Seuraa 
Viestejä2936

On se jännä juttu, kun jotain meinaa tiputtaa, niin käsi ottaa sen täydellisesti turvaan, 99% varmuudella. Kuka hemmetti oikein ohjaa kättäni niin taidokkaasti? Itse en osaisi jos pitäisi.

Kun refleksi tapahtuu, en ole ollenkaan tietoinen asiasta, se vain tapahtuu. Eli minä en sitä ohjaa, vaan joku muu.

Joskus olen tiputtanut jotain ja relfeksiliike on jatkunut useamman käsien heiluttelun jälkeenkin; esim pallo lentääkin refleksin takia väärään suuntaan, jolloin toinen refleksi pelastaa sen, ja kolmas sen, jne. Hauskaa. Itse vain katselen touhua kun käteni tekevät työtä.

Onkohan tuolla pääkopassa joku toinen henkilö piilossa, jota en kuule? Millaistakohan hänen elämänsä sitten on, jos pääsee kontrolliin vain hätätapauksissa, tylsää? Ahdistavaa? Ehkä tämä on syy miksi jotkut ihmiset mokailevat niin paljon, refleksipersoona tylsistyy ja ottaa vallan ainoalla mahdollisella tavalla, eli aiheuttamalla tahallista kömpelyyttä herrallensa.

Onko muuten missään videoita suurnopeuskameroilla kuvattuja tapauksia ihmisten monimutkaisista reflekseistä? Olisi jännää nähdä.

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

Kommentit (13)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vaari
Seuraa 
Viestejä3331

Refleksikaari, itsenäisesti toimiva lenkki ääreishermoston ja selkäytimen välillä. Periferiassa tapahtunut äkillinen lihaksen supistus tai venytys tai tuntoärsyke palaavat selkäytimestä korjaavan käskyn muodossa. Aivot eivät ehdi ottaa vastuusta sen toiminnasta, kuin vasta jälkikäteen. Tämä kontrolli kuitenkin tarvitaan. Spastisuus mm., tahaton liiallinen lihasjänteys on tämän refleksikaaren ilman aivojen kontrollia jäänyttä villiintymistä. Lihasrevähdys on tavallaan myös seurausta systeemin häiriöstä, syynä virheellinen liikerata, tekniikkavirhe, epäsuhta lihaksen ja sen hermotuksen toiminassa, virhe harjoittelussa tai kohtuuton kuormitus liikkeessä. Aivojen tsekkaus tälle toiminnalle tarvitaan, mutta ne eivät hidasta usein hyvinkin tarkoituksenmukaista hätätoimintoa (esim. kun poltat kätesi nojatessasi vahingossa kuumaan lieteen).

Se mikään toinen persoona ole vaan ameeban tasolla oleva pöljä osa sinua joka lähettää terveisiä lajinkehityksen alkuhämärästä.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
Vaari
Se mikään toinen persoona ole vaan ameeban tasolla oleva pöljä osa sinua joka lähettää terveisiä lajinkehityksen alkuhämärästä.

Entä jos siitä kehittyykin monimutkaisempi osa minua. Voisiko se ottaa minut haltuun, ja menettäisin kontrollin täysin?

Mistä minun refleksini tietää miten kannattaa liikkua... jonkinlaiset superüber aivot siinä pitää olla takana, jotta liike toimii juuri oikein. Siis se on aivan käsittämätöntä miten minä pystyn laskemaan jonkun esineen radan niin tarkasti alle silmänräpäyksessä. Joskus tuntuu siltä kuin tietäisin etukäteen mihin se käsi pitää liikuttaa; mitään miettimistä ei tapahdu, vaan se vaan toimii täydellisesti heti.

Jos yritän ottaa palloa kiinni, niin minun täytyy tarkkailla sitä pitkään, kunnes voin päätellä sen lopullisen radan varmuudella. Mutta refleksien kanssa pelatessa saman asian päättely kestää 0 sekuntia, ja ei tarvitse kuin odottaa palloa oikeassa kohdassa. Tämä toimii vaikka pallo esim aikoo kimpoilla toisesta pinnasta; käteni menee siihen mihin se aikoo kimmota tulevaisuudessa. Mistä hitosta käteni tietää tuon?

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

deezee
Seuraa 
Viestejä1643
jogger
On se jännä juttu, kun jotain meinaa tiputtaa, niin käsi ottaa sen täydellisesti turvaan, 99% varmuudella. Kuka hemmetti oikein ohjaa kättäni niin taidokkaasti? Itse en osaisi jos pitäisi.

"Itse" ei varsinaisesti ohjaa kättä silloinkaan, kun koet tekeväsi asian itse. Se on pelkkä selityskuorrutus sille, mitä oikeasti tapahtuu. Jos oikeasti ohjaisit kättäsi koko liikesarjan, se tapahtuisi ihan eri tavalla: kömpelösti, epävarmasti, korjaten. Se menee sujuvasti, koska se toimii lähinnä autopilotilla.

Jos pelaat jotain peliä ja uppoudut siihen, niin selität pelihahmon tekemiset siten että "minä juoksen", "minä hyppään", "minä otan esineen" vaikka oikeasti kyseessä on tietokoneen luoma illuusio, johon vain samastut. Tavallisessa elämässä on ihan sama juttu: samastut kehosi liikkeisiin ja selität asiaa ihan samalla tavalla.

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
deezee
jogger

"Itse" ei varsinaisesti ohjaa kättä silloinkaan, kun koet tekeväsi asian itse. Se on pelkkä selityskuorrutus sille, mitä oikeasti tapahtuu. Jos oikeasti ohjaisit kättäsi koko liikesarjan, se tapahtuisi ihan eri tavalla: kömpelösti, epävarmasti, korjaten. Se menee sujuvasti, koska se toimii lähinnä autopilotilla.

Jos pelaat jotain peliä ja uppoudut siihen, niin selität pelihahmon tekemiset siten että "minä juoksen", "minä hyppään", "minä otan esineen" vaikka oikeasti kyseessä on tietokoneen luoma illuusio, johon vain samastut. Tavallisessa elämässä on ihan sama juttu: samastut kehosi liikkeisiin ja selität asiaa ihan samalla tavalla.

Niinpä. Mitä me oikeastaan sitten olemme? Pelkkiä sivustahuutelijoita? Refleksihemmo tekee kaiken työn, me lähinnä hidastamme hänen työntekoaan turhilla ajatuksilla.

Puuttuukohan apinoilta tämä epärefleksihemmo, kun ovat niin pirun hyviä noissa testeissä missä pitää esim muistaa 20 numeron sijainti 16ms ajan näytetystä kuvasta. Tuossa jos alkaisi miettimään, niin menisi heti vituiksi.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3265

Vaarin mainitsema refleksikaari ei toimi pomppivaa palloa kiinni otettaessa. Jos taas kosketat vahingossa kuumaan lieteen kätesi hypähtää poispäin hieman ennen kuumuuden aistimista.

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
Sepi
Vaarin mainitsema refleksikaari ei toimi pomppivaa palloa kiinni otettaessa. Jos taas kosketat vahingossa kuumaan lieteen kätesi hypähtää poispäin hieman ennen kuumuuden aistimista.

Niin, tai tietokoneen pöydältä tippuvaa kynää kiinni ottaessa. Huomasin juuri miten ihmeessä käteni löysi juuri sen kohdan johon se kynä aikoo tippua. Magiikkaa?

Ehkä tämä toimii sillä atomitietoisuudella, josta täällä puhutaan niin kovasti. Menen tulevaisuuteen katsomaan mitä tuleman pitää, ja palaan takaisin ja tällöin osaan ennakoida ja pelastautua ongelmalta. Jostain syystä tuo aikamatkailu toimii vain ehkä 1-2 sekunnin tulevaisuuteen.

Mutta mitä tapahtuu kun kahden eri ihmisen refleksikättä relfeksoi toisiaan? Kaatuuko universumi koska molemmat yrittävät mennä tulevaisuuteen katsomaan mitä toinen aikoo tehdä?

---
Seuraa 
Viestejä3561

Käytännössä joka hetki hereillä ollessasi harjoittelet syntymästäsi lähtien kehosi kordinaatiota ja reaktiokykyä, osumatarkkuutta, refleksejä etc. Niin on se ihme jos ei vuosien treenaamisella muka pystyisi edelleenkään mihinkään vaan olisi ihan pökkelö.

MooM
Seuraa 
Viestejä8012
jogger
Sepi

Niin, tai tietokoneen pöydältä tippuvaa kynää kiinni ottaessa. Huomasin juuri miten ihmeessä käteni löysi juuri sen kohdan johon se kynä aikoo tippua. Magiikkaa?

Ehkä tämä toimii sillä atomitietoisuudella, josta täällä puhutaan niin kovasti.

Pikkuaivot siellä raksuttaa. Lihamuisti ja liikesarjat, jotka on harjoiteltu niin hyviksi, etteivät vaadi enää tieoitsta suorittamista.

Ihan samalla tavalla muinoin oppimansa kappaleen voi soittaa ihan oikein - jos pääsee alkuun ja ei pysähdy ajattelemaan, miten se menee. Tai sulkapallossa tekee ihmepelastuksia. Näissä tärkeää on flow, luottamus tekemiseen ilman liikaa kontrollia.

Atomitietoisuus on höpötermi, jolla voi kuitata kaikenlaista. Joo, neuroni ja sen polarisaatio on tavallaan kvantittunut ilmiö, mutta ei siinä mitään atomimystiikkaa ole. Mystiikka löytyy (imho) sitten siitä, miten neuroneiden verkosta kehittyy tajunta ja vaikka muisti.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Vierailija
MooM
Pikkuaivot siellä raksuttaa. Lihamuisti ja liikesarjat, jotka on harjoiteltu niin hyviksi, etteivät vaadi enää tieoitsta suorittamista.

Itse asiassa en usko pikkuaivojen liittyvän siihen mitenkään juuri sillä hetkellä. Uskon sen olevan "better than perfect" kinematiikkaa.

Atomitietoisuus on höpötermi, jolla voi kuitata kaikenlaista. Joo, neuroni ja sen polarisaatio on tavallaan kvantittunut ilmiö, mutta ei siinä mitään atomimystiikkaa ole. Mystiikka löytyy (imho) sitten siitä, miten neuroneiden verkosta kehittyy tajunta ja vaikka muisti.

Niin. Asian voi käsittää klassisesti myös reaktanssina. ..Oikeastaan negatiivisena impedanssina, mutta joka tapauksessa yksi ja sama periaatteessa.
Sen saavuttamiseen tarvitaan sitten pikkuaivoja.

En nyt jaksa tässä lätistä teorian nyansseista sen enempää, kun en ole sitä itsekään saanut itselleni selitettyä ihan kokonaan, mutta yksi seuraus on serotoniinille regressiivinen ClS (childlike-state) joka tarkoittaa käytännössä erikoistumatonta neuroplastisuutta. Käytännössä se tarkoittaa että susta tulee lääkityksen alaisena vatipää, eli alkaa näkemään liikaa yhteyksiä jotta kykenee muodostamaan niistä mitään konsistenttia.* Se taas haistattaa vitut koko SSRI ja SNRI-lääkitykselle. Ei sen vaikutusten takia, vaan pitkäkestoisuuden takia.

*Oikeastaan se on ahdistuksen 'antipodaalipiste' Ei ulospääsyä -> vain ulospääsyjä.
Dopamiini ei siihen jeesaa, vaan ihan au naturel-lähestyminen vaikkapa toimintaterapian muodossa.

Näin ihan kuriositeettina. (Koska toi on yksi ratkaisemattomien ongelmien tunkio)

MooM

Atomitasolla, aineella lienee selkeät säännöt, kuinka käyttäydytään, toisten erilaisten atomien seurassa.
Energiasuhteiden eroavuudesta johtuen tuota "impulsiivista" käyttäytymistä on havaittavissa.
Voihan sen sanoa olevan "tietoista" jos niin haluaa. Niistä kaikki kuitenkin koostuu.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat