Seuraa 
Viestejä9177

Niin minua on ihmetyttänyt se , että kaikissa vertailevissa tutkimuksissa on suomalainen
koulujärjestelmä havaittu maailman parhaaksi . Niin tai se tuottaa maailman etevimpiä koululaisia, nuin keskimäärin . Tietenkihän joukkoon sopii kaikenkarvaisia , oikeita tunareitakin.

Mutta se , että miksikä yleisradion kuuluttajiksi on valikoitunut juuri ne heikoimmat, sitä en ole ymmärtänyt koskaan. Monet käsitteet on heillä ihan sekaisin , kuten kellonajat.
Onko kello viisi yli seitsemän , vai viittä yli seitsemän ?

Minusta kellon ajat pitäisi sanoa viittä vaille, ja viisi yli , mutta " mitäsitä paskaa " , yleisradioon valikoituneet paksukallot sanovat kieliopillisista säännöistä piittaamatta, että kello on viittä yli
ja viisi vaille.
Entä sitte jääkiekkoselostukset ?
Selostetaan minuutteja sitten tapahtunutta , ei suinkaan menneessä aikamuodossa, vaan ihan kuin kaikki tapahtuisi justiinsa nyt.

Niin että miksikä kouluja käyneet eivät hallitse edes äidinkieltänsä ?
Minustahan ei ole niin väliä, sillä äidinkieleni ei ole puhdas suomi , vaan mejänkieli , sen itäinen murre, elikkä keskilapissa puhuttu vanhahtava suomenkieli. Enkä ole elämänkoulua kummempaa kouluakaan käynyt, mutta se onkin ylin mahdollinen yliopisto.

Kommentit (7)

Vierailija
Aslak
Niin minua on ihmetyttänyt se , että kaikissa vertailevissa tutkimuksissa on suomalainen
koulujärjestelmä havaittu maailman parhaaksi . Niin tai se tuottaa maailman etevimpiä koululaisia, nuin keskimäärin . Tietenkihän joukkoon sopii kaikenkarvaisia , oikeita tunareitakin.



Kyllä varmaan suomessa valtion kustantama peruskoulutus on huippuluokkaa verrattuna monien muiden maiden vastaavaan valtion maksamaan.

Toisaaltaan, yksityiset koulut aasiassa ja muuallakin maailmassa tuottaa suomalaisittain erittäin kilpailukykyista ainesta.

Aslak
Mutta se , että miksikä yleisradion kuuluttajiksi on valikoitunut juuri ne heikoimmat, sitä en ole ymmärtänyt koskaan. Monet käsitteet on heillä ihan sekaisin , kuten kellonajat.
Onko kello viisi yli seitsemän , vai viittä yli seitsemän ?

Minusta kellon ajat pitäisi sanoa viittä vaille, ja viisi yli , mutta " mitäsitä paskaa " , yleisradioon valikoituneet paksukallot sanovat kieliopillisista säännöistä piittaamatta, että kello on viittä yli
ja viisi vaille.
Entä sitte jääkiekkoselostukset ?
Selostetaan minuutteja sitten tapahtunutta , ei suinkaan menneessä aikamuodossa, vaan ihan kuin kaikki tapahtuisi justiinsa nyt.




Niin, onko tää meidän kieli sitten valmis?
Vanhahtava suomi, nykysuomi ja teinix. Kieli muuttuu, puhetapa muuttu ja entinen väärä on nykypäivän käytäntö.

Aslak
Niin että miksikä kouluja käyneet eivät hallitse edes äidinkieltänsä ?



Joku oppiarvo tai koulutus ei välttämättä todista, että siellä on opittukkin tai että asioita olisi jäänyt suuremmin päähän, saatikka että niitä opittuja asioita osattaisiin soveltaa. Jokainen kai kuitenkin hallitsee jotakin. Selostaja soljuvaa sanaa ja joku kellokalle työntutkija konkreettisesti tajuaa ajan merkityksen.

Entä sitte jääkiekkoselostukset ?
Selostetaan minuutteja sitten tapahtunutta , ei suinkaan menneessä aikamuodossa, vaan ihan kuin kaikki tapahtuisi justiinsa nyt.



Ehkäpä jostain kummallisesta syystä jääkiekkoselostajiksi ei valikoidu se "aines", joka on hallitsee erityisen hyvin puhdasoppisen kieliopin ja joka rakastaa puhua "oikein". On se käsittämätöntä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
ekvivalentti
Seuraa 
Viestejä460

Viestiketjun otsikkona on äidinkieli ja aloitus käsitteli oikeakielisyyttä. Koska katson kielivirheistä saivartelun olevan turhaa ja lauseen sanoman ymmärtämisen tärkeämpää, niin kääntäisin tämän viestiketjun käsittelemään mielenkiintoisempaa näkökulmaa.

Suomen kielessä sanojen päätteet määrävät lauseen sisällön eikä sanajärjestys. Esimerkiksi englanninkielinen lause "Cat eats mause" muuttuu täysin, jos sanajärjestystä muutetaan "Mause eats cat". Sen sijaan suomenkielessä voi sanoa "Kissa syö hiiren" tai "Hiiren kissa syö" tai "Syö hiiren kissa". Näiden suomenkielen lauseiden merkitys on selvä, vaikka joku versio voi kuulostaa runolliselta. Suomen kieli siis rakentuu eri tavalla kuin englannin kieli. Suomen kieltä voisi sanoa kolmiulotteiseksi (kolmas ulottuvuus on rakenteellisuus) ja englanninkieltä kaksiulotteiseksi, pääasiassa sanoista muodostuvaksi.

Neurologiassakin on todettu, että tietyssä paikassa tapahtuva vaurio voi viedä puhekyvyn, mutta suomenkielisen aivoissa tämä alue eri paikassa kuin englanninkielisen. Siis ihan fyysisestikin aivot ovat rakentuneet eri tavalla. Kieli on tärkeä sosiaalinen väline maailman hahmottamiseen ja suomenkielinen hahmottaa maailmaa eri tavalla kuin englanninkieliset.

Suomenkieli on myös siitä helppo, että sen sanat kirjoitetaan ja lausutaan samalla tavalla. Tietokone on helppo opettaa lukemaan suomea, mutta englanninkielisen tekstin lukemisessa täytyy ohjelmoida jokaisen sanan ääntäminen.

Aloittelin tässä vironkielen kurssia ja kurssin aluksi opettaja totesi vironkielen olevan lyhyempää kuin suomenkielen ja sitä vuoksi kehittyneempää. Viro on kokenut historiansa aikana huomattavasti useampia valoittajia kuin Suomi ja se on ominut vaikutteita muista kielistä enemmän. Mutta onko se kehittyneempi? Voiko PISA-menestyksen taustalla olla suomenkielen rakenteellisuus ja sitä kautta syntyvä selkeä maailmankuva, jota tukee kirjoittamisen loogisuus? Olisiko tämän rakenteellisuus niin tärkeä ominaisuus, että siitä ei pitäisi tinkiä, vaikka vieraiden kielten vaikutus väistämättä kasvaa?

Toivottavasti sain kaikki kirjoitusvirheet korjattua, noloa jos niitä olisi äidinkieltä käsittelevässä viestissä...

Vierailija
ekvivalentti
Voiko PISA-menestyksen taustalla olla suomenkielen rakenteellisuus ja sitä kautta syntyvä selkeä maailmankuva, jota tukee kirjoittamisen loogisuus? Olisiko tämän rakenteellisuus niin tärkeä ominaisuus, että siitä ei pitäisi tinkiä, vaikka vieraiden kielten vaikutus väistämättä kasvaa?




Totta tai ei niin pohtimisen arvosta asiaa. Musiikin harrastaminenkin n. nelivuotiaana kuulemma kehittää loppupeissä matemaattisia kykyjä.
Ei oo maailma valmis ja pääkin vielä kehittyy. Kuka onnekas saa sen hyvän miksin joka vie "tulille".

Pohtimisen arvosta asiaa joka tapauksessa.

En korjannut kirjoootusvirheitä...

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177

Niin enhänse miekhän ossaa suomen kirjakiltä, mutta kotikieltä mie ossaan .
Mutta mie muistan ko ennen koulussa pakotethin käyttämhän sannaa minä, no mehän emmä siihen alkanhetko juuri koulutunneilla, mutta Sovankylässä siitä tuli ihan ylheinen sana.
Sovankyläläinenko puhhu se ihan korostaa MINÄ sannaa.

Eilen MINÄ menin lääkäriin. En MINÄ tiijjä ! Tiijjä sitte mutta onse vastenmielistä kuunnella.
Ja jokakertako ratijossaki sanothan että kello on kuuta yli seitsemän , niin pahalta tuntuu.
Jos muuten puhuthan puhasta kirjakieltä , mutta aikamuovot puhheessa ja kellonaikojen ilmasu on päin persettä, niin minusta tuommosten olis parempi pittää suuns kiinni. Puhuttas reilusti ommaa murrettans, jos ei kerran osata kirjakieltä !

Muuten Lapin-Radiolle suurkiitos siittä , että nykysin siellä toimittajienki sallithan puhuva ommaa murrettans, ja onse hauskankuulosta kuulla ratijostaki ommaa kieltäns.

SamikoKu
Musiikin harrastaminenkin n. nelivuotiaana kuulemma kehittää loppupeissä matemaattisia kykyjä.



Musiikkihan ON matematiikkaa. Mitäs ihmeellistä siinä on, että matikan harrastaminen kehittää matikantaitoja?

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat