktista yhteistyötä

hmm. ite pidän vaihtoehto A:ta huomattavasti todennäköisempänä, ehkä jopa ainoana vaihtoehtona tässä. mun mielestä kysymys on ainoastaan siitä pystyykö ihminen alistamaan toisen maailman. ja tietysti, että siellä toisella maailmalla olis meitä hyödyttäviä (ei edes tarpeellisia) resursseja.

jos kattoo paikkoja tällä pallolla mihin tää meidän sivilisaatio on mennyt, niin aika huonosti on käynyt alkuperäisväestölle. enkä näkis mitään syytä sille, että ihminen jotenkin muuttuis vaikka konteksti muuttuiski. EHKÄ me saatettais lopettaa omaan petiin paskominen jos voitas paskoa jonkun muun nurkille.

tietysti meidän on aika hankala lähteä ajattelemaan mitkä vois tänne mahdollisesti tulevan sivilisaation motiivit olla, mut ite olisin valmis tekemään olettamuksen, että niillä vois olla suht samankaltaset motiivit ku meillä: resurssit ja kiinnostus maailmankatsomuksen laajentamiseen. to go where no man has gone before. meidän kannalta huono vois olla se, että tänne tulevilla olis noi molemmat motiiveina ja, että meillä olis niille jotain annettavaa.

veikkaan, että ihmiskunta ei selviä ekasta kontaktista.

Tässä yhteydessä humanoidilla tarkoitetan varmaankin vieraan planeetan edustajaa, vaikka humanoidi sanana tarkoittaakin kaikkia ihmisenkaltaisia olentoja. http://fi.wikipedia.org/wiki/Humanoidi

Koska monikaan meistä ei ole tavannut vieraan planeetan edustajia, ovat käsityksemme heistä enemmänkin peili itseemme; samalla tavoin kuin monelle esim. "mustat". Jos siis epäilet vieraan planeetan edustajien olevan pahoja, pahaan taipuvia, (mikä tahansa ominaisuus), niin sinun olisi syytä miettiä ovatko nämä ominaisuudet itsessäsi.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat