Seuraa 
Viestejä45973

Täällä voidaan keskustella lukion kemiasta sekä kysellä siitä, jos jotain mättää.

Itse olen ihmetellyt noista endo- ja eksotermisista reaktioista. Jos tapahtuu jokin reaktio ja kysytään, kumpi se noista on, niin en osaisi heti vastata. On varmaan vaikeuksia hahmottamisessa...

Mutta kysyn siis, jos puhutaan endo- ja eksotermisista reaktioista, niin mistä näkökulmasta pitäisi ajatella: ympäristön vai aineen kannalta?
Oppikirjani sanoo, että endo=sitoo energiaa ja ekso=vapauttaa energiaa. Suoraan sanottuna, en tiiä mitä noi edes tarkoittavat!!! Siis jos reaktio on endoterminen, niin kumpi sitoo energiaa? Aine vai ympäristö? Ja tarkoittaako sitominen siis, että siihen tulee lisää energiaa?

Kommentit (5)

"Oppikirjani sanoo, että endo=sitoo energiaa ja ekso=vapauttaa energiaa. Suoraan sanottuna, en tiiä mitä noi edes tarkoittavat!!! Siis jos reaktio on endoterminen, niin kumpi sitoo energiaa?"

Tuossahan sen itse sanoit. Endoterminen sitoo ympäristöstä, eksoterminen luovuttaa ympäristölle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
genghis khan
Täällä voidaan keskustella lukion kemiasta sekä kysellä siitä, jos jotain mättää.

Itse olen ihmetellyt noista endo- ja eksotermisista reaktioista. Jos tapahtuu jokin reaktio ja kysytään, kumpi se noista on, niin en osaisi heti vastata. On varmaan vaikeuksia hahmottamisessa...

Mutta kysyn siis, jos puhutaan endo- ja eksotermisista reaktioista, niin mistä näkökulmasta pitäisi ajatella: ympäristön vai aineen kannalta?
Oppikirjani sanoo, että endo=sitoo energiaa ja ekso=vapauttaa energiaa. Suoraan sanottuna, en tiiä mitä noi edes tarkoittavat!!! Siis jos reaktio on endoterminen, niin kumpi sitoo energiaa? Aine vai ympäristö? Ja tarkoittaako sitominen siis, että siihen tulee lisää energiaa?

Kemialliset reaktiot tapahtuvat yleensä niin, että vapautuu energiaa, minkä huomaa vaikka reaktioastian lämpenemisestä tai sitten koktailia joudutaan lämmittämään että reaktio (edes) tapahtuu (järkevällä nopeudella)
Orgaanisessa kemiassa reaktioastiaa joudutaan useimmissa reaktioissa lämmittämään.
Jos muistat että endo, d = + eli lämmittämistä vaativa reaktio, se ehkä riittää

Vierailija

ja kun ottaa deen pois ja siirtää ässän sen paikalle ja koon ässän paikalle, eli säännöllä endo, -d, +k, e>k>s>o, tulee yhtälöparista Simonahon algebraa.

Arija
Seuraa 
Viestejä12

Vanha viesti mutta vastaan silti.

Ekso = Poks

Paras esimerkki eksotermisestä reaktiosta on räjähdys (POKS!) , jossa kiinteä kappale muuttuu hetkessä kaasuksi ja kapaleen sidosenergia leviää ympäristöön lämpönä.

Ekso, ἔξω = ulos, ulkona, ulkopuolinen, ulompi...

Eksoterminen = "uloslämmittävä"
Eksoplaneetta = "ulkoplaneetta" (aurinkokunnan ulkopuolella sijaitseva planeetta)
Eksodus = "ulkopuolelle meno" (massiivinen maastalähtö)

Endo, ἔνδον = sisällä, sisäinen

Endoterminen = "sisäänlämpiävä"
Endoskoopia = "sisäänkatsominen" tähystys
Endokrinologia = umpieritysoppi

*kirotusvihreitä*

Tietämättömyys ei ole synti, sen hyväksyminen on.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat