Seuraa 
Viestejä29006

Sitä vaan, että kun virikkeitä ja älyllisiä haasteita pitäisi olla riittävästi, ettei lapsi jäisi idiootiksi, mutta jos kaikkea on liikaa, niin siitä kehittyy mielikuvitukseton ja lellitty ääliö.

Kommentit (13)

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228

Enemmän ja hienompia kuin kavereilla/naapureilla/serkuilla mutta vähemmän ja ankeampia kuin vanhemmillansa lapsuudessaan oli.

...silloin meilläkään mitään tietokoneita ja elektroniikapelejä ollut...

...kävyillä ja kivillä leikittiin ja itse piti kaikki muut lelut puusta veistää....

...tiedättehän tämän linjan.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
ovolo
Seuraa 
Viestejä6595
CE-hyväksytty
Sitä vaan, että kun virikkeitä ja älyllisiä haasteita pitäisi olla riittävästi, ettei lapsi jäisi idiootiksi, mutta jos kaikkea on liikaa, niin siitä kehittyy mielikuvitukseton ja lellitty ääliö.

Voiko tästä vetää sellaisen johtopäätöksen, että ristiäiset on tulossa?

Leluja tärkeämpi on se, että osallistuu itse lasten leikkeihin. Tuolla yhdellä sukulaistytöllä (4v) riittää pelkkä sohva junaksi. Sillä me käydään ajelemassa
Viipurissa, Imatralla ja ties missä. Ai niin matkaliput pitää tehdä paperinpaloista
ja parhaimmillaan junan savupiippuna on ollut tuoliin kiinnitetty käsipyyhepaperirullan holkki ja junan pillin saa toimimaan joko kuvitellulla tai oikealla narunpätkällä.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976

Lapselle "lelu" on sellanen juttu tai asia tai mikä tahansa, mikä kiinnostaa jostain syystä lasta. Parhaita leluja mun lapsille ovat olleet mm. puhelinluettelo (!), superpallo, puinen palapeli, kasa käpyjä jne. jne. Yhteistä näille on ainakin se, että niissä ei ole patteria. Eikä ne päästele idioottimaisia ääniä eikä vilkuttele valoja. En tainnut vastata varsinaiseen kysymykseesi, sorry. Vastaus on: En tiedä.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Vatkain
4.

Kasa käpyjä? Kö? Ei ne niitä syöneet, kunhan leikkivät ja keksivät kaikkea hauskaa.
Edit: Sorry, taisit tarkoittaa että sopiva määrä leluja lapselle on 4? Tämä tiedekeskustelu on joskus yhta hassakkaa...

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

Eiköhän sopiva määrä ole sellainen että lapsi leikkii kaikilla leluillaan päivittäin, ja ylipäätään muistaa kaikki lelunsa. Jos ei edes muista kaikkea mitä omistaa, silloin omistaa liikaa (köh köh... kirjani ja vaatteeni... pari kertaa tullut vahingossa ostettua toistamiseen joku leffakin...)

MooM
Seuraa 
Viestejä7979

Riippuu ihan leluista. Parhaita ovat monipuoliset ja moneen mukautuvat jutut. Legoja ei voi olla liikaa, eikä pikkuautoja. Jos maatila, nukkekoti tms. kiinnostaa, niissäkin iso määrä komponentteja monipuolistaa leikkiä. Mukana voi olla ne kävytkin, kyllä lapsi niillekin roolin keksii.

Nykyisin on se trendi, että on tehokkaasti mainostettuja sarjoja, joihin sitten kerätään melko edullisia osia. Näitä on Legolla, mutta muutenkin, kaiken maailman Bakuganit ja Skylandersit ilmestyvät ja katoavat koko ajan. Sarjat vaihtuvat ja vanhenevat nopeasti ja niihin sijoittaminen tuntuu ihan idioottimaiselta. Mutta kyllä ainakin meillä niitä on käytetty ja edelleen kaivetaan esiin.

Ihan pienestä asti olen piilottanut osan leluista varastoon. Pikkuipanoilla toimiii loistavasti, jutut on kuin uusia, kun ne kaivelee esiin muutaman kuukauden päästä. Näiden alaluokkalaisten kanssa muistavat kyllä, mutta uutuudenviehätystä on edelleen. Meillä on sääntö, että jos jotain halutaan varastosta, sinne on vietävä jotain tilalle. Lautapelit ja legot ovat saatavilla jatkuvasti ja niistäkin olisi hyvä kierrättää osaa vastaavasti.

Määrästä on paha sanoa. Taaperolla joku kymmenen on hallittava määrä. Isommilla niitä kertyy väkisinkin esim. synttärilahjoina.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat