Seuraa 
Viestejä615

Tösmäsin videoon youtubessa. En ole aikaisemmin tuon tyyppiseen moottoriin törmännyt.
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=YzBgoDeY3Ws&feature=endscreen

Idea ainakin erikoinen, mutta kestääkö mäntä/kiertotapit rasitusta riittävästi.
Onko tuota moottorimallia ollut tulilla.

Aivopierun tunnistaa rivin alun merkistä *

Sivut

Kommentit (43)

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463

Varsin elegantti ratkaisu, IMHO. Jos tapissa on laakeroitu rulla, miksei tuo kestäisi? Lähinnä tulee mieleen, että miten lie ratkaistu tuo tärinäpuoli, männän liikettä kun ei tasapainota mikään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Heksu
Seuraa 
Viestejä5463

Tämä moottori on siitä hauska, että "männän" liike näyttää erehdyttävästi edestakaiselta, vaikkei sitä varsinaisesti olekaan.

http://www.youtube.com/watch?v=_qjVaixYy08

Nää on kans monella tapaa mielenkiintoisia, mutta perinteinen mäntä sylinterissä on tiiviyden kannalta ylivoimainen ratkaisu. Monasti näissä on ongelmana vaikea valmistettavuus.

http://www.youtube.com/watch?v=8dfcHDQejmA
http://www.youtube.com/watch?v=vcBBSzFtTsM

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Reifengas
Näytti olevan imu- ja pakopuoli yhtäaikaa auki. Mitä hyötyä tuosta on tavalliseen kaksitahtiseen verrattuna?



Eikös normaalissakin kaksitahtisessa ole? Ainakin ideaalisessa kaksitahtikoneessa seosta virtaa huuhtelun aikana sylinterin läpi pakoputkeen. Ensin sulkeutuu huuhtelukanavat, jonka jälkeen pakoputkesta heijastuva paineaalto työntää pakoputkessa olevaa seosta takaisin sylinteriin, jolloin sylinteriin päätyy enemmän seosta ja koneesta irtoaa enemmän tehoa.

Veli Hopea
Seuraa 
Viestejä1249

Kaipa tuo ihan toimisi, mutta enemmän sylintereitä kaipailee, silleen niin kuin tässä:

The Revolver Cam Engine (Previously known as the Dynacam engine)

Tämä on vähän sinnepäin myös:

Duke Engines

New ideas are always criticized - not because an idea lacks merit, but because it might turn out to be workable, which would threaten the reputations of many people whose opinions conflict with it.

ISLAM: Mitä lännen tulee tietää (http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=&p=3C7052B7ADA587B6&i...) (video)

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463

Wankelissa on milei värinätön käynti, koska mäntä pyörii melkein paikallaan. Kaksimäntäisenä ilmeisesti hyvinkin tasainen käynti. Se on myös sangen kevyt ja siinä on vähän liikkuvia osia Wankelin ongelmana on kuitenkin kulmikkaan männän hankala tiivistettävyys ja osien nopea kuluminen. Lisäksi ongelmana on kaksitahtisuus, minkä seurauksena kaasujen vaihtoa ei voi säätää kuormituksen ja kierrosluvun mukaan, mikä on mahdollista perinteisillä venttiileillä nelitahtisessa koneessa. Niinpä wankel onkin parhaimmillaan sovelluksissa, joissa kierrosluku pysyy vakiona, ts. esim. lentokoneet.

Perinteinen, pyöreä mäntä on tiiviyden ja kulumisen suhteen ylivoimainen ratkaisu, mutta moottoria on jokseenkin mahdotonta toteuttaa ilman edestakaisin liikkuvia osia. Kampiakseli, kiertokanget ja venttiilit vievät paljon tilaa.

Veli Hopea
Seuraa 
Viestejä1249

Wankelmoottori on nelitahtinen. Tiivistys on sen varsinainen ongelma.

New ideas are always criticized - not because an idea lacks merit, but because it might turn out to be workable, which would threaten the reputations of many people whose opinions conflict with it.

ISLAM: Mitä lännen tulee tietää (http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=&p=3C7052B7ADA587B6&i...) (video)

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Veli Hopea
Wankelmoottori on nelitahtinen. Tiivistys on sen varsinainen ongelma.



No joo, voihan sen ajatella noinkin, miten sen kaksi/nelitahtisuuden sitten määrittelee. Oikeastaan tarkoitin sitä, että wankelmoottorissa ei ole venttiilejä, sensijaan huuhtelua ohjataan sylinterin kyljissä olevilla imu- ja pakoaukoilla samaan tapaan kuin kaksitahtikoneessa. Tästä taas aiheutuu se, että wankelmoottorin huuhtelun ajoitus on kiinteä. Toki niin useimmissa polttomoottoreissakin, perinteisillä venttiileillä on kuitenkin helpompaa toteuttaa muuttuva venttiilien ajoitus.

Veli Hopea
Seuraa 
Viestejä1249
Heksu
Veli Hopea
Wankelmoottori on nelitahtinen. Tiivistys on sen varsinainen ongelma.



No joo, voihan sen ajatella noinkin, miten sen kaksi/nelitahtisuuden sitten määrittelee. Oikeastaan tarkoitin sitä, että wankelmoottorissa ei ole venttiilejä, sensijaan huuhtelua ohjataan sylinterin kyljissä olevilla imu- ja pakoaukoilla samaan tapaan kuin kaksitahtikoneessa.



Kyllä se on aivan oppikirjan mukaan yksiselitteisesti nelitahtinen. Venttiilien toteutustapa ei sitä ratkaise.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wankel_engine#Design

Wankelmoottorista olisi mahdollista tehdä myös kaksitahtiversio, mutta en tiedä, kuinka hyvä se sitten olisi.

New ideas are always criticized - not because an idea lacks merit, but because it might turn out to be workable, which would threaten the reputations of many people whose opinions conflict with it.

ISLAM: Mitä lännen tulee tietää (http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=&p=3C7052B7ADA587B6&i...) (video)

Onko sitten kuitenkin niin, että Wankel-moottoriin perustavat moottorit ovat ainoita ratkaisuja alallaan, joilla on ollut ja ehkä on edelleenkin kaupallisia sovelluksia? Kuten sanottu, en konetekniikasta ymmärrä, mutta näyttäisi olevan hyvä sovellus pienlentokoneille ja lumikelkoille.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat