Seuraa 
Viestejä45973

Autot ovat suunniteltu turvallisiksi 64 km/h nokkakolareissa. Esim lähes jokainen uusi auto (ei kiinalainen) säilyttää kuljettajansa todennäköisesti täysin vahingoittumattomana 64 km/h nokkakolarissa tai seinään ajossa. Mutta 80 km/h nokkakolarissa sitten lähtee henki ehkä 10-40 % todennäköisyydellä ja 100 km/h nokkakolarista ei selviä lähes kukaan. Koska 80 vauhdissa moottori rikkoo ehkä polvet mutta satasen vauhdissa moottori on jo sylissä. Syyhän siihen miksi taajamassa ja risteyksissä missä suurin osa kolareista tapahtuu on kuudenkympin nopeusrajoitus on tässä.

http://www.youtube.com/watch?v=r8E5dUnLmh4 <- tämä video varmaan kertoo

Miksi sitten 80 KM/H teitä on niin jumalattoman paljon? Onko 20 km/h nopeudenlisäys sen arvoista, että kuolemisen prosentti nousee nollan ja yhden rajamailta kymmeniin prosentteihin? Toisaalta 50-90 kmh on se taloudellisin nopeus.

Minusta ylinopeussakkoja pitäisi jakaa alle 80kmh teillä tiukemmin(noin9kmh->5kmh) mutta yli 80kmh teillä saisi sakotus raja saisi lieventyä (noin9kmh->20kmh), koska nopeuserot ovat vaara nimenomaan taajamaliikenteessä. Eihän ne nopeuserot paljon paskaa haittaa maantieajossa kun näkyvyyttä on satoja metrejä ja voi ohittaa.

Kommentit (5)

JPI
Seuraa 
Viestejä27206

Tapauksessa 100km/h versus 80 km/h kineettinen energia samanmassaiselle autolle on suhteessa
100/64 = yber 1.5 kertainen. Koska osa energiasta aina menee auton ruttaamiseen, niin jää jäljelle aika paljon sen ohjaajan murskaamiseen valitettavasti. Siis kun 80km/h jo on aika helv. vaarallinen kolarointi vauhti, niin se 20 km/h lisä merkitsee aikalailla.

3³+4³+5³=6³

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
JPI
Tapauksessa 100km/h versus 80 km/h kineettinen energia samanmassaiselle autolle on suhteessa
100/64 = yber 1.5 kertainen. Koska osa energiasta aina menee auton ruttaamiseen, niin jää jäljelle aika paljon sen ohjaajan murskaamiseen valitettavasti. Siis kun 80km/h jo on aika helv. vaarallinen kolarointi vauhti, niin se 20 km/h lisä merkitsee aikalailla.



Kineettisen energian pienuudella tai suuruudella ei ole suoraa vaikutusta vammojen asteeseen. Ainoa millä on merkitystä on se, minkälaisia kiihtyvyyksiä kehoon kohdistuu kolarin aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
bosoni
Seuraa 
Viestejä2704

Useimmissa tapauksissa auttaa se, että ennen törmäystä ehtii hidastamaan merkittävästi ennen osumaa. Mutta joo, kun autokoulussa koitetaan selittää törmäysten seurausten lisäksi jarrutusmatkojen pidentymistä jne. pieneltä kuulostavan nopeuden lisäyksen seurauksena, niin suurin osa varmaan laittaa "liioittelevan valistamisen" piikkiin.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
JPI
Mutta kun/jos kineettistä energiaa on paljon, niin tarvitaan voimaa ja siis kiihtyvyyttä sen nollaamiseen!
Eli ..koskee...autch!



Kuinka paljon suurempi kiihtyvyys tarvitaan hidastamaan nopeus yhdessä sekunnissa 120:sta 100:aan, kuin 20:stä nollaan? Entä jos ajat autollasi valotolppaan 120 km/h tai 20 km/h - kummassa tapauksessa autoon kohdistuva kiihtyvyys on suurempi?

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat