Seuraa 
Viestejä210

Nykyään kilpirauhasarvot testataan aika rutiinilla kun oireina on esim. väsymystä ja masennusta. Testattavia hormoneja ovat T4v ja TSH. Jos tulokset ovat viitearvojen alapuolella, aloitetaan tyroksiinin korvaushoito. Oireiden pitäisi hävitä hiljalleen kun annostus on saatu kohdilleen. Itselläni oireet kuitenkin vain heikkenivät. Annosta lisättäessä alkavat sydämentykytykset ym. ja arvot nousevat liian korkeiksi. Tämän jälkeen määrätään helposti masennuslääkkeitä, koska kilpirauhasestahan tämä ei voi enää johtua kun arvot ovat normaalit.

Nettikeskusteluissa olen kuullut, että eläinperäiset kilpirauhashormonit saattavat toimia paremmin/kokonaisvaltaisemmin, koska ne sisältävät muutkin kilpirauhasen erittämät hormonit. Törmäsin tänään mielenkiintoiseen blogiin, jossa puhutaan myös RT3-arvoista ja sen suhteesta T3v:n. Blogikirjoitus löytyy täältä.

Ihmetyttää että oireiden jatkuessa haetaan ratkaisua jostain masennuslääkkeistä, tekemättä minkäänlaisia lisäkokeita kilpirauhasen tai vaikka lisämunuaisten kunnon selvittämiseksi. Puhumattakaan että ongelmien taustalla saattaa olla vaikkapa aivolisäkkeen vajaatoiminta tai kasvain (tässä tietysti otettava huomioon muitakin oireita kuin kilpirauhasen vajaatoiminnassa esiintyvät).

Millaisia kokemuksia muilla on kilpirauhasen vajaatoimintaan ja lääkitykseen liittyen? Oletteko päässeet lisätutkimuksiin jos thyroxin ei auta vai passitetaanko kaikki ssri-kuurille?

Haloo?

Sivut

Kommentit (108)

Bojoing
Ihmetyttää että oireiden jatkuessa haetaan ratkaisua jostain masennuslääkkeistä, tekemättä minkäänlaisia lisäkokeita kilpirauhasen tai vaikka lisämunuaisten kunnon selvittämiseksi. Puhumattakaan että ongelmien taustalla saattaa olla vaikkapa aivolisäkkeen vajaatoiminta tai kasvain (tässä tietysti otettava huomioon muitakin oireita kuin kilpirauhasen vajaatoiminnassa esiintyvät).

Olin itse Kaisan luennolla, jossa aihetta myös käsiteltiin. Kyllähän tuollaisia poissulkevia testejä voidaan tehdä, mutta käy luultavasti kukkaron päälle käydä systemaattisesti lävitse jokainen hormooni, jonka epätavallisiin viitearvoihin sisältyy oireena masennus.

Bojoing
Seuraa 
Viestejä210

Toisaalta aika kalliiksi yhteiskunnalle tulee kustantaa masentuneen lääkärikäynnit ja mahdollisesti vuosien terapiat. Ja puhun tässä siis noista kilpirauhasen hormoneista ja siitä että potilaalla on kilpirauhasen vajari taustalla. Tietenkään en voi ottaa kantaa objektiivisesti koska oon itse kaiken keskellä eikä mulla ole tarpeeksi tietoa. Mutta kun kerran tiedetään että kilpirauhasen kanssa on ollut ongelmia ja oireet jatkuvat lääkityksen jälkeen, joskin lievempinä, niin jotenkin istuisi omaan logiikkaan paremmin lähteä poissulkemaan siitä päästä. En sitten tiedä kuinka harvinaisia tällaiset tilanteet on, mutta ei tunnu kovin järkevältä pumpata väsynyttä ihmistä täyteen masennuslääkkeitä, neuroleptejä ja ties mitä, kun elimelliset syyt oireiden perusteella voisi selvittää muutamalla testillä. Näin mun tapauksessa siis. En tarkoittanut että jokaiselta masennuksen valittajalta testataan kaikki mahdolliset hormonit..

Haloo?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Bojoing
Toisaalta aika kalliiksi yhteiskunnalle tulee kustantaa masentuneen lääkärikäynnit ja mahdollisesti vuosien terapiat. Ja puhun tässä siis noista kilpirauhasen hormoneista ja siitä että potilaalla on kilpirauhasen vajari taustalla. Tietenkään en voi ottaa kantaa objektiivisesti koska oon itse kaiken keskellä eikä mulla ole tarpeeksi tietoa.

No, varmaan se tulee missä tahansa tapauksissa, jossa lähdetään väärille jäljille oireiden perusteella. Itse en kuitenkaan painottaisi kumpaakaan puolta, vaan ihan yhtä tärkeänä pidän psyykkistä hyvinvointia.

Mutta kun kerran tiedetään että kilpirauhasen kanssa on ollut ongelmia ja oireet jatkuvat lääkityksen jälkeen, joskin lievempinä, niin jotenkin istuisi omaan logiikkaan paremmin lähteä poissulkemaan siitä päästä. En sitten tiedä kuinka harvinaisia tällaiset tilanteet on, mutta ei tunnu kovin järkevältä pumpata väsynyttä ihmistä täyteen masennuslääkkeitä, neuroleptejä ja ties mitä, kun elimelliset syyt oireiden perusteella voisi selvittää muutamalla testillä. Näin mun tapauksessa siis. En tarkoittanut että jokaiselta masennuksen valittajalta testataan kaikki mahdolliset hormonit..

Osa voi raataa liiallisilla aktiviteeteilla itsensä huonoon kuntoon, mikä on ehkä suomalaisten keskuudessa se yleisempi ongelma. Saman taisi todeta Kaisa itsekin omalla kohdallaan, ja hän on melkoisen aktiivinen ja aikaansaava nainen. Rajansa silti kaikella. Joskus ne rajat vain ylitetään varoitusmerkeistä huolimatta ja esimerkiksi treenauksen kanssa tuloksena voi olla ylikunto yms. ikäviä asioita.

Minkälaiset sinun TSH ja T4V -arvosi ovat olleet, sekä lähtöarvot että tämänhetkiset? Onko TPOab mitattu, se olisi pitänyt mitata jo lähdössä? Nyt seurannassa, koska oireet eivät ole kadonneet, pitäisi ottaa T3V. Otata nämä nyt alkuun.

Valitettavan harva lääkäri osaa hoitaa kilpirauhasen vajaatoimintaa hyvin. Thyroxinilla osa potilaista voi ihan OK, kunhan senkin annos on oikea eikä vajaalääkitty. Mutta siihen Thyroxiniin se osaaminen sitten loppuukin . Hyville kilpirauhaslääkäreille on pitkät jonot, ja jotkut eivät pysty ottamaan vastaan uusia potilaita ylipäänsä.

Eläinperäinen tai synteettinen yhdistelmälääkitys (Thyroxin + Liothyronin) auttaa monia paljon. Minulla on synteettinen yhdistelmälääkitys, ja olin menossa työkyvyttömäksi kognitiivisten ongelmien takia, ennen kuin sain Liothyroninin mukaan. Sitten alkoikin aika nopeasti, viikossa parissa, tuntua ero. Jatka selvittelyä jos olo ei ole OK.

Asiasta en mitään tiedä, mutta tässä luettavaa.

http://www.terveydentukipilarit.fi/terv ... ikkelit/9/

http://www.amplia.fi/blogi/?x119991=139991

http://www.tohtori.fi/?page=0179162&id=4779482

http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi/

http://www.mdd.fi/docs/Laboratoriotesti ... monit.html

Kotimaisten viljojen ja jodin puutteen epäillään aiheuttavan vajaatoimintaa, joka tuntuu olevan kasvava sairaus.

Sisätautiläkäri on se oikea lekuri näitä hoitaan taikka oikea endo... , mutta kunnallisella puolella harva pääsee.

Jos työterveys on yksityisellä ja työnantaja maksaa, niin pääsee kunnon lääkärille ja tutkimuksiin.

Bojoing
Seuraa 
Viestejä210

Tässä oli myös aika perusteellista tietoa

http://www.violetlight.fi/Pdf/Kilpirauhanen.pdf

Minkälaiset sinun TSH ja T4V -arvosi ovat olleet, sekä lähtöarvot että tämänhetkiset? Onko TPOab mitattu, se olisi pitänyt mitata jo lähdössä? Nyt seurannassa, koska oireet eivät ole kadonneet, pitäisi ottaa T3V. Otata nämä nyt alkuun.

En millään enää muista, mutta lääkärin mukaan arvot olivat rajoilla kun vajaatoiminta todettiin. Menin lääkärille lähinnä sen vuoksi että nukuin lähes 20h/vrk ja olo oli aivan p****. Muistaakseni oli puhetta vain TSH ja T4v arvoista, alusta alkaen. Muutamia kertoja sen jälkeen otettu kontrolli, mutta en usko että vasta-aineita tai ainakaan T3v:a olisi otettu. Lääkärillä kävin tänään pyytämässä lähetettä, aluksi meinasi vain nuo TSH ja T4v:t, mutta pyysin vasta-aineita myös (pyysin kyllä T3v:a testiin, mutta "sillä ei ole taudin kannalta mitään merkitystä"). Ajattelin sitten suosista jättää mainitsematta rT3:n testaamiset...

Eläinperäinen tai synteettinen yhdistelmälääkitys (Thyroxin + Liothyronin) auttaa monia paljon. Minulla on synteettinen yhdistelmälääkitys, ja olin menossa työkyvyttömäksi kognitiivisten ongelmien takia, ennen kuin sain Liothyroninin mukaan. Sitten alkoikin aika nopeasti, viikossa parissa, tuntua ero. Jatka selvittelyä jos olo ei ole OK.

Hienoa, etä sulla on löytynyt toimivat lääkkeet! Itsekkin tässä joudun harkitsemaan työkyvyttömyyseläkkeelle jäämistä, kun ihan normaalista työnteosta menee psyykkinen ja fyysinen kunto miinuksille. Ei sitä kauaa jaksa stressikuumeessa itkien tehdä töitä...
Jos taas olotilat ei johdu kilpirauhasesta eikä masennuksesta (joka nyt on aika varmaa jo) niin seuraavaksi tutkitaan ADHD-i neurologisella (psykiatrin määräyksestä). Siihen onkin sit jo astetta kovemmat lääkkeet

Sisätautiläkäri on se oikea lekuri näitä hoitaan taikka oikea endo... , mutta kunnallisella puolella harva pääsee.
Jos työterveys on yksityisellä ja työnantaja maksaa, niin pääsee kunnon lääkärille ja tutkimuksiin.

Köyhänä opiskelijana taitaa jäädä endokrinologit mun ulottumattomiin.

Tämäkin olisi kamalan kiinnostava ja ehkä hyödyllinenkin tutkimuskohde jos olisin lääketieteen asiantuntija (hah). Kilpirauhassairaudet alkavat olla senverran yleisiä kun niitä on alettu tehokkaammin seulomaan. Ties miten monessa oireessa ja hankaluudessa on taustalla hormoniepätasapaino.

Haloo?

T3V määrittämisestä ei iloa ole hypotyreoosissa, sitä käytetään lähinnä rajapintaisen hypertyreoosin selvittelyissä. Tpo-ab:stakin on hyötyä lähinnä hypotyreoosiepäilyn vahvistamisessa, jos esim tsh on yli viitealueen mutta t4v viitealueella.

Jep, voi olla että monet lääkärit eivät kilpirauhasen ongelmia kunnolla handlaa.

Toisaalta on myös viitteitä erityisesti privaattipuolen lääkäreistä jotka hoitavat kaikkea mahdollista vaivaa tyroksiinilla, hyvinkin kyseenalaisin perustein. Sekään ei ehkä mitenkään todella hyvä juttu aina ole.

Sitten on myös runsaasti potilaita joilla todella on masentuneisuutta mutta jotka eivät sitä tahdo/osaa itsessään tunnistaa vaan mieluummin sinnikkäästi yrittävät löytää tuntemuksilleen jonkin somaattisen syyn, kun kokevat sen jotenkin kunniallisempana kuin sen että olisi kyse "vain" depressiosta.

Bojoing
Seuraa 
Viestejä210

Jotain tutkimusta on tehty myös depressiosta ja tyroksiinin vaikutuksista

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9571653

http://ajp.psychiatryonline.org/article.aspx?articleid=175077

Kaisa Jaakkolan kokemusten mukaan T3v:n ja RT3:n suhde saattaa aiheuttaa vajaatoiminnan oireita vaikka TSH ja T4v olisivat kunnossa. Muistakin lähteistä oon lukenut tosta.

Toisaalta on myös viitteitä erityisesti privaattipuolen lääkäreistä jotka hoitavat kaikkea mahdollista vaivaa tyroksiinilla, hyvinkin kyseenalaisin perustein. Sekään ei ehkä mitenkään todella hyvä juttu aina ole.
Sitten on myös runsaasti potilaita joilla todella on masentuneisuutta mutta jotka eivät sitä tahdo/osaa itsessään tunnistaa vaan mieluummin sinnikkäästi yrittävät löytää tuntemuksilleen jonkin somaattisen syyn, kun kokevat sen jotenkin kunniallisempana kuin sen että olisi kyse "vain" depressiosta.

Ehkä tästä tulee uus asperger ei se vielä ainakaan oo niin mediaseksikäs että kaikki haluais olla hypotyreoottisia Tässä on se hyvä puoli että diagnoosi on moninverroin yksiselitteisempi kuin jonkin neurologisen tai psyykkisen puolen sairaudet. Ainakin noin periaatteessa. Jos on rahaa.

Haloo?

DrOiVo
T3V määrittämisestä ei iloa ole hypotyreoosissa, sitä käytetään lähinnä rajapintaisen hypertyreoosin selvittelyissä.
No, minun kilpirauhaslääkärini on lääketieteen tohtori, endokrinologian erikoislääkäri. Viimeksi mitattiin pelkästään T3V... Se kun on seurannassa tärkein .

Vajaatoiminnan diagnostiikassa taas T3V ei ole hyvä, koska laskee viimeisenä vajaatoiminnan edetessä, joten alussa TSH, T4V ja TPOab ovat tärkeät. TSH:lla on näissä mittauksissa pelkkä mittarin eli indikaattorin rooli; sehän ei ole kilpirauhashormoni vaan aivolisäkehormoni. T4 eli tyroksiini (labroissa otetaan vapaa pitoisuus eli T4V) taas on pelkkä varastohormoni, joka muuttuu tarpeen mukaan T3:ksi. T3 on se varsinainen, vaikutuksen aikaansaava hormoni. T3 on se, joka menee solun ytimen eli tuman sisään ja aikaansaa siellä kilpirauhashormonien vaikutukset. Koko muun ketjun tehtävä on nimenomaan mahdollistaa tämä T3:n vaikutus.

Kilpirauhashormoneilla on mielenkiintoisia psyykkisiä vaikutuksia. Tässä esim. T3:n käytöstä vaikean depression hoitoon. Suomalaiset psykiatrit eivät käytä T3:sta, tarvittaessa, vaikean depression hoidossa. Jenkeissä psykiatrit käyttävät. Halpa lääke ja vakavia haittavaikutuksia terapeuttisilla annoksilla ei ainakaan löydy (liika-annostus tietysti aiheuttaa ongelmia, kuten muidenkin lääkkeiden liika-annostus). http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19122528

Tiffany
No, minun kilpirauhaslääkärini on lääketieteen tohtori, endokrinologian erikoislääkäri. Viimeksi mitattiin pelkästään T3V... Se kun on seurannassa tärkein

Ok, kuullostaapa erikoiselta että T3V olisi tyroksiinihoidon seurannassa tärkein.

Itse en ole sellaisesta koskaan kuullut, asiasta ei myöskään mainita Terveysportin lääkärin käsikirjan hypotyreoosi-artikkelissa (kirjoittana Camilla Schalin-Jäntti, endokrinologian dosentti) eikä myöskään Lääkärilehden artikkelissa "Hypotyreoosin hoito - useimmiten helppoa, joskus vaikeaa" v.2010 (kirjoittaja Matti J. Välimäki, HYKS endokrinologian professori), eikä myöskään kirjassa Endokrinologia (2. painos 2009, Duodecim).

Em lähteissä tyroksiinihoidon seurantaan suositetaan käytettäväksi TSH:ta (joka heijastaa elimistön kilpirauhashormonien tarvetta) ja T4V:tä, näistä TSH keskeisempi. Ja tietenkin potilaan vointi on keskeinen indikaattori hoidon tasosta.

Em. endokrinologian oppikirjassa T3V-seurantaa suositellaan kilpirauhassyövän jatkohoidossa käyettävän suuriannoksisen tyroksiinihoidon seurantaan.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
DrOiVo
Tiffany
No, minun kilpirauhaslääkärini on lääketieteen tohtori, endokrinologian erikoislääkäri. Viimeksi mitattiin pelkästään T3V... Se kun on seurannassa tärkein

Ok, kuullostaapa erikoiselta että T3V olisi tyroksiinihoidon seurannassa tärkein.

Itse en ole sellaisesta koskaan kuullut, asiasta ei myöskään mainita Terveysportin lääkärin käsikirjan hypotyreoosi-artikkelissa (kirjoittana Camilla Schalin-Jäntti, endokrinologian dosentti) eikä myöskään Lääkärilehden artikkelissa "Hypotyreoosin hoito - useimmiten helppoa, joskus vaikeaa" v.2010 (kirjoittaja Matti J. Välimäki, HYKS endokrinologian professori), eikä myöskään kirjassa Endokrinologia (2. painos 2009, Duodecim).

Em lähteissä tyroksiinihoidon seurantaan suositetaan käytettäväksi TSH:ta (joka heijastaa elimistön kilpirauhashormonien tarvetta) ja T4V:tä, näistä TSH keskeisempi. Ja tietenkin potilaan vointi on keskeinen indikaattori hoidon tasosta.

Em. endokrinologian oppikirjassa T3V-seurantaa suositellaan kilpirauhassyövän jatkohoidossa käyettävän suuriannoksisen tyroksiinihoidon seurantaan.

Ymmärtääkseni TÄMÄ on juuri se ongelma...

DrOiVo

T3V on erittäin hyvä mitata myös pelkällä Thyroxin-hoidolla. Joillakin potilailla T3V on suhteessa matalampi kuin T4V, mikä indikoi tarvetta T3 -lisälle. TSH taas on saanut suhteettoman suuren arvon, ilmeisesti helppoutensa ja halpuutensa vuoksi. Tässä yksi aiheeseen liittyvä artikkeli: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term ... eatment%3F

Minähän taas en ole pelkällä tyroksiinilla vaan yhdistelmälääkityksellä T4 + T3, joten minulla T3V todellakin on ainoa järkevä arvo mitata. TSH ei toimi enää mittarina kun on T3 -lisä; TSH:han alunperinkin kalibroitiin mittariksi, kun synteettistä T4:sta eli tyroksiinia alettiin käyttää enemmän hoitomuotona, ainoana lääkkeenä eli monoterapiana. T4V taas, puhtaana varastohormonina, ei anna samaa informaatiota kuin itse aktiivinen, vaikutuksen aikaansaava hormoni T3. Seuraavalla kerralla minulta kyllä mitataan molemmat hormonit, jotta pysyttäisiin ajan tasalla myös T4:n kanssa; ja myös, koska minun Thyroxin -lääkitystäni lisättiin, siksikin täytyy taas katsoa T4V.

Kun tässä oli aiemmin puhetta depressiosta kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavilla, niin tässä yksi artikkeli aiheesta. Depressio tietysti mainitaan "joka paikassa" yhtenä vajaatoiminnan tyyppioireena, joten ei sinänsä uutta. Itsepintainen depressio vajaatoiminnassa saattaa korjautua T3 -lisällä: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11054982

Tiffany

T3V on erittäin hyvä mitata myös pelkällä Thyroxin-hoidolla. Joillakin potilailla T3V on suhteessa matalampi kuin T4V, mikä indikoi tarvetta T3 -lisälle. TSH taas on saanut suhteettoman suuren arvon, ilmeisesti helppoutensa ja halpuutensa vuoksi.
2

Jeps, jostain syystä kuitenkaan em. asiantuntijoiden kirjoittamissa melko tuoreissa lähteissä tätä ei nähdä tarpeellisena. Ainakin henk.koht. jos HYKS endokrinologian professori sanoo että tyroksiinikorvaushoidon seurantaan tulee käyttää TSH:ta ja T4V:tä niin kyllä siihen luotan.

Yhdistelmälääkitys on asia erikseen, sen seurannassa T3V onkin varmaan tarpeen. Mutta sitä on varsin vähän käytössä ja em. lähteiden mukaan siitä hyötyviä potilaita on vähän, ilmeisesti sinä Tiffany sellainen olet.

Ketjun alkuperäiseen viestiin palaten, on asia kuitenkin niin että yleiset vaivat ovat yleisiä ja harvinaiset harvinaisia. Depressio, esim elämäntilanteesta johtuen, on 1 x 10^6 yleisempää kuin hypotyreoosi joka vaatii yhdistelmälääkitystä ja eksoottisempia verikokeita, aivotuumoreista tai Addisonin taudista puhumattakaan.

Ihmisillä vaan on taipumus herkästi epäillä juuri itsellään sitä harvinaisinta mahdollista tautia oireiden taustalla, jotain jonka toteamiseen tarvitaan erikoisia tutkimuksia ja jota hoidetaan menetelmin joista harvat ovat kuulleetkaan. On inhimillistä pitää itseään juuri sinä erityistapauksena johon tavanomaiset lainalaisuudet eivät päde.

Potilaan tilannetta arvioidessa pitää ottaa koko paketti huomioon: mitkä ovat oireet, mitkä ovat objektiiviset tutkimuslöydökset, mikä on potilaan elämäntilanne, miten hyvin nämä sopivat kokonaiskuvaan. Viittaako kokonaisuus enemmän somatiikan vai psyyken ongelmaan? Jos tilanne vaikuttaa jotenkin erikoisemmalta somatiikan puolelta (psykiatrian puolelta tietty myös) niin kyllä erikoislääkärille on helpohko lähettää tai edes paperikonsultaatio tehdä.

Jos esim hypotyreoosi on todettu mutta vointi ei tyroksiinilla korjaannu niin kyllä sellaisessa tilanteessa voi asiaa endokriminologilta kysäistä, etenkin ellei tapauksessa ole muita tekijöitä jotka vievät ajatukset aivan muuhun suuntaan.

DrOiVo
Potilaan tilannetta arvioidessa pitää ottaa koko paketti huomioon: mitkä ovat oireet, mitkä ovat objektiiviset tutkimuslöydökset, mikä on potilaan elämäntilanne, miten hyvin nämä sopivat kokonaiskuvaan. Viittaako kokonaisuus enemmän somatiikan vai psyyken ongelmaan? Jos tilanne vaikuttaa jotenkin erikoisemmalta somatiikan puolelta (psykiatrian puolelta tietty myös) niin kyllä erikoislääkärille on helpohko lähettää tai edes paperikonsultaatio tehdä.

Melkein tekisi mieli väittää, että taitaa olla homo sapiensin psyyke lopulta joustavampi systeemi kuin elimistö. Eikö moni somaattinen sairaus lopulta aiheudu juuri siitä, että on omaksuttu pitkäaikainen elämäntapa, joka ei helli tarpeeksi ja joka kuluttaa esim. jonkin sisäelimen loppuun tavallista nopeampaa? Toisaalta vaikka psyykeen ajattelisi olevan se sopeutuvaisempi 'elin', se on samaan aikaan hyvin herkkä alistumaan sosiaalisten normien edessä, jolloin ne päämäärät, joita luulee noudattavansa, eivät objektiivisemmassa tarkastelussa näytä toteutuvan. Siksi tarvitaankin yleensä ulkopuolista seurantaa tai ohjausta, jotta yksilö pystyy viemään loppuunasti asettamansa tavoitteet. Epäilen, että onnistuminen on silloin todennäköisempää.

Bojoing
Seuraa 
Viestejä210
Ketjun alkuperäiseen viestiin palaten, on asia kuitenkin niin että yleiset vaivat ovat yleisiä ja harvinaiset harvinaisia. Depressio, esim elämäntilanteesta johtuen, on 1 x 10^6 yleisempää kuin hypotyreoosi joka vaatii yhdistelmälääkitystä ja eksoottisempia verikokeita, aivotuumoreista tai Addisonin taudista puhumattakaan.

Ihmisillä vaan on taipumus herkästi epäillä juuri itsellään sitä harvinaisinta mahdollista tautia oireiden taustalla, jotain jonka toteamiseen tarvitaan erikoisia tutkimuksia ja jota hoidetaan menetelmin joista harvat ovat kuulleetkaan. On inhimillistä pitää itseään juuri sinä erityistapauksena johon tavanomaiset lainalaisuudet eivät päde.

Tätä mullekkin on jo vuosia yritetty saada kaaliin ja monta vuotta uskoinkin kaikkia lääkäreitä, hoitajia, psykiatreja, tuttuja ja tuntemattomia. Kunnes lopulta päädyin tilanteeseen jossa olen menettänyt ihmissuhteen, yrityksen ja koulutuksen siihen etten yksinkertaisesti kykene "normaaliin elämään". Voiko olla että jonkinasteinen epätoivo ajaa ihmisen hakemaan vastauksia vähän harvinaisemmistakin sairauksista kun ei halua olla vain paska yksilö? Hypokondria ja huomion haku on asia erikseen. Yleislääkäriltä sain juuri oireista kertoessani kommentin että ehkä sä vaan oot sellanen ihminen jolla on sitä ja tota...

Potilaan tilannetta arvioidessa pitää ottaa koko paketti huomioon

Tämä olisikin kiva yllätys! Mutta eihän se oo edes mahdollista nykysysteemillä. Vaatisi liikaa resursseja.

Jos esim hypotyreoosi on todettu mutta vointi ei tyroksiinilla korjaannu niin kyllä sellaisessa tilanteessa voi asiaa endokriminologilta kysäistä, etenkin ellei tapauksessa ole muita tekijöitä jotka vievät ajatukset aivan muuhun suuntaan.

Ei ollut puhettakaan mistään endoista, luulen että johtuu siitä kun oon psykiatrisella "asiakkaana"?

No mutta tää menee henk koht valittamiseksi, yritän skarpata

Haloo?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat