Seuraa 
Viestejä4819

Aihe joka on kiinnostanut jo pitempään, eli Boliviassa, Titicaca-järven vierellä ja 4000m korkeudessa sijaitseva Pumapunku (suom.Puuman ovi).
En huomannut että tästä olisi ollut aiemmin juttua, mikäli on sitten tämän voisi liittää kyseiseen keskusteluun.

Pumapunku on osa Tiwanakun laajempaa temppeli-tai monumenttijoukkoa, jonka tekijöiksi uskotaan Aymara-intiaaneja ja rakentamisen ajankohdaksi n.400-600 jKr.

Inkojen vallattua alueen 1470 oli se täysin hylätty. Paikalla on intiaanitarustoissa hyvin tärkeä merkitys.

Aihe on herättänyt paljon keskustelua, ja se on liitetty monesti mm ancient astronauts-teoriaan.

Kivien työstämiseen käytetty tekniikka on erittäin laadukasta, ja eittämättä paikka herättää kysymyksiä. Oliko Aymara-intiaaneilla käytössä näinkin laadukas tekniikka kivien kanssa puuhasteluun? Miten kiviä on liikuteltu rakennusaikana kun alueella ei ole tiettävästi ollut puustoa (suurimman kiven koko 7.8x5.1x1m ja paino 131 tonnia) ? Mikä on ollut paikan tarkoitus? Tulee mieleen että muinaisilla intiaaneilla on ollut huomattavasti luppoaikaa, mikäli moinen on rakennettu pelkkiin uskonnollisiin tarkoituksiin.

Sinänsä jännä juttu on myös se, että Titicaca-järvestä on löydetty fossiileja joiden perusteella on päätelty järven jossain vaiheessa olleen yhteydessä mereen eli merenpinnan tasolla.

Linkki mainioon keskusteluun, jossa paljon kuvia, joista tulee esille esimerkiksi se miten alueet ovat muuttuneet vain sadassa vuodessa ihmisten toimesta ja miten nämä muutokset voivat saada tulkinnat menneisyydestä väärään valoon
http://www.abovetopsecret.com/forum/thread732575/pg1

Wikipedia aiheesta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pumapunku
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiwanaku
http://fi.wikipedia.org/wiki/Titicaca

Sivut

Kommentit (1015)

No-one
Seuraa 
Viestejä535
bergepanther
Tulee mieleen että muinaisilla intiaaneilla on ollut huomattavasti luppoaikaa, mikäli moinen on rakennettu pelkkiin uskonnollisiin tarkoituksiin.

Eikös juurikin uskonnollisiin tarkoituksiin ole menneisyydessä uhrattu enemmänkin aikaa ja työvoimaa. Liki kaikki muinaisen egyptinkin monumenteistä liittyy uskonnollisuuteen. Kun elannon saanti vain on tavalla tai toisella varmistettu ensin voi komentaa puolimiljoonaa alaistaan rakentamaan vaikka jotakin hyödytöntä muistomerkkiä.

Pumapunku on kyllä kiinnostava juttu. Eteenkin kiventyöstötaitojen osalta.
Meillä olisi paljon opittavaa esi-isiltämme, eikä niinkään toistepäin kuten nykyihminen tuntuu enimmäkseen ajattelevan.

"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819
No-one
bergepanther
Tulee mieleen että muinaisilla intiaaneilla on ollut huomattavasti luppoaikaa, mikäli moinen on rakennettu pelkkiin uskonnollisiin tarkoituksiin.

Eikös juurikin uskonnollisiin tarkoituksiin ole menneisyydessä uhrattu enemmänkin aikaa ja työvoimaa. Liki kaikki muinaisen egyptinkin monumenteistä liittyy uskonnollisuuteen. Kun elannon saanti vain on tavalla tai toisella varmistettu ensin voi komentaa puolimiljoonaa alaistaan rakentamaan vaikka jotakin hyödytöntä muistomerkkiä.

Pumapunku on kyllä kiinnostava juttu. Eteenkin kiventyöstötaitojen osalta.
Meillä olisi paljon opittavaa esi-isiltämme, eikä niinkään toistepäin kuten nykyihminen tuntuu enimmäkseen ajattelevan.




Tottahan tämä on. Outoa kyllä tuo uskonto on monestikin ollut se kaikkein näkyvin ja loisteikkain osa aiempia yhteiskuntia, vaikka keskiajan kirkkojenkin osalta. Itseäni on aina kiehtonut mahdollisuus että maapallolla olisi joskus ollut nykyisin uskottua kehittyneempiä sivilisaatioita, ja saattaahan niin ollakin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819

Joo, tänä päivänä vastaavien murkuloiden siirtely on hankalaa, joten vain voi kuvitella mitä se noina aikoina on ollut. Vaikkapa tuommoisen 131 tonnisen 8x5m kiven siirto olisi huomattavan mielenkiintoinen juttu, sivuille voisi sopia ehkä 50 miestä liikuttelemaan joten kaveria kohden jäisi reilut 2 tonnia eli joko riskejä jätkiä tuohon aikaan tai sitten jonkunmoista tekniikkaa on käytelty.

Joissakin lähteissähän on mainittu että Etelä-Amerikan intiaanit eivät olleet keksineet pyörää (aiheesta aika hauskasti ask yahoossa http://answers.yahoo.com/question/index ... 153AAaPWQj)

Itse arvaisin että pyörä tavalla tai toisella on kyllä ollut välttämätön näissä siirtopuuhissa, eikä sekään yksinään selitä kuvioita

Metsiensamooja
Seuraa 
Viestejä565

Nämäkin rauniokaupungit kertoo tulevaisuudesta maapallolla, liika kansoittuminen on pahasta.

Harmi kun nämä kaikki hävinneet sivilisaatiot eivät ole selvinneet toiminnassa nykypäivään. Kaikki on hajalla ja voidaan vain arvuutella mitä on käynyt.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
bergepanther

Joissakin lähteissähän on mainittu että Etelä-Amerikan intiaanit eivät olleet keksineet pyörää (aiheesta aika hauskasti ask yahoossa http://answers.yahoo.com/question/index ... 153AAaPWQj)



Linkissä puhuttiin Amerikan intiaaneista, ei Etelä-Amerikan intiaaneista, joten tuossapa Keski-Amerikan mayojen rakentama lelu jossa pyörät alla:

http://mbtaxi.com.au/the-mayans-knew-the-wheel/

syytinki
Seuraa 
Viestejä9466

Tuskinpa noiden kivien siirtelyssä erityisempää tarvittiin. Väkeäkään ei välttämättä hirveitä määriä. Ammattilaiset kun ovat ammattilaisia.

Siirtelivät Euroopassakin hirmuisia lohkareita hautojensa katoksi. Aika hiljan joku löysi sellaisen lähistöltä tolppien kolot. Kivet oli hiijattu köysillä ja kolmion muotoon liitetyillä pitkillä, vahvoilla tolpilla. Loppunosto onnistui myös vedolla ja rampilla.

Hidasta, mutta onnistuu säällisessä ajassa.

Voipi tehdä pienen laskuharjoituksen niistä köysi ja puumääristä joilla oletetaan kiviä siirrellyn. Kun lisää kaltevuuttaa muuttuu asetelma vielä lisää. Tulos on että mikään materiaalimäärä noista tarpeista ei mahdollista kivien siirtoa.

On filkka jossa yksi mies käsittelee 20 tonnin kappaletta mutta vain tasaisella maalla.

Jos maksimoi lihasvoiman, olisi miehitys vaihdettava kahden minuutin välein ja annettava kunkin levätä pari tuntia. Jos yksi ryhmä oli sata niin 60 niitä. Noin siirtäisi enintään 20 tonnin kiviä tasaisessa maastossa. Mikään pumapunkussa ei viittaa tuohon.

syytinki
Seuraa 
Viestejä9466
tietää
Voipi tehdä pienen laskuharjoituksen niistä köysi ja puumääristä joilla oletetaan kiviä siirrellyn. Kun lisää kaltevuuttaa muuttuu asetelma vielä lisää. Tulos on että mikään materiaalimäärä noista tarpeista ei mahdollista kivien siirtoa.

On filkka jossa yksi mies käsittelee 20 tonnin kappaletta mutta vain tasaisella maalla.

Jos maksimoi lihasvoiman, olisi miehitys vaihdettava kahden minuutin välein ja annettava kunkin levätä pari tuntia. Jos yksi ryhmä oli sata niin 60 niitä. Noin siirtäisi muutaman tonnin kiviä tasaisessa maastossa. Mikään pumapunkussa ei viittaa tuohon.


Noiden kivien siirtäjät eivät tainneet pahemmin laskeskella vaan tekivät homman. Siirtoihin riittivät köydet, tolpat ja rampit. Edes pyöreitä aluspölkkyjä ei aina tarvittu.

Asia selviää helposti laskemattakin eli oliko jotain muuta olemassa kuin äly, tolpat, köydet ja rampit.

Noita siirtotempauksia on eri fantasioihin perustuen kokeiltu ja siihen kuuden tonnin paikkeille ne on jääneet. Yksikin näpsä kuuliin perustuva rata rusentui käyttökelvottomaksi.

syytinki
Seuraa 
Viestejä9466
tietää
Noita siirtotempauksia on eri fantasioihin perustuen kokeiltu ja siihen kuuden tonnin paikkeille ne on jääneet. Yksikin näpsä kuuliin perustuva rata rusentui käyttökelvottomaksi.

Siitä huolimatta.

Käytössä ollut äly, köydet, kanget, rampit, vahvat hirret ja ammattitaitoinen porukka.

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819
Rousseau
bergepanther

Joissakin lähteissähän on mainittu että Etelä-Amerikan intiaanit eivät olleet keksineet pyörää (aiheesta aika hauskasti ask yahoossa http://answers.yahoo.com/question/index ... 153AAaPWQj)



Linkissä puhuttiin Amerikan intiaaneista, ei Etelä-Amerikan intiaaneista, joten tuossapa Keski-Amerikan mayojen rakentama lelu jossa pyörät alla:

http://mbtaxi.com.au/the-mayans-knew-the-wheel/




Jeps, pahoittelen, kävi täydellinen ajatusvirhe tapani mukaan. Muistelin juttua mikä olikin sitten wikipedian artikkelissa mayoista
Tavaran kuljettaminen oli työlästä, sillä pyörää käytettiin vain leikkikaluissa
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mayojen_korkeakulttuuri

Minusta kyllä olisi hyvin kiehtovaa saada tietoa noista rakennustekniikoista. Libanonissahan on Baalbek jossa on vieläkin suurempia yksittäisiä kiviä
http://fi.wikipedia.org/wiki/Baalbek

Ristikkorakenteet on ollut pakko tuntea jo pienempien kivien vuoksi, joilla saa keveyttä kantolaitteisiin. Niitä ei vain taida olla löydedyn rooman aikaa ennen?

Tuollaista 1500 tonnista ei ole siirrettyt kukaan koskaan missään. Se on dirikalla viirannut hieman päässä käskiessään tekemään. Tai ehkä siirtoporukalle tullut parempi keikka ja tuo jäänyt tuohon kun rakennusfirma tehnyt konkan?

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
syytinki
tietää
Noita siirtotempauksia on eri fantasioihin perustuen kokeiltu ja siihen kuuden tonnin paikkeille ne on jääneet. Yksikin näpsä kuuliin perustuva rata rusentui käyttökelvottomaksi.

Siitä huolimatta.

Käytössä ollut äly, köydet, kanget, rampit, vahvat hirret ja ammattitaitoinen porukka.




On ilmeisesti nykyäly sitten vähäisempää kun ei ole tajuttu käyttää köysiä, kankia, ramppeja ja vahvoja hirsiä niin että muinaisuuden rakennusurakat saadaan rekonstruoitua kaikkia tyydyttävällä tavalla.

Turhan usein huomataan että homma ei toimi, mutta sitten se kuitenkin hoidetaan läpi alkuperäistä rakennelmaa pienikokoisemmilla kappaleilla ja julistetaan että näin se on tehty. Tulee mieleen Myytinmurtajat-sarja jossa on jo todettu että joku tietty asia ei vaan kertakaikkiaan räjähdä vaikka kuinka yritetään, mutta se sitten laitetaan räjähtämään vaikka väkisin poikkeamalla huomattavasti esitetystä menetelmätavasta.

Ei minua haittaa jos osoittautuu että maailman järeimmät rakennelmat on loppujen lopuksi rakennettu hyvin yksinkertaisin menetelmin, kunhan voidaan käytännössä todentaa että näin on. Pelkkä teoria ei riitä.

bergepanther
Rousseau
bergepanther

Joissakin lähteissähän on mainittu että Etelä-Amerikan intiaanit eivät olleet keksineet pyörää (aiheesta aika hauskasti ask yahoossa http://answers.yahoo.com/question/index ... 153AAaPWQj)



Linkissä puhuttiin Amerikan intiaaneista, ei Etelä-Amerikan intiaaneista, joten tuossapa Keski-Amerikan mayojen rakentama lelu jossa pyörät alla:

http://mbtaxi.com.au/the-mayans-knew-the-wheel/




Jeps, pahoittelen, kävi täydellinen ajatusvirhe tapani mukaan. Muistelin juttua mikä olikin sitten wikipedian artikkelissa mayoista
Tavaran kuljettaminen oli työlästä, sillä pyörää käytettiin vain leikkikaluissa
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mayojen_korkeakulttuuri

Minusta kyllä olisi hyvin kiehtovaa saada tietoa noista rakennustekniikoista. Libanonissahan on Baalbek jossa on vieläkin suurempia yksittäisiä kiviä
http://fi.wikipedia.org/wiki/Baalbek


Baalbekissa olevan temppelin rakennetta ei voi kuin ihmetellä.
Alimmat kivetkin ovat miehen korkuisia. Minkä ihmeen takia kolme ylintä järkälettä (Trilithon) on nostettu kokonaisina ylös ja miten? Ne ovat maailman suurimmat yksittäiset rakennuskivet. Näyttää järjettömältä, mutta jostakin syystä niitä ei ole pilkottu pienemmiksi. Selvästi näkee, että vanhan perustan päälle on rakennettu paljon pienemmistä kivistä temppeli roomalaisten toimesta.
Temppelin alempien osien ikää ei tiedä kukaan.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat