Seuraa 
Viestejä6864

Olen jo jonkin aikaa kokenut, ettei nykyinen yhteiskunta tarjoa minulle yhtään mitään. Arvot joihin uskon on poljettu jo aikapäivää sitten maahan, historiasta ei suostuta oppimaan yhtään mitään, ja yhteiseen asioidenhoitoon ei voi luottaa pätkääkään.

Nykyisen yhteiskunnan sankareiksi mielletään, jotkut ihan muut kuin vaikkapa leski-isät jotka hoitavat lapsikatrasta samaanaikaan töissä käyden. Tai omaishoitajat, tai vaikkapa perheyrityksiään ylipitkällä työpäivällä hyvässä kunnossa myös työntekijöilleen pitävät.

Historiasta ei suostuta oppimaan, koska se ei palvele vallassaolevien lyhyen aikavälin hyötyjä. Yleisen huutelun lomassa keskustelu yhteiskunnassa ei pääse lähellekkään asteelle, jossa sen kuuluisi olla. Talouskriisiä, seuraa protektionismi, ja hyvin nopeasti siitä sota, maailmantalouden romahtaessa protektionismiin. Historia kiertää kehää.

Joo, valtion ei tarvitse maksaa velkojaan koskaan pois, eläkkeet voidaan mitoittaa kivasti niin, että ala-asteen matikallakin selviää ettei niitä voida kestävästi pidemmällä aikavälillä maksaa. Mitäpä siitä, koska tärkeää ei nykyisessä yhteiskunnassa ole järki, vaan tarinoiden keksiminen vaikkapa kivasti mainostoimistojen avulla (puolueiden ollessa kyseessä). Yksilöt sitten velvoitetaankin keksimään ihan omat tarinansa pahuudellensa.

Pitkästä vuodatuksesta eteenpäin, tällä päivämäärällä ja tänään lopetan välittämisen. Poltan sotilaspassini, haistatan pitkät ihmisille jotka välittävät tasan yhtäpaljon minusta ja lopetan yhteiskunnallisista asioiden seuraamisen ja niistä välittämisen.

Sivut

Kommentit (19)

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
HuuHaata

Nykyisen yhteiskunnan sankareiksi mielletään, jotkut ihan muut kuin vaikkapa leski-isät jotka hoitavat lapsikatrasta samaanaikaan töissä käyden. Tai omaishoitajat, tai vaikkapa perheyrityksiään ylipitkällä työpäivällä hyvässä kunnossa myös työntekijöilleen pitävät.

Sellaista mielikuvaa on kyllä jäänyt että nimenomaan miespuolisia yksinhuoltajia katsellaan ihaillen ja surraan sitä kuinka hel-ve-tin vaikeaa ja raskasta heillä on. Kun samaan aikaan, kuten kautta aikain, on läjäpäin yksinhuoltajanaisia joista et hyvää sanaa kuule. Milloin haukutaan siitä että nämä "ahneet ämmät" maksattavat yhteiskunnalla kakaroidensa ylläpidon, milloin taas pelotellaan sillä että he ovat nymfomaaneja jotka yrittävät huijata jonkun piruparan lapsilleen isäpuoleksi ja kupata tämän miehen rahat... Kertakaikkiaan joidenkin mielestä naiset ovat hirmuisia syöjättäriä. Ja miehet kärsiviä hellandyydeleitä.

Voithan sinä jättäytyä yhteiskunnan ulkopuolelle. Älä sitten käy kirjastoissa, uimahalleissa, älä edes ruokakaupassa - ne kaikki ovat osa yhteiskuntaa. Mutta vaikka elämä ja ihmiset kuinka kiukuttaisi, niin ihan kaikkea omien korvien välissä sikiävää ei ehkä kannata ottaa sellaisenaan todesta. Joskus tunnetila luo ihmiselle hänen oman todellisuutensa. Ja vaikka täällä Suomessa menisi kuinka päin vittuja, niin ei täällä ikinä niin paha ole olla kuin niillä ihmisillä siellä kuusessa tai palmussa missä kukaan ei saa päättää omasta elämästään, kun asiat päättää suku, rosvopäällikkö, diktaattori tai joku muu riemuidiootti. Emme me täälläkään totaalisen vapaita ole, mutta jonninverran paremmin menee. En nyt ihan kehtaa sanoa että "kehtaatkin valittaa" koska tiedän miltä masennus ja ahdistus tuntuvat, mutta suhteellisuudentajua on hyvä kehittää vaikka vituttaisikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6864
Rousseau
Sellaista mielikuvaa on kyllä jäänyt että nimenomaan miespuolisia yksinhuoltajia katsellaan ihaillen ja surraan sitä kuinka hel-ve-tin vaikeaa ja raskasta heillä on.

Voinpa ryhmään aivan hyvillä mielin lisätä naisetkin. Aivan erityisesti vaikkapa sitten miehensä menettäneet lesket, jotka sitten hoitavat lapsiaan. Perinteisesti tilanne on heille ehkä ollut hieman helpompi, koska on ollut helpompi hankkia lähipiiriinsä kohtalontovereita, mutta riippuu varmasti toki tapauksesta.

Rousseau
Voithan sinä jättäytyä yhteiskunnan ulkopuolelle. Älä sitten käy kirjastoissa, uimahalleissa, älä edes ruokakaupassa - ne kaikki ovat osa yhteiskuntaa.

En ota syytöksiäsi vastaan. Tuskinpa olet itsekkään ollut konkreettisesti uimahallia rakentamassa. Yhteiskunta voi puolestani vapaasti kieltää tiettyjä ryhmiä käyttämästä näitä palveluita. On äärimmäisen epäreilua ja kohtuutonta työntää yksilölle velvoitetta kunnioittaa yhteiskuntaa pakon edessä. Pitäisi olla kiitollinen abstraktille ajatusrakennelmalle, joka toimii vahvasti omien perusarvojen vastaisesti.

Pitkälle samalla logiikalla voitaisiin yhtä hyvin syyttää yhteiskunnan ulkopuolelle halajavia pyörän käyttämisestä. Kunnioitan pyörän keksijää, oli mahtava ihminen, mutta en ota vastaan kiristämistä siitä, että minun pitäisi tehdä sitä tai tuota koska pyörä.

Rousseau
Ja vaikka täällä Suomessa menisi kuinka päin vittuja, niin ei täällä ikinä niin paha ole olla kuin niillä ihmisillä siellä kuusessa tai palmussa missä kukaan ei saa päättää omasta elämästään, kun asiat päättää suku, rosvopäällikkö, diktaattori tai joku muu riemuidiootti. Emme me täälläkään totaalisen vapaita ole, mutta jonninverran paremmin menee. En nyt ihan kehtaa sanoa että "kehtaatkin valittaa" koska tiedän miltä masennus ja ahdistus tuntuvat, mutta suhteellisuudentajua on hyvä kehittää vaikka vituttaisikin.

Suomen rakensivat nyt jo pitkälti haudassa olevat ihmiset. Kunnioitan heitä toki, mutta en tuotakaan ota vastaan. Ylläoleva menee samaan sarjaan, minun pitäisi olla yksilönä kiitollinen, koska plää plää plää...

Yhtälailla haistattaisin pitkät siellä diktaattorinkin märkä uni yhteiskunnassa. Ei kiinnosta. Funktio on nolla tai yksi. Joko asia hoidetaan minun mielestäni tarpeeksi hyvin, tai ei sitten niin väliksi.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6864
kabus
HuuHaata
Olen jo jonkin aikaa kokenut, ettei nykyinen yhteiskunta tarjoa minulle yhtään mitään.

Ei edes työttömyyskorvauksia?

Ei missään tapauksessa ole pyytämässä korvauksia keneltäkään. Kannatan toki niiden olemassaoloa, ihmisille joilla ei ole omaa kykyä selviytyä elämässä.

Päinvastoin oikeastaan. Kannatan vahvasti heikoimmassa asemassa olevien oikeaa auttamista. Perustoimeentulo, sairaista huolehtiminen jne. Vaakakupin hyvällä puolella tämä toiminta. Toisella puolella kiristäjät, jotka käyttävät yhteiskuntaa omien etujensa ajamiseen. Kokonaislaskutoimituksena omista arvoistani lähtien, näen kokonaisuuden olevan miinuksella. Heikko-osaisia, niinkuin sen itse näen, ei ole puoli kansaa, vaan paljon paljon pienempi osa ihmisistä.

Teitä, uimahalleja, kirjastoja kyllä käyttänen. Yhteiskunta saa puolestani vapaasti kieltää niiden käytön keneltä lystää, mutta en koe oikeana että minun pitäisi ottaa niiden käytöstä automaattisesti syntymällä saatua syyllisyydentunnetta.

penni
Seuraa 
Viestejä5145

On se jotenkin elämänvastaista että abstraktia yhteiskuntaa tyrkytetään joka tuutista. Niin moni elää ja tekee valintoja sellaisten näkemysten ja vaatimusten perusteella jotka eivät mitenkään liity omaan elämään.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
HuuHaata

Rousseau
Voithan sinä jättäytyä yhteiskunnan ulkopuolelle. Älä sitten käy kirjastoissa, uimahalleissa, älä edes ruokakaupassa - ne kaikki ovat osa yhteiskuntaa.

En ota syytöksiäsi vastaan. Tuskinpa olet itsekkään ollut konkreettisesti uimahallia rakentamassa. Yhteiskunta voi puolestani vapaasti kieltää tiettyjä ryhmiä käyttämästä näitä palveluita. On äärimmäisen epäreilua ja kohtuutonta työntää yksilölle velvoitetta kunnioittaa yhteiskuntaa pakon edessä. Pitäisi olla kiitollinen abstraktille ajatusrakennelmalle, joka toimii vahvasti omien perusarvojen vastaisesti.

Pitkälle samalla logiikalla voitaisiin yhtä hyvin syyttää yhteiskunnan ulkopuolelle halajavia pyörän käyttämisestä. Kunnioitan pyörän keksijää, oli mahtava ihminen, mutta en ota vastaan kiristämistä siitä, että minun pitäisi tehdä sitä tai tuota koska pyörä.

Ei se ollut syytös, vaan osoitus siitä että ET pysty olemaan yhteiskunnan ulkopuolella vaikka mikä olisi. Tämä ei edes koske sinua henk.koht. vaan olen jo pidempään miettinyt että miten kummassa voidaan länkyttää jostain yhteiskunnan ulkopuolelle syrjäytymisestä, koska se ei ole lainkaan mahdollista. Yhteiskunta olemme me ihmiset, se miten toimimme keskenämme, mitä palveluita toisillemme järjestämme ja niitä hyödynnämme jne.

Jo kaksi ihmistä keskenään autiolla saarella voisi olla yhteiskunta!

Olen muutaman syrjäytyneen tuntenut ja yksikään näistä ei ole eristäytynyt täysin ihmisistä. (En kai minä heitä tuntenut olisikaan, jos eivät olisi missään tekemisissä kenenkään kanssa, heh heh.)

Rousseau
Ja vaikka täällä Suomessa menisi kuinka päin vittuja, niin ei täällä ikinä niin paha ole olla kuin niillä ihmisillä siellä kuusessa tai palmussa missä kukaan ei saa päättää omasta elämästään, kun asiat päättää suku, rosvopäällikkö, diktaattori tai joku muu riemuidiootti. Emme me täälläkään totaalisen vapaita ole, mutta jonninverran paremmin menee. En nyt ihan kehtaa sanoa että "kehtaatkin valittaa" koska tiedän miltä masennus ja ahdistus tuntuvat, mutta suhteellisuudentajua on hyvä kehittää vaikka vituttaisikin.

Suomen rakensivat nyt jo pitkälti haudassa olevat ihmiset. Kunnioitan heitä toki, mutta en tuotakaan ota vastaan. Ylläoleva menee samaan sarjaan, minun pitäisi olla yksilönä kiitollinen, koska plää plää plää...

Yhtälailla haistattaisin pitkät siellä diktaattorinkin märkä uni yhteiskunnassa. Ei kiinnosta. Funktio on nolla tai yksi. Joko asia hoidetaan minun mielestäni tarpeeksi hyvin, tai ei sitten niin väliksi.[/quote]

Ei tarvitse olla kiitollinen, mutta huomioida voi että aina voi pahemminkin olla. Ja esim. se että meillä on tämä nettikin tässä välineenä jonka avulla pääsemme omaa pahaa oloamme esilletuomaan on jo ihan toisen luokan juttu kuin se että et saa valittaa kellekään missään koskaan milloinkaan nevö evö, ja jos vähänkin ääneen niiskahdat niin se on heti nirri pois tai vähintään raipparangaistus. Katsoisin että naisena on "kivempaa" olla masentunut Suomessa kuin esmes Saudi-Arabiassa tai Pakistanissa tai Afghanistanissa tai tai... Ja aivan takuulla miehillekin on monta persereikää tässä maailmassa jossa ei hulppeasti mene.

Eli onnellista on kun saa haistatella. Kaikkialla ei saa eli voi.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156

Ettei ongelma ole enemmän siinä, ettei sinulla ole sille mitään annettavaa? Enkä tarkoita tätä mitenkään negatiivisesti. Mielestäni psyykkisesti terveellä ihmisellä on tarve olla tärkeä muille. Tästä sitten voi heijastua katkeruus itsekkäitä ihmisiä kohtaan, jotka ovat parempia kuin itse. Elämä nyt vain taitaa olla tällaista, Suomessakin on 5,4 miljoonaa ihmistä, niin siihen mahtuu monenlaista kansalaista. Mielestäni ei kannata takertua niihin kaikista ahneimpiin ihmisiin, jos siihen ei voi itse vaikuttaa. Sanoisin, että kannattaa takertua sellaisiin ihmisiin, jotka välittävät muista. Vaikea näin ulkopuolisena on enempää sanoa, mutta tällaisia ajatuksia itselleni heräsi.

Koulussa kaikki on niin yksinkertaista, mutta todellisuus ei noudata koulua. Mielestäni se onkin elämän yksi suurimmista hienouksista. Mahdollisuuksia on valtavasti, eikä niitä voi kukaan muu oman mielensä mukaisesti määritellä. Itse hieman halveksun kirjaviisaita, joten varmasti se heijastuu tästä kappaleesta. Eikä kannata uskoa kaikkea mitä muut tai minä sanon, omaa etuamme me kaikki usein ajamme, toiset enemmän toiset vähemmän. Ainoastaan todelliset nerot ymmärtävät objektiivisesti olevansa vain osa maailmankaikkeutta ja aikaa. Olemme me kaikki kuitenkin selviytyjien jälkeläisiä suoraan alenevassa polvessa. On typerää nähdä yhteiskunnallinen järjestelmä jonain yhtenäisenä objektina.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6864
Rousseau
Ei se ollut syytös, vaan osoitus siitä että ET pysty olemaan yhteiskunnan ulkopuolella vaikka mikä olisi. Tämä ei edes koske sinua henk.koht. vaan olen jo pidempään miettinyt että miten kummassa voidaan länkyttää jostain yhteiskunnan ulkopuolelle syrjäytymisestä, koska se ei ole lainkaan mahdollista. Yhteiskunta olemme me ihmiset, se miten toimimme keskenämme, mitä palveluita toisillemme järjestämme ja niitä hyödynnämme jne.

Tästä olen samaa mieltä. En ole jättäytymässä yhteiskunna ulkopuolelle, vapaaehtoistoiminnan, omien juttujen, kavereiden ym. puolesta. Suosittelen sentyyppistä yhteiskunnallista toimintaa kaikille lämpimästi.

Jos joku tykkää valmentaa nuoria juoksemaan, niin sepäs onkin hienoa. Kaikkein hienointa siinä on se, että toiminta on vapaaehtoista, se osallistuu kuka haluaa.

Sitävastoin sellainen "yhteinen", jossa juoksuvalmentaja alkaakin vaatimaan muilta yhtään mitään ei vapaaehtoisesti, on pitkälti toimintaa jossa en vaan halua olla mukana.

Pakotettukin yhteinen toki on johonkin asti siedettävää. Eli, vaikkapa verotus yhteiskunnassa niin, että verotus on selkeästi kestävän kehityksen mukaista. Pakkopullaa, ehkäpä mutta silti ennustettavaa, selkeää ja kohtuullistakin jos verot vaan käytetään aidosti yhteiseen hyvään. Oma rajani on kuitenkin se, että kun aletaan selkeästi kiristämään, niin homma on ohi.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6864
Tuppu L 2.0
Ettei ongelma ole enemmän siinä, ettei sinulla ole sille mitään annettavaa?

Olen osaltaan samaa mieltä tästä. Koen, ettei minulla ole mitään mielekästä annettavaa nykyiselle yhteiskunnalle, joka ei arvosta kovaa työtä, osaamista ja pyrkimystä rakentaa sitä kestävästi.

penni
Seuraa 
Viestejä5145
HuuHaata
Rousseau

Tästä olen samaa mieltä. En ole jättäytymässä yhteiskunna ulkopuolelle, vapaaehtoistoiminnan, omien juttujen, kavereiden ym. puolesta. Suosittelen sentyyppistä yhteiskunnallista toimintaa kaikille lämpimästi.

Jos joku tykkää valmentaa nuoria juoksemaan, niin sepäs onkin hienoa. Kaikkein hienointa siinä on se, että toiminta on vapaaehtoista, se osallistuu kuka haluaa.

Sitävastoin sellainen "yhteinen", jossa juoksuvalmentaja alkaakin vaatimaan muilta yhtään mitään ei vapaaehtoisesti, on pitkälti toimintaa jossa en vaan halua olla mukana.

Pakotettukin yhteinen toki on johonkin asti siedettävää. Eli, vaikkapa verotus yhteiskunnassa niin, että verotus on selkeästi kestävän kehityksen mukaista. Pakkopullaa, ehkäpä mutta silti ennustettavaa, selkeää ja kohtuullistakin jos verot vaan käytetään aidosti yhteiseen hyvään. Oma rajani on kuitenkin se, että kun aletaan selkeästi kiristämään, niin homma on ohi.

Nämä yhteiskuunnallisesti osallistuvat vaatijat ovat usein (useimmiten?) itsekkäitä, pelkästään omia etujaan ajavia toimijoita. Vanhastaan muistan jotkut kommunistit jotka rakastivat kansaa, mutta vihasivat kaikkia ympäristöllä olevia.

Eli aiotko siis syrjäytyä toisin sanoin loisimaan soskutuilla työttömänä? En suosittele. Se on pidemmän päälle vielä stressaavampaa ja vittumaisempaa kuin kuulua ns yhteiskuntaan.

Olisihan se ihan jees jossain kesämökillä elellä ympäri vuoden, kasvattaa possuja ja viljellä vähä perunoita ym. ja kalastella kaiket päivät, monethan noin tekee anyways.

vapaatyyli
Olisihan se ihan jees jossain kesämökillä elellä ympäri vuoden, kasvattaa possuja ja viljellä vähä perunoita ym. ja kalastella kaiket päivät, monethan noin tekee anyways.

Sellainen Linkola-tyylinen todellinen eristäytyminen olisi hienoa. Tarvitsisi vaan aikamoisen pääoman ennen kuin pystyy täältä kaupunkihelvetistä siirtyä korpeen.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6864
kabus
Eli aiotko siis syrjäytyä toisin sanoin loisimaan soskutuilla työttömänä? En suosittele. Se on pidemmän päälle vielä stressaavampaa ja vittumaisempaa kuin kuulua ns yhteiskuntaan.

Tuota en suosittele kenellekkään. Ihan omilla säästöilläni ajattelin elellä.

Samoin veroja suosittelen maksamaan ja lakeja kunniottamaan.

Henkilökohtaisella tasolla näkisin tärkeimpänä, mihin ainakin pyrin jättäytymään mahdollisemman pitkälle ajatuksissani yhteiskunnan ulkopuolelle. Eli siis lisää valitusta, köyhiä, sairaita mitä vaan EVVK tästä lähin, mikäli ei kuulu minun lähipiiriini. Poliitikot saa tehdä, tai olla tekemättä mitä vaan. Aivan sama. En oleta, että mitään järkevää sieltä suunnalta olisi tulossa koskaan. Yhteiskunnallinen keskustelu, tai pyrkimys muuttaa asioita tästä lähin EVVK, koska vaikkapa joku saisikin sen 1%:n, joka vaivautuu perehtymään asiaan samalla puolelle kanssaan, ei sillä ole yhtään mitään väliä.

Ylläoleva kuulostaa toki pitkälti ihan peruskansalaisen toiminnalta. Ainoana erona toki se, että peruskansalainen yrittää vedättää yhteiskunnalta kaikki mitä irti lähtee.

xork
Seuraa 
Viestejä384

Äärimmäisen mielenkiintoinen aihe. Itselläni on pyörinyt samanlaisia ajatuksia. Päädyin siihen, että harmitukseni liittyy lähinnä siihen, että yhteiskunta tekee asioita, joita en kannata. Siksi päädyin siihen, että mitä heterogeenisempää kansaa yhteiskunta kontrolloi, sitä vähemmän sillä tulisi olla valtaa heihin, jos edellytyksenä on, että mahdollisimman monen oikeuskäsitystä ei rikota.

Kyllä minä haluan olla osa yhteiskuntaa, tehdä ihmisten kanssa asioita ja hyötyä yhteiskunnasta, tietty antaen oman panokseni sille. Mutta siinä tulisi olla nykyistä tehokkaammalla tavalla integroituna yksilöiden vapaus, tai edes vapaus valita vaihtoehto. Yhteiskunta voi olla monitasoinen, limittäinen, päällekkäinen - jokainen valitsee itselleen miellyttävät moduulit.

Yhteiskunnalla on velvollisuus huolehtia joka ikisestä kansalaisesta heidän omaa tahtoaan vastaan, tarjoamalla terveyspalvelut, koulutuksen, työtä. Sen velvollisuuden pohjalta yhteiskunnan on perusteltuakin kontrolloida yksilöitä. Minun ei anneta esimerkiksi valita, että maksaisin jokaisen lääkärikäynnin erikseen, menemällä yksityiselle, en käytä halua terveyspalveluja, joten älkää perikö minulta veroja niihin. En saa loikoilla lapsuutta kotona, vaan minun tulee oppia peruskoulussa ne asiat, joita yhteiskunta edellyttää minun sisäistävän. Entäpä, jos tämä on jonkun oikeuskäsitystä vastaan? Että en minä halua tietää näitä asioita. Tämä nyt oli vain kärkäs esimerkki. Ihminen kirjoittaa sopimuksen alistumisestaan yhteiskunnan sääntöihin oleskelullaan Suomessa. Olisiko mitenkään mahdollista purkaa se, tai paremminkin tehdä miellyttävämpi sopimus? Tykkään olla ihmisten kanssa tekemisissä mutta en tällä tavalla. Jos pistän vastaan niin minut pistetään tottelemaan vapaudenriiston uhalla. Vaihtoehtona on vain ulkomaat, joissa yhdessäkään ei puhuta Suomea ja siellä vasta onkin vaikeaa ylläpitää itselleen mieluisaa suomalaisperäistä kulttuuria.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat