Seuraa 
Viestejä3337

Olen koko ikäni muutellut pienehköjä binäärilukuja kymppijärjestelmään ihan vain katsomalla numeroita ja ynnäämällä päässä. Sehän on helppoa. Tarkoitan siis näin, että jos näen esimerkiksi luvun 1010, niin äkkiä vain ynnäsen, että 8+0+2+0=10. Tuollahan pärjää hyvin. Mutta voi!

Pahat voimat yrittävät pakottaa minua omaksumaan inhottavaa vääryyttä ja kapinoin. Kysymys on seuraava: Jos sanotaan, että olisi esimerkiksi luku 1010,001. Siinä on desimaaleja nytten pilkun jälkeen. Voinko käyttää samaa miellyttävää päässäynnäysmenettelyä edelleen? Jos voin, niin onko tuo luku kymppijärjestelmässä nytten 10,001 10,4 vai jotain muuta? Toisin kysyen, kasvaako nuo numerot vasempaan vai oikeaan ja onko edes mahdollista yrittää näin?

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Kommentit (5)

PPo
Seuraa 
Viestejä14507
Marssilainen
Olen koko ikäni muutellut pienehköjä binäärilukuja kymppijärjestelmään ihan vain katsomalla numeroita ja ynnäämällä päässä. Sehän on helppoa. Tarkoitan siis näin, että jos näen esimerkiksi luvun 1010, niin äkkiä vain ynnäsen, että 8+0+2+0=10. Tuollahan pärjää hyvin. Mutta voi!

Pahat voimat yrittävät pakottaa minua omaksumaan inhottavaa vääryyttä ja kapinoin. Kysymys on seuraava: Jos sanotaan, että olisi esimerkiksi luku 1010,001. Siinä on desimaaleja nytten pilkun jälkeen. Voinko käyttää samaa miellyttävää päässäynnäysmenettelyä edelleen? Jos voin, niin onko tuo luku kymppijärjestelmässä nytten 10,001 10,4 vai jotain muuta? Toisin kysyen, kasvaako nuo numerot vasempaan vai oikeaan ja onko edes mahdollista yrittää näin?

binäärijärjestelmän luku 0,1 on kymmenjärjestelmässä 1/2
binäärijärjestelmän luku 0,01 on kymmenjärjestelmässä 1/4
binäärijärjestelmän luku 0,001 on kymmenjärjestelmässä 1/8
binäärijärjestelmän luku 0,0001 on kymmenjärjestelmässä 1/16
jne...joten esimerkkilukusi 1010,001=10+1/8=10,125

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337

Kiitoksia.

Toisin sanoen tuo Trashin esimerkki on sitä pahaa kavaluutta, jota halusin erityisesti välttää Harmikseni oikotiekin on aika mutkikas nyt, mutta ne voi siis tuolla PPo:n tavalla hahmottaa järkeviksi. Kakkosesta siis alkaa... Käypi järkeen. Kiitoksia.

Ohman
Seuraa 
Viestejä1637
Marssilainen

author="" kirjoitti:

Desimaalipilkun vasemmalla puolella olevat numerot kertovat, mitä luvun 2 ei-negatiivisia potensseja luvusta löytyy: 2^0,2^1,2^2,2^3 j.n.e.

Desimaalipilkun oikealla puolella olevat numerot kertovat, montako luvun 2 negatiivista potenssia ja mitkä niistä löytyvät.0,001 = 0*2^(-1) + 0*2^(-2) + 1*2^(-3) = 2^(-3) = 1/8 kymmenjärjestelmän lukuna.

Ohman

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337

Joo juuri tuollaista järjettömyyttä mulle selitettiin. Mutta tässähän ei oikeasti tarvita mitään potensseja tai kertolaskuja alkaa väkertään, kun voin käyttää tuota hyvääkin menetelmää.

Numerot ja mutkikkaampi matematiikka vastaa minulle lähinnä taikuutta tai juutalaisten kabbalaa hepreaksi kirjoitettuna. Silti tarvin joskus käyttää numeroita minäkin, jolla ei siihen oikein minkäänlaista kykyä ole. En osaa ajaa yksipyöräistäkään, enkä heittää keihästä kauimmaksi maailmassa, joten kaikki tuollainen selostus suoraan vain huitelee yli hilseen. Mutta jos näen sen perus idean muotona, niin kaikki menee hyvin. Hahmotan siis mainiosti suuruusluokat ja muodot ja niin kauan, kuin saan idean mielikuviksi, niin ei ole ongelmaa.

Näillä pärjään jo pitkälle taas

edit. Niin joo. Hoksasin, mitä Ohmankin tarkoitti. Joo ei minun tarvi ratkoa sitä, että miten ne saa esille nuo yhet numerot, kun latelen ne ulkomuistista. Siis 1,2,4,8,16,32,64,128,256 jne. On jo mulla päässä.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat